Kirjoittaja Aihe: Apua! Eikö kukaan osaa neuvoa, miten äänikortin saa näkyviin ja toimimaan?  (Luettu 3840 kertaa)

Ebros

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 162
    • Profiili
Lspci ei tunnista äänikorttia ja lsmod ei löydä creative labsin snb16-ajuria. Eli kun Widowsissa kortti meni plug and play periatteella, niin miten sen saa nyt asennettua Ubuntusssa ja mistä löydän ajurin? Ohjeet alsa-project.orgin sivuilla on minulle täyttä hepreaa.

moonstone

  • Vieras
Periaatteessa tuon kortin pitäisi toimia automaattisesti.

Komento lspci ei kerro mitään?

Kokeiles kirjoittaa terminaalissa
Koodia: [Valitse]
sudo modprobe soundcore;modprobe snd-sb16;modprobe snd-pcm-oss;modprobe snd-mixer-oss;modprobe snd-seq-oss

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Lspci ei tunnista äänikorttia ja lsmod ei löydä creative labsin snb16-ajuria.

jos kortti on oikeasti PCI väylässä ja kunnolla kiinni (ja toimii), niin silloin se näkyy lspci:n antamassa listauksessa. jos sinä et sitä löydä, niin laita koko listaus tänne niin muut voivat ihmetellä.

jos kortti on ISA-väyläinen niin hommaa on enemmän.

miten sen saa nyt asennettua Ubuntusssa ja mistä löydän ajurin? Ohjeet alsa-project.orgin sivuilla on minulle täyttä hepreaa.

ajuria ei tarvitse asentaa, vaan se on jo asennettuna kernelin mukana ja sen nimi on snd-ens1371.ko. jos kortti näkyy järjestelmälle, mutta modulia ei ole ladattuna, pitää se vain ladata.
Janne

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Oletko kokeillut asentaa uudestaan asla ajurit ... synaptic packakes..etsi alsa ja sieltä vaan valitset...jos sulla onjoku erikoinen ääni kortti voit etsiä myös paketteja kortin mukaan sound blasterin korteille löytyy ainaskin jokunen oma pakettikin...

Ebros

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 162
    • Profiili
Kiitos moonstone ja janne! Neuvoillane sain äänikortin jo näkyviin.

Ebros

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 162
    • Profiili
Periaatteessa tuon kortin pitäisi toimia automaattisesti.

Komento lspci ei kerro mitään?

Kokeiles kirjoittaa terminaalissa
Koodia: [Valitse]
sudo modprobe soundcore;modprobe snd-sb16;modprobe snd-pcm-oss;modprobe snd-mixer-oss;modprobe snd-seq-oss


Tällä sin äänikortin toimimaan, mutta toiminta lakkaa aina, kun sammutan ja kkäynnistän koneen uudelleen. Miten saisin äänikortin pysymään toiminnassa? Mitä komennolle on tehtävä, jotta se käynnistäisi äänikortin uudelleen käynnistettäessä? 

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
alias vililikku

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1553.0

voi sen toki noinkin tehdä, mutta modulien lataamiseen bootin yhteydessä on ihan oma systeeminsäkin. tiedostossa /etc/modules omilla riveillään luetellut modulit ladataan automaattisesti käynnistyksen yhteydessä. itse suosittelen siis noiden modulien nimien lisäämistä ko. tiedsoton loppuun.
Janne

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Tuo /etc/modules tiedosto oli minulle ihan uusi. Kiitos tuostakin!
alias vililikku

Ebros

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 162
    • Profiili
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1553.0

voi sen toki noinkin tehdä, mutta modulien lataamiseen bootin yhteydessä on ihan oma systeeminsäkin. tiedostossa /etc/modules omilla riveillään luetellut modulit ladataan automaattisesti käynnistyksen yhteydessä. itse suosittelen siis noiden modulien nimien lisäämistä ko. tiedsoton loppuun.
Kiitos!!! Vihdoinkin äänikortti pelaa oikein, myös bootissa. Syöksympä seuraaviin ongelmiin.