Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 9.10+X-Fi  (Luettu 1384 kertaa)

etsko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Ubuntu 9.10+X-Fi
« : 03.11.09 - klo:21.21 »
Hei,minulla on Win.XP ja Ubuntu 9.10 asennettuna eri levylle. Äänikortti on Creative X-Fi,haluaisin kuunnella musiikkia myös Ubuntun kimpussa suhratessani.Löysin Creativen ajurin Ubuntulle,en kuitenkaan osaa asentaa,Windowsin asennussysteemit eivät taida auttaa. Voisko joku jelpata selväkieliselläohjeella,kiitos! 

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16216
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10+X-Fi
« Vastaus #1 : 05.11.09 - klo:00.50 »
X-Fi:n pitäisi toimia suoraan Ubuntu 9.10:ssä, kunhan mikserin säädöt ovat oikein. Tarkista erityisesti, ettei ääniulostuloja ole vaimennettu ja että ulostulovalinta on oikea. Voi olla, että vain analoginen ääni toimii tällä hetkellä.

Tarkista tilanne Järjestelmä->Asetukset->Ääni -asetusohjelmalla ja lisäksi päätteessä alsamixer-työkalulla.

Jos äänikorttia ei näy lainkaan ääniasetuksissa eikä alsamixer toimi, täytyy miettiä ajuripuolta. Aja päätteessä lshw -C sound ja näytä sen tuloste. Katso myös näiden komentojen tulosteet:

Koodia: [Valitse]
aplay -l -L
amixer

toubi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10+X-Fi
« Vastaus #2 : 20.11.09 - klo:17.36 »
X-Fi:n pitäisi toimia suoraan Ubuntu 9.10:ssä, kunhan mikserin säädöt ovat oikein. Tarkista erityisesti, ettei ääniulostuloja ole vaimennettu ja että ulostulovalinta on oikea. Voi olla, että vain analoginen ääni toimii tällä hetkellä.

Tarkista tilanne Järjestelmä->Asetukset->Ääni -asetusohjelmalla ja lisäksi päätteessä alsamixer-työkalulla.

Jos äänikorttia ei näy lainkaan ääniasetuksissa eikä alsamixer toimi, täytyy miettiä ajuripuolta. Aja päätteessä lshw -C sound ja näytä sen tuloste. Katso myös näiden komentojen tulosteet:

Koodia: [Valitse]
aplay -l -L
amixer

Saisiko amatööri varmistusta siihen, että vain analoginen ääni toimii. Tilanne on sikäli harvinainen ettei minulla ole tällä hetkellä piuhaa jolla saisin kokeiltua, että toimiiko edes analoginen.

Tietäisin lopettaa yrittämisen ennenkuin taas aiheutan suurempaa tuskaa itselleni. Nm:n mainitsemat asiat on kunnossa, mutta kun valitsen x-fi extreme audion käyttöön niin musiikki/videot pysähtyy. Olen kokeillut myös välillä uloskirjautumista.