Ei ne auta, sanoo vaan että käytä hakua, ohjelmoi itse työkalu ongelman ratkomiseen ja muokkaa xorg.conf. Olen pettynyt ubuntuun, aina sitä ylistetään ja voittaa muka windowsin, ei kuitenkaan ole toiminut kunnolla yhdessäkään kolmesta koneestani. Kannattaa hankkia windows tai joku toinen linux-jakelu. Eli jos vaan te nörtit kertoisitte missä jakelussa saa näytön tarkkuuden asetettua haluamakseen ilman miljoonaa päätekomentoa, olisin hieman iloisempi.
Vähimmällä aivotyöllä pääsee, kun hankkii monitorin, joka tunnistuu automaattisesti
Valitettavaa, jos sinulla on käynyt niin huono tuuri, että kolmen koneen asetukset eivätole oletuksena löytyneet. Koneet ja niiden näytönohjaimet eivät ole se tunnistusongelma, vaan monitorit. Näytönohjainajureilla on kyllä oma osuutensa tuossa monitoreiden tunnistamattomuudessa, mikä koskee erityisesti putkinäyttöjä. Koska tunnistus on jätetty nykyään kernelin huoleksi, ei muista jakeluista liene kauheasti apuja. Tuo vanha LTS ja displayconfig-gtk on yksi vaihtoehto sellaisenaan tai sitten voi käyttää sen luomaan xorg.conf:ia uudemmassa jakeluversiossa.
Jos kuitenkin haluat saada uuden ubuntusi (9.04?) resot kohdalleen edellisen tavan lisäksi on kaksi tapaa:
Ensiksi pitää muistaa, että jokainen järjestelmätiedostoja muokkaava käsky pitää kirjoittaa aloittamalla komento sanalla sudo ja välilyönti ja sitten vasta varsinainen komento. Näyttökopioissa ei sudoa oltu viljelty.
1: Luodaan xong.conf:iin monitorisektio ja ja sille sopivat modeline:t, malleja löytyy esimerkiksi allekirjoittaneen viesteistä.
2: modernimpi tapa on hyödyntää xprofilea, jolla saa pysyväksi xrandr:lla kokeillut asiat.
Valitettavasti en nyt ehdi opastamaan kädestä pitäen, työt kun häiritsee
, mutta kun nuo asiat selvittää itselleen kerran, niin hankalienkin näyttöjen kanssa pystyy elämään. Olen tällä hetkellä remonttievakossa, joten en pääse vielä kuukauteen tarkistamaan asioita pöytäkoneeltani, jossa on tunnistumaton putkinäyttö.
Ystävällisin terveisin
Jallu59
P.S. windowsiin siirtymisellä uhkaaminen ei tällä palstalla lisää auttajien motivaatiota. Kullakin on vapaus käyttää kyseistä riesaa haittaominaisuuksineen.