Kirjoittaja Aihe: Mielipiteesi /tmp osiosta?  (Luettu 2845 kertaa)

Storck

  • Vieras
Mielipiteesi /tmp osiosta?
« : 22.10.09 - klo:21.30 »
Olen taas tutkaillut korvat (?) punaisina osiointeihin liittyviä kirjoituksia. Asiaa sulateltuani, sohvalla selällään, päähän välähti melkoinen idea.

Pöytäkone kyseessä siis. Kerrotaan että /tmp on kovimmalla rasituksella ja sitä sorvataan eniten osioista joten tuon osion "kuluminen" siten kovinta. Netin jutut ainakin viittaa tuohon.

No, se itse väläys: mielipiteesi siihen että koneen taakse, usb-liittimeen laittaisi vaikkapa 8 gigaisen muistitikun ja osio sen /tmp-osioksi? Etuna ja helppoutena että asennusvaiheessa tikun voi ottaa pois ja laittaa toisen tilalle kulumaan.

Ihan vain siksi kun jossain (täällä meillä kotimaan palstalla, Ubuntu.fi..) sanottiin että mielellään muistiin /tmp eikä kovalevylle. Tuon rasituksen vuoksi...

Onko kukaan testannut noin?

Ei välttis mikään idea edes, sanon kuitenkin yleensä mitä mieleen tulee ja niin taas tein.   

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Mielipiteesi /tmp osiosta?
« Vastaus #1 : 22.10.09 - klo:22.40 »
Miksipä ei. Ihan looginen idea mielestäni jos temppiä ei keskusmuistiin halua laittaa, eikä varmaan kannatakaan jos kone on todella pitkiä aikoja päällä. Meinaan vain jos jotain esim. isoja tiedostoja purkailee tms.

Itse kokeilin ps3:lla vertailla muistikorttipaikkojen nopeuksia ja kokeilin paria swappi ratkaisua niillä ja sehän on varmasti turmiollisempaa kuin tuo, meinaan kun sitä muistia tosiaan on käytettävissä se noin 220Mt. Jonkin aikaa noin kikkailin, enkä itse siinäkään käytössä onnistunut tuhoamaan yhtäkään muistikorttia.

Storck

  • Vieras
Vs: Mielipiteesi /tmp osiosta?
« Vastaus #2 : 22.10.09 - klo:23.07 »
No entäs sellainen juttu: jos kesken kaiken haluaa vaihtaa temppinä olevan tikun pois (lue: myydä naapurille uutena - hahahah) niin onnistuuko vain ottaa tikku pois ja heittää saman kokoinen tilalle? Tulipahan taas mieleen....

Siis ihan out of the box, ilman säätöjä.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Mielipiteesi /tmp osiosta?
« Vastaus #3 : 22.10.09 - klo:23.23 »
Taitaa selvitä vain kokeilemalla. Jos tuon osion laittaisi labelilla fstabiin ja uusi tikku on samankokoinen, niin kai sen luulisi toimivan.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Mielipiteesi /tmp osiosta?
« Vastaus #4 : 22.10.09 - klo:23.57 »
Joutuu varmaankin turvautuun tuohon Tha-Foxin mainitsemaan label tyyliin. Käsittääkseni silloin ei ole väliä edes tikun koolla.

Storck

  • Vieras
Vs: Mielipiteesi /tmp osiosta?
« Vastaus #5 : 23.10.09 - klo:00.01 »
Joutuu varmaankin turvautuun tuohon Tha-Foxin mainitsemaan label tyyliin. Käsittääkseni silloin ei ole väliä edes tikun koolla.

Testaisin heti läppärillä muttei ole kotona kahta saman kokoista tikkua, hahahaha. Kuusi (6) tikkua pöydällä ja kaikki eri kokoa. Haen huomenna kaupasta niin tehdään testi.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Mielipiteesi /tmp osiosta?
« Vastaus #6 : 23.10.09 - klo:00.49 »
No, se itse väläys: mielipiteesi siihen että koneen taakse, usb-liittimeen laittaisi vaikkapa 8 gigaisen muistitikun ja osio sen /tmp-osioksi? Etuna ja helppoutena että asennusvaiheessa tikun voi ottaa pois ja laittaa toisen tilalle kulumaan.

minä näkisin miinuspuolella sen, että usb-tikku kuluu loppuun huomattavasti kiintolevyjä nopeammin ja onpa sen kirjoitus ja lukunopeudetkin paljon kiintolevyä heikommat.
Janne

Storck

  • Vieras
Vs: Mielipiteesi /tmp osiosta?
« Vastaus #7 : 23.10.09 - klo:00.53 »
No, se itse väläys: mielipiteesi siihen että koneen taakse, usb-liittimeen laittaisi vaikkapa 8 gigaisen muistitikun ja osio sen /tmp-osioksi? Etuna ja helppoutena että asennusvaiheessa tikun voi ottaa pois ja laittaa toisen tilalle kulumaan.

minä näkisin miinuspuolella sen, että usb-tikku kuluu loppuun huomattavasti kiintolevyjä nopeammin ja onpa sen kirjoitus ja lukunopeudetkin paljon kiintolevyä heikommat.

Näin ajattelin, siksi tuo toinen kohta että jospa vaihtaisi tikkua....  tiedä sitten onko mitään järkeä. Tai USB-sovittimeen muistikortti. Noh, ideoita vaan...

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Mielipiteesi /tmp osiosta?
« Vastaus #8 : 23.10.09 - klo:00.55 »
Pöytäkone kyseessä siis. Kerrotaan että /tmp on kovimmalla rasituksella ja sitä sorvataan eniten osioista joten tuon osion "kuluminen" siten kovinta. Netin jutut ainakin viittaa tuohon.

Enpä oikein usko että on sen enempää käytössä kuin vaikkapa kotihakemisto, jossa monet ohjelmat pitävät samanlaisia väliaikaistiedostoja. Mutta jos on asiasta eri mieltä, /tmp:n voi laittaa RAM-levylle (tmpfs), koska sisällön ei ole tarkoitus säilyä uudelleenkäynnistyksen yli. Levy kasvaa tarpeen mukaan ja tarvitsee keskimäärin hyvin vähän muistia. Minulla /tmp:n koko on tällä hetkellä vaivaiset 100 kB, mutta Flash taitaa tykätä latailla sinne videotiedostoja puskuriin eli joskus voi olla 200 MB käytössä.

Katso myös:
http://en.wikipedia.org/wiki/TMPFS
http://brainstorm.ubuntu.com/idea/16244/

Storck

  • Vieras
Vs: Mielipiteesi /tmp osiosta?
« Vastaus #9 : 23.10.09 - klo:01.06 »
Et usko, minä en tiedä...   ;)


edit.


 mutta Flash taitaa tykätä latailla sinne videotiedostoja puskuriin eli joskus voi olla 200 MB käytössä.



Tuosta se syntyi se ajatus, convertoin DVD:tä tänään ja ilmoitti kone että /home on täynnä (12 gigaa) niin aloin miettimään...
« Viimeksi muokattu: 23.10.09 - klo:01.25 kirjoittanut Storck »

veekoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 443
    • Profiili
Vs: Mielipiteesi /tmp osiosta?
« Vastaus #10 : 23.10.09 - klo:13.00 »
Minä puolestaan sanoisin, että unohda koko USB-/tmp -idea samantien: Pääsyynä on se, että USB-muistitikku on levynä hidas ja epävarma. Mitenhän käy, jos  bootissa /tmp -hakemistoa ei löydy tai se häviää kesken kaiken.

Sen /tmp -muistitikun vaihtaminen lennosta ei sitten onnistu, vaatii bootin. Siellä on koko ajan avoinna olevia tiedostoja, joten /tmp -hakemisto ei voi irroittaa ja jos sen irrottaa väkisin, niin sitten mm. ikkunointiympäristölle tapahtuu mielenkiintoisia asioita.

TMPFS on oikea ratkaisu tähän ongelmaan, joka ei välttämättä ole ongelma ollenkaan. En nimittäin usko, että saat kovalevyä, oli se sitten perinteinen tai SSD, "kulutettua" loppuun normaalilla käytöllä. Mutta tästä asiasta en oikeastaan jaksa ruveta inttämään. Mutta jos perinteisen kovalevyn saisi miniläppärissä pysymään pysähdyksissä, niin kyllä sillä oma arvonsa on.

Storck

  • Vieras
Vs: Mielipiteesi /tmp osiosta?
« Vastaus #11 : 23.10.09 - klo:13.12 »
Minä puolestaan sanoisin, että unohda koko USB-/tmp -idea samantien: Pääsyynä on se, että USB-muistitikku on levynä hidas ja epävarma. Mitenhän käy, jos  bootissa /tmp -hakemistoa ei löydy tai se häviää kesken kaiken.

Sen /tmp -muistitikun vaihtaminen lennosta ei sitten onnistu, vaatii bootin. Siellä on koko ajan avoinna olevia tiedostoja, joten /tmp -hakemisto ei voi irroittaa ja jos sen irrottaa väkisin, niin sitten mm. ikkunointiympäristölle tapahtuu mielenkiintoisia asioita.

TMPFS on oikea ratkaisu tähän ongelmaan, joka ei välttämättä ole ongelma ollenkaan. En nimittäin usko, että saat kovalevyä, oli se sitten perinteinen tai SSD, "kulutettua" loppuun normaalilla käytöllä. Mutta tästä asiasta en oikeastaan jaksa ruveta inttämään. Mutta jos perinteisen kovalevyn saisi miniläppärissä pysymään pysähdyksissä, niin kyllä sillä oma arvonsa on.

En unohda, juuri teen läppärille testiasennusta.

Eipä ole tarkoituskaan lennosta, koneen käydessä, /tmp tikkua vaihtaa vaan nimenomaan koneen ollessa virrattomana.

Älkää ottako niin tosissaan vakavasti - tämä on taas yksi tällainen pelle peloton-idea.  ;D

edit. parempi sana heitetty sekaan

Storck

  • Vieras
Vs: Mielipiteesi /tmp osiosta?
« Vastaus #12 : 23.10.09 - klo:14.27 »
No niin, koe läppärin kanssa tehty - huonoin tuloksin.

Läppärihän boottaa automaagisesti järjestyksellä: 1 USB 2 CD 3 kiintolevy  joten ei onnistu tikun kiinni pitäminen bootissa, tätäpä ei kukaan huomannut sanoa. En minäkään muistanut.

No, bootti onnistui kun tikun laittoi kiinni Grubin tiedettyä mihin boottaa ja sitten kaikki oli ihan ok.

Seuraavaksi sammutin ja laitoin toisen tikun ja kävi kuten Tha-Fox kertoi eli fstabiin olisi pitänyt mennä ronkkimaan...  ei bootannut.

Pöytäkoneessa siis toimii, läppärissä ei.

Sellainen pellepeloton-testi tänään.     ....mitähän seuraavaksi...  8)

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Mielipiteesi /tmp osiosta?
« Vastaus #13 : 23.10.09 - klo:14.36 »
Läppärihän boottaa automaagisesti järjestyksellä: 1 USB 2 CD 3 kiintolevy  joten ei onnistu tikun kiinni pitäminen bootissa, tätäpä ei kukaan huomannut sanoa. En minäkään muistanut.

Kyllähän tuon järjestyksen voi muuttaa useimmissa läppäreissä ihan tavalliseen tapaan BIOSin säädöillä. Missä koneessa ei onnistu?