Kirjoittaja Aihe: Aattelin Joululahjaa itselleni katsastella, mitä mieltä?  (Luettu 9982 kertaa)

peran

  • Vieras
Minkähänlainen pöytäkone irtoaisi n. 1000 eurolla jouluksi tai tammikuuksi ?

Kannattaako odottaa tammikuuhun, vai rynnätä jouluruuhkaan ?

Näyttöä en vielä tartte, mutta kohta on senkin aika, johon ajatteleisin 24 " ehkä budjetti on pieni siihen n. 200-300, mutta saattaisi juuri ja juuri irrota ?

Siis tonnin keskusyksikkö olisi kiikarissa ja parin-kolmen sadan näyttö.

Himoitsisin paria asiaa koneessa.

SSD ja i7

Lisäksi siihen tulisi kolmatta Saksan kommonistivaltiota n. 4 Gt.

Jotain tällaista...
131.90   Antec TruePower New TP-750 Blue 750W ATX-virtalähde.80PLUS Bronze -sertifioitu
89.90   Kingston HyperX 4GB (2x2GB) 1333MHz DDR3 CL9 -muistikampakitti,
276.90   Intel Core i7 920 2,66GHz -suoritin, boxed.Intelin Core i7 -suorittimet perustuvat
186.90   XFX Radeon HD4890 XT 1GB GDDR5 -näytönohjain PCI-e-väylään.Moitteetonta suorituskykyä
193.90   OCZ Agility 60GB 2.5" SSD SATA II -kiintolevy.OCZ Agility tarjoaa SSD-levyistä tuttua
118.90   Gigabyte GA-P55-UD3 Intel P55 LGA1156 ATX-emolevy.P55-piirisarjalla varustettu
----------------
998.40

Lisäksi koppaa saa ehdotella. Sitten onko toi Intelin Boxed minkälainen räikkä, vai pitääkö ostaa hiljaisempi. Sitten tämä Atin näyttis, onko se kuraa vai ei ?

Kopan tyylikkyydellä ei niin väliä, mutta sais olla kohtalaisen äänetön.

Linkit kohteisiin...
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=12760
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=32505
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=35799
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=39552
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=42184
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=44352

Saa ehdotella muidenkin liikkeiden tarjouksia. Verkkokaupasta vaan on tullut silloin tällöin jotain ostettua.

Raskain työ, mitä tuleva ja nykyinenkin pöytikseni tulisi tekemään olisi Videoiden pakkailua.

Edit - Vaikka muitakin liikkeitä saa ehdotella, niin kuitenkin kaikki osat pitää löytyä ko. liikkeestä, sillä monia liikkeitä ei jaksa muistella. Lisäksi, ei välttämättä tiedä mikä osa prakaa.
« Viimeksi muokattu: 16.10.09 - klo:18.14 kirjoittanut peran »

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Aattelin Joululahjaa itselleni katsastella, mitä mieltä?
« Vastaus #1 : 16.10.09 - klo:18.34 »
Toi prossun kanta on LGA1366 ja emon LGA1156 joten kannattaa ainakin vähän hioa tuota pakettia. Olisiko tuo parempi prossu http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=43933 ?
Taitaa melkeinpä kaikki prossut olla boxattuja joten ei paljoo tarvi sitä propellia miettiä, kokeilet sillä alkuperäisellä ja jos on paha räikkä niin heitä kuuseen ja hae joku kunnon jäähdytin tilalle.

Thinkit

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 912
  • Kysyvä ei tieltä eksy, eikä eksyvä tietä kysy.
    • Profiili
Vs: Aattelin Joululahjaa itselleni katsastella, mitä mieltä?
« Vastaus #2 : 16.10.09 - klo:18.46 »
Uusi vuosi ja uudet laitteet.  ;)
Lenovo Thinkpad e520
Kde Neon 5.22.3
Intel(R) Core(TM) i5-2410M CPU @ 2.30GHz
Amd Radeon HD 6630m
Intel HD 3000 integroitu
Samsung Evo 120G kovo ja 8G muistia
Sony Xperia 5 mk2 ja android 11

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Aattelin Joululahjaa itselleni katsastella, mitä mieltä?
« Vastaus #3 : 16.10.09 - klo:18.49 »
276.90   Intel Core i7 920 2,66GHz -suoritin, boxed.Intelin Core i7 -suorittimet perustuvat

Tuo on LGA1366-kantaan menevä malli, kun taas P55-emolevyissä kanta on LGA1156. Ota Intel Core i5-750 2.66GHz tai Intel Core i7-860 2.80GHz.

Lainaus
193.90   OCZ Agility 60GB 2.5" SSD SATA II -kiintolevy.OCZ Agility tarjoaa SSD-levyistä tuttua

Samaan hintaan saat uuden 80 GB:n Intel X25-M G2 (34 nm) levyn, joka on huomattavasi parempi: http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/ocz-ssd-roundup.html

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=43650
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=21929

Lainaus
Sitten onko toi Intelin Boxed minkälainen räikkä, vai pitääkö ostaa hiljaisempi.

Tuskin pitää yhtä paljon ääntä kuin näytönohjaimen tuuletin.

Lainaus
Sitten tämä Atin näyttis, onko se kuraa vai ei ?

Näytönohjain voi olla timanttia, mutta ajurit ovat kuraa. Mitä meinaat tuolla tehdä?

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Vs: Aattelin Joululahjaa itselleni katsastella, mitä mieltä?
« Vastaus #4 : 16.10.09 - klo:19.08 »
Osta vaan joku X58-piirisarjaan perustuva LGA1366, jos kukkaro antaa periksi ja tehojen perässä olet.
Siihen päälle i7 920, niin kyllä pärjää. Se on myös helpompi päivittää, kun 6-ytimiset gulftownit tulevat jos siihen on tarvetta.

P55:ssä on linuxin puolella huomattu bugi, joka syö tehot noista LGA1156-kantaisista.
Todennäköisesti tuo kuitenkin johtuu Intelin klinberg emolevyn biossista
Linkki arvosteluun, sekä jatkoa

E: Muutenhan tuo i5 on kyllä hyvä valinta prossuksi. Hakkaa AMD tehokkaimman Phenom II -suorittimen suorituskyvyssä, hinnassa ja virrankulutuksessa.
« Viimeksi muokattu: 16.10.09 - klo:19.12 kirjoittanut Immo »
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

peran

  • Vieras
Vs: Aattelin Joululahjaa itselleni katsastella, mitä mieltä?
« Vastaus #5 : 16.10.09 - klo:19.26 »
Tämäkö emolevyksi?
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=10855

1038,40 yhteensä.

Tämä näyttis, ehkä Ati ei ole vieläkään valmis koneeseeni (siis Atin ajurit)?
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=43961

Edit - Toi näyttis tiputtaa tehoja, mutta ehkä silläkin pärjää, kun tällä hetkellä koneessani on 7200:nen, ja olen siihenkin tyytyväinen.
« Viimeksi muokattu: 16.10.09 - klo:19.29 kirjoittanut peran »

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Vs: Aattelin Joululahjaa itselleni katsastella, mitä mieltä?
« Vastaus #6 : 16.10.09 - klo:19.42 »
ASRockin emolevyistä ei kokemusta. Asuksen, Msi:n ja Gigabyten ainakin on todettu laadukkaiksi (kyllä tuo ASRock varmaankin myös on)
X58 on monipuolisin vaihtoehto LGA1366-kannalle, eikä se vanhene heti vuoden sisällä ostoksesta. Eli päivittää voi.

GTX260 on luultavasti riittävä linuxin käyttöön, mutta itse kyllä pistän Atin, kun oman koneen kasaan (periaatekysymys, parempi hinta/laatu). Catalyst 9.10 toimii jo melko luotettavasti linuxilla. Phoronix antoi uusille Atin Juniperuksille yhdeksän pistettä kymmenestä.
Testiä uusista juniperuksista Ubuntu linuxilla.
« Viimeksi muokattu: 16.10.09 - klo:19.44 kirjoittanut Immo »
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

jp1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Aattelin Joululahjaa itselleni katsastella, mitä mieltä?
« Vastaus #7 : 16.10.09 - klo:20.21 »

Kannattaako odottaa tammikuuhun, vai rynnätä jouluruuhkaan ?


Mikäli et ole jäniksen selässä niin odottelisin Joulun yli alennusmyyntejä ;)
Ota neuvoja vastaan pääasiassa vain heiltä, jotka ovat jo olleet siellä mihin sinäkin olet menossa.

IBM ThinkPad T41 Pentium M 745 / Ubuntu 8.04LTS & XP Pro
HP Omnibook xe3 / Xubuntu 8.04LTS & Win98E

peran

  • Vieras
Vs: Aattelin Joululahjaa itselleni katsastella, mitä mieltä?
« Vastaus #8 : 16.10.09 - klo:20.30 »

Kannattaako odottaa tammikuuhun, vai rynnätä jouluruuhkaan ?


Mikäli et ole jäniksen selässä niin odottelisin Joulun yli alennusmyyntejä ;)

Taidanpa odottaa...

Lisäksi alkuvuodesta on yleensä jonkin verran menoja, joten ihan viimesilleen ei voisi jouluksi vetää.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Vs: Aattelin Joululahjaa itselleni katsastella, mitä mieltä?
« Vastaus #9 : 16.10.09 - klo:21.52 »
Koteloksi kannattaa valita Antecin P-sarjasta jos haluaa hyvän ja hiljaisen kotelon.

peran

  • Vieras
Vs: Aattelin Joululahjaa itselleni katsastella, mitä mieltä?
« Vastaus #10 : 16.10.09 - klo:22.54 »
Koteloksi kannattaa valita Antecin P-sarjasta jos haluaa hyvän ja hiljaisen kotelon.

Kiitokset tästäkin vinkistä. Yleisesti ottaen olen aika pihalla koneen osien ja varsinkin koppien eroista.

Hinta näyttäneen tällä hetkellä jäävän alle 1200, joten varsin maltillisella budjetilla pääsee, vaikka jonkin aikaa saattaa joutua tihrustamaan 22" 1600x1050 resolla.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Vs: Aattelin Joululahjaa itselleni katsastella, mitä mieltä?
« Vastaus #11 : 17.10.09 - klo:01.43 »
Itsellä oli tuollainen Antecin P182 ja se oli _todella_ hiljainen. Painoihan koko möhkäle oliko peräti 14kg, joka on mielestäni todella paljon alumiini/muovikoteloksi, eli todella jämyä tekoa. Ei resonoinut ei sitten mistään. Poweri näppärästi omassa koteloinnissa eikä lämmittämässä emoa, kiintolevyihin silikoniset vaimennuspalat mukana ja kehikot pikakiinnikkeillä, lankun kiinnityslevyn taakse sai kaikki powerin piuhat piilon, pölysuodattimet, vesijäähdytykselle valmiit vedot, ruuvilootat kotelon sisällä jemmassa jne. Itse ainakin suosittelen lämpimästi kyseistä koteloa ja ainoa mikä itseä vaivasi oli powerinapin oleminen etulevyn takana.

Eli tarkaemmin juuri tällainen malli
http://www.hexus.net/content/item.php?item=8863

Todella kalliitahan nuo on, mutta monen näköistä rimpsua on pöydillä/lattioilla aikoinaan notkunut ja ainoastaan tuohon olen ollut tyytyväinen.

peran

  • Vieras
Vs: Aattelin Joululahjaa itselleni katsastella, mitä mieltä?
« Vastaus #12 : 17.10.09 - klo:02.27 »
Itsellä oli tuollainen Antecin P182 ja se oli _todella_ hiljainen. Painoihan koko möhkäle oliko peräti 14kg, joka on mielestäni todella paljon alumiini/muovikoteloksi, eli todella jämyä tekoa. Ei resonoinut ei sitten mistään.

Kiva kuulla. Tosin omassa kokoonpanossani resonoivia osia on varsin vähän. SSD-kiintolevy tuskin resonoi, mutta Prosessorin tuuletin resonoi ja lisäksi näyttiksen tuuletin.
Tosin saatan laittaa SSD-aseman kaveriksi tavan Sata-kiintiksiä, kun sellaisia on nurkissa pyörimässä.

Todella kalliitahan nuo on, mutta monen näköistä rimpsua on pöydillä/lattioilla aikoinaan notkunut ja ainoastaan tuohon olen ollut tyytyväinen.

No, jos toi painaa 14 kg, niin saa siinä rahoilleen vastinettakin. Lisäksi mulla on aikaa, kun viimeksi mulla oli hyvä koppa, vaikka tavallaan nykyinen Shuttleni on kyllä ihan hyvin tehty, mutta siis täyskokoinen koppa. (Hyvä koppanen PC:ni oli Osbourne 286-prosessorilla. Se oli koppa minun mieleeni. Pöytä mallinen, jossa oli kokoa nykyisten täystornien verran. Komea katkasija (tosin takana sekin) jne. Kopassa oli tosissaan tilaa.)

Rikama

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
Vs: Aattelin Joululahjaa itselleni katsastella, mitä mieltä?
« Vastaus #13 : 26.10.09 - klo:19.18 »
Tonnin kone on vaan perunan kallis, en itse ostaisi niin kallista.
Phenom 2 1055 + Coolink Silentator
EVGA GTX460 EE
OCZ Platinum 4096 mb DDR2 800MHz
WD GP 500Gt
Asus M4A78 PRO
Chieftec 600w SuperSeries
2x Coolink 120mm
+ 3 läppäriä ja 3 pöytäkonetta

peran

  • Vieras
Vs: Aattelin Joululahjaa itselleni katsastella, mitä mieltä?
« Vastaus #14 : 26.10.09 - klo:20.01 »
Tonnin kone on vaan perunan kallis, en itse ostaisi niin kallista.

Ei peruna nyt niin hirveen kallista ole, joten ihan soppelissa hinnoissa pyöritään laatuun nähden.  ;D

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Vs: Aattelin Joululahjaa itselleni katsastella, mitä mieltä?
« Vastaus #15 : 26.10.09 - klo:20.33 »
Ei tonni hyvästä koneesta tosiaankaan hirveästi ole, varsinkin jos on säännöllisiä tuloja. Itse opiskelijana saa tyytyä parin sadan euron läppäriin, kun ei rahaa hirveästi ole törsättävänä. Tosin tekniikka kehittyy ja standardit uusiutuvat jatkuvalla syötöllä, jonka takia koneen käyttöikä on tippunut 2000-luvulla kahdeksasta vuodesta kahteen.  :P
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Aattelin Joululahjaa itselleni katsastella, mitä mieltä?
« Vastaus #16 : 26.10.09 - klo:20.48 »
Tosin tekniikka kehittyy ja standardit uusiutuvat jatkuvalla syötöllä, jonka takia koneen käyttöikä on tippunut 2000-luvulla kahdeksasta vuodesta kahteen.  :P

Jaa-a. Minun muistini ulottuu 80-luvun puolelle, eikä tietokoneiden kehitys ole mielestäni kiihtynyt viimeaikoina. Joitain huomattavampia harppauksia on ollut tässä 20 vuoden aikana, kuten 3D-näytönohjainten tulo 90-luvun lopussa, mutta yllättävän tasaista tahtia on tultu kaikissa komponenteissa. Hinnat ja laatu tosin ovat tulleet alaspäin.

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Vs: Aattelin Joululahjaa itselleni katsastella, mitä mieltä?
« Vastaus #18 : 26.10.09 - klo:21.15 »
Ehkäpä tekniikka on kehittynyt vauhdilla siitä 80-luvulsta lähtien. Itse olen näitä asioita seurannut puolisen vuotta ja itsestäni tuntuu, että tekniikka kehittyy hirveää vauhtia. Esim. kaksi vuotta sitten ei tainnut olla neliydinprosessoreja ollenkaan(?) ja kohta se on pöytäkoneen vakiovaruste. Viisi vuotta vanhalla pöytäkoneella ei voi pelata uusia pelejä melkeinpä ollenkaan jne.
Lisäksi elektroniikan tuottaminen saastuttaa aivan mahrottomasti, esim Kiinaan rahdataan satoja kontteja elektroniikkajätettä Japanista ja USA:sta, vaikka se on Kiinan laeissa kielletty. Siellä kiinalaiset sitten sulattelee piirilevyjä ja hengittelee myrkkykaasuja, kun ei muuta työtä ole.
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Aattelin Joululahjaa itselleni katsastella, mitä mieltä?
« Vastaus #19 : 26.10.09 - klo:21.28 »
Ehkäpä tekniikka on kehittynyt vauhdilla siitä 80-luvulsta lähtien. Itse olen näitä asioita seurannut puolisen vuotta ja itsestäni tuntuu, että tekniikka kehittyy hirveää vauhtia. Esim. kaksi vuotta sitten ei tainnut olla neliydinprosessoreja ollenkaan(?) ja kohta se on pöytäkoneen vakiovaruste. Viisi vuotta vanhalla pöytäkoneella ei voi pelata uusia pelejä melkeinpä ollenkaan jne.

Niin, tällaista se on tosiaan ollut mikroprosessorin keksimisestä lähtien. Nyt ei enää pystytä nostamaan kellotaajuuksia samalla tavalla kuin kymmenen vuotta sitten, mutta sen sijaan lisätään rinnakkaisia suorittimia. Transistorien määrä kaksinkertaistuu edelleen parin vuoden välein, kuten monet muutkin tietokonekomponenttien ominaisuudet: http://en.wikipedia.org/wiki/Moore%27s_law

Lainaus
Lisäksi elektroniikan tuottaminen saastuttaa aivan mahrottomasti, esim Kiinaan rahdataan satoja kontteja elektroniikkajätettä Japanista ja USA:sta, vaikka se on Kiinan laeissa kielletty. Siellä kiinalaiset sitten sulattelee piirilevyjä ja hengittelee myrkkykaasuja, kun ei muuta työtä ole.

Jep. Itse pyrin käyttämään muiden vanhoja romuja. Tulee halvemmaksi sekä minulle että ympäristölle.