Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä Ubuntusta  (Luettu 2999 kertaa)

Ybynty

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Kysymyksiä Ubuntusta
« : 19.10.09 - klo:17.30 »
Parin vuoden tauon jälkeen olen taas palannut Linuxin pariin ja ajattelin kysyä täältä hiukan neuvoja. Kiitos jo etukäteen! :)

1. Palomuuri

   Onko palomuuri oletuksena Ubuntussa päällä, vai pitääkö se laittaa päälle itse. Miten palomuurista avataan portti esim. torrent-ohjelmalle, vai tarvitseeko sitä tehdä   
   ollenkaan?

2. Päivittäminen
 
    Pystyykö 9.04:sta päivittämään 9.10.een, vai pitääkö 9.10 asentaa puhtaalta pöydältä.

3. Ajurit

    Tuleeko Ubuntussa emolevyn ja näytönohjaimen ajurit mukana, vaan pitääkö ne asentaa itse, kuten Windowsissa.

Storck

  • Vieras
Vs: Kysymyksiä Ubuntusta
« Vastaus #1 : 19.10.09 - klo:17.36 »
Lyhyt vastaus kaikkiin kohtiin: Ei säätöä, toimii. Voit päivittää 9.04 => 9.10

edit. nuo emon/näytönohjaimen toimivuudet on pitkälti toki kiinni "Linux-ystävällisyydestä", osa toimii loistavasti, osa hankalasti. Osa ei sitten millään.
« Viimeksi muokattu: 19.10.09 - klo:17.41 kirjoittanut Storck »

Ybynty

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Ubuntun palomuuri
« Vastaus #2 : 20.10.09 - klo:17.11 »
Minulla olisi hieman kysymyksiä Ubuntun palomuurista:

1. Onko ufw (jai mikä se nyt olikaan) Ubuntussa oletuksena päällä, vai pitääkö se laittaa päälle? Käsitykseni mukaan Linuxissa ei tarvita palomuuria, jos käytössä ei ole   
    portteja kuuntelevia ohjelmia, mutta jos käyttää esim. torrent-ohjelmaa, silloinhan olisi käytössä portteja kuunteleva ohjelma.

2. Toimiiko Firestarter-ohjelma 9.04:ssa?

3. Pitääkö Ubuntun palomuurista avata portteja torrent-ohjelmalle?

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubuntun palomuuri
« Vastaus #3 : 20.10.09 - klo:17.21 »
Minulla olisi hieman kysymyksiä Ubuntun palomuurista:

1. Onko ufw (jai mikä se nyt olikaan) Ubuntussa oletuksena päällä, vai pitääkö se laittaa päälle? Käsitykseni mukaan Linuxissa ei tarvita palomuuria, jos käytössä ei ole   
    portteja kuuntelevia ohjelmia, mutta jos käyttää esim. torrent-ohjelmaa, silloinhan olisi käytössä portteja kuunteleva ohjelma.

2. Toimiiko Firestarter-ohjelma 9.04:ssa?

3. Pitääkö Ubuntun palomuurista avata portteja torrent-ohjelmalle?

aiheet yhdistetty.

1. ei oletuksena päällä, koska oletuksena yhtään palvelua ei ole päällä.
2. toimii, mutta "gufw" voisi olla parempi vaihtoehto. (huom firestarter ja gufw on vain graafisia hallintaohjelmia iptablesille, ei varsinainen palomuuri.

3. ei jos sitä ei ole laitettu päälle.

Kuten storck jo aikaisemmin sanoi, ei palomuuri ole niin tärkeä linux-maailmassa.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Ubuntun palomuuri
« Vastaus #4 : 20.10.09 - klo:17.26 »
1. Onko ufw (jai mikä se nyt olikaan) Ubuntussa oletuksena päällä, vai pitääkö se laittaa päälle? Käsitykseni mukaan Linuxissa ei tarvita palomuuria, jos käytössä ei ole portteja kuuntelevia ohjelmia, mutta jos käyttää esim. torrent-ohjelmaa, silloinhan olisi käytössä portteja kuunteleva ohjelma.
2. Toimiiko Firestarter-ohjelma 9.04:ssa?

Kyllä, ja mikä tahansa muukin vastaavat ominaisuudet sisältävä laite. Jo NAT itsessään suojaa pitkälle ulkoapäin internetistä tulevia pöpöjä yms. vastaan. *nixien kanssa tämä ei niinkään ole uhka, mutta Windowsissa kyllä.

no itse asiassa netistä tulevat hyökkäykset ovat kyllä suurin uhka linuxia käytettäessä. tämä tietysti vaatii, että on palveluita joka kuuntelevat ulkomaailmaa, mutta silti.

Itse käytän Ubuntussani Firestarter-nimistä ohjelmaa, jolla on helppo säätää palomuurin ominaisuuksia.

itse en suosittele firestarteria kenellekään. sitä ei ole ylläpidetty vuosiin ja sen kanssa on ollut käynnistymisongelmia ubuntussa ties kuinka pitkään. gufw toimii ja sitä ylläpidetään aktiivisesti, siksi suosittelen sitä.

Vaikka moni sanoo ettei olisi tarpeen ja varmasti totta onkin, niin itse pidän palomuuria ihan vaan varmuuden vuoksi koneessani päällä. ;)

palomuuri ei ole tarpeen, jos ei asenna koneelle mitään palvelinsoftaa. kuinka moni käyttäjistä kuitenkaan tietää kuunteleeko nyt asennettava softa ulkoisia portteja vai ei? itse pitäisi ihan varmuudenkin vuoksi palomuuria koska, kuten olen jo useamman kerran sanonut... siitä ei ole mitään haittaa, se ei näy käyttäjälle mitenkään ja se ei kuluta juuri lainkaan koneen resursseja.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Ybynty

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Ubuntun palomuuri
« Vastaus #5 : 20.10.09 - klo:18.20 »
1. ei oletuksena päällä, koska oletuksena yhtään palvelua ei ole päällä.

Miten sen sitten saa päälle?
« Viimeksi muokattu: 20.10.09 - klo:18.23 kirjoittanut Ybynty »

Storck

  • Vieras
Vs: Kysymyksiä Ubuntusta
« Vastaus #6 : 20.10.09 - klo:18.23 »
Miksi tarvitset sen päälle? Käsissäsi ei ole vindous joten tavallisessa käytössä ei tarvitse muureista välittää mitään.

Ybynty

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä Ubuntusta
« Vastaus #7 : 20.10.09 - klo:18.24 »
Miksi tarvitset sen päälle? Käsissäsi ei ole vindous joten tavallisessa käytössä ei tarvitse muureista välittää mitään.

Käytän torrent-ohjelmaa (ihan laillisiin tarkoituksiin), joten silloin olisi yksi palvelu päällä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä Ubuntusta
« Vastaus #8 : 20.10.09 - klo:18.43 »
Miten koneesi on kytketty nettiin? Jos käytössä on jokin ADSL-reititin, siinä on todennäköisesti sisäänrakennettu palomuuri, johon pitää käydä aukomassa reikiä tarpeen mukaan. Silloin et tarvitse iptablesia.

Storck

  • Vieras
Vs: Kysymyksiä Ubuntusta
« Vastaus #9 : 20.10.09 - klo:18.45 »
Miksi tarvitset sen päälle? Käsissäsi ei ole vindous joten tavallisessa käytössä ei tarvitse muureista välittää mitään.

Käytän torrent-ohjelmaa (ihan laillisiin tarkoituksiin), joten silloin olisi yksi palvelu päällä.

Mutta mutta, iske torrentti käyntiin ja katso toimiiko, jos ei niin sitten auo reikiä. Näin se Linuxilla muissakin tapauksissa menee, asenna ja testaa, jos EI toimi niin sitten vasta säädetään.

Ybynty

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä Ubuntusta
« Vastaus #10 : 20.10.09 - klo:18.46 »
Miten koneesi on kytketty nettiin? Jos käytössä on jokin ADSL-reititin, siinä on todennäköisesti sisäänrakennettu palomuuri, johon pitää käydä aukomassa reikiä tarpeen mukaan. Silloin et tarvitse iptablesia.

Reitittimeni on siltaavassa tilassa, joten mitään portteja ei tarvitse availla siitä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä Ubuntusta
« Vastaus #11 : 20.10.09 - klo:19.07 »
Voit siis valita reitittimen palomuurin ja Linuxin iptablesin välillä ja haluat käyttää jälkimmäistä? Sitten ufw/gufw voisi olla helpoin ratkaisu hallintaan. Itse käytän Shorewall-skriptiä, joka on toiminut ihan hyvin, mutta se konfataan tekstitiedostojen kautta.