Kirjoittaja Aihe: Tietokoneelta tikulle? [Ratkaistu]  (Luettu 2688 kertaa)

OH2FPG

  • Vieras
Tietokoneelta tikulle? [Ratkaistu]
« : 23.10.09 - klo:08.49 »
Moi,

Ajattelin ehkä hankkia myös Windows 7, ja olen asentanut Kubuntun läppärilleni, sekä muistitikulle. Onko mahdollista saada esim. asetukset (Järjestelmästä) ja linkit (Mozilla Firefoxista) muistitikulleni läppäriltä?
« Viimeksi muokattu: 28.10.09 - klo:16.29 kirjoittanut OH2FPG »

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Tietokoneelta tikulle?
« Vastaus #1 : 23.10.09 - klo:09.31 »
Meinaatko siis asentaa Kubuntun uudestaan vai yritätkö siirtää sen asetuksia Win 7:aan? Jos seiskaan haluat Firefoxin kirjanmerkit, niin FF:stä löytyy kirjanmerkkivalikosta export-toiminto, jolla saat tuupattua ne tiedostoon. Kohdekoneella sitten teet FF:llä sen import-toiminnon. Toinen vaihtoehto on käyttää jotain FF:n lisäosaa synkronointiin, vaikkapa Xmarksia.

Järjestelmän asetuksethan löytyvät /homesta, eli jos se on omana osionaan, niin napsi sieltä piilokansioista tarvittavat asetukset talteen.

reboot

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 213
    • Profiili
Vs: Tietokoneelta tikulle?
« Vastaus #2 : 23.10.09 - klo:12.33 »
Järjestelmän asetuksethan löytyvät /homesta, eli jos se on omana osionaan, niin napsi sieltä piilokansioista tarvittavat asetukset talteen.

Miten hyvin tuo kopiointi käytännössä pelittää? Eli jos otan asetukset /home-hakemistosta talteen, asennan Ubuntusta saman version uudelleen + päivitän softat ajantasalle ja lopuksi kopion vanhan /home-hakemiston sisällön uuteen /home-hakemistoon, niin niinkö se vain toimii ilman sen kummempia säätöjä?
Ubuntu käytössä kotona ja töissä!
*** Kun ongelmasi on ratkaisu lisää otsikkoon [Ratkaistu] ***

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Tietokoneelta tikulle?
« Vastaus #3 : 23.10.09 - klo:12.42 »
Hieman eri tavalla tekisin. Ideahan on nimenomaan siinä, että jos /home on eri osiolla, voi itse järjestelmän tempaista sileäksi ja käyttää edelleen samaa kotihakemistoa ja samoja asetuksia. Jätät siis vain /home-osion sinne ja alat asentamaan uudestaan Ubuntua. Osiointivaiheessa formatoi juuriosion ja tekaisee sen päälle uuden vastaavan. /homen sen sijaan jätetään formatoimatta ja liitetään sellaisenaan liitoskohtaan /home. Tämän jälkeen vain asentaa halutut ohjelmat uudestaan ja nautiskelee.

En ole kokeillut, mutta olettaisin, että homma ei toimi, jos käyttäjätunnukset eriävät. Ei ainakaan terveellä järjellä luulisi toimivan. Ja tuota ohjelmistojen uudelleenasennustakin voi automatisoida. En muista tarkkaan miten, mutta kaikista asennetuista paketeista voi kuitenkin ottaa listan. Uudelleenasennuksen jälkeen järjestelmä osaa tämän listan perusteella asentaa samat ohjelmat takaisin. Kerran olen tuota testannut ja silloin annoin listan odotella asennuksen yli /homen uumenissa turvassa pahalta formatoinnilta  ;)

Storck

  • Vieras
Vs: Tietokoneelta tikulle?
« Vastaus #4 : 23.10.09 - klo:12.45 »

Miten hyvin tuo kopiointi käytännössä pelittää? Eli jos otan asetukset /home-hakemistosta talteen, asennan Ubuntusta saman version uudelleen + päivitän softat ajantasalle ja lopuksi kopion vanhan /home-hakemiston sisällön uuteen /home-hakemistoon, niin niinkö se vain toimii ilman sen kummempia säätöjä?


Kun/jos osioit /home-osion omaksi osiokseen asennuksen uhteydessä niin kaikki siellä olevat asetukset pysyvät tallessa kunhan osioita saman osion taas /home-osioksi ilman että alustat kyseistä osiota.

Näin minä teen enkä koskaan ole ottanut varmuuskopioita kyseisestä osiosta. Hyvin toimii.


Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Tietokoneelta tikulle?
« Vastaus #5 : 23.10.09 - klo:12.50 »

Näin minä teen enkä koskaan ole ottanut varmuuskopioita kyseisestä osiosta. Hyvin toimii.


Ite otan varmuuskopion tuosta jo ihan siitä syystä, että en varmaan osaisi enää tehdä vastaavanlaista työpöytää, kun on tullut tuunattua aikojen saatossa kaikenlaista siihen. Ja tuolta on kätevä ajaa joitain oleellisia skriptejä, jotka haluaa säilyttää asennuksesta toiseen, eikä niitä viitsisi menettää ssd-levyn paukahdukseen (vai miten ne hajoavat?).

Storck

  • Vieras
Vs: Tietokoneelta tikulle?
« Vastaus #6 : 23.10.09 - klo:12.56 »
Joo ilman muuta jos on monimutkaisia viritelmiä niin kannattaa ottaa varmuuskopioita, minun koneen virittely käy niin nopeasti etten ota - huono tapa.

OH2FPG

  • Vieras
Vs: Tietokoneelta tikulle?
« Vastaus #7 : 26.10.09 - klo:18.28 »
Olen asentanut Kubuntun sekä läppärille, että tikulle, ja ajattelin hankkia Win 7:n ja asentaa sen läppärille, ja halusin tietää voiko sitä ennen siirtää kirjanmerkit ja asetukset läppärin Kubuntulta tikun Kubuntulle.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Tietokoneelta tikulle?
« Vastaus #8 : 27.10.09 - klo:16.09 »
Pitääkö niiden olla myös käytössä siinä tikku-Kubuntulla? Jos tarvitsee, niin kopioit vain käyttäjän kotikansion läppäriltä tikun käyttäjän kotikansion päälle. Ne piilotiedostot ja -kansiot eli pistealkuiset siis.

OH2FPG

  • Vieras
Vs: Tietokoneelta tikulle? [Ratkaistu]
« Vastaus #9 : 03.11.09 - klo:17.50 »
Juu, kiitos!
Nyt toimi!