Kirjoittaja Aihe: Uutta konetta  (Luettu 2288 kertaa)

tp

• Käyttäjä
    • Profiili
Uutta konetta
« : 17.09.09 - klo:21.43 »
Tarkoitukseni olisi hommata uusi kone.

Käyttötarkoituksena on nettiselailu, vähäinen video editointi, ohjelmointi ja ehkä toisinaan pienimuotoinen pelailu. Tarkoitus olisi tehdä Ubuntusta pää käyttöjärjestelmä ja ajaa Windowsia ja Solarista toisinaan virtuaalikoneella.

Prosessoriksi olin ajatellut Athlon X4 2,6GHz.

Emolevyksi olen hieman miettinyt Asuksen M4A785TD-M Evo. Siinä on HD4200 integroitu näytönohjain. Mitenköhän mahtaa pelittää ubuntussa? Olisko jotain parempaa vaihtoehtoa?
« Viimeksi muokattu: 17.09.09 - klo:22.09 kirjoittanut tp »

Ciuu96

• Käyttäjä
  • Arch pyörii.
    • Profiili
    • Fedora Suomi
Vs: Uutta konetta
« Vastaus #1 : 18.09.09 - klo:00.12 »
Emolevyksi olen hieman miettinyt Asuksen M4A785TD-M Evo. Siinä on HD4200 integroitu näytönohjain. Mitenköhän mahtaa pelittää ubuntussa? Olisko jotain parempaa vaihtoehtoa?

Noh, integroidut näytönohjaimet ovat mitä ovat, mutta jos et mitään vau!-pelitehoa tarvitsisi, niin ei kai tuossa muuta vikaa ole kuin se, että se on ATIn. ATIn näytönohjaimien ajurit ovat vapaata sorsaa, joka tarkottaa että ovat hieman kehityksessä takana nVidiaa.
Eli esim. jotkin pelit tarvitsevat joitain fixejä että tietyt ominaisuudet tai koko peli toimivat. Winessä näihin törmää paljon. Toisaalta, ne todella ovat avointa koodia, joten on kiva tukea sitä kehitystä suljettujen ajureiden sijaan.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-268899_15_0.html <- tossa joku tyyppi on tuota samaa emolevyä ja videoeditoinnista kysynyt.

muep

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Uutta konetta
« Vastaus #2 : 18.09.09 - klo:18.23 »

Noh, integroidut näytönohjaimet ovat mitä ovat, mutta jos et mitään vau!-pelitehoa tarvitsisi, niin ei kai tuossa muuta vikaa ole kuin se, että se on ATIn. ATIn näytönohjaimien ajurit ovat vapaata sorsaa, joka tarkottaa että ovat hieman kehityksessä takana nVidiaa.

Eli esim. jotkin pelit tarvitsevat joitain fixejä että tietyt ominaisuudet tai koko peli toimivat. Winessä näihin törmää paljon. Toisaalta, ne todella ovat avointa koodia, joten on kiva tukea sitä kehitystä suljettujen ajureiden sijaan.

Ei se ihan noin mene, vaikka oikeilla jäljillä olitkin.

Noille RadeonHD-näytönohjaimille on tarjolla sekä vapaa että epävapaa ajuri, joista molempien pitäisi Ubuntussa toimia. Epävapaalla ajurilla saa ihan suht hyvän 3D-kiihdytyksen, vapailla ei vielä näillä uusilla grafiikkaprosessoreilla saa. Kokeellista vapaata koodia 3D-kiihdytykseen on kuitenkin niillekin jo olemassa, ja vuoden sisään varmaan sitä rupeaa jakeluistakin löytymään. Juuri nyt jos haluaa 3D-kiihdytyksen noilla RadeonHD-näytönohjaimilla, joutuu valitettavasti turvautumaan epävapaaseen ajuriin, kuten Nvidiankin tuotteiden tapauksessa.

Avoin lähdekoodi ei automaattisesti tarkoita jäljessäoloa, mutta toistaiseksi tuo vapaa 3D-kiihdytys RadeonHD:lle on melko alkeellinen. Parempi kuitenkin se kuin ei 3D-kiihdytystä ollenkaan. Itse pidän tuota AMD:n päätöstä julkaista ajurien kehittämisen mahdollistava dokumentaatio RadeonHD-piireille sen verran hyvänä, että pyrin suosimaan heidän piirejään uusia hankintoja tehdessäni. Toisaalta jos ohjelmien vapaudella ei ole mitään merkitystä ja 3D-suorituskyky on etusijalla, Nvidia varmaankin on vielä jonkin verran edellä erityisesti sen suljetun ajurin laadussa.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri