Kirjoittaja Aihe: Skype kaatuu  (Luettu 2758 kertaa)

mirkal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 86
    • Profiili
Skype kaatuu
« : 17.09.09 - klo:19.49 »
Ongelmana on, että puhuessani Skypen välityksellä jossain vaiheessa törmään ongelmaan että koko tietokone jää jumiin. Puhuminen onnistuu kyllä, ja tapeltuani aikani olen saanut integroidun mikin toimimaan, mutta esim. äskettäin 30min jälkeen kesken puhelun vastapuoli alkoi kuulla pelkästään surinaa, ja oma koneeni tyssäsi melkein kokonaan. Ikkunat menevät harmaaksi, ja hirmuisen hidasta saada mitään sammutettua / käynnistettyä. Prosessorin toiminta-kuvake palkissa ilmoittaa että prosessori käy ensin hetken 100%, sen jälkeen käyttö loppuu kokonaan - tämä toistuu monesti. Tämän jälkeen Skypen puhelutkaan eivät onnistu, vaikka saisin koneen takaisin jaloilleen. Uudelleen käynnistys saattaa auttaa asiaan hetkeksi.

Käytössä on
Packard Bell Easynote läppäri
Intel Celeron CPU 1.6GH
1G RAM
ääni Realtek ALC660 HD Audio
levytilaa jäljellä 14G
pulseaudiot kaikki poistanu
Skypen ääniasetukset default

Tietääkö joku samanlaisesta ongelmasta?  ???

mikko_h

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 202
    • Profiili
Vs: Skype kaatuu
« Vastaus #1 : 19.09.09 - klo:02.29 »
Mikä Ubuntu / muun versio? Itselläni on ollut vastaavia vaikeuksia Fedora 11:ssa, ja tuntuu siltä, että Skypen binääri ei vaan toimi uusissa distroissa. Esim. oman läppärini integroitu webbikamera toimii cheesen avulla, mutta Skypessä tulee vaan jotain kuraa ruutuun. Selkeästi siis ajuri toimii, mutta Skype tekee jotain outoa. Samaten olen havainut, että äänessä on pitkä viive ulos lähtevään suuntaan, mutta ei vastaanotossa (oli muuten mielenkiintoinen keskustelu, jossa tämän havaitsin (kuuleksä - joo - en - no nyt kuulen - en mä mitää kuullu- no entäs nyt - haloo haloo - siis mitä, oonhan mä kuullu koko ajan - en mä vaan kuule, eiku nyt kuulen...)).

mirkal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 86
    • Profiili
Vs: Skype kaatuu
« Vastaus #2 : 30.09.09 - klo:22.28 »
Pahoitteluni, unohdin koko foorumin osion  :-\

Webcamera toimii yleisesti - joten kuten. aMsn kuva näkyy, mutta kirkkautta säätäessä kuva alkaa hyppimään oranssina ja liilana. Skype ei edes löydä koko kameraa. Epäilenpä siis että ajurit eivät ole aivan kunnossa.

Myös selvisi huomaamatta tänään, että mikki on kameran "alaisena", joten samoilla ajureilla? Ehkäpä näissä voisi olla häikkää. Yritin googlen kanssa katsella ajureita tähän, mutten löytänyt ainakaan vielä mitään järkevää.

Nyt olen myös huomannut viiveen puheluissa, Ubuntu-Ubuntu koneiden välissä. Aikasemmin tätä ongelmaa ei ole ollut, ainakaan Windowsiin.

Eipä tämä integroitu mikki/cam mikään kunnollinen ole, mutta silti olisi kiva jos vaikka sattuisi kunnolla toimimaan.

PulseAudion poistin kokonaan, vaikutti vievän tehot prosessorista - toisaalta koneen kaatuminen jatkuu senkin jälkeen.


-Mirka-

mikko_h

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 202
    • Profiili
Vs: Skype kaatuu
« Vastaus #3 : 30.09.09 - klo:23.03 »
Mulla taisi tuota edellistä kirjoittaessa olla vielä vanhentunut Skype. Uusimmallakaan Fedora 10:ntä varten tehdyllä paketilla läppärini webbikamera ei toimi, mutta äänen viive on kadonnut. Koneessa siis on Fedora 11. Skypeä voi nyt käyttää puheluihin. Läppärissä mikki on selkeästi erillinen kamerasta ja F11:n Pulseaudio (0.9.15-17) on käytössä näköjään ongelmitta. Pari kertaa Skype on kaatanut X:n. Kone ei jumiudu, mutta koko X-sessio kaatuu ja näyttöön pamahtaa login-ruutu kesken kaiken. Muutaman kerran otannalla sanoisin, että kaatuminen liitty Skypen tekstichatin avaamiseen.

Sen verran hankaliin saumoihin on osunut nuo kaatumiset, että rupesin etsimään Skypelle vaihtoehtoja. Gmailin audio/videopuhelut olisivat kätevin vaihtoehto, mutta Gmail ei tue audiota/videota Linuxissa vielä(kään). Googlen kehittäjät keräävät ilmoittautumisia vapaehtoisiksi koekaniineiksi sen päivän varalta, että on jotain testattavaa. Aikataulusta Google ei ole sanonut mitään.

mirkal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 86
    • Profiili
Vs: Skype kaatuu
« Vastaus #4 : 06.10.09 - klo:13.25 »
Täytyypä tutustua tuohon Gmail + audiopuhelut aiheeseen, kunhan kotia pääsen. Kiinnostusta ainakin riittäisi kokeilemaan vaihtoehtoja Skypelle.

Mirka