Kirjoittaja Aihe: Ubuntu-kannettava Dell Vostro 1220  (Luettu 3067 kertaa)

mulvila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Ubuntu-kannettava Dell Vostro 1220
« : 06.09.09 - klo:16.51 »
Aina välillä täällä kysellään ilman micro$oft-veroa myytäviä Ubuntu-yhteensopiva kannettavia. Hommasin juuri sellaisen Delliltä, kun entisen koneen näyttö meni sököksi. Kyseessä on 12 tuumainen kannettava, jota kesällä alettiin myydä maailmalla myös Ubuntulla asennettuna. Suomessa sen voi ostaa ilman käyttöjärjestelmää, Ubuntu asennettava itse.

9.04 LiveCD:n pyörittämisen ja Karmic Alpha 5:n asennuksen perusteella sanoisin, että systeemi toimii heittämällä: wifi, äänet, videokamera, kortinlukija. Kaikkea en ole testannut (modeemi) tai hankkinut (bluetooth), joten tämä ei ole mikään perusteelliseen tutkimukseen peurstuva lausunto.

Konetta myy Suomessa tietääkseni vain Dell suoraan. Tilauksen yhteydessä valitaan mieluisa prosessori, kovalevy, lisukkeita, väri (musta/punainen) yms, ja kone tulee kuriirilla ovelle. Tilauksesta toimitukseen kesti minulla kaksi viikkoa. Hinta omalla kokoonpanollani (Duo2,2 GHz, 250 GB kovalevy, 2GB muisti, kamera, 6-solun akku) oli tuhat euroa.

Dellin sivu, jossa voi katsella kokoonpanovaihtoehtoja ja hintahaarukkaa:
http://www1.euro.dell.com/fi/fi/pad/Kannettavat/vostronb/cp.aspx?refid=vostronb&s=pad&cs=RC1077977

Varsinainen tajourspyyntö kannattaa kuitenkin pukata osoitteeseen FI_myynti ät dell.com, sillä laskuri ei esim. tarjoa käyttöjärjestelmätöntä toimitusta.

Yksi arvostelu koneesta Ubuntulla on osoitteessa
http://gdgt.com/dell/vostro/1220/review/1g0/

Olen oikein tyytyväinen tähän löytöön, mukavan vaivaton asennuskokemus. Hyvä teko Delliltä lähteä tarjomaan Ubuntu-yhteensopivia koneita, sanoisin.

seance

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Ubuntu-kannettava Dell Vostro 1220
« Vastaus #1 : 04.01.10 - klo:20.45 »
Hei mulvila,

Kiitos postauksestasi. Paljonko kone painaa tuossa konfiguraatiossa? Olen lukenut että 6-soluinen akku, ei-SSD kovo ja normi-näyttö (ei Premium LED) lisäävät koneen painoa melkoisesti.

Oletan että ilmoittamasi hinta, noin tuhat euroa, on varmaankin ALV:tön. Haluaisin vielä tietää, kuinka paljon hinta laskee ilman käyttöjärjestelmää ostettaessa normi-konfiguraation Vistasta jos osaat vastata?

Ihmetyttää vielä tuossa Dellin laskurissa, miten 7200rpm 250gb kovo on halvempi kuin 4500rpm 160gb versio, mahtaako olla painosta kyse.

Tämän koneen ajattelin ostaa, tai sitten HP:n 5310m. Kiitos paljon vastauksista!

mulvila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Ubuntu-kannettava Dell Vostro 1220
« Vastaus #2 : 06.01.10 - klo:07.07 »
Minulla ei ole nyt pääsyä puntarille, mutta ei tämä ihan köykäinen ole tuon 6-soluisen akun kanssa. Ja sisällä on tavallinen kovalevy ja tavallinen näyttö.

Kannattaa pyytää tarjous, sillä tuo laskuri on tosiaan hieman omituinen. Laskurin epätarkkuuden vuoksi vaikea sanoa myöskään tarkkaan, miten paljon halvempi on toimitus ilman Windowsia. Varmaan 50-100 euroa.

Tuo ilmoittamani 1.000 euroa oli ALV:n kanssa.

Käyttökokemusta nyt neljä kuukautta ja hyvin on pelittänyt. Ainoa mainttava erikoisuus on että kaiutin jää päälle kun laittaa kuulokejohdon kiinni. Ehkä korjaantuu tulevissa päivityksissä (tai lähtee äänet kokonaan - kaikenlaista tapahtuu).