Kirjoittaja Aihe: GPS, sarjaportti ja TP 600E (ratkaistu)  (Luettu 2534 kertaa)

petrus

• Käyttäjä
    • Profiili
GPS, sarjaportti ja TP 600E (ratkaistu)
« : 25.04.06 - klo:10.37 »
Olen koittanut saada BR-304J-gps-vastaanotinta toimimaan IBM Thinkpad 600E:ssä Breezyssä.

Vastaanotin itsessään toimii, se löytää satelliitit ja paikantaa itsensä (tämän kertoo vastaanottimessa oleva ledi). En kuitenkaan saa muodostettua yhteyttä vastaanottimeen sarjaportin kautta.

Ohjelmana olen koittanut GpsDrivea. Oletuksena se käyttää /dev/ttyS3:ea. Olen koittanut vaihtaa porttia ja käyttää sekä suoraa yhteyttä sarjaporttiin että gpsd-daemonia.

Muutama kysymys:

1. Mistä tiedän missä sarjaportissa gps on kiinni? Koneessa on yksi sarjaporttiliitin, mutta onko se ttyS0, ttyS1, ttyS2 vai ttyS3? Missä nämä määritellään?

2. Täytyykö portin oikeuksia jotenkin muuttaa? Kaikkien noiden sarjaporttitiedostojen omistaja on root ja group on dialup. Oikeudet on r-xr-x---..

3. Millä muulla ohjelmalla voisi koittaa lukea tuleeko gps:ltä dataa? Koitin sirfmonia gpsd:n kaverina mutta en saanut senkään avulla asiasta tolkkua.

« Viimeksi muokattu: 27.04.06 - klo:21.57 kirjoittanut petrus »

peran

• Vieras
Re: GPS, sarjaportti ja TP 600E
« Vastaus #1 : 25.04.06 - klo:18.26 »
Mitähän GPS:ssää yrität käytellä?
Aseta GPS Nmea 0183-tilaan baudit ja pariteetit pitäisi käsittääkseni olla 4800,8,1,n.

Tämän jälkeen sen toimivuutta voi katsella esim. gtktermillä, tosin portissakin on syytä laittaa ko. nopeus ja parametritiedot ko. tiedoiksi.

Tosin kun portissa on laitettu oikeat nopeus ja parametritiedot, GPS on Nmea 0183-tilassa ja kytketty comporttiin, saattaa jopa päätteellä näyttää jotakin käskyllä:
Koodia: [Valitse]
cat </dev/ttys0
Mikäli olet asettanut GPS:n ensimmäiseen RS-pporttiin.
Valitettavasti en pystynyt demoamaan omalla koneellani millään lailla, koska minulla ei ole koneessa Comporttia eikä edes GPS:ssää, mutta olen leikkinyt Win-puolella joskus GPS-laitteen kanssa, joten jokin aavistus minulla kuitenkin on.

Joku vois valaista, millä käskyllä comportin asetukset laitetaan Linuxissa.

petrus

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: GPS, sarjaportti ja TP 600E (ratkaistu)
« Vastaus #2 : 27.04.06 - klo:21.55 »
Homma toimii  ;D

Taikasana on PS2.EXE, IBM:n oma  DOSissa ajettava konfigurointisofta jolla voi muokata Thinkpadien asetuksia.

Sarjaportit on oletuksena disabloitu. Otin myös modeemin pois käytöstä kun sille ei ole tarvetta ja se vei turhaan yhden irq:n.

Asetin koneen takana olevan sarjaporttiliittimen ttyS0:ksi, IR on pois käytöstä.

Nyt homma pelaa niin kuin pitääkin.