Kirjoittaja Aihe: OpenStreetMap  (Luettu 2747 kertaa)

rob

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 234
    • Profiili
OpenStreetMap
« : 04.10.09 - klo:22.29 »
Tämähän näyttää mielenkiintoselle http://www.mikropc.net/neuvot/article333480.ece?s=r&wtm=mikropc/-03102009 omalta asuinalueeltani näkyy puuttuvan melkoisesti teitä, katuja ja rakennuksia, löytyisköhän jostakin vielä tarkempia ohjeita mitä tarvin ja kuinka sitten lisäilen niitä tuonne?

snifi

  • Vieras
Vs: OpenStreetMap
« Vastaus #1 : 04.10.09 - klo:23.14 »
ShowMeDo:ssa on videosarja aiheesta, en tosin tiedä minkä verran siitä saa irti:
http://showmedo.com/videos/series?name=mS2P1ZqS6

Periaatteessa on kaksi vaihtoehtoa: kierrellä itse katuja GPS-paikantimen kanssa, ja siirtää reitit myöhemmin kartastoon, tai käyttää Yahoon luovuttamaa ilmakuvasarjaa tarkoitukseen. Kaikki muut kartat ovat yleensä tekijänoikeuksin suojattuja, joten niitä ei voi käyttää lähdeaineistona.

Ohjelmat, joita yleensä käytetään ovat JOSM (Java Open Street Map) ja Potlatch (Flash-liitännäinen). (En ole itse vielä juurikaan käyttänyt.)

Periaatteessa OpenStreetMapin APIa voi lukea millä tahansa ohjelmointikielellä. Itse pidän Pythonista, mutta sille ei ole varsinaista kartanteko-ohjelmaa. (Osmarender on tosin C++/Python ohjelma, mutta liian vaikea minulle asentaa.)

Karttatiedostot ovat OpenStreetMapin omassa XML-muodossa, siitä on lisätietoa OpenStreetMapin wiki-sivulla, mutta Python-ohjelmalla voit lukea sen koneellesi esimerkiksi näin:

Koodia: [Valitse]
import os
import urllib

maxlat = 43.20784
minlon = 2.36207
maxlon = 2.36425
minlat = 43.20663

url = "http://api.openstreetmap.org/api/0.6/map?bbox=%1.4f,%1.4f,%1.4f,%1.4f" % (minlon,minlat,maxlon,maxlat)

#print "wget \"%s\" -O routes002.osm" % url

filename = "carcassonne.osm"
if(os.path.exists(filename)):
  print "Removing existing file"
  os.remove(filename)
urllib.urlretrieve(url, filename)
print "Finished downloading"

Toiminto on jotakuinkin sama kuin verkkosivun kartan Export-toiminto.

Huomaa vielä, että karttojen renderöintiin käytetään joko Mapnik tai Osmarender vaihtoehtoa, ja ohjelmasta ja mittakaavasta riippuen ne eivät välttämättä piirrä katuja samalla tavalla. Kartassa saattaa olla katuja jotka eivät näy renderöinnissä, ja päinvastoin... (tai ehkä harvemmin päinvastoin)
« Viimeksi muokattu: 04.10.09 - klo:23.18 kirjoittanut snifi »

Petri Y

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: OpenStreetMap
« Vastaus #2 : 07.10.09 - klo:17.53 »
Kanssa mielenkiinto heräillyt asian suhteen... mutta kun sen saisi helpommaksi..
esimerkiksi HTC / Android koneisiin kiinni ja kiertelemään teitä..

Noksuihin saa ja iPhoneen mutta muita ei taideta tukea vielä:(
- kaunis päivä asentaa ubuntu -

amuse

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: OpenStreetMap
« Vastaus #3 : 09.10.09 - klo:13.38 »
Kartoittamiseen kelpaa käytännössä mikä tahansa gps-laite joka osaa tallentaa kuljetun reitin. Jos laitteestasi saa reitin ulos stardardissa GPX-muodossa, niin sen voi lähettää sellaisenaan, muuten jäljen voi konvertoida esim. GPSBabelilla.

Kun jälki on siirretty palvelimelle sen perusteella piirretään kartta. Tämä onnistuu OpenStreetMap:n sivuilla java-pohjaisella Potlatchilla asentamatta mitään. Tai sitten voi asentaa jonkin editorin, esim. Merkaartor tai JOSM.

Yahoon kuvan perusteella ei taida enää olla juuri mitään piirrettävää, sillä se on usein erittäin epätarkka ja poissa paikoiltaan, eli gps:n tarvitsee joka tapauksessa.

Nokian kännyköiden GPS on melko epätarkka, ts. jälki on hyvin epätasaista, mutta kyllä niilläkin ihan hyvään lopputulokseen päästään, varsinkin jos on mahdollista kulkea reitti kahteen kertaan. Loggaus-ohjelmaksi kelpaa vaikka SportsTracker. Muista puhelimista minulla ei ole kokemusta, mutta kuten sanottu niin mikä tahansa GPS kelpaa...