Minulla on tapana kerätä hieman tilastollista tietoa tuotteen hinnasta ennen ostopäätöksen tekemistä. Toistaiseksi olen tehnyt sen "vanhanaikaisesti", eli kopsinut open officeen huutonetistä onnistuneiden kauppojen tietoja ja laskenut niistä esim. keskiarvon, -hajonnan ja muuta semmoista. Tietojen käsin keräily ja järjestely vain ei ole ihmisen hommaa; vähän niin kuin sudokuiden ratkominen. Tietokone suoriutuisi tästä paljon näppärämmin. Onko jossain jo valmiina ohjelma, joka tuottaisi siistin taulukon tiettyjen kriteerien perusteella?
Toistaiseksi homma on käsin tehtynä mennyt näin:
1) Haetaan halutulla hakusanalla (kuten esim nokia N97) suljetut huutokaupat tietyltä osastolta.
2) Hakutulokset järjestetään huutojen mukaan. Nolla huutoa saaneet eivät tietenkään pääse vertailuun mukaan.
3) Kopioidaan taulukkoon tuotteen nimi, hinta ja huutojen määrä, mikäli hintavaraus on ylittynyt. Hakutuloksissa ylittymättömän hinnat näkyvät harmaana ja ylitetyt mustana. Tällöin siis harmaat rivit hypätään yli ja vain mustalla olevat pääsevät taulukkoon.
4) Mikäli tuotteella on "osta heti" -hinta ja huudettu hinta, valitaan taulukkoon vain huudettu hinta.
Rivejä kertyy helposti useita satoja tuotteesta riippuen, joten selvästikin automaattinen tietojen käsittely (ATK) olisi paikallaan. Käsin kun olen open officeen kopsinut noita rivejä selaimesta, on välillä tullut kaikenlaisia ikäviä ongelmia rivien sekoiluiden ja muiden juttujen kanssa. Tätä olen sitten koettanut kompensoida erilaisten if, and, ja or, kaavojen erilaisten yhdistelmien avulla, jotta sekavasta datasta saisi suodatettua jotain järkevää ja hyödyllistä. Tässä kohtaa tosin koko homman järkevyys alkaa kovasti mietityttämään.
Pitäisi siis löytää ohjelma, joka kopioisi huutonetin hakutulokset kätevästi siistiksi taulukoksi.