Kirjoittaja Aihe: Flashit tahmaa  (Luettu 4000 kertaa)

Ossitus

• Käyttäjä
    • Profiili
Flashit tahmaa
« : 18.09.09 - klo:21.26 »
Asensin viikko sitten puhtaalta pöydältä Ubuntu Jauntyn ja siitä lähtien oon hermoillu Flashien kanssa. Esimerkiksi Ilta-Sanomien sivuilla toisinaan tuleva aarrekartta -mainos ja Jylppy-gallerian videot tahmaavat todella pahasti. Itse asiassa CPU:n käyttö hyppää 100%:iin eikä mistään tule enää mitään. Ennen asennusta Flashien kanssa ei ollu mitään ongelmia (oli aikaisemminkin Jaunty mutta osioinnin takia pistin uusiksi).

Speksejä hieman:
Ubuntu 9.04 (2.26.1)
Firefox 3.0.14
Shockwave Flash 10.0 r32
NVIDIAn nForce3 250Gb emoon integroitu ATI Radeon 9600
AMD Athlon K8 3000+

Itse en oikein osannut muuta kuin tuon Flashin version tarkistaa ja kun sekin vissiin on tuorein niin en tiedä mitä tässä nyt tekisi. Jotenkin tämän kuitenkin saa toimimaan kun se kerran aikaisemminkin pelitti, mutta miten?
Znote 3215W C3 - Core2 Duo T7500 2,2GHz, 4GB/120GB 7200rpm, Ubuntu 9.04

Tha-Fox

• Käyttäjä
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Flashit tahmaa
« Vastaus #1 : 18.09.09 - klo:23.36 »
Ei välttämättä ongelmaasi auta, mutta en menisi ikinä I-S:n sivuille ilman adblock-lisäosaa. Sellaista mainostulvaa puskee sieltä silmille.

mikko_h

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 19.09.09 - klo:02.19 »
Mikä ajuri Radeonille? Mun kokemuksen mukaan viime aikojen ongelmalliset X.org-ajurit jostain syystä aiheuttavat erityisesti Flashin tahmaamista, vaikka muut sovellukset tuntuvat suunnilleen toimivan ja jopa muut videoiden toisto-ohjelmat.

Ossitus

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 19.09.09 - klo:11.26 »
Mikä ajuri Radeonille? Mun kokemuksen mukaan viime aikojen ongelmalliset X.org-ajurit jostain syystä aiheuttavat erityisesti Flashin tahmaamista, vaikka muut sovellukset tuntuvat suunnilleen toimivan ja jopa muut videoiden toisto-ohjelmat.

En ole ite vielä laittanu mitään ajureita tähän. Eli asennuksen jälkeisessä tilassa ollaan. Jossain aikaisemmissa Ubuntun versioissa (olisikohan ollut vielä 8.10:ssä) näytönohjaimelleni tarjottiin suljettuja ajureita, muttei enää ainakaan tässä uusimmassa versiossa. Harkitsin jo kerran tämän viikon aikana laittavani tuon X.org ajurin, mutta kun siinä mainittiin sen olevan uudemmille ATIn korteille niin jätinpähän väliin. Kannattaisiko kuitenkin kokeilla?

mikko_h

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 19.09.09 - klo:13.09 »
En ole ite vielä laittanu mitään ajureita tähän. Eli asennuksen jälkeisessä tilassa ollaan. Jossain aikaisemmissa Ubuntun versioissa (olisikohan ollut vielä 8.10:ssä) näytönohjaimelleni tarjottiin suljettuja ajureita, muttei enää ainakaan tässä uusimmassa versiossa. Harkitsin jo kerran tämän viikon aikana laittavani tuon X.org ajurin, mutta kun siinä mainittiin sen olevan uudemmille ATIn korteille niin jätinpähän väliin. Kannattaisiko kuitenkin kokeilla?

ATI:n suljetun koodin ajurit eivät ilmeisesti kunnolla tue X-serverin versiota 1.6 vielä(kään). X.org käyttänee automaattisesti ajuria 'radeon', erikseen konffaamalla saa 'radeonhd':n.  X.orgin radeon-ajurin viime aikojen versioissa on ollut vauhtiongelmia vanhemmilla laitteilla, joihin ainakin osassa tapauksista auttaa tietyt asetukset xorg.conf:issa. Käytän itse Fedoraa ja kone, johon jouduin näitä virittelemään, ei ollut oma, joten en nyt juuri osaa antaa tarkempia ohjeita Ubuntulle.

Pikaisesti voi kokeilla esim. Youtube-videon katselemista jollain muulla ohjelmalla kuin Flash-playerilla. Youtubea katsellessa videotiedostot siis latautuvat osoitteeseen /tmp/FlashXXXXXX, ja niitä voi katsella vaikka mplayerilla, joka ainakaan meikäläisen kokemuksen mukaan ei tahmaa yhtä pahasti kuin Flash. Siis jos havaitset tuo vauhtieron, niin se viittaisi siihen, että kyseessä on ajuriongelma.
« Viimeksi muokattu: 19.09.09 - klo:13.24 kirjoittanut mikko_h »

Blackheart

• Vieras
« Vastaus #5 : 19.09.09 - klo:20.38 »
Itellä on koneessa erillinen ATI Radeon 9600 (256MB) n.ohjain. Mitään suljettua n.ohjain skeidaa en ole asentanut ja Flash videot toimii ihan oikein. Adblock on käytössä.

Käytän Debiania, mutta eipä Ubuntua testaillessakaan Flash ongelmaa ole ollut. Selain on Iceweasel 3.0.6 (Firefox).

Millä selaimella? Oletko kokeillut miten toimii muilla selaimilla?

mikko_h

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 20.09.09 - klo:20.31 »
Itellä on koneessa erillinen ATI Radeon 9600 (256MB) n.ohjain. Mitään suljettua n.ohjain skeidaa en ole asentanut ja Flash videot toimii ihan oikein. Adblock on käytössä.

Ongelma ilmenee tietyillä Xorgin radeon-ajurin versioilla. Tarttis tietää tarkalleen, mitä versiota itse kukanenkin on käyttänyt, jotta pystyisi vertailemaan. Kuten totesin, en pääse tällä hetkellä käsiksi koneeseen, jossa ongelman havaitsin enkä muista tarkalleen, mikä grafiikkapiiri siinä on. ATI/radeon-ajurin versioista tuli testailtua ainakin 6.9.0 ja 6.10.0, jotka siis saa konfiguroimalla toimimaan kohtuullista vauhtia, mutta ilman xorg.conf-tiedostoa oletusasetuksilla näkyy tahmailua.

Blackheart

• Vieras
« Vastaus #7 : 21.09.09 - klo:22.36 »
Voin laittaa tarkempaa infoa omasta toosasta, kunhan anna osviitaa miten.

mikko_h

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 22.09.09 - klo:04.40 »
Voin laittaa tarkempaa infoa omasta toosasta, kunhan anna osviitaa miten.

Radeon-ajurin versio näkynee tiedostossa /var/log/Xorg.0.log, kernel 'uname -a' -komennolla ja näytönohjaimen versio komennolla 'lspci'. Uskon kyllä että sinulla on toimiva yhdistelmä, joten näitä tietoja pitäisi verrata Ossituksen järjestelmään.

Ossitus

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 22.09.09 - klo:20.44 »
Radeon-ajurin versio näkynee tiedostossa /var/log/Xorg.0.log, kernel 'uname -a' -komennolla ja näytönohjaimen versio komennolla 'lspci'. Uskon kyllä että sinulla on toimiva yhdistelmä, joten näitä tietoja pitäisi verrata Ossituksen järjestelmään.

Huhhuh millasta settiä.  Jos osaatte paremmin tulkita nuita niin /var/log/Xorg.0.log, 'uname-a', 'lspci' ja lisäksi /etc/X11/xorg.conf ovat tässä.

Käytän Debiania, mutta eipä Ubuntua testaillessakaan Flash ongelmaa ole ollut. Selain on Iceweasel 3.0.6 (Firefox).

Interverkossa olen surffaillut tällä Ubuntun vakio laudalla eli Firefoxilla. Versiona näyttää tällä hetkellä olevan tuo 3.0.14. Muista selaimia en ole Ubuntun kanssa koskaan edes käyttänyt. Yritin äsken katsella Operaa pakettuvarastosta, muttei taida löytyä!? Toisaalta tuota Iceweaseliakin voisi kokeilla. Näytti tuolla Lisää/Poista -sovelluksessa olevan. Onko se siis periaatteessa tulikettu jota on jotenkin fiksailtu?

Pikaisesti voi kokeilla esim. Youtube-videon katselemista jollain muulla ohjelmalla kuin Flash-playerilla. Youtubea katsellessa videotiedostot siis latautuvat osoitteeseen /tmp/FlashXXXXXX, ja niitä voi katsella vaikka mplayerilla, joka ainakaan meikäläisen kokemuksen mukaan ei tahmaa yhtä pahasti kuin Flash. Siis jos havaitset tuo vauhtieron, niin se viittaisi siihen, että kyseessä on ajuriongelma.

Minulla kyllä nyttenkin YouTuben videot pyörii ihan normaalisti. En osaa sanoa miten YouTube toimii, mutta aluksi ajattelin, että sen toimivuus johtuu siitä, että olen asentanut VLC:n ja mozilla-plugin-vlc:n. Mutta flashillahan tuo YouTubekin taitaa pelata. Toisaalta nuissa Jylpyn videoissa on jotain muita härpäkkeitä joita nuiden videoiden päällä pyörii, että nekö sitä sitten hidastaa?

Jakke77

• Käyttäjä
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
« Vastaus #10 : 22.09.09 - klo:20.51 »

Huhhuh millasta settiä.  Jos osaatte paremmin tulkita nuita niin /var/log/Xorg.0.log, 'uname-a', 'lspci' ja lisäksi /etc/X11/xorg.conf ovat tässä.

Interverkossa olen surffaillut tällä Ubuntun vakio laudalla eli Firefoxilla. Versiona näyttää tällä hetkellä olevan tuo 3.0.14. Muista selaimia en ole Ubuntun kanssa koskaan edes käyttänyt. Yritin äsken katsella Operaa pakettuvarastosta, muttei taida löytyä!? Toisaalta tuota Iceweaseliakin voisi kokeilla. Näytti tuolla Lisää/Poista -sovelluksessa olevan. Onko se siis periaatteessa tulikettu jota on jotenkin fiksailtu?

Minulla kyllä nyttenkin YouTuben videot pyörii ihan normaalisti. En osaa sanoa miten YouTube toimii, mutta aluksi ajattelin, että sen toimivuus johtuu siitä, että olen asentanut VLC:n ja mozilla-plugin-vlc:n. Mutta flashillahan tuo YouTubekin taitaa pelata. Toisaalta nuissa Jylpyn videoissa on jotain muita härpäkkeitä joita nuiden videoiden päällä pyörii, että nekö sitä sitten hidastaa?

https://help.ubuntu.com/community/OperaBrowser
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

tommis

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 23.09.09 - klo:02.52 »
Suosittelisin sinulle ad block plussaa joka poistaa turhat elementtit (mainokset), eli vaikka flässit laittaskiin koneen koville ei se mitään kun niitä ei näy (turhia).
https://addons.mozilla.org/fi/firefox/addon/1865
Tuo lisäri löytyy myös ubuntun repoista, mutta kun siellä tuppaa olemaan vanhentuneita versiota aina.  ;D

K-Veikko

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 23.09.09 - klo:09.18 »
Adblock+.

Opera 10 - Tästä on minulla myönteinen kokemus. - Huomaa turbonappi hitaille yhteyksille.