Kirjoittaja Aihe: Keskustelua salasanoista ja niiden tallentamiseen käytettävistä ohjelmista  (Luettu 9256 kertaa)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Tuli mieleen aloittaa tällainen ketju niinkin arkipäiväisestä asiasta kuin salasanoista ja niiden hallinnasta. Itsellä on käsinkirjoitettuna ylhäällä kymmeniä käyttäjätunnuksia ja salasanoja useammalle paperiarkille. Pitkään olen miettinyt, että alkaisinko tallentamaan niitä sähköiseen muotoon. Ehkä parhaimmalta tähän mennessä tutkiessa vaikuttaa KeePass, lähinnä siksi että se löytyy useammalle alustalle eli Linux, Windows, Mac.

Mitäpä mieltä foorumin käyttäjät on kyseisistä ohjelmista ja onko noiden käytössä mitään erityisesti huomioon otettavaa. Ilmeisesti salasanat on aika hyvässä turvassa kunhan tietokannan salasanan vai asettaa hyväksi. Vastaavia ohjelmiahan on muistaakseni KDE:ssäkin jo oletuksena integroituna. Itse taidan olla kuitenkin vielä niin epäluuloinen tietoturvan suhteen, että tunnuksia joilla voi tehdä rahallista tuhoa, en mihinkään tietokantaan tallenna.

Onko muilla minkälaisia ratkaisuja, vai onko käyttäjät rohkeampia ja uskaltavat laittaa esim. Dropbox tilille vastaavia salattuja tietokantoja tai vaikka tikulla olevaa portable keepass ohjelmaa joka on aina mukana ja käytetään muidenkin koneilla tms.?

~unknown

  • Vieras
Montaa eri salasanaa tulee käytettyä, ja kirjoitan salasanat vihkoon. Salasanaohjelmista en piittaa.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Minä olen pistänyt salasanat Google docs palveluun taulukkoon.
Ovat riittävän hyvässä tallessa siellä.

Mute

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
    • Kotisivuni
KeePass vaikuttaa ihan ok:lta. Itse kans puikkelehdin salasanojen viidakossa ja kaikki on tallessa puhelimessa(ei oo iPhone ;D) ja vielä varmuuskopiona vihkossa. Salasanat on jotenkin semmonen arka kohta, jotka haluaa säilyttää hyvässä tallessa, kaukana netistä. 

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
itse olen pitänyt salasanoista ym. muusta arkaluontoisesta datasta (mm. luottokortin numerot) listaa ihan tekstitiedostossa joka on kryptattu softalla nimeltä gringotts. voisi tuo toki kätevämpikin järjestely olla. pitää varmaan tarkistaa tuo keepassx.
Janne

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Noin yksinkertainen ratkaisu ei ole tullut mieleenkään. En tosin tiedä onko tuo minkälainen toteuttaa sitten useammalla käyttiksellä.

Tuota keepassia nyt vähän tutkaillut, vaan olisi kiva tietää onko tuossa mitään riskiä, että tietokanta sekoaa tms. Joutuuko kuitenkin pitämään tärkeimmät tunnukset jossain muuallakin jemmassa. Salasanasoftien käyttäjiä ei oikein paljoa tällä foorumilla olevan. Ainakin tuo keepass ohjelma ei kuole pois niin helposti, mitä on noita muita maksullisia vaihtoehtoja jne. ja on kait lisäksi aika turvallinenkin ainakin sivuston mainostuksien mukaan? Itse en tosin kyllä oikein mitään salauksista edes tiedä.

Stargazers

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 549
    • Profiili
Itse olen tallentanut kaikki salasanani yms. tekstitiedostoon jonka olen kryptannut sitten GnuPG:llä.
Privaatti key löytyy sitten parista eri paikasta ainoastaan, semmoisilta servereiltä mihin voin luottaa.

EDIT: Niin ja tietenkin, ohjelmana käytän VIMiä ja plugini on gnupg.vim niminen. Eli kun avaan "vim salasanat.txt.gpg" niin se kysyy vimin käynnistyksessä salasanani. Syötän sen -> saan kryptatun tiedoston auki vimissä. Myös tallennus onnistuu samoin.
« Viimeksi muokattu: 27.08.09 - klo:07.54 kirjoittanut Stargazers »

Bysmyyr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 212
    • Profiili
Itse KDE käyttäjänä tulee käytettyä wallettia joka tosiaan on intekroitu. Ainoa miinus on että tukee selaimista vain konqueroria mitä en tykkää käyttää. Muuten tosi kätevä.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Säilytän noin 30 salasanaa päässäni. Vielä tähän mennessä on onnistunut välillä pidemmän ja välillä lyhyemmän muistelun kautta. KeePassia olen itsekin katsellut, mutta ei ole vielä tullut intoa kokeilla. Ehkä sitten, kun ensimmäiset salasanat alkaa tosissaan tippua päästä.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Säilytän noin 30 salasanaa päässäni. Vielä tähän mennessä on onnistunut välillä pidemmän ja välillä lyhyemmän muistelun kautta. KeePassia olen itsekin katsellut, mutta ei ole vielä tullut intoa kokeilla. Ehkä sitten, kun ensimmäiset salasanat alkaa tosissaan tippua päästä.
Minulla on myöskin kaikki salasanat päässäni ja muutaman hyvin harvoin käytetyn salasanani olen jo unohtanut, joten olen alkanut kirjoittamaan niitä talteen paperille. Pitäisiköhän ne suojata ainakin rot13:sta... :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Paperi ja kynä toimivat hienosti, tärkeimmät salasanat ovat päässäni.

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Itselläni on kolme eri salasanaa käytössä ja kaikki ovat päässäni, eikä niitä lue missään (paitsi ohjelmien tietokannassa toivottavasti kryptattuna).
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Kaikki toistakymmentä salasanaa pääsäni. :)
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Jari84

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Tänään asentelin omaan työkoneeseeni Ubuntu 9.04 version ja yksi ohjelma jota kovasti ikävöin on Roboform johon olen
tallettanut kaikki mahdolliset salasanani. Lastpass https://lastpass.com/ vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta Ubuntuun, mutta jostain syystä Firefox
lopetti toimintansa Lastpass lisäosan asennuksen jälkeen. Onko kukaan testaillut tuota? Kohta lähtee Ubuntu asentumaan myös kannettavaan ja yritän jos siinä saisin tuon toimimaan.

henri_aleksi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Ylläpidän paria serveriä, joten minulla on muistettavana useampi salasana kahdelle eri linux serverille ja yksi mysql:n rootin passu.
Kaikki toki on pitkiä ja yksikään noista ei ole käytössä omalla koneella ja eriäviä...

Kesällä menin tietenkin unohtamaan yhden passuista mutta oli oli onneksi ylhäällä. Ei kyllä missään mihinkä olisi jatkuva pääsy internet-yhteyden kautta.
Puhun siis parhaasta palomuurista, eli ilmasta.
"Theory is when you know something, but it doesn't work. Practice is when something works, but you don't know why.
Programmers combine theory and practice: Nothing works and they don't know why."

asuspoju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 640
  • Linux_Eki useissa verkkopeleissä, palveluissa jne.
    • Profiili
    • Youtube kanavani.
Minulla on jotain 4-6 salasanaa joita käytän kaikkialla :P Ohjelmia en ole tarvinut koskaan. Taino ehkä jotain tekstieditoria tullut käyettyä :D
http://www.youtube.com/user/LinuxEki
"Varkaat tulee ikkunoista"
http://tinyurl.com/ltspopin - Opinnäytetyöni LTSP-järjestelmästä

Olli_93

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
  • Olli
    • Profiili
Itse kokeilin myöskin tuota firefoxin lastpass-liitännäistä ja totesin sen oikein näppäräksi työkaluksi. Muistaa salasanat, kirjaa sisään automaattisesti ja osaa vieläpä auttaa turvallisen salasanan keksimisessä.
Kuuntele sydäntäsi!

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Käytän sellaista kuin KeePassX ohjelmaa. Eroaa siis KeePass -ohjelmasta. Taisi olla vain Linuxeille, en muista onko myös Maceille. KeePasshan löytyy myös Windowseille, mutta Wintoosat ei jaksa enää kiinnostaa.

Ihan hyvä ohjelmahan tuo. Tietokanta on tietenkin salasanan takana, jonka voi laatia itse, tai antaa ohjelman luoda erityinen tiedosto, jonka sisältö näyttää täydeltä heprealta.

Toisaalta salasanat on myös paperilla - itseasiassa luon uudet salasanat ensin paperilla, sitten joskus kun luon.

En nyt keksi mitään erityistä kirjoittaa tästä ohjelmasta. Ihan hyvä.

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Itse kokeilin myöskin tuota firefoxin lastpass-liitännäistä ja totesin sen oikein näppäräksi työkaluksi. Muistaa salasanat, kirjaa sisään automaattisesti ja osaa vieläpä auttaa turvallisen salasanan keksimisessä.

Tuo on kyllä loistava lisuke. Olen käyttänyt tuota jo useamman vuoden, ja on säästänyt paljolta vaivalta. Tuo on saatavana kaikille yleisimmille selaimille.

Veikkauksen sivut on ollut tähän mennessä ainut, jossa tuo ei ole toiminut.

https://www.veikkaus.fi/

Rähmäkäpälä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 159
  • Xubuntu 11.10
    • Profiili
Käytän sellaista kuin KeePassX ohjelmaa.

En nyt keksi mitään erityistä kirjoittaa tästä ohjelmasta. Ihan hyvä.
Kuin myös. Ohjelmasta on tarjolla myös stand-alone-versio Windowsille, jota pidän muistitikulla mukanani kuten myös tuota salasanatiedostoa. Toimii kuin junan vessa.