Kirjoittaja Aihe: VDR:n asentaminen  (Luettu 141043 kertaa)

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #180 : 20.03.20 - klo:16.17 »
Raspissa on cec tuki. Yksi harvoja joka osaa sen. Itsellä usb-paikkaan liitetty vastaanotin joka toiminut kivasti. Kodi toimii ilman lirc sillä, mutta vdr-sxfe ei. Itsellä TV:n kauko-ohjaimella ole mitään käyttöä. AV-vahvistimen kake enemmän käytössä tai PC:n ohjain.
« Viimeksi muokattu: 23.03.20 - klo:20.37 kirjoittanut Postimies »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #181 : 20.03.20 - klo:18.02 »
Toimisiko VDR:n remote-liitännäisellä? Sillä on mahdollista käyttää evdev-rajapintaa tukevia kaukosäätimiä ilman Lirciä.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #182 : 23.03.20 - klo:21.05 »
Toimisiko VDR:n remote-liitännäisellä? Sillä on mahdollista käyttää evdev-rajapintaa tukevia kaukosäätimiä ilman Lirciä.
Tuo kokeilematta. Evdev-rajapinta tukee hiirtä ja näppäimistöä. Ensin pitäisi miettiä miksi tuo vdr ei käynnisty oikein. Siinä itsellä ei ole aikasemmin ollut ongelmia.

VDR ei edellekään käynnisty bootissa. kun sammutan sen ja käynnistän uudestaan niin toimii. Ei googlehaut ole löytäneet vielä vastausta tähän...

Onkos joku kokeillut easyVDR jakelua? Selaisin mahdollisia repoja joista voisi asentaa VDR:n uudestaan
« Viimeksi muokattu: 25.03.20 - klo:20.35 kirjoittanut Postimies »

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #183 : 23.04.20 - klo:15.09 »
Nyt lähipäivinä alkaa minulla Ubuntu 20.04 VDR ympäristön rakentaminen. Päivitän ohjetta sen edetessä:

https://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu10.04LTSaanVDRnasentaminenTS-tiedostoille

Tämä on yksi käynnistymistä haittaava asia joka on tullut minulla 19.10 ympäristössä vastaan

https://linuxtv.fi/viewtopic.php?f=12&t=5407




Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #184 : 23.04.20 - klo:19.26 »
Nyt lähipäivinä alkaa minulla Ubuntu 20.04 VDR ympäristön rakentaminen. Päivitän ohjetta sen edetessä:
Mielenkiinnosta kysyn, että toimiiko lirc Ubuntu 20.04? Tykkään käyttää kapulaa.
Itsellä meni Lubuntu 14 päivitys vähän pieleen. Kokeilin Lubuntu 18 ja siinä Lirc pisti hanttiin.
LUbuntu 16 toimii lirc nätisti, mutta vdr ei käynnisty startissa. Paikkauksena nyt käynnistys
scriptissä vdr:n sammutus ja käynnistys taustalla kun Kodi käynnistyy joten TV:tä pääsee katsomaan
pienellä viiveellä.

Suunnitelmissa myös päivittää Ubuntu 16 joka toisella koneella. Päivityksen yhteydessä pistän samat
uid ja gid arvot vdr käyttäjälle parille koneelle. Tallennuksia useammalla levyllä ja niiden oikeudet
vaihtelee, mikä hieman haittaa katselua.

Kyllä VDR on vielä ajansiirrossa ja ohjelmien tallentamisessa mainio. Sohvalta käsin kapula
kädessä tallentaita on helppo katsoa ja pistää tallennukseen. Mainosten yli hyppäys myös nopeaa.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #185 : 24.04.20 - klo:07.32 »
LIRCiin ei ole minulla mitään sanottavaa - koskaan en ole käyttänyt vain disabloinut sen pois, niin en saa virheilmoituksia lokiin siitä.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #186 : 29.04.20 - klo:10.57 »
VDR toimii nyt minulla 20.04 ympäristössä. Ihan pikkuisia muutoksia tein wikiin:

https://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu10.04LTSaanVDRnasentaminenTS-tiedostoille

eli käytännössä muuttelin alkua hieman nykyaikaan päivitetyksi ja lisäsin sinne tuon ohjeen mitä tehdä, kun VDR ei käynnistykkään. Minulla se on toistunut jo 18.04 versiosta alkaen samaan tapaan, eli runvdr skripti tulee oletuksena väärään paikkaan

Lopussa on minusta turhaa vanhaa kamaa, mutta eihän se siellä haittaa, jokainen jatkaa TV kuvan nähtyään ohjetta eteenpäin jos haluaa.

Sain wikin ylläpitäjien avulla myös sivun nimen muutettua, eli juuri nyt URL on muotoa:
https://wiki.ubuntu-fi.org/UbuntuunVDRnasentaminenTS-tiedostoille

Kumpikin näistä em. linkeistä johtaa samaan paikkaan. Eli nyt vain VDR harrastajat koepomnistamaan tuota ohjetta pitääkö se kutinsa. Itsellä sikäli ei ole ihan puhdas tilanne, eli asensin koneen 19.10(tai 19.04) versiolla ja VDR pyöri jo siinä ja nyt vain päivitin sen. Eli saattaa olla, että olen jo silloin asennuksen aikana tehnyt jotain juttuja, jota en nyt välttämättä muistanut dokumentoida. Tuo XINE kohta ja kuvan näyttäminen Ubuntun työpöydällä ei taida noilla ohjeilla nyt toimia, mutta itselleni se on hyvin toissijainen juttu, joten se ei niin nuukaa ole. Katsotaan jos ajan kanssa keksin miten se pitää ajantasaistaa.

 

timo
« Viimeksi muokattu: 10.05.20 - klo:11.52 kirjoittanut tikola »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #187 : 26.05.20 - klo:20.43 »
Vaikutti hyvältä ohjeelta. Muistaakseni itse lisäsin itseni vdr ryhmään, jotta pääsin selaamaan tallenteita tiedostonhallinnalla.

Lirc vielä arvoitus - toimiiko? Itsellä vielä vanha LUbuntu 16 jossa vanha mce kauko-ohjaimeni toimii hyvin.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #188 : 27.05.20 - klo:11.42 »
Muuten toi ohje on ihan hyvä, mutta joku voisi lisätä sinne nvsi-palvelimen lisäämisen.

Itselläni ei valitettavasti ole kirjoitusoikeuksia ohjeeseen, joten en voi sitä tehdä, mutta se ohje olisi kuitenkin sarjassa ihan kiva...

Tässä on säie, jossa taistelin kyseisen kanssa:

https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=54464.msg415969#msg415969

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #189 : 27.05.20 - klo:12.07 »
NVSI viitannee VNSI palvelimeen  :)

Minulla on tunnukset ja VNSI ajossa, joten voin tehtailla. Sehän menee aika heittämällä, eli pitää vain sallia IP osoitteet. Tämä toki pätee kaikkiin muihinkin vastaaviin palvelinplugareihin, eli SVDRP, Streamdev jne. kaikissa se on suunnilleen sama homma, eli IP:t ja portit sallituiksi ja oikeiksi niin alkaa toimia

Minä voin jollain aikataululla lisätä ne sinne samalla kun selvittelen tuota Xineliboutputia, joka ei nyt minulla pelitä



kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #190 : 27.05.20 - klo:13.20 »
NVSI viitannee VNSI palvelimeen  :)

Ah joo ...
tuli typo. Juuri sitä tarkoitin. 8)

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #191 : 27.05.20 - klo:14.18 »
Sinällään VNSI on vähän ongelmallinen dokumentoida, koska kehittäjä on lyönyt hanskat tiskiin ja tulevaisuudessa voi jotain yhteensopivuusongelmia tulla vastaan. Tällä hetkellä minullakin se toki pelaa kuin se junan vessa, joten ihan lähitulevaisuudessa ne isot ongelmat eivät ole. Toisaalta sama pätee moneen muuhunkin VDR plugariin, eli kehittäjien innostus on suuntautunut muualle. Muutenkin minua jäi hämäämään tämän VNSI:n osalta se miksi se piti tehdä, eikä hommaan käytetty jo olemassaolevaa Streamdev server plugaria, eli Kodi käyttöä varten piti tehdä kokonaan uusi striimauspalvelin, mutta kieltämättä se hienosti toimii. Itselläni Nvidia Shield ja Android tabletit Kodi (18.6) päätteenä ja serverinä toimii perus pöytäkone Ubuntu 20.04 versiolla.


timo

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #192 : 27.05.20 - klo:20.35 »
Vnsi hieman versioriippuvainen. Yhdessä koneessa Kodi kehitysversio 19 ja toimii siinäkin. Yhdessä koneessa vielä Kodi 17.6. Kai siksi kun toimii hyvin. Ubuntuun olen Kodin asentanut kehittäjien reposta. Kehitysversio ladattu gitillä ja käännetty itse. Harmi jos  Kodin ja VDR:n yhteistyö loppuu. VDR siitä kiva kun tallenteet voi leikata sohvalta käsin.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #193 : 17.06.20 - klo:15.39 »
Muuten toi ohje on ihan hyvä, mutta joku voisi lisätä sinne nvsi-palvelimen lisäämisen.

Done - tai oikeastaan lisäilin VNSI asiat siellä jo olevaan Streamdev osioon, koska se on täsmälleen sama prosessi oli siellä jo Streamdevin osalta dokumentoitu. Sama prosessi kuitenkin pätee kaikkiin verkkolaajennoksiin VDR maailmassa.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #194 : 17.06.20 - klo:18.08 »
Muuten toi ohje on ihan hyvä, mutta joku voisi lisätä sinne nvsi-palvelimen lisäämisen.

Done - tai oikeastaan lisäilin VNSI asiat siellä jo olevaan Streamdev osioon, koska se on täsmälleen sama prosessi oli siellä jo Streamdevin osalta dokumentoitu. Sama prosessi kuitenkin pätee kaikkiin verkkolaajennoksiin VDR maailmassa.

Kamara kiittää...

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #195 : 18.06.20 - klo:10.24 »
Kamara kiittää...

Jälkiviisaana sinun tapauksesta voi sanoa, että ohjeet ongelmaasi olivat jo asennusohjeessa - siellä vain pelkästään Streamdev pluginin nimellä, mutta ohje sinällään on ihan sama. Nyt vain korostin sitä, että tämä ohje pätee moneen muuhunkin paikkaan. Itsellä viimeaikojen ongelmat VDR käytössä ovat olleet:

1) Joku plugin ei käynnisty asennuksen jälkeen - sinne pitää lisätä se kyseisen plugarin osalta se sama käynnistystiedosto, kuin muilla jo toimivilla plugineilla. Eli kaikki pluginit eivät sitä välttämättä asennuksessa osaa tehdä.

2) Tuo SFXE vainoaa minua nyt 20.04 Ubuntussa, eli en saa kuvaa Ubuntun työpöydälle millään ilveellä. No se on hyvin toissijainen tarve, joten ei sitä tingalle tarvita ollenkaan, mutta olisihan se kiva saada esim. femon plugarin tarjoamaan signaalinvoimakkuus analyysiin.

3) Haluaisin päivittää repositoryt muutamaan parempaan, mutta tyssään aina vdrabi (virtuaali?)paketin puutteeseen

4) ja sitten loput ongelmat ovat lähinnä tiedostojen ja hakemistojen käyttöoikeuksia, kun olen siirtynyt raudasta toiseen.

Hieno peli se VDR on ja palvelee meidän taloudessa päivittäin - lähinnä Kodin taustalla ja erilaisten kiinnostavien elokuvien pankkina.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #196 : 26.06.20 - klo:14.37 »

2) Tuo SFXE vainoaa minua nyt 20.04 Ubuntussa, eli en saa kuvaa Ubuntun työpöydälle millään ilveellä. No se on hyvin toissijainen tarve, joten ei sitä tingalle tarvita ollenkaan, mutta olisihan se kiva saada esim. femon plugarin tarjoamaan signaalinvoimakkuus analyysiin.


vdr-sxfe tosiaan jäänyt jälkeen. xine-lib kirjastoa ei kehitetä enään. Oletko kokeillut pelkällä OpenBox ikkunamanagerilla. Tain sitten optioksi --video=xv joka toiminee jollain lailla. Itse tykkään leikata tuolla leffat. Ja vakaus mitä sattuu.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #197 : 29.06.20 - klo:09.29 »
Minulle riittäisi se jollain laillakin, koska se on lähiinä testaus ja asetustensäätöympäristö - ei katseluympäristö.

OpenBox on minulle vieras pitääpä testata

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #198 : 30.08.20 - klo:16.56 »
Muuten toi ohje on ihan hyvä, mutta joku voisi lisätä sinne nvsi-palvelimen lisäämisen.

Done - tai oikeastaan lisäilin VNSI asiat siellä jo olevaan Streamdev osioon, koska se on täsmälleen sama prosessi oli siellä jo Streamdevin osalta dokumentoitu. Sama prosessi kuitenkin pätee kaikkiin verkkolaajennoksiin VDR maailmassa.
Itsellä vnsi asentui ihan sudo apt install vdr-plugin-vnsiserver. Kodin vnsi taas ei asennu sudo apt install kodi-pvr-vdr-vnsi - valittaa että kodi-api-pvr (= 5.10.3) ei löydy. kodi on asennettu kodin ylläpitämästä reposta.

Ohjeessa voisi mainita, että xineliboutput-sxfe & libxineliboutput-sxfe tarvitaan vdr-sxfe asennukseen. Pelkkä  vdr-plugin-xineliboutput ei riitä.
Muutenkin kannattaisi suosia komentoriviä. Itsellä ainakin kone ssh yhteydessä.

ps
 kodi-pvr-vdr-vnsi asentui komennolla sudo apt install kodi-pvr-vdr-vnsi=3.6.4-1~focal

Pian testataan toimiiko.


tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #199 : 31.08.20 - klo:08.50 »

Kodin vnsi taas ei asennu sudo apt install kodi-pvr-vdr-vnsi - valittaa että kodi-api-pvr (= 5.10.3) ei löydy. kodi on asennettu kodin ylläpitämästä reposta.

Ohjeessa voisi mainita, että xineliboutput-sxfe & libxineliboutput-sxfe tarvitaan vdr-sxfe asennukseen. Pelkkä  vdr-plugin-xineliboutput ei riitä.
Muutenkin kannattaisi suosia komentoriviä. Itsellä ainakin kone ssh yhteydessä.


Itsellä Kodin plugarit Ubuntussa eivät ole mikään kysymys, kun ainoa Kodi on Nvidia Shieldissä.

Komentorivistä olen samaa mieltä, mutta kun en itse osaa sitä komentoriviltä asentaa, niin tuo Synaptic on ollut helpompi tie.

Pitää tutkia saisinko oman VDR:n näkymään Ubuntun työpöydällä noilla tempuilla, koska noita paketteja en ole asentanut. Koskaan se ei ole vielä tällä uusimmalla koneella onnistunut, eli VDR käyttöliittymä sammahtaa ennen kuin kuva ehtii tulla ruutuun.