Kirjoittaja Aihe: VDR:n asentaminen  (Luettu 141063 kertaa)

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #200 : 01.09.20 - klo:15.30 »

Itsellä Kodin plugarit Ubuntussa eivät ole mikään kysymys, kun ainoa Kodi on Nvidia Shieldissä.

Komentorivistä olen samaa mieltä, mutta kun en itse osaa sitä komentoriviltä asentaa, niin tuo Synaptic on ollut helpompi tie.

Pitää tutkia saisinko oman VDR:n näkymään Ubuntun työpöydällä noilla tempuilla, koska noita paketteja en ole asentanut. Koskaan se ei ole vielä tällä uusimmalla koneella onnistunut, eli VDR käyttöliittymä sammahtaa ennen kuin kuva ehtii tulla ruutuun.
Itsellä vdr-sxfe näkyy hyvin ihan oletuksilla. Koneessa vanha Intelin i3 ja käytän ihan sen grafiikkapiiriä. vdr-sxfe sammahtaminen voi johtua vääristä asetuksista (jos kopioitu edellisestä asennuksesta) tai sitten näytönohjaimen ajurista. Tarkista, että xineliboutput-sxfe & libxineliboutput-sxfe on asennettu. Voit käynnistää vdr-sxfe:n myös ensiksi jollain sd-kanavalla. Voi olla että vain HD-kanavat eivät toimi.

Ei komentorivilta asentaminen vaikeaa ole. Siitä helpompi pistää itselle muistiin mitä ja miten asennettu. Kopioimalla on sitten helppo tehdä uudestaan. Ohje Wikissä hyvä apu. Käyttöoikeudet hankala juttu. Itse olen hakenut vdr:n tiedostoja ja muutellut niiden oikeuksia. Helpoin tapa on kai poistaa VDR ja KAIKKI asetukset. Myös käyttäjä vdr ja asentaa uudestaan. Sitten voi kopioida vanha asetuksia takaisn, mutta oikeudet pitää tarkistaa.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #201 : 02.09.20 - klo:17.42 »
Olen aika varma, että pakattiien puutteesta se ei ole kiinni vaan xineliboutputin päivittämättömyydestä ja nyt sitten 20.04 Ubuntussa se sakkaa. Nuo asennuskomennot voisi joku tuohon wikiin päivittää. Minäkin voin sen tehdä, jos joku komennot antaa millä se onnistuu. Itsellä lähiaikoina (=kuukausina) uuden serverin rakennus, koska nyt uudessa on pientä kaatumatautia, johon en ole tolkkua saanut. Siinä yhteydessä voisin kokeilla komentoriviltä asentamista, jos joku vähän komppaisi komentojen kanssa. Toisaalta enhän minä ohjeessa muuta tee kuin tiettyjä paketteja asentelen synapticilla - ihan samaan tapaan se apt-getillä menee kun se konfigurointi tehdään kumminkin tiedostoihin.


Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #202 : 02.09.20 - klo:21.53 »
Olen aika varma, että pakattiien puutteesta se ei ole kiinni vaan xineliboutputin päivittämättömyydestä ja nyt sitten 20.04 Ubuntussa se sakkaa. Nuo asennuskomennot voisi joku tuohon wikiin päivittää. Minäkin voin sen tehdä, jos joku komennot antaa millä se onnistuu. Itsellä lähiaikoina (=kuukausina) uuden serverin rakennus, koska nyt uudessa on pientä kaatumatautia, johon en ole tolkkua saanut. Siinä yhteydessä voisin kokeilla komentoriviltä asentamista, jos joku vähän komppaisi komentojen kanssa. Toisaalta enhän minä ohjeessa muuta tee kuin tiettyjä paketteja asentelen synapticilla - ihan samaan tapaan se apt-getillä menee kun se konfigurointi tehdään kumminkin tiedostoihin.
apt-get install <paketti> on helppo leikata ja liimata. Itse teen asennuksen liki aina ssh:lla. TV:ssä ikävän pienet fontitkin oletuksena. Synaptia ja muita graafisia kikkareita en käytä. ssh on kätevä. Opettele jos ei käytössä.

xineliboutputin riippuvuudet hankalia. Ne on parasta asentaa kaikki samasta lähteestä. Toki voi kääntää itse, mitä tein joskus. Voi sitä riemua kun ensimmäiset versiot VDPAU:sta ilmestyivät. xineliboutputin sijasta voi käyttää  softhddeviceä, jhos ta minulla ei kokemusta. Lienee vakaampi.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #203 : 03.09.20 - klo:10.36 »
Minulla asennuskoneena on aina ollut pöytäkone, johon on näyttö ja näppäimistö, niin silloiin tuo SSH:n tarve on vähäinen. Itse asiassa hallinnan olen siirtänyt webmin softalle, eli mikä tahansa kone kotiverkossa riittää halliintaan selaimella. Se webmin on kyllä todella näppärä ja sitä käytän jatkuvasti

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #204 : 08.06.21 - klo:09.40 »
Tuolla hiljaisella foorumilla on nyt koronan mittaan pari tapausta autettu lähtöruudusta maaliin ja siellä saattaa sen myötä olla ihan hyvää sisältöä lisätiedoksi.

https://linuxtv.fi/viewforum.php?f=12


Esim. tuo 20.04 sfxe ongelma ratkesi ja nyt itselläni näkyy kuva Ubuntun työpöydälläkin. Sieltä puuttuu yksi paketti ja kun sen askartelee sinne mukaan, niin homma alkaa pelittää:

https://linuxtv.fi/viewtopic.php?p=37471#p37471

Päivitän tuota wikiä seuraavan kerran vuoden parin sisällä, kun uuden serverin asennus on taas edessä. Nykyinen ympäristö toimii erittäin vakaasti, mutta muutaman pikku puutteen takia olisi syytä siirtyä pykälää päivitetympään rautaan ja siksi uuden koneen kasaus häämöttää horisontissa.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #205 : 24.12.22 - klo:22.31 »
Ubuntu 22 lst & Vdr toiminut hyvin tähän asti, mutta kanava muutoksen jälkeen tekstitykset hukassa Ylen kanavilta. Pistin VDR:n päivittämään kanavia josko korjaantuisi. Olisko muita ideoita? Kodi näyttää kuvan ilman tektityksiä. Samoin vdr-sxfe.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #206 : 18.01.23 - klo:15.10 »
Minulla on teksti tullut samalla ohjelmistoversioilla koko ajan.- Tai sen verran reistaa, että Kodi aina aktiivisesti unohtaa minun haluavan nähdä tekstityksiä ja ne pitää napsauttaa päälle, mutta missään vaiheessa ei ole tekstitysten kanssa ollut ongelmia

Antenni TV ja samat Ubuntu 22 VDR binäärit kuin varmaan sinullakin. Veikkasin, että lähetteen tilapäinen vika se vain oli