Tässä vielä lisäinfoa minulta, joskin ongelma ehkä ratkeaa jo edellisen postin avulla, Kiitos!
Joo, elikkä olimme nuorisoporukalla DX-peditiolla jossa luppoaikana latailin ja asensin Kubuntun usb-tikulleni. oh2fpg tästä uudesta käyttiksestä sitten kiinnostui ja autoin häntä puhelimen välityksellä Kubuntun asentamisessa tikulle. Itse olin saman operaation tehnyt jo useita kertoja useilla eri koneilla, joten kuvittelin homman sujuvan normaalin mutkattomasti.
Nyt, kun oh2fpg sitten asensi Kubuntun usb-tikulle seuraavasti:
1. Kubuntu cd-levy sisäänja bootti livesysteemiin
2. Klikkaa Asenna kuvaketta työpöydällä
3. Valitse kielet, näppikset ja muut.
4. Osiointikohdassa valittiin usb-muistitikku ja käytä koko levyä
5. Loput kysymykset ja Asennus.
Tämä on se metodi jolla olen itse muutamia kertoja tehnyt täysin onnistunneen tikkuasennuksen.
(Tiedän että jotkut teistä ovat casper-rw faneja tai muuten vaan kunnollista asennusta vastaan, mutta siitä huolimatta pyydän että keskittyisimme tässä ketjussa ongelmaan eikä siihen mikä kenenkin mielestä on paras tapa asentaa kubuntu tikulle)
Nyt jokatapauksessa, ubuntun asennus asensi GRUBin kiintolevylle eikä tikulle. (toistan edelleen) Omissa asentaluissani GRUB on mennyt tikulle, kuten kuuluukin.
Eli Windows ei lähde käyntiin, vaikka GRUBin valikosta niin valitseekin. kuten oh2fpg mainitsi, GRUBin valikossa on kaksi Windowsia joista kumpikaan ei toimi (Eka on hd0,1 toinen hd0,2).
Osiotaulu tietokoneen kiintolevyllä on seuraava:
1. osio on Vistan recovery-osio
2. osio on FAT muodossa oleva pieni Windowsin bootti-osio (Jossa on boot-lippu)
3. osio on Vistan NTFS Tiedostojärjestelmä
Olemme kokeilleet käynnistää Windowsia MBR-loaderilla ja GRUBilla molemmilla tuloksetta. Joka kerta kun Windowsin yrittää bootata, kone käynnistyy samantien uudelleen. Tuossa sitten päivän mittaan löysimme kokeilemalla GRUBilla hd0,0:aa tuon Vistan recovery osion jota sfdisk väittää tuntemattomaksi.
Kaikki vistan tiedostot ovat kuitenkin tallella ja tärkeät on ymmärtääkseni pelastettu. Minun teoriani on siis se, että koska Vistaa ei saada boottaamaan kummallakaan GRUBilla eikä MBRllä, on Windowsin Boot Manager vahingoittunut.
Outoa jutussa on se että Windows Boot Manageria ei kopeloida tietääkseni
edes kiintolevylle tehtävässä asennuksessa, ja nyt kun kubuntu asennettiin täysin eri asemalle kävi näin. Tietysti on mahdollista että Windows Boot Manager on sanonut sopimuksensa irti aivan itsekseenkin, mutta yhteensattuma olisi kyllä niin täydellinen että sitä on vaikea uskoa...
Onko siis foorumin väellä ideoita kuinka Vistan saisi taas boottaamaan?