Kirjoittaja Aihe: WLAN lakkasi toimimasta  (Luettu 3590 kertaa)

agastgif

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
WLAN lakkasi toimimasta
« : 17.09.09 - klo:21.23 »
Olen tapellut (osittain) toimimattoman WLAN yhteyden kanssa. Käytössä on Siemens Speedstream tukiasema ja D-Link AG650 PCMCIA kortti. Koneessa on Ubuntu 8.04
-WLAN toim hyvin ennenkun yritin muuttaa tukiaseman MAC filtteria. Laitoin siihen kortin MAC osoitten ja poistin sitten filtterin kun yhteys ei toiminut.
-Nyt en saa yhteyttä vaikka tekisin mitä. Yritetty WEP ja WPA salausta. Tukiasema resetoitu monta kertaa (LAN kaapelin kautta). Salauksen poistoa en kokeilut koska en keksi muten Ubuntussa sen saa pois päältä (ei ole valintaa "Disabled" tai "None" Network settings/Properties valikossa)
-Tukiasema on ok - kokeiltu monta kertaa Windows koneella. Samoi kone bootattu n 100 kertaa.
-Näyttää siltä että yhteys syntyy koska kortin linkkivalo rauhoittuu. Samoin näyttää siltä että Firefoxin mielestä yhteys on pällä koska ei tule virheilmoitusta. Myös Network Toolsin mukaan bitti liikkuu. Mutta Firefox ei avaa sivuja eikä Ubuntu päivitys onnistu.
-Kokeilut tehty Admin tunnuksella

Nyt haluaisin alustaa kaiken mutta en tiedä miten:
-poistan mahd ajurit
-poistan WEP/WPA salauksen Ubuntun asetuksista (siis yhteys ilman salausta)

Apua!

maksim

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 253
  • Mikähän tässä nyt mättää?????
    • Profiili
Vs: WLAN lakkasi toimimasta
« Vastaus #1 : 17.09.09 - klo:21.40 »
Mikäli nyt ymmärsin ongelmasi oikein, niin verkkokyvakkeen valikosta,
muokkaa langattomia verkkoja- kohdasta valitsemalla verkkosi voit sen poistaa
koko verkon tai muokata sitä noitten salausten suhteen, yms.

J-P

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: WLAN lakkasi toimimasta
« Vastaus #2 : 17.09.09 - klo:22.20 »
Siis jos kone saa yhteyden wlan purkkiin, kuten ymmärsin, mutta netti ei toimi, kannattaa etsiä ongelmaa purkista. Palaako purkissa kaikki valot (etenki ADSL/DSL)? Onko mahd. IPTV asetus operaattoria vastaava. Muut operaattoria koskevat asetukset kunnossa? Oletko koittanut resetoida purkin takaa löytyvästä nappulasta, joka siellä pitäisi olla. Hammastikkua vaan kehiin jollei sormilla yllä. Sitten vielä, että kuinka vanha purkki on kyseessä. Itelläni oli aikoinaan ZyXellin purkin lankaporttien kanssa ongelma, kun vehe oli tullut tiensä päähän. Tilanne oli lähes vastaava: yhteys saatiin mutta nettiin ei päässyt.

agastgif

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: WLAN lakkasi toimimasta
« Vastaus #3 : 18.09.09 - klo:18.47 »
Purkki on OK koska Windowläppäri toimii ihan OK.

Vika voi olla Firefoxissa mutta Proxy on poissa päältä ja DHCP toimii. Voiko Ubuntu itse blokata liikenteen ??

J-P

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: WLAN lakkasi toimimasta
« Vastaus #4 : 18.09.09 - klo:18.59 »
Lainaus
Purkki on OK koska Windowläppäri toimii ihan OK.
Joo, huomasin äsken sen tuosta aloitusviestisä, mun moka

Ootko kattonu ajureita. Ja toimiko se yhteys ennen macfilter hässäkkää. Ajureihin pääset käsiksi Järjestelmä -> Ylläpito -> Laiteajurit
Sieltä löytyy siis suljettuja ajureita, en tiedä edes onko kortillesi saatavana ajuria, mutta katsominen ei maksa mitään. Ja kyllä munkin Atheros kortti toimii ilman sitä ajuria. Ububun blokkaamiseen en usko, ellet ole mennyt säätämään palomuureja tai verkkoasetuksia persiilleen. Myös purkin palomuuri(jos on) voi kai  blokata ubuntun(?).

EDIT: Jos muuten haluat  yrittää kaikkien juttujen nollausta niin toimi seuraavasti: Nollaa boksisi takana olevasta nappulasta(pitäisi löytyä), vaikka siinä ei mitään vikaa olisikaan. Paina ubuntun yläpalkista verkkokuvaketta vääränpuoleisellahiirennapilla(oikea) ja valitse muokkaa yhteyksiä. Siitä pitäisi saada auki kikotin jonka ylälaidassa on kaikki verkkolaitteet(langaton/langallinen/mobiili/modeemi) ja sieltä langaton kohdasta poistat kaikki verkot. Kuva
« Viimeksi muokattu: 18.09.09 - klo:19.12 kirjoittanut J-P »

jnurmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: WLAN lakkasi toimimasta
« Vastaus #5 : 18.09.09 - klo:20.00 »
Kannattaisiko vaihtaa 8.10:een tai Jauntyyn 9.04? Aloittelin itse D-Linkin kortin (PCMCIA) + HP:n Pavilion ZV5000 -series) kanssa aikoinaan 7.10:n kanssa ja ongelmat tuntuivat vähenevän merkittävästi, kun tultiin 8.10:iin. "Karvallinen" yhteys oletettavasti toimii kunnolla, kuten lähes aina (?)

D-linkin kortin mallia en muista (vaihtunut Buffaloon, mikä ei hyvä sekään...)  - mutta se oli vielä vanha "b" -protokollaa, siis 11 Mb. Nyttemin olen säätänyt Hardya PS/3:lle sekä Jauntya Acerin miniläppärille (Atherorsin WLAN) - kaikki "g" / 54 Mb-kortteja. Purkkina ollut viime aikoina Telewellin 510 - mikä on kyllä ollut ihan yes - sekä Winkkelin että Linukan puolella. Töitä on tehty, mutta kaikki on saatu enemmin tai myöhemmin pelittämään.

Kaikkien vehkeiden kanssa läpikäydyt "buutit" ovat varmaan jo tuhansissa, perhe tykkää.  ;)
« Viimeksi muokattu: 18.09.09 - klo:20.19 kirjoittanut jnurmi »

J-P

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: WLAN lakkasi toimimasta
« Vastaus #6 : 18.09.09 - klo:20.28 »
Kannattaisiko vaihtaa 8.10:een tai Jauntyyn 9.04? Aloittelin itse D-Linkin kortin (HP:n Pavilion ZV5000 -series) kanssa aikoinaan 7.10:n kanssa ja ongelmat tuntuivat vähenevän merkittävästi, kun tultiin 8.10:iin. "Karvallinen" yhteys oletettavasti toimii kunnolla, kuten lähes aina

Sun(agastgif ) pitää sitte tehdä nyt, heti, välittömästi ja pakosti. Olen meinaan huomannut suuren 8.04 ja 9.04 välillä etenkin laitepuolella. Käytin ensin 8.04, mutta innostus lopahti C-median luurien, webbikameran, wlanin, ym. kanssa. Sen jälkeen palasin wintöötsän käyttäjäksi. Nyt kesällä innostus lopahti puolestaan vistaan jonka toimintaa leimasivat ko luurien toimimattomuus, hitaus ja useat kaatumiset. Yritin jopa uudelleenasentaa koko roskan, mutta mikään ei auttanut. Siispä vanhan tutuntm Ubuntun uusi versio käyttöön ja kaikki laitteistoon liittyvät toimimattomuudet tipotiessää. Joidenkin laitteiden kohdalla edellytti/-tää vähän säätöä, mutta sitä varten on tää foorumi.

D-linkin kortin mallia en muista (vaihtunut Buffaloon, mikä ei hyvä sekään...)  - mutta se oli vielä vanha "b" -protokollaa, siis 11 Mb. Nyttemin olen säätänyt Hardya PS/3:lle sekä Jauntya Acerin miniläppärille (Atherorsin WLAN) - kaikki "g" / 54 Mb-kortteja. Purkkina ollut viime aikoina Telewellin 510 - mikä on kyllä ollut ihan yes - sekä Winkkelin että Linukan puolella. Töitä on tehty, mutta kaikki on saatu enemmin tai myöhemmin pelittämään.

Kaikkien vehkeiden kanssa läpikäydyt "buutit" ovat varmaan jo tuhansissa, perhe tykkää...  Wink

OT:Mulla on sama Telewellin 510. Toimii kun junan vessa, ihan heittämällä. Entisen ZyXellin kanssa oli muuten tuntien mittaisia tappeluita. Mulla on HP dv5 sarjan kikotin jossa Atherosin WLAN verkkokortti. Toimii tuon purkin kanssa kuin unelma, eikä vaadi edes madwifiä tai ip käsiohjausta asetuksiin mentäessä. Omat kokemukset taas PS3sta rajoittuvat myös 8.04 johon ei saanut WEP suojattua yhteyttä sitten millään.
Tuohon buuttihommaan voin sanoa, että jos kyseessä ei ole windows, älä buuttaa ennen kuin laite vaatii, tai on jumissa. Tämä säästää aikaaa, ja turhat buutit koituvat laitteen kohtaloksi(nimim. kokemusta on).

Nyt tuli mieleen, että kenelle vastaan ja mitä, mutta tulipahan kirjoitettua ;D

jnurmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: WLAN lakkasi toimimasta
« Vastaus #7 : 18.09.09 - klo:21.11 »
Joo - enemmänkin vastasit "J-P" mulle, mutta olithan samaa mieltä ;)! Eli - edes jollakin vakavuudella suhtaudu "agastgif" tähän myös!

Näinhän se on, että miksi vääntää Consolessa turhaan, kun viisaammat on jo hommat laittaneet kuntoon. Tällä lähestymistavalla ja ahkeralla foorumien selauksella pärjännyt Ubuntun kanssa jo kohta 4 vuotta. Mutta - oikeasti kaikki kunnia tosi tietäjille, jotka pioneereina toimivat ja tekevät mahdolliseksi tämän jalon ympäristön käyttämisen alati muuttuvassa maailmassa :)

agastgif

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: WLAN lakkasi toimimasta
« Vastaus #8 : 19.09.09 - klo:00.37 »
Jooo...  ajattelin itsekin että päivittämällä Ubuntua toi ongelma ratkeaa, mutta:
1. Mulla on "hirmuinen" määrä muidenkin käyttäjien kuvia ja muita tiedostoja jokapuolella kovalevyä. Ei viitsisi riskeerata ..
2. En tiedä riittääkkö levytila päivitykseeen
3. Kiusaa miksi toi ongelma nyt syntyi kun Ubuntu/WLAN yhdistelmä on toiminut puolitoista vuotta ihan ok
4. Kyrsii kun en itse löydä syytä/ratkaisua

Pitää visiin ensin yrittää tulkita miten 8.04:ssä ajurit poistetaan ja asennetaan uudetsaan. Ja sitten rauhassa suunnitella päivitystä... :P

J-P

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: WLAN lakkasi toimimasta
« Vastaus #9 : 19.09.09 - klo:09.56 »
Jooo...  ajattelin itsekin että päivittämällä Ubuntua toi ongelma ratkeaa, mutta:
1. Mulla on "hirmuinen" määrä muidenkin käyttäjien kuvia ja muita tiedostoja jokapuolella kovalevyä. Ei viitsisi riskeerata ..
2. En tiedä riittääkkö levytila päivitykseeen
3. Kiusaa miksi toi ongelma nyt syntyi kun Ubuntu/WLAN yhdistelmä on toiminut puolitoista vuotta ihan ok
4. Kyrsii kun en itse löydä syytä/ratkaisua

Pitää visiin ensin yrittää tulkita miten 8.04:ssä ajurit poistetaan ja asennetaan uudetsaan. Ja sitten rauhassa suunnitella päivitystä... :P

1. Sen päivityksen ei PITÄISI tehdä näille tiedotoille mitään, ja koneen päivittämättä jättäminen on melkeen suurempi riski(?)
2. No siis kuinka paljon sulla sitä tyhjää levytilaa on. Sitä sais meinaa olla 15% + 20 gb ainakin. Riippuu levyn koosta. Sinänsä päivitys tuo ei varmaan vie paljon enempää kuin nykyinenkään versiosi.
3. Siis se toimi enne ihan hyvin. Vika on joko raudassa tai asetuksissa. Veikkaan jälkimmäistä.
4. Kyl muaki ;)

Ajureiden poistamisesta(if any) kirjoitin jo tohon ylempään viestiin. Kannaattaa myös kokeilla kaikkien verkkojen poistamista. Sekin lukee siinä alempana.

Tossa siis ajurit:
Lainaus käyttäjältä: mää
Ootko kattonu ajureita. Ja toimiko se yhteys ennen macfilter hässäkkää. Ajureihin pääset käsiksi Järjestelmä -> Ylläpito -> Laiteajurit
Sieltä löytyy siis suljettuja ajureita, en tiedä edes onko kortillesi saatavana ajuria, mutta katsominen ei maksa mitään.

Ja tätäkin kannattaa oikeesti koittaa, eipähän maksa mitään:
Lainaus käyttäjältä: mää
Jos muuten haluat  yrittää kaikkien juttujen nollausta niin toimi seuraavasti: Nollaa boksisi takana olevasta nappulasta(pitäisi löytyä), vaikka siinä ei mitään vikaa olisikaan. Paina ubuntun yläpalkista verkkokuvaketta vääränpuoleisellahiirennapilla(oikea) ja valitse muokkaa yhteyksiä. Siitä pitäisi saada auki kikotin jonka ylälaidassa on kaikki verkkolaitteet(langaton/langallinen/mobiili/VPN/DSL) ja sieltä langaton kohdasta poistat kaikki verkot. Kuva

agastgif

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: WLAN lakkasi toimimasta
« Vastaus #10 : 21.09.09 - klo:22.44 »
Pitänee ottaa lusikka kauniiseen käteen ja asentaa tuo uudempi Ubuntu.

Mutta näihin kysymyksiini kaipaan vielä vastauksia/opastusta:

1. Miten ajurit saa Ubuntusta poitsttua kokonaan? Tuo ohje yllä ei auttanut koska kun poistamisen jälkeen työntää kortin paikoilleen, niin ajuri lautuu itsestään uudestaan

2. Miten Ubuntun WLAN salauksen saa pois. Mulla näkyy valintalistassa vain WEP hex, WEP ASCII, WPA ja WPA2. Ei mitään 'Disabled' valintaa!

Muille tiedoksi:
- Siemensin Speedstream bokisissa ei ole sitä pientä 'reset' nappia kuten muissa bokseissa. PAlautin tehdasasennukset "softaresetillä" (Factory Settings)
- WLAN toimi kunnes menin laittamaan MAC filtterin päälle ja pois. Se on nyt poissa.
- WLAN toimii Windows XP koneen kanssa

Eli - ei muuta kuin tekemään uutta asennus-CD:tä - prrrrrrrkle >:(

J-P

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: WLAN lakkasi toimimasta
« Vastaus #11 : 22.09.09 - klo:08.41 »
1. Ajuri ei ole käytössä silloin kun Laiteajureissa sen vieressä näkyy harmaa pallo. kts. screenshot alempaa

2.Hassua, kyllä mulla vaan(taas screenshot), jos poistat kaikki langattomant verkot ubuntusta ja yhdistät sen jälkeen uudestaa, niin eikö se silloin löydä verkkoa?

Tossa toi screenshot http://i417.photobucket.com/albums/pp260/Juhis1/Kuvakaappaus-1.png

Uutta asennus-cdtä ei välttämättä kannata tehdä jollei halua pistää koko järjestelmää uusiksi. Päivitykseen riittää vissiin Päivitysten hallinnan yläpalkissa oleva päivitä järjestelmä/tjs. -nappi