joo eli aluksi pahoittelut mahdollisesta saman aiheen ketjusta, en alkanut etsimään vanhoista ketjuista mahdollista valmista ketjua samasta aiheesta, sillä käytän puhelimen kautta nettiä ja selailu aika hankalaa. Mutta ongelma on siis asennuksessa tapahtuva virheilmoitus. Kerron kaikki ihan alusta alkaen:
eli koneena on itse koottu pöytätietokone jonka käyttiksenä on valmiina microsoftin visva. Olen päättänyt ihan mielenkiinnosta asentaa OIKEAN käyttöjärjestelmän Linux Ubuntu vers7.10 (tiedän, vanha versio mutta ei keskitytä siihen) liveCD:nä on netistä tilattu "aito" versio, ja olen testannut CD:n virheettömyyden, eikä mtn ilmennyt.
Käynnistettyäni koneen DVD-aseman kautta, tulee normaalisti Ubuntun valikko esiin, olen yrittänyt klikata "käynnistä tai asenna ubuntu" kohtaa, mutta jumittuu sitten lataus kohtaan. Tämän jälkeen olen yrittänyt asentaa ubuntun menemällä "käynnistä ubuntu turvallisessa graafisressa tilassa" kohtaan, tämä toimii normisti, mutta ubuntun työpöydän auettua, kun klikkaa asenna kuvaketta, ilmenee ongelma. Perustietojen annon jälkeen kun vars asennus alkaa, tulee virheilmoitus: "
tiedostojen kopiointi epäonnistui - viallinen CD/DVD?
Tiedostoja kovalevylle kopioitaessa tapahtui virhe:
[Errno 5] Input/Output error: '/rofs/usr/share/man/man1/dvd+rw-booktype.1.gz'
tämä virhe johtuu usein viallisesta CD/DVD-levystä tai
asemasta. Voi olla hyödyllistä puhdistaa CD/DVD, kirjoittaa CD/DVD levykuvasta
alhaisemmalla nopeudella, tai puhdistaa CD/DVD-aseman linssit (puhdistussarjoja saa usein elektronisten
tarvikkeiden liikkeistä).
Tämän viestin jäkeen asennus keskeytyy, eikä uudelleen kokeileminen auta...
Ja kuten alussa sanoin, levy toimii kuten pitääkin ubuntun testauksen mukaan.
Eikä asemassakaan pitäisi vikaa olla, ainakin visva asentui normaalisti ilman virheitä. Mikä tässä auttaisi.
Lisätietona vielä, haluan siis koneeseeni pelkän ubuntun, eli visva saa jäädä unholaan. Asennuksen kysyessä levytilan käyttöä valitsin osiointisovelluksesta kohdan ohjattu: käytä koko levyä ja valitsin levyn, missä visva on. Minulla on siis kaksi erillistä kiintolevyä koneessa.
Taidoistani voin sen vielä sanoa, etten ole mikään nero, joten antakaa minulle ohjeet mallia rautalanka paketti kerittynä joten älkää kertoko asioita minulle itsestäänselvyyksinä, sillä tod näk en tajua mitään ilman apua...
kiitoksia etukäteen.