Kirjoittaja Aihe: Grub-osion boottaus  (Luettu 1538 kertaa)

Tan-Man

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Grub-osion boottaus
« : 07.09.09 - klo:15.35 »
Asensin juuri Ubuntu 9.04:n läppärilleni, jolla oli jo valmiiksi Vista. Tein asennuksen ja osioinnin tämän ohjeen mukaan: http://www.mworks.info/Ohjeet/ubuntunosiointi.html ja kuten kyseisessä ohjeessa, asensin myös grubin uudelle "linux-osiolle" koska en halunnut grubin asentuvan winukan MBR:n päälle. Tilanteeni on nyt siis sama kuin ohjeen lopussa olevan FAQ osion viimeisessä kysymyksessä.

Kun menen BIOS:n boot-asetuksiin, siellä ei voi kuin vaihtaa "laitetta" jolta bootataan (esim. cd/dvd, hard-drive). Ohjeessa asentaja käyttää Ubuntun asennukseen tyhjää kovalevyä, mutta koska itselläni läppäri, ei minulla luonnollisesti ole useampaa kovalevyä käytössä. Näinpä Ubuntulle on vain lohkaistu osio jo käytössä olevalta kovalevyltä. Pitäisikö grub siis olla asennettuna kokonaan eri kovalevylle, jotta homma toimisi? Vai pystynkö asettamaan koneeni buuttaamaan halutulta kovalevyn osiolta?

Tässä vielä levyjärjestelyni:
n. 10Gt Vistan recovery osio
n. 100Gt osio Vistalle, ohjelmille yms
n.100 Gt osio datalle yms (tältä lohkaisin osiot Ubuntulle)
n. 8Gt ext3-muotoa oleva osio liitoskohtana /
n. 1Gt Swap osio
n. 8Gt /home osio ext3 muotoa

Koska koneessa oli jo valmiina kolme ensisijaista osiota, jouduin tekemään Ubuntu-osioni loogisiksi. Voiko tämä olla ongelman aiheuttaja?

JTap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Vs: Grub-osion boottaus
« Vastaus #1 : 07.09.09 - klo:19.45 »
Mitä nyt tässä vuosien varrella on tullut grubin ja mbr:n kanssa sählättyä, tulee mieleen jos et grubia laita sinne käynnistyslohkoon niin eipä sitä ubuntua sieltä muuten saa käyntiin kun säätämällä vistan bcd:tä (vai mikä se ny oli) esim. easybcd:llä vistassa. Joskus olen vahingossa asentanut grubin ubuntuosiolle eikä se sieltä käynnisty ellei se ole toisella kiintolevyllä ja biosista säädä kiintolevyjen järjestystä. Itse suosittelen kyllä grubin käyttöä vistan lataajan sijaan mutta jos haluat välttämättä sitä vistan lataajaa käyttää niin asenna easybcd vistaan ja sillä laita ubuntulle käynnistysparametrit

Tan-Man

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Grub-osion boottaus
« Vastaus #2 : 07.09.09 - klo:21.41 »
Ok. Näin vähän epäilinkin. Pystynkö nyt siis asentamaan grubin tuohon joltenkin suht helposti vai täytyykö minun asentaa ubuntu kokonaan uudestaan? Ja voinko vaan vaan asentaa ubuntun uudestaan jo aiemmin tekemilleni osiolle vai tuleeko ne ensin alustaa?

EDIT: olisiko periaatteessa mahdollista jollain tapaa asentaa grub joko cd:lle tai usb-tikulle ja asettaisin sitten koneen buuttaamaan ensisijaisesti tältä laitteelta?
« Viimeksi muokattu: 07.09.09 - klo:21.46 kirjoittanut Tan-Man »

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Grub-osion boottaus
« Vastaus #3 : 12.09.09 - klo:15.52 »
Lainaus
Pystynkö nyt siis asentamaan grubin tuohon joltenkin suht helposti vai täytyykö minun asentaa ubuntu kokonaan uudestaan?
Foorumin haulla löytyy ohjeet grubin uudelleenasentamiseksi

Lainaus
Ja voinko vaan vaan asentaa ubuntun uudestaan jo aiemmin tekemilleni osiolle vai tuleeko ne ensin alustaa?
Asennusohjelma osaa hoitaa osiot tyhjiksi siinä vaiheessa kun asennat uudelleen. Eli ei tarvitse erikseen ensin alustella.

Lainaus
EDIT: olisiko periaatteessa mahdollista jollain tapaa asentaa grub joko cd:lle tai usb-tikulle ja asettaisin sitten koneen buuttaamaan ensisijaisesti tältä laitteelta?
Foorumin haulla löytyy ohjeita grubin uudelleenasentamiseksi ja grubin voi kyllä asentaa esim usb tikulle, jolloin sen teoriassa pitäisi käynnistää kovalevylläkin oleva ubuntu. En ole testannut, siksi teoriassa :)