Kirjoittaja Aihe: JAVA_HOME konffaus 9.04  (Luettu 3026 kertaa)

PlaceBo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
JAVA_HOME konffaus 9.04
« : 22.10.09 - klo:11.03 »
Minulla on yksi projekti menossa työpaikalla ja työasemaan on asennettu Ubuntu 9.04.
Olen asentanut koneseen Java 1.6.0.16 version. Nyt jostain syystä vaikka olen päivittänyt enviroment ja bash.bashrc
kohteisiin JAVA_HOME export rivit, niin siitä huolimatta saan jatkuvasti virheilmoituksia please, set Java_home jne.
Istuskelen junassa juuri ja en pystynyt vielä laittamaan rivejä tänne näytille, laitan ne heti kun pääsen taas palvelimeen käsiksi. Ajattelin vain
tässä vaiheessa jo kysäistä jos joku teistä vaikka tietäisikin jo mistä on kysymys.


----edit----- Tässä vähän lisätietoja nykyisestä konffauksesta:
/etc/environment:
JAVA_HOME="/usr/lib/jvm/java-6-sun-1.6.0.16"
export JAVA_HOME

samanlainen rimpsu on myös bash tiedostossa.

Kun haen echolla javaa, niin se löytyy kuitenkin oikein:

echo $JAVA_HOME

/usr/lib/jvm/java-6-sun-1.6.0.16


En oikein tajua mistä tämä voisi johtua. Olen kokeillut erilaisia variaatioita noista JAVA_HOMe export komennoista, mutta siltikään ei toimi. Kokeilin jo heikkona hetkenä asentaa tuon java5 version mutta siinä sama juttu. Aikaisempi asennus minulla on oli Ubuntu 8 ja siinä myös sama ongelma. Eli sinänsä ongelma ei voi olla kuin korvienvälissä. :)

ps. tuli vielä mieleen että kaikki muutokset on tehty "perus" käyttäjänä. Toki sudoa ole käyttänyt, mutta roottina en ole mitään käpistellyt. Olisko pitänyt? hmmm......

Auttakee, please!? ;)






« Viimeksi muokattu: 22.10.09 - klo:12.06 kirjoittanut PlaceBo »

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1845
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: JAVA_HOME konffaus 9.04
« Vastaus #1 : 22.10.09 - klo:11.49 »
Ite olen asettanut tuon /etc/profile tiedostossa, jota kautta se tulee koneen kaikille (bash)käyttäjille voimaan:

/etc# grep JAVA_HOME profile
export JAVA_HOME=/opt/java


PlaceBo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: JAVA_HOME konffaus 9.04
« Vastaus #2 : 22.10.09 - klo:12.11 »
siis eli onko sinulla profile tiedostossa vain tuo rivi: "export JAVA_HOME=/opt/java"

kyllä, saa vääntää rautalangasta.... :)

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1845
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: JAVA_HOME konffaus 9.04
« Vastaus #3 : 22.10.09 - klo:13.02 »
siis eli onko sinulla profile tiedostossa vain tuo rivi: "export JAVA_HOME=/opt/java"

kyllä, saa vääntää rautalangasta.... :)


http://pastebin.com/m4d310a07

eli nuo kaikki export ennen umask 022 on omia lisäyksiä...


PlaceBo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: JAVA_HOME konffaus 9.04
« Vastaus #4 : 22.10.09 - klo:14.04 »
ok, kokeilin tuota, mutta sama ilmoitus. Outo homma. Löysin myös tälläisen rimpsun äskön, mutta ei näytänyt toimivan vaikka onkin uskottavan näköinen.

sudo bash -c "echo JAVA_HOME=/usr/lib/jvm/java-6-sun/ >> /etc/environment"


-------------EDIT---------------

hmm, jotain hämärää tässä nyt on koska nyt jos kirjaudun root käytäjänä, ja käynnistän sovelluksen *.sh niin herjaa ei tule. Minkä ihmeen takia tuo ei toimi normi käyttäjänä? Ko. softaa pitäisi pyörittää käyttäjän tunnuksilla kuitenkin eikä siis root käyttäjänä.
« Viimeksi muokattu: 22.10.09 - klo:14.10 kirjoittanut PlaceBo »

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1845
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: JAVA_HOME konffaus 9.04
« Vastaus #5 : 22.10.09 - klo:14.29 »
ok, kokeilin tuota, mutta sama ilmoitus. Outo homma. Löysin myös tälläisen rimpsun äskön, mutta ei näytänyt toimivan vaikka onkin uskottavan näköinen.

sudo bash -c "echo JAVA_HOME=/usr/lib/jvm/java-6-sun/ >> /etc/environment"


-------------EDIT---------------

hmm, jotain hämärää tässä nyt on koska nyt jos kirjaudun root käytäjänä, ja käynnistän sovelluksen *.sh niin herjaa ei tule. Minkä ihmeen takia tuo ei toimi normi käyttäjänä? Ko. softaa pitäisi pyörittää käyttäjän tunnuksilla kuitenkin eikä siis root käyttäjänä.

Tjaa-a, mitä JAVA_HOME envi sisältää kyseisellä käyttäjällä? ja tehdäänkö tuossa *.sh joka käynnistää javan(?) jotain sellaista mikä estää evien periytymisen ennen kun java käynnistetään?