Kirjoittaja Aihe: Ongelmia: Ubuntu 9.10  (Luettu 4494 kertaa)

anu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Ongelmia: Ubuntu 9.10
« : 01.11.09 - klo:17.13 »
Hei!
Olen suht huonolla Linux-tiedolla varustettu, ja taistelen täällä Ubuntu 9.10:n kanssa. Aiemmin koneella oli 9.04, ei ongelmia. nyt tällaista:

1. Kone yhtäkkiä järjettömän hidas.
2. Kun yritän lisätä webmailiini johonkin viestiin liitteitä, asiakirjakansioissa ei yhtäkkiä näykään mitään. Kun tsekkaan asian file-puolelta, siellä ne ovat... mutta meililiitteitä etsiessä ei.
3. Firefoxissa ja muutamassa muussa ohjelmassa ei näy ollenkaan oikean nurkan minimize/maximize/close ikoneita, vaan kaikki pitää sulkea tiputusvalikosta
4. Desktop-näkymä on hankala ja ruma (vasemmalla lista ikoneita, joista avautuu kuvakkeita oikealle puolelle). Haluaisin simppelin näkymän, jossa tyhjä desktop ja ylhäällä pudotusvalikossa olennaiset. Miten saisi vaihdettua? (Desktopin näkymät on muutenkin tosi sekavat. Joudun työssä pitämään useita asiakirjoja ja selainikkunoita auki, ja vanha systeemi, jossa auki olevat ikkunat näkyvät alareunassa, oli tosi hyvä. Nyt auki olevat asiat näkyy pieninä kuvakkeina yläpalkissa, ei mitään hyötyä. En tosin tiedä, mistä edes alkaisin ongelmaa säätämään...)

Olisiko kellään vinkkejä yhteen tai useampaan ongelmakohtaan? Olisin superkiitollinen avusta, kun oma kokemukseni on niin rajoittunut. Harkitsen jo paluuta 9.04:ään, huoh...  ???

Kiitos jo etukäteen!!  :)

Anu

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Ongelmia: Ubuntu 9.10
« Vastaus #1 : 01.11.09 - klo:18.04 »
Mistä koneesta on kysymys?
Onko sinulla kenties Ubuntu netbook remix asennettuna?
Mitä teet silloin kun kone on hidas?

anu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Vs: Ongelmia: Ubuntu 9.10
« Vastaus #2 : 02.11.09 - klo:10.13 »
Moi,
Kone on Acer Aspire One ja Ubuntu on netbook remix 9.10. Esim juuri nyt on sietämätön käyttää, eli netin käyttö näyttäisi olevan ongelma...
Anu

Frank Zappa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 282
    • Profiili
Vs: Ongelmia: Ubuntu 9.10
« Vastaus #3 : 02.11.09 - klo:11.07 »
Palaa äkkiä 9.04een, jos se oli toimiva, päivitit liian hanakasti. Parempi aina oottaa 2-3kk alkuvaivojen paranemista.
Itse pyörittelen LTS versioita mieluummin. Eli 8.04 sopii hyvin  minulle.

T: Frank Zappa

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Ongelmia: Ubuntu 9.10
« Vastaus #4 : 02.11.09 - klo:11.18 »
Palaa äkkiä 9.04een, jos se oli toimiva, päivitit liian hanakasti. Parempi aina oottaa 2-3kk alkuvaivojen paranemista.
Itse pyörittelen LTS versioita mieluummin. Eli 8.04 sopii hyvin  minulle.

T: Frank Zappa

Ei nuo ongelmat johdu 9.10 versiosta vaan enemmänkin siitä että käytössä on netbook remix, ennen unr:stä löytyi toiminto millä sai vaihdettua työpöydän perinteiseen gnomeen mutta karmicissa sitä ei ole.
Siis hidasteleeko koneesi kun selaat nettiä firefoxilla? Jos näin niin asenna epiphany selain ja kokeile sillä.
Kerro vielä tarkemmin koneesi malli (g5 tms).

reboot

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 213
    • Profiili
Vs: Ongelmia: Ubuntu 9.10
« Vastaus #5 : 02.11.09 - klo:11.27 »
Asentelin itsekin kokeilumielessä 9.10 UNR:n Elisan miniläppäriin, en päivittämällä vaan kokonaan uudestaan. Asennus sujui ok. UNR:n käyttöliittymä on mielestäni varsin näppärä pieneen läppäriin, mutta kuten todettua hidashan se on, valitettavasti. 9.04 Desktopiin verrattuna hitauden huomaa selvästi.

Muita omituisuuksia, en tiedä johtuuko ainoastaan UNR-versiosta vai 9.10-versiosta kokonaisuudessaan: kun irrottaa/kytkee läppärin laturin, läppäri vaipuu horrokseen ja pitää käynnistää virtanapista uudelleen päälle. En ole vielä ehtinyt perehtymään virransäästöasetuksiin sen paremmin, mutta omituinen toimintatapa jos se on asennuksessa määritelty toimimaan noin hassusti.

Paras barometri uusiin muutoksiin on luonnollisesti se kauniimpi osapuoli kotona, ja Ubuntu 9.10 UNR:n osalta palaute ei ollut kovin positiivista..  :D
Ubuntu käytössä kotona ja töissä!
*** Kun ongelmasi on ratkaisu lisää otsikkoon [Ratkaistu] ***

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Ongelmia: Ubuntu 9.10
« Vastaus #6 : 02.11.09 - klo:11.44 »
Lainaus
kun irrottaa/kytkee läppärin laturin, läppäri vaipuu horrokseen ja pitää käynnistää virtanapista uudelleen päälle.
Joo virransäästö jutut on vähän kuralla.
Minulla 9.10 toimii nopeammin kuin 9.04, koneena on aspire one. Tosin kyllähän tuo ssd levy on hidas mutta siihen ei auta mikään versio tai distro.

reboot

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 213
    • Profiili
Vs: Ongelmia: Ubuntu 9.10
« Vastaus #7 : 02.11.09 - klo:11.53 »
Lainaus
kun irrottaa/kytkee läppärin laturin, läppäri vaipuu horrokseen ja pitää käynnistää virtanapista uudelleen päälle.
Joo virransäästö jutut on vähän kuralla.

Tänään varmaankin ehdin syventymään, mutta onko tuo siis kiinni vain asetuksista vai onko virransäästö muutenkin kuralla uudessa 9.10:ssa?
Ubuntu käytössä kotona ja töissä!
*** Kun ongelmasi on ratkaisu lisää otsikkoon [Ratkaistu] ***

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Ongelmia: Ubuntu 9.10
« Vastaus #8 : 02.11.09 - klo:12.08 »
Lainaus
kun irrottaa/kytkee läppärin laturin, läppäri vaipuu horrokseen ja pitää käynnistää virtanapista uudelleen päälle.
Joo virransäästö jutut on vähän kuralla.

Tänään varmaankin ehdin syventymään, mutta onko tuo siis kiinni vain asetuksista vai onko virransäästö muutenkin kuralla uudessa 9.10:ssa?


Olen koittanut säätää asetuksia mutta luulen että virransäästö on muutenkin kuralla koska laite ei aina mene lepotilaan ja joskus taas menee, joskus herää ja joskus ei, siis täysin randomilla toimii.
Ajattelin odotella päivityksiä.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ongelmia: Ubuntu 9.10
« Vastaus #9 : 02.11.09 - klo:13.17 »
Lainaus
Harkitsen jo paluuta 9.04:ään, huoh...

Voimia vaan Anulle.  :D

Taisin tehdä viisaasti kun en päivittänyt 9.04 UNR:iä 9.10:een. Kävi nimittäin niin, että asensin ihan uuden asennuksen meidän tavalliseen läppäriin ja valitsin siihen Karmicin eli 9.10:n. Lopputulos oli pettymys jo heti ulkoasultaankin. Myöskään kaikki toiminnat eivät pelaa oikein. Esim. network manager kenkkuilee, eikä tottele asettelua. Tulee mieleen windows  :-\ kun yrittää säätää ja säätää ja ei mene jakeluun. Nettiyhteys myös katkeilee satunnaisesti, onneksi harvakseltaan. Se voi johtua koneestakin ja työmuistin määrästä. Tilasin lisää muistia sitä varten.

Lainaus
Kone yhtäkkiä järjettömän hidas.

Tuo viittaa samaan havaintoon, jonka tein: Karmic vaatii enemmän muistia kuin Jaunty, niin arvaan, mutta en tiedä. Tuossa po. vakioläppärissä on 512 Mt työmuistia ja se taitaa olla alamittainen. Asia selviää kun posti tuo sen 20 euron lisämuistin.

Olin aikeissa päivittää tämän pikkuläppärin myöskin Karmiciin, mutta enpä teekään sitä vielä.

Tuon isommaan läppärin muutan takaisin 9.04:ksi. Onneksi on vielä tallessa asennuslevy. Tälle pikkukoneelle (asus eee 901) tein aikoinaan 9.04 netbook remixin asennus-sd-kortin, ja sekin on hyvä juttu, koska näitä jakeluiden ominaisuuksia ei ennalta tiedä muuten kun kokeilemalla. On sitten se paluu entiseen mahdollisuus.

Lainaus
Olisiko kellään vinkkejä yhteen tai useampaan ongelmakohtaan?

Neuvoni on siis: Asenna suosiolla 9.04 takaisin. Jos ei ole asennus-usb-tikkua niin valmista sellainen. Vai onko siinä koneessa cd-asema? Ymmärsin että ei. USB-asennustikun tekoon on hyvät ohjeet täällä Ubuntu Suomen sivuilla.

Perustelen sillä, että 9.10 toimii pikkukoneissa vain netbook remix työpöytänäkymällä. Tavallista työpöytää siihen ei edes saa asetettua kuten 9.04:ään saa. Firefoxikin on erilainen, kuten mainitsit, kaikki ikkunat ovat aina välilehtiä, myös jos se on ainoa auki oleva, ja ne on tosiaan ilman sammutusnappia. Se on kiusallista isollakin näytöllä, mutta tuskallista näillä pienillä miniläppäreillä.

Lainaus
Haluaisin simppelin näkymän, jossa tyhjä desktop ja ylhäällä pudotusvalikossa olennaiset. Miten saisi vaihdettua? (Desktopin näkymät on muutenkin tosi sekavat. Joudun työssä pitämään useita asiakirjoja ja selainikkunoita auki, ja vanha systeemi, jossa auki olevat ikkunat näkyvät alareunassa, oli tosi hyvä. Nyt auki olevat asiat näkyy pieninä kuvakkeina yläpalkissa, ei mitään hyötyä. En tosin tiedä, mistä edes alkaisin ongelmaa säätämään...)

En ole kokeillut Karmicia minikoneessa, mutta lisäämällä alareunaan paneelin ja siihen sivujen ilmaisimet, voisi olla mahdollista saada se näkymä lähemmäksi sitä, mitä työssä olet tottunut käyttämään. Paneelithan lisätään ja asetellaan näyttämällä hiirellä paneelin tyhjää kohtaa ja klikkaamalla oikealla hiirinapilla, ja valitsemalla siitä tarvittava toiminta, uusi paneeli tai uusi elementti (Kuten se pudotusvalikko, gnomen päävalikko, tai gnomen valikkopalkki, minä käytän tuota päävalikkoa, koska siinä on vain Ubuntun pikku munkkirinkilä paneelissa ja siitä putoaa valikot.) valmiiseen paneeliin. Mutta kuinka paljon paneeleita mahtuu miniläppärin kuvaan? Minä käytän Jautyssäkin NR näkymää ja vain yhtä yläpaneelia. Makuasiahan se on.

Kyllä Karmic pian kehittyy ihan hyväksi, mutta se ottaa aikansa. Minusta se tuli jakeluun vähän kiireellä.

Älä anna periksi, kyllä se siitä... ;)
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Ongelmia: Ubuntu 9.10
« Vastaus #10 : 02.11.09 - klo:13.58 »
Lainaus
Neuvoni on siis: Asenna suosiolla 9.04 takaisin.
Tuosta en ole aivan samaa mieltä, helpompi on odottaa karmicin päivityksiä.

Lainaus
Tavallista työpöytää siihen ei edes saa asetettua kuten 9.04:ään saa.
Luulisi että vaihto onnistuu, kunhan joku kertoo mitä pitää asentaa.

Lainaus
Kyllä Karmic pian kehittyy ihan hyväksi, mutta se ottaa aikansa. Minusta se tuli jakeluun vähän kiireellä.
Kiireellä taisi tulla joo, aika monella tuntuu olevan jos jonkinlaista hässäkkää kuten nuo mokkulat, huoh.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ongelmia: Ubuntu 9.10
« Vastaus #11 : 02.11.09 - klo:15.37 »
Tuo viittaa samaan havaintoon, jonka tein: Karmic vaatii enemmän muistia kuin Jaunty, niin arvaan, mutta en tiedä. Tuossa po. vakioläppärissä on 512 Mt työmuistia ja se taitaa olla alamittainen. Asia selviää kun posti tuo sen 20 euron lisämuistin.
Ainakin minulla hotkii helposti puolet (ohjelmille siis, ei lasketa cachea vai miksi sitä kutsutaan) kahdesta gigasta muistia. :( Jauntyllä olisi pysynyt helposti neljänneksessä, vaikka on 64-bittinen käyttis.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

TheJoker

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
Vs: Ongelmia: Ubuntu 9.10
« Vastaus #12 : 02.11.09 - klo:17.15 »
1. Kone yhtäkkiä järjettömän hidas.

Itsellä sama kone ja sama ongelma. Luulen sen johtuvan (edelleen) intelin näytönohjainajureista. Joku päivitys siihen jo taisikin tulla mutta ei korjannut vikaa (ainakaan minulla).

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16246
    • Profiili
Vs: Ongelmia: Ubuntu 9.10
« Vastaus #13 : 03.11.09 - klo:16.05 »
1. Kone yhtäkkiä järjettömän hidas.

Itsellä sama kone ja sama ongelma. Luulen sen johtuvan (edelleen) intelin näytönohjainajureista. Joku päivitys siihen jo taisikin tulla mutta ei korjannut vikaa (ainakaan minulla).

Olen samaa mieltä. Tässä tapauksessa ongelmaa pahentaa vielä se, että käytössä on Netbook Remixin Launcher, joka vaatii hyvin toimivan OpenGL-tuen.

Kun Anu kaipaili muutenkin tavallista työpöytää, suosittelisin asentamaan tavallisen Ubuntu 9.10:n tuon Netbook Remixin päälle. Muista kytkeä työpöytätehosteet pois päältä, jos kone tuntuu edelleen hitaalta.

Jos TheJokerilla on ongelmia myös tällaisen tavallisen asennuksen kanssa, pitänee odotella päivityksiä näytönohjaimen ajuriin tai siirtyä takaisin 9.04:ään.
« Viimeksi muokattu: 03.11.09 - klo:16.07 kirjoittanut nm »