Kirjoittaja Aihe: rootin oikeudet? mitähäh? [ratkaistu]  (Luettu 2716 kertaa)

eDIT

• Käyttäjä
    • Profiili
rootin oikeudet? mitähäh? [ratkaistu]
« : 01.05.06 - klo:08.36 »
No eilen sain ubuntun asennettua ja nyt pitäis purkaa yks zip paketti yhteen hakemistoon, johon root:illa on vain oikeudet, mutta en mä näistä sudo ym. jutuista mitään tajua (root:inahan ei saanut kirjautua niin eikös tää homma tartte hoitaa päätteessä  ??? vai oonkos minä jossain aivan pihalla :-\) :P
« Viimeksi muokattu: 01.05.06 - klo:09.38 kirjoittanut eDIT »

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: rootin oikeudet? mitähäh?
« Vastaus #1 : 01.05.06 - klo:09.01 »
Lainaus
No eilen sain ubuntun asennettua
Hyvä. Teit kannattavan päätöksen!

Lainaus
nyt pitäis purkaa yks zip paketti yhteen hakemistoon, johon root:illa on vain oikeudet, mutta en mä näistä sudo ym. jutuista mitään tajua
Kertoisitko vähän, mitä siellä hakemistossa on, ja miksi se pitää purkaa juuri sinne minne rootilla on vain oikeudet? Mutta siis sen zip -paketin saat purettua graafisesti rootilla siten, että komennat päätteessä
Koodia: [Valitse]
sudo file-roller ja sieltä ylhäältä palkista valitset avaa ja valitset sen tiedoston jonka haluat purkaa. Siis kun laitat komennon eteen "sudo", niin se komento suoritetaan pääkäyttäjällä (eli rootilla).

Lainaus
(root:inahan ei saanut kirjautua niin eikös tää homma tartte hoitaa päätteessä  Huh vai oonkos minä jossain aivan pihalla Undecided) Tongue
Rootilla voi kyllä kirjautua, mutta niin ei kannata tehdä! Eli olet aivan oikeassa, rootilla ei saa kirjautua. Eli tarvitsee tehdä päätteessä, eli et oo ihan pihalla. :)

Ainiin, kannattaa kurkata Ubuntu tutuksi -wikikirjaa
« Viimeksi muokattu: 01.05.06 - klo:09.03 kirjoittanut Vililikku »
alias vililikku

eDIT

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: rootin oikeudet? mitähäh?
« Vastaus #2 : 01.05.06 - klo:09.13 »
Lainaus
Kertoisitko vähän, mitä siellä hakemistossa on, ja miksi se pitää purkaa juuri sinne minne rootilla on vain oikeudet?

Käsittääkseni jotain amsn:ännän pluginejä.

Kiitos vaivan näöstä.

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: rootin oikeudet? mitähäh? [ratkaistu]
« Vastaus #3 : 01.05.06 - klo:10.10 »
Lainaus
Käsittääkseni jotain amsn:ännän pluginejä.
Ookoo. Suosittelisin itse muuten käyttämään Gaimia, mutta se on mielipideasia. ;)

Lainaus
Kiitos vaivan näöstä.
Ei tässä mitään. On ilo auttaa ihmisä, etteivät he heti vaihtaisi takaisin Windowsiin (ongelmaa ei ole jos ei ole Windowsia :)), jos tulee joku vastoinkäyminen.
alias vililikku