Kirjoittaja Aihe: VDR:n asentaminen  (Luettu 141045 kertaa)

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #140 : 11.11.16 - klo:16.43 »
Ei Kodi VDR:ää korvaa, mutta on mukavampi kuin vaikka  vdr-sxfe ohjelmien katseluun. Itsellä vdr-sxfe:n valikot katoilee, mutta käytän sitä lähinnä ohjelmien leikkaamiseen. Itsellä VDR on toiminut hyvin vakaasti, mutta noi katseluohjelmat välillä takkuilee.

Minä taas en käytä noita VDR katseluclienttejä ollenkaan vaan VDR on serverillä pyörivä backend, jota sitten katsellaan milloin VLC:llä, KODIlla ja tabletilla tilanteen mukaan. vdr-sxfe on minulla vain ihan satunnaiseen testailuun.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #141 : 16.11.16 - klo:11.06 »
Wikisivun alkuosa päivitetty minun viimeaikojen kokemuksilla. Muotoiluissa vielä vähän feelua ja tuota sivun otsikkoa/nimeä en osannut päivittää, mutta onpahan askel eteenpäin:

https://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu10.04LTSaanVDRnasentaminenTS-tiedostoille

Ensimmäinen puolisko dokumentista siis muuttunut aika reilusti. VDR Live web-käyttöliittymä/VDPAU hujakoilta minun osalta täysin alkuperäisessä asussa ilman muutoksia. Siellä lienee paljon turhaa, jolla ei tänäpäivänä enää ole merkitystä, mutta en tohtinut ainakaan vielä siivota sitä pois, jos noista on jollekkin iloa.

Kanavien skannausosio myös ennallaan, koska minä olen vain siirrellyt toimivia channels.conf tiedostoja koneelta toiselle enkä ole vuosiin ajanut tuota kanavahakua.
« Viimeksi muokattu: 16.11.16 - klo:11.09 kirjoittanut tikola »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #142 : 26.03.17 - klo:13.42 »
Wikisivun alkuosa päivitetty minun viimeaikojen kokemuksilla. Muotoiluissa vielä vähän feelua ja tuota sivun otsikkoa/nimeä en osannut päivittää, mutta onpahan askel eteenpäin:

https://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu10.04LTSaanVDRnasentaminenTS-tiedostoille

Luin ohjeen läpi ja minulle jäi epäselväksi miten vdr käynnistyy automaattisesti. Ennen muokattiin /etc/defaut/vdr tiedostoa. Nythän on käytössä systemd. Vanha VDR asennus alkaa olla päivittämisen tarpeessa. Lähinnä siksi kun uusi Kodi (17) ei tunnu osaavan käyttää Intelin rautakiihdytystä. Tuohon löytynee joku repo jossa uudempi mesa ja intelin ajuri. Pitää sitä kuitenkin joskus päivittää 16.04 lts versioon.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #143 : 26.03.17 - klo:14.11 »
Wikisivun alkuosa päivitetty minun viimeaikojen kokemuksilla. Muotoiluissa vielä vähän feelua ja tuota sivun otsikkoa/nimeä en osannut päivittää, mutta onpahan askel eteenpäin:

https://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu10.04LTSaanVDRnasentaminenTS-tiedostoille

Luin ohjeen läpi ja minulle jäi epäselväksi miten vdr käynnistyy automaattisesti. Ennen muokattiin /etc/defaut/vdr tiedostoa.

Tiedostossa /etc/default/vdr  oli varmistuskytkin, jolla VDR:n init- tai upstart-skriptin sai kytkettyä toimivaksi tai pois käytöstä. Normaalisti se hoituu init-järjestelmän omilla työkaluilla tai symbolisilla linkeillä, mutta Debian-pakettien kehittäjä oli tässä halunnut lisätä erillisen kytkimen.

Nykyisessä systemd-skriptissä tätä varmistuskytkintä ei tietääkseni enää ole, ja muut /etc/default/vdr-tiedoston määritykset tehdään tiedostossa /etc/vdr/conf.d/00-vdr.conf
Asennuksessa VDR asetetaan käynnistymään automaattisesti järjestelmän käynnistyessä, mutta en muista, käynnistyykö se heti asennuksen jälkeen. Palvelua hallitaan tavalliseen tapaan systemd:n komennoilla:

Käynnistä:
Koodia: [Valitse]
sudo systemctl start vdrtai
Koodia: [Valitse]
sudo service vdr start
Pysäytä:
Koodia: [Valitse]
sudo systemctl stop vdrtai
Koodia: [Valitse]
sudo service vdr stop
Poista käytöstä:
Koodia: [Valitse]
sudo systemctl disable vdr
Ota uudelleen käyttöön:
Koodia: [Valitse]
sudo systemctl enable vdr
« Viimeksi muokattu: 26.03.17 - klo:14.13 kirjoittanut nm »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #144 : 26.03.17 - klo:16.37 »

Tiedostossa /etc/default/vdr  oli varmistuskytkin, jolla VDR:n init- tai upstart-skriptin sai kytkettyä toimivaksi tai pois käytöstä. Normaalisti se hoituu init-järjestelmän omilla työkaluilla tai symbolisilla linkeillä, mutta Debian-pakettien kehittäjä oli tässä halunnut lisätä erillisen kytkimen.

Nykyisessä systemd-skriptissä tätä varmistuskytkintä ei tietääkseni enää ole, ja muut /etc/default/vdr-tiedoston määritykset tehdään tiedostossa /etc/vdr/conf.d/00-vdr.conf
Asennuksessa VDR asetetaan käynnistymään automaattisesti järjestelmän käynnistyessä, mutta en muista, käynnistyykö se heti asennuksen jälkeen. Palvelua hallitaan tavalliseen tapaan systemd:n komennoilla:
Ei hyvä jos palvelu käynnistyy automaattisesti asennuksen jälkeen vaikka asetukset tekemättä. Vaikka oletuksena VDR ei näy kuin sisäverkkoon. Yleensä tehdään asetukset ja kokeillaan toimiiko. Ja sitten ehkä pistetään käynnistymään automaattisesti. Tuolla kytkimellä kyllä ihan ideaa. Ubuntu server & alsa & X tuli eilen pistettyä yhdelle levynkulmalle. VDR:n voinee jo asentaa ihan Ubuntun paketeista. Kumma kun tuossa Server versiossakaan ei voi ohitaa grubin asennusta. Ssh:n saa sentään heti käyntiin ja jatkaa voi sillä pöytäkoneella.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #145 : 26.03.17 - klo:16.48 »
Tuota konffitiedostoasiaa on selitetty jonkin verran tiedostossa /usr/share/doc/vdr/README.Debian.gz
Tiedoston lukeminen onnistuu suoraan näin:
Koodia: [Valitse]
zcat /usr/share/doc/vdr/README.Debian.gz
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #146 : 26.03.17 - klo:16.50 »
Ei hyvä jos palvelu käynnistyy automaattisesti asennuksen jälkeen vaikka asetukset tekemättä. Vaikka oletuksena VDR ei näy kuin sisäverkkoon. Yleensä tehdään asetukset ja kokeillaan toimiiko.

VDR käynnistyy vakioasetuksilla harmittomasti, tai sulkeutuu, jos joku rajapinta ei toimi. En näe erityistä syytä, miksei palvelua asetettaisi automaattisesti käynnistettäväksi, kuten käytännössä kaikki muutkin tietokannoista lähtien.


VDR:n voinee jo asentaa ihan Ubuntun paketeista.

Kyllä, ja yaVDR:n paketointi on edelleen vaihtoehtona, jos tarvitset useampia liitännäisiä, joita Ubuntun peruspaketoinnissa ei ole.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #147 : 26.03.17 - klo:18.55 »


VDR:n voinee jo asentaa ihan Ubuntun paketeista.

Kyllä, ja yaVDR:n paketointi on edelleen vaihtoehtona, jos tarvitset useampia liitännäisiä, joita Ubuntun peruspaketoinnissa ei ole.

Näkyy olevan  ppa:yavdr/unstable-vdr repossa jo osa vdr paketeista - yhteensä 37 kpl. Uupuu esim vdr-plugin-xineliboutput,
mikä usein hieman ongelmallinen.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #148 : 26.03.17 - klo:19.16 »
Näkyy olevan  ppa:yavdr/unstable-vdr repossa jo osa vdr paketeista - yhteensä 37 kpl. Uupuu esim vdr-plugin-xineliboutput,
mikä usein hieman ongelmallinen.

[OffTopic]
Toimiiko yavdr:n repoissa myös Ylen srt-tekstit ?
[/OffTopic]

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #149 : 27.03.17 - klo:01.43 »

[OffTopic]
Toimiiko yavdr:n repoissa myös Ylen srt-tekstit ?
[/OffTopic]
vdr-plugin-ttxtsubs uupuu 16.04 paketeista. Samoin  vdr-plugin-osdteletext joka tekstiTV muistaakseni.
ProjectX ei asennettuna nyt. Voin kokeilla, mutta nyt ei tule mieleen muuta millä ne saa näkymään.
ffprobe? ffmpeg?

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #150 : 27.03.17 - klo:13.52 »

[OffTopic]
Toimiiko yavdr:n repoissa myös Ylen srt-tekstit ?
[/OffTopic]
vdr-plugin-ttxtsubs uupuu 16.04 paketeista. Samoin  vdr-plugin-osdteletext joka tekstiTV muistaakseni.
ProjectX ei asennettuna nyt. Voin kokeilla, mutta nyt ei tule mieleen muuta millä ne saa näkymään.
ffprobe? ffmpeg?

Joo... ProjectX:llä pitäisi saada tuotua srt-sivut (Olikohan ne textitv:n sivut 451(Yle1),452(Yle2),453(Teema) ja 779(Hurri)).

Tällä hetkellä teen tekstisivut ocr:n avulla höystettynä omaa ohjelmaa...

No, tekstin oikeellisuus kuvasta ocr:llä lukemalla on noin. 97 %, joka on siedettävä. Bonuksena ohjelmani tunnistaa kursivoidut sanat myös noin 97 %:lla. Jotkin kirjaimet tuottavat sille ongelmia.

Kiitos vaivannäöstänne.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #151 : 27.03.17 - klo:17.15 »

Joo... ProjectX:llä pitäisi saada tuotua srt-sivut (Olikohan ne textitv:n sivut 451(Yle1),452(Yle2),453(Teema) ja 779(Hurri)).

Tällä hetkellä teen tekstisivut ocr:n avulla höystettynä omaa ohjelmaa...

No, tekstin oikeellisuus kuvasta ocr:llä lukemalla on noin. 97 %, joka on siedettävä. Bonuksena ohjelmani tunnistaa kursivoidut sanat myös noin 97 %:lla. Jotkin kirjaimet tuottavat sille ongelmia.

Kiitos vaivannäöstänne.
Siitä on vuosia kun yritin  Project X.llät saada tekstejä vdr tallenteista. Yle välillä muutti fontteja ja värimallia. Lopulta kyllästyin kun aina jotain vikaa.
Välillä tekstit olivat keltaiset, joskus jotain muuta. Harvemmin sellaiset kuin pitäisi. 97 % hyvä tulos tulos bittikarttakuvista.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #152 : 27.03.17 - klo:18.21 »

Joo... ProjectX:llä pitäisi saada tuotua srt-sivut (Olikohan ne textitv:n sivut 451(Yle1),452(Yle2),453(Teema) ja 779(Hurri)).

Tällä hetkellä teen tekstisivut ocr:n avulla höystettynä omaa ohjelmaa...

No, tekstin oikeellisuus kuvasta ocr:llä lukemalla on noin. 97 %, joka on siedettävä. Bonuksena ohjelmani tunnistaa kursivoidut sanat myös noin 97 %:lla. Jotkin kirjaimet tuottavat sille ongelmia.

Kiitos vaivannäöstänne.
Siitä on vuosia kun yritin  Project X.llät saada tekstejä vdr tallenteista. Yle välillä muutti fontteja ja värimallia. Lopulta kyllästyin kun aina jotain vikaa.
Välillä tekstit olivat keltaiset, joskus jotain muuta. Harvemmin sellaiset kuin pitäisi. 97 % hyvä tulos tulos bittikarttakuvista.

Se on siedettävä tulos. Sen verran hyvä, ettei tee mieli pakata tekstejä kuvina matroksaan. Ton värimallien muuttamiseen löysin ratkaisun. Siis Ylellä on jokin logiikka sen kanssa, en muista vaan mikä, tai ratkaisin muuten kyseisen ongelman.  Suurin ongelma on tutkia onko teksti kursivoitu vai ei. Silloin kun mun esiprosessoija kämmää sen, niin ocr-tunnistaa tekstin totaalisesti pieleen.

Toinen harvemmin ilmestyvä ongelma on välilyönnin huomaaminen. Jos esiprosessoijani ei huomaa sitä tai huomaa välilyönnin siinä missä sitä ei ole, niin pieni virhe eli joko liika välilyönti tai välilyönti puuttuu sanaparista.

Suurinpana ongelmana pidän kuitenkin sitä, että Ylellä tekstien kuvat ovat aika pieniä (50 px-korkeita), jolloin ocr:llä on vaikeuksia tunnistaa merkkejä. Resoluution pienuuden takia ei voi toivoa 100 %:sta tekstintunnistamista. Vaikka tunnistus olisikin noin 100 %, niin ykkösen ja ällän erottaminen on lähes mahdotonta, mutta onneksi videosoittimeni merkistössä ne näyttävät aikas lailla samoilta.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #153 : 16.04.18 - klo:10.58 »
Kun etsii VDR asennusohjetta Ubuntuun löytyy Googlella löytyy nopeasti oheinen wiki sivu:

https://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu10.04LTSaanVDRnasentaminenTS-tiedostoille

Tein wikiin pieniä päivityksiä tallennushakemiston oikeuksien osalta. Asentelin viikonloppuna uuden 2.3.8 VDR:n uuteen Ubuntuun ja sehän menee sinne ihan laakista ja kaikki EPGSearch haut ja Live web ohjausliitäntäinen toimivat. Näistä kahdesta oli hieman epävarmaa VDR:n isomman versiopäivityksen jälkeen. Olisiko puolituntia mennyt koko hommassa.

Ubuntun omat pakettivarastot ovat siis VDR käytön kannalta varsin riittäviä. Itsellä ainoastaan tarvitaan dvbapi ja oscam juttuja maksukortinlukijaan, mutta jos maksuTV:tä ei kaipaa, niin Ubuntun omat pakettivarastot hoitavat homman erinomaisesti.

Seuraava hanke tällä saralla on TVHeadEndin asentaminen ja testaaminen, joskin VDR on nyt vuosien harjoittelun jälkeen sen verran hyvin hyppysissä, että pitää löytyä jotain aika paljon parempaa, että oikeasti vaihtaisin VDR:stä johonkin muualle.
« Viimeksi muokattu: 16.04.18 - klo:11.06 kirjoittanut tikola »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #154 : 17.04.18 - klo:01.05 »

Tein wikiin pieniä päivityksiä tallennushakemiston oikeuksien osalta. Asentelin viikonloppuna uuden 2.3.8 VDR:n uuteen Ubuntuun ja sehän menee sinne ihan laakista ja kaikki EPGSearch haut ja Live web ohjausliitäntäinen toimivat. Näistä kahdesta oli hieman epävarmaa VDR:n isomman versiopäivityksen jälkeen. Olisiko puolituntia mennyt koko hommassa.
Itsellä myös ajatus asentaa uuteen Ubuntuun VDR. Eikö ensiksi kannata luoda vrd käyttäjä samoilla uid ja gid arvoilla mitä vanhat tallenteet on. Ongelmaksi voi tulla se, että ovat jo systeemin käytössä. Itsellä tallenteita parilla koneella. On käynyt mielessä jos vaihtaisi vdr käyttäjän uid ja gid arvot vaikka 999 niin ei olisi pelkoa, että olisivat jonkun systeemin prosessin käytössä. Paketinhallinta sitten lisännee VDR:n video ryhmään jos se nyt enää on tarpeen.

Ubuntu / vdr uusinta asennus
1. Asennetaan ubuntu ja tehdään levyliitokset samalla /mnt alle (jossa vanhat vdr tallenteet)
2. Lisätään käyttäjä vdr - käytetään vanhojen tallenteiden uid ja gid arvoja
3. asennetaan vdr ja sen lisäosat.
4. sammutetaan vdr (jos käynnissä). palautetaan VDR asetukset ja kanavat tai tehdään uusiksi.
5. lirc pois VDR:n käytöstä jos käytetään vaikka Kodia katseluun - eipähän ohjata sillä kahta ohjelmaa.

Jotenkin näin olen ajatellut tehdä. VDR:n asetuksetkin pitäisi saada palautettua vain kopioimalla
vanhojen päälle kun tiedostojen oikeudet samat. Kodille ei taida vielä olla Ubuntu 18 repoa,
mutta eiköhän pian tule.
 

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #155 : 17.04.18 - klo:10.47 »
Koskaan en ole VDR käyttäjää luonut vaan ihan normikäyttäjällä noilla kahdella nyt lisäämälläni komennolla hanskannut homman. Eli minulla ei ole noihin kommentteihisi mitään muuta lisättävää kuin se, että minun ei ole tuollaista jumppaa tarvinnut koskaan tehdä.

Olennainen kommenttini lähinnä on se, että Ubuntun binäärit riittävät perus VDR käytössä jo erinomaisen pitkälle, eikä itse kääntämistä tms. haastavampaa ole tarpeen tehdä. Valitettavaa on, että LinuxTV.fi foorumi on vähän hiljentynyt, mutta kyllä sieltä olen kaiken itseni tarvitseman vinkin aina saanut ja siellä se on mukavasti arkistoitunakin.

Suomalaisesta hiljentymisestä huolimatta VDR kehitys jatkuu selvästi Saksassa aktiivisena, mutta kyllä meidän käyttäjien pitää olla Enigma/TVHeadend kehityksestä tietoisia. Lähinnä tuo maksuTV puoli on menossa koko ajan haastavammaksi, mutta toisaalta erilaiset verkkopalvelut ovat ajamassa sen ohi ja meille harrastajille on jäämässä lähinnä tuo normiTV:n kanssa pelaaminen. Sitä paitsi kyllähän ne Game of Thronesit tulevat normiTV:stäkin jos vain jaksaa odottaa, eikä minulle ainakaan ole mitään väliä katsonko jonkun sarjan nyt vai vuoden päästä. Ei niitä iltapäivälehtien juonipaljastusuutisia ole pakko kenenkään klikata vaan jännityksen saa kyllä säilymään.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #156 : 17.04.18 - klo:17.48 »
Itsellä on VDR:n käyttö kovasti vähentynyt kun netistä pystyy monet ohjelmat katsomaan jälkikäteen. Maksukanavia en ole tilannut ja niiden kanssa en viitsi tapella. Katson lähes kaikki TV-ohjelmat Kodi & VDR yhdistelmällä TV-kortilla.

sudo chown -R vdr:vdr /mnt/vdr_tallenteet on ihan hyvä. Pointtini on siinä kun noita tallenteita on aikojen kuluessa kertynyt muillekin levyille, niin luomalla itse vdr käyttäjän välttyisi noiden oikeuksien muuttamiselta ja tallenteiden käyttö olisi helpompaa.

 –lirc rivin pois otto on hyvä vaikka käyttäisi kauko-ohjainta. Jos edustaohjelma esim. Kodi tukee kauko-ohjainta niin siitä tulee sotkua kun VDR lukee samalla kauko-ohjaimen nappeja. Monet taitavat jo käyttää älypuhelinta. vdr-sxfe ohjelmalle voi sitten lisätä lirc vipusen jos sitä käyttää. vdr-sxfe toimii minulla melko huonosti kun valikot katoilee ja se tekee tallenteiden leikkaamisen hankalaksi sohvalta käsin.

Itsekin käytin aikoinaan yaVDR repoa, mutta Ubuntu 16 lts sisälsi jo hyvät paketit VDR:lle. Itse olen noita joskus kääntänytkin, mutta siihen ei ole ollut pitkään tarvetta. Kun tuki VDPAU:lle tuli niin sitä oli pakko kokeilla ja yrittää ottaa käyttöön.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #157 : 18.04.18 - klo:13.03 »
Minulla VDR:n peruste on ollut live urheilu minua kiinnostavista lajeista. VDR sallii vartin myöhästymisen alusta ja sen jälkeen voi heti lähteä katsomaan alusta. Yle Areenassa tallenteilla on kuitenkin vähintään kymmenien minuuttien - useimmiten tuntien viive.

Eli suoratoistot ja nettistriimit ovat monessa jo parempia, mutta ainakin minua kiinnostavissa lajeissa televisiolla on edelleen etunsa.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #158 : 18.04.18 - klo:17.53 »
Minulla VDR:n peruste on ollut live urheilu minua kiinnostavista lajeista. VDR sallii vartin myöhästymisen alusta ja sen jälkeen voi heti lähteä katsomaan alusta. Yle Areenassa tallenteilla on kuitenkin vähintään kymmenien minuuttien - useimmiten tuntien viive.

Eli suoratoistot ja nettistriimit ovat monessa jo parempia, mutta ainakin minua kiinnostavissa lajeissa televisiolla on edelleen etunsa.
Nykyiset älytelkkarit osaavat myös tallentaa ohjelmia ja monta muutakin asiaa. Ainakin niin kauan kun systeemiä ylläpidetään. Kaverin TV:ssä on puhetta ymmärtävä kauko-ohjain. Aika helppoa hakea Tuubista biisejä tai Areenasta ohjelmia. Tosin kun TV:n päivittää siinä oli hauskat värikkäät rinkulat. Kaveri ei uskonut, että Linuxin voi päivittää taustalla samalla kun on kuva ruudussa. Itsellä VDR on ollut hyvin vakaa. Edustaohjelmat ovat tosin kaatuilleet välillä,

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #159 : 18.04.18 - klo:19.11 »
Tuo vakaus on yksi juttu ja ehkä se kaikkein tärkein on EPGSearch+Live joka on kyllä kaikkiin muihin törmäämiini tallennusjärjestelmiin ylivoimainen. Se millä kaikella automaattisia ajastuksia voi viritellä nettiselaimessa on jotain sellaista, johon älylaitteilla on vielä matkaa. Tosin voi olla että nykymaailmassa tuo on museohommaa ja nuoriso hoitaa saman asian jotenkin toisin. Minä jatkan kumminkin tällä linjalla ja kuten Saksan foorumeilta voi päätellä moni muukin vielä tekee näin.

https://www.vdr-portal.de/forum/index.php?thread/131790-announce-vdr-stable-version-2-4-0/&postID=1304229