Kirjoittaja Aihe: Niksinurkka  (Luettu 4302 kertaa)

Mippe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Niksinurkka
« : 27.10.09 - klo:14.06 »
Aloitetaan tälläinen todella jännä topicci jossa voimme jakaa uusia asioita joita olemme oppineet ja joista luulisi olevan muillekkin apua.

Saanen alkaa:
Koodia: [Valitse]
date ; whoNäyttää ajan ja kirjautuneet käyttäjät.

Opin tänään työn ;-merkin käytön(eli ; avulla voidaan kirjoitella monia komentoja pötköön, kunhan erittelee ne ;-merkillä). Näppärää kun ei tarvi enään hakata entteriä niin tuhottomasti. :D
AMD Athlon 64 5600+ || ATI Radeon 3650 || 2x 500Gb SATA|| 4Gb RAM || High Definition Audio
Blogi

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Niksinurkka
« Vastaus #1 : 27.10.09 - klo:19.22 »
Jos on tärkeää että aiempien komentojen suoritus onnistuu niin silloin komentojen erottelussa "&&" on huomattavasti parempi. Jälkimmäinen komento suoritetaan vain jos ensimmäinen onnistuu. Vastaavasti on olemassa "||" jonka kanssa jälkimmäinen komento suoritetaan vain jos edeltävä komento epäonnistuu.

Koodia: [Valitse]
# apt-get update && apt-get upgrade

aurinkolasit

  • Vieras
Vs: Niksinurkka
« Vastaus #2 : 29.10.09 - klo:21.50 »
Olen päätynyt käyttämään melkeinpä yhtä ja ainoata tekniikkaa, tämä on vaan niin näppärä niin monessa tapauksessa, kun tätä voi käyttää suoraan livenä päätteeltä:

versio 1:
Koodia: [Valitse]
while read var1 [var2...]
do
       haluamasi koodi jossa muuttujat $var1 jne.
done<text.txt
Käy läpi jonkin tekstitiedosto text.txt:n kukin rivi ja suorita koodi määritettyjä muuttujia käyttäen


versio 2:
Koodia: [Valitse]
curl "www.nettisivu.fi" | while read line
do
    haluamasi koodi, jossa muuttuja $line
done
Käy läpi jokin nettisivu 'www.nettisivu.fi' ja greppaa vaikka linkkejä haluamiisi dokumentteihin
« Viimeksi muokattu: 29.10.09 - klo:21.52 kirjoittanut aurinkolasit »

vellu@vmach

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
  • Kiroitusvirheitä jo vuodesta feisty
    • Profiili
Vs: Niksinurkka
« Vastaus #3 : 30.10.09 - klo:05.42 »
Nuo putkitukset ym. on hyvä opetella. Yksi niistä on & -merkki loppuun niin jää komentorivi vapaaksi.
Kun olen liian laiska liikuttamaan hiirtä rytmiboksissa niin kirjoittelen
Koodia: [Valitse]
locate tuomari |grep .mp3 |xargs mpg321 &Ja Dumari alkaa soida.

aurinkolasit

  • Vieras
Vs: Niksinurkka
« Vastaus #4 : 06.11.09 - klo:20.39 »
Nii joo...Nämä rivit bashrc-tiedostossa ovat osoittautuneet todella hyödyllisiksi:

bind '"\"\"":"\"\C-b\""'
bind '"¨":"~/"'

Nämä on jopa ihan mun itte kehittämiä ;-). Ylempi automatisoi lainausmerkkien kirjoittamista shellissä, niin että kun painaa kaksi kertaa "-merkkiä bash automaattisesti pistää kursorin merkkien väliin. Toisessa komennossa painamalla kaksi kertaa sitä näppäintä, jonka päällä on matomerkki, saa aikaiseksi merkit ~/ mikä nopeuttaa jonkin verran tiedostojen kanssa näpertelyä shellissä.

Sitten myöskin olen huomannut, että Caps lock-näppäimen uudelleenmääritys Escape-nappulaksi on helpottanut surffaamista ja tekstinkäsittelyä Vim-tyylisessä ympäristössä. Ks. esim.
http://www.vimperator.org/vimperator
http://www.vim.org/

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Niksinurkka
« Vastaus #5 : 06.11.09 - klo:22.30 »
Sitten myöskin olen huomannut, että Caps lock-näppäimen uudelleenmääritys Escape-nappulaksi on helpottanut surffaamista ja tekstinkäsittelyä Vim-tyylisessä ympäristössä.

CapsLock kuuluu määritellä ylimääräiseksi Ctrl-näppäimeksi. Esc löytyy sieltä kulmasta muutenkin riittävän helposti eikä sitä tarvitse yhdistellä muiden näppäimien kanssa joten sen uudelleenmäärittelystä ei liiemmin ole hyötyä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16246
    • Profiili
Vs: Niksinurkka
« Vastaus #6 : 06.11.09 - klo:22.47 »
CapsLock kuuluu määritellä ylimääräiseksi Ctrl-näppäimeksi. Esc löytyy sieltä kulmasta muutenkin riittävän helposti eikä sitä tarvitse yhdistellä muiden näppäimien kanssa joten sen uudelleenmäärittelystä ei liiemmin ole hyötyä.

CapsLock=Ctrl on ehkä enemmän Emacs-vinkki, mutta toimii toki myös vi-johdannaisissa, jos näppäimistössä on US-layout. Mielestäni suomalaisella näppäimistöllä CapsLock=Esc on hyödyllisempi vinkki, koska Esc on kaukana ja editointitilaa joutuu vaihtamaan aika usein. Täytyypä kokeilla tuota itsekin.

aurinkolasit

  • Vieras
Vs: Niksinurkka
« Vastaus #7 : 06.11.09 - klo:23.39 »
Kyllähän Vimissä pitää hakata myös ihan villinä Esc-näppäintä, jotta moodeja voi vaihtaa. On muuten aika huvittaa nykyisin Vim-käyttäjänä ylipäänsä työskennellä Windowsilla, kun mä olen koko ajan hakkaamassa CapsLockia ja kirjoittelemassa tiedostoihin :wq. Vim = tekstieditori joka pilaa kykysi kirjoittaa MS Wordilla.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Niksinurkka
« Vastaus #8 : 07.11.09 - klo:15.15 »
Kyllähän Vimissä pitää hakata myös ihan villinä Esc-näppäintä, jotta moodeja voi vaihtaa.

Siihen on kuitenkin helppo osua koska se on vasemmassa yläkulmassa. Vimissä tarvitsee myös Ctrl-näppäintä ja se on yleensä varsin hankalassa paikassa, erityisesti jos pitää samalla painella vasemman käden näppäimiä. Sitäpaitsi Ctrl-näppäin on aikanaan sijainnut CapsLock:n paikalla.

Windowsissakin piti mapata Ctrl-näppäin CapsLock:in paikalle.

Lainaus
On muuten aika huvittaa nykyisin Vim-käyttäjänä ylipäänsä työskennellä Windowsilla, kun mä olen koko ajan hakkaamassa CapsLockia ja kirjoittelemassa tiedostoihin :wq.

Tuttu ongelma. Visual Studioonkin piti hankkia työnantajan kautta ViEmu jotta hommat sujuvat :)

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16246
    • Profiili
Vs: Niksinurkka
« Vastaus #9 : 07.11.09 - klo:15.25 »
Siihen on kuitenkin helppo osua koska se on vasemmassa yläkulmassa. Vimissä tarvitsee myös Ctrl-näppäintä ja se on yleensä varsin hankalassa paikassa, erityisesti jos pitää samalla painella vasemman käden näppäimiä. Sitäpaitsi Ctrl-näppäin on aikanaan sijainnut CapsLock:n paikalla.

Ctrl on molemmilla käsillä pikkusormen alla. Esciä varten pitää koko kättä siirtää.

aurinkolasit

  • Vieras
Vs: Niksinurkka
« Vastaus #10 : 07.11.09 - klo:21.33 »
Mun mielestä ei kannata tietenkään sörkkiä sitä CapsLockia, ellei halua muuttaa kirjoittamistyyliään vimimäiseksi, mutta jos haluaa niin väitän, että CapsLock --> Esc ja vimin "nuolinäppäimet" h, j, k, l yhdistettynä tekevät kirjoittamisesta mutkatonta. Vasemman käden pikkurilli osuu ainaa vasempaan shiftiin ja controliin, nimetön esciin (CapsLock) ja tabiin. Oikea käsi on koko ajan mainittujen kirjaimien yllä. Molemmat peukolat ovat spacen päällä, jolloin nettona kädet ovat hieman lähempänä toisiaan, kuin jos pitäisi oikeaa kättä nuolinäppäinten tuntumassa.

On tietysti makuasia, miten tykkää kirjoittaa. Mutta sanonpahan vaan, etten edes tiedä, miten Windowsissa näppäimiä voisi uudelleen määrittää ilman lisäohjelmia, kun taas Linuxissa kyse ei ole kovinkaan vaikeasta operaatiosta:
 
http://www.columbia.edu/~djv/docs/keyremap.html