Ystäväni on ikäihminen, mutta tekee eläkeläisenäkin toimittajan ja taittajan hommia. Hänellä on ikivanha Mac ja jotenkin toimiva WindowsXP-masiina. Usein kiireiset työnsä hän tekee näillä kahdella.
Kaluston heikoin lenkki on WindowsXP. En kuitenkaan sitä mielelläni virittelisi, koska se on ystävän nettikone ja sisältää myös Adoben kevyen kuvankäsittelyohjelman. Olen toki kertonut linuxista, mutta ystävääni ei muu kiinnosta kuin että laitteisto toimii.
Nyt joku lähetti hänelle valokuvia pdf-tiedostoina. Hän ei saanut niitä liitettyä lehteen, jota hän Macissa taittaa. Siirsin yhden tiedoston miniläppäriini, jossa on Ubuntu 9.04 ja Gimp luki pdf-tiedoston, josta leikkasin kuvan ja tallensin jpg:ksi.
Nyt ystäväni kirjoittaa: "Miten saisin koneeseeni sen Linus-ohjelman, jolla sait kuvan kääntymään pdf:stä jpg:ksi?"
Toimintavaihtoehdot:
1. Asennan Windowssin rinnalle Ubuntun. Toki ensin tehtävä työläs backup ja järjesteltävä kovalevy. Olen asentanut monta linuxia Windows-koneisiin ongelmitta, mutta nyt mikron on ehdottomasti pysyttävä käyttökunnossa,joten minua hiukan pelottaa.
2. Liitän ystävän koneeseen minulla olevan vanhahkon Mandriva Flash - usbtikun. Siinä toimiva Gimp.
3. Imuroin ja asennan Windows-version Gimp-ohjelmasta. Olen epäluuloinen sen toimivuuden suhteen muutenkin jo kuluneessa XP:ssä.
4. Olisiko joku muu kätevä konversio-ohjelma kuville pdf --> jpg ?
Miten te tekisitte