Kirjoittaja Aihe: Ubuntun poisto miniläppäriltä...  (Luettu 3707 kertaa)

nettineiti

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntun poisto miniläppäriltä...
« : 10.08.09 - klo:11.09 »
Eli tilanne olisi seuraava: minulla on Asus Eee 4G Surf miniläppäri jossa Ubuntu. Tarvitsisin läppäriä toimimaan nettitikkuni kanssa, muuten koneesta ei mitään hyötyä. Olen viikon verran lukenut kaikkia palstoja ja en saa asennettua Huawei E160G tikkuani.

Haluaisin asentaa nyt XP Homen tilalle. Minulla on käytössä XP:n asennus CD jonka tiedostot siirsin USB tikulle. Ongelmana on kuitenkin tämän Ubuntun poistaminen. Luin jostain että Live-cd:llä poistetaan, mutta miten sellaisen saa/voi polttaa ja mistä?

Toinen juttu on tuo Network Manager, josta olen kuullut juttua vaikka millä palstoilla, mutta en ymmärrä mikä se on ja mistä sen saa. Sillä kuulemma voisi saada tuon nettitikunkin toimimaan.

Kiitos teille, jos saisin apua. Ubuntu on suht uusi tuttavuus minulle ja vaikuttaa mukavalta... Mutta ehdoton edellytys on tosiaan tuo nettitikun toimivuus!  :-\

EDIT//gdm otsikko muokattu.
« Viimeksi muokattu: 10.08.09 - klo:11.16 kirjoittanut gdm »

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Nopeasti apua! Ubuntun poisto miniläppäriltä...
« Vastaus #1 : 10.08.09 - klo:11.15 »
nettitikku toimimaan ubuntussa:
laita tikku kiinni->
klikkaa hiiren oikealla oikeassa yläreunassa olevaa verkonhallinta-ikonia
valitse gsm->välilehti -->asennusvelho aukeaa->Valitse operaattori ja syötä tunnukset.

Ubuntun poisto:
Olet jo osannut ilmeisesti sen asentaa, niin samalla asennusmedialla on valikossa ohjelma "gparted" levyosioiden muokkain, tyhjennät sillä kiintolevyn ja ubuntu on poissa.

Windowsin asennus:
siinä olet omillasi.

Yleisesti ottaen, et saa apua yhtään nopeampaa vaikka kuinka huutaisit ketjun otsikossa nopeaa apua.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

nettineiti

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Nopeasti apua! Ubuntun poisto miniläppäriltä...
« Vastaus #2 : 10.08.09 - klo:12.05 »
Yritin tuota, mutta siinä on sellainen ongelma että kun olen laittanut tuonne Mobile kohtaan tiedot ja profiili on valmis ja työnnän tikun kiinni niin ei tapahdu mitään. Pitääkö painaa jostain jotain connect-nappulaa tai vastaavaa? Lisäksi laite ei reagoi mitenkään usb-modeemiin...

Storck

• Vieras
Vs: Ubuntun poisto miniläppäriltä...
« Vastaus #3 : 10.08.09 - klo:12.09 »
Pidä se tikku kiinni niin vois onnistua paremmin

nettineiti

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 10.08.09 - klo:12.11 »
Niin pidänkin, mutta mitään ei tapahdu! Tuo luomani yhteys "Elisa" vain näkyy yhteysvalikossa johon sen loin ohjeen mukaisesti...

[ylläpito on poistanut liitteen]

AlbertRetro

• Käyttäjä
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
« Vastaus #5 : 10.08.09 - klo:12.26 »
Totta se on...

Lainaus
Yleisesti ottaen, et saa apua yhtään nopeampaa vaikka kuinka huutaisit ketjun otsikossa nopeaa apua.

Täällä tuo avunhuutaminen aiheuttaa vuorokausien mittaisen viivereaktion...  ;)

Lainaus
Toinen juttu on tuo Network Manager, josta olen kuullut juttua vaikka millä palstoilla, mutta en ymmärrä mikä se on ja mistä sen saa. Sillä kuulemma voisi saada tuon nettitikunkin toimimaan.

NM on kieltämättä keskustelua herättävä luomus.
Toisilla on ongelmia kun toinen ei edes taida huomata käyttävänsä mokomaa kilkettä.

Ubuntun versioista riippuu myös jonkin verran nuo mobiililaitteiden kanssa onnistumiset.
Eksoottisemmat perusversiosta poikkeavat Ubuntut aiheuttavat haastavampia ja mielenkiintoisempia asennus- kuin myös käyttötilanteita jatkossakin.

Kannattaisi noin yleisesti alussa pidättäytyä vain simppelissä "mokkula-asennuksessa", joka siis säätyy ikäänkuin itsestään. Siis siihen perus-Ubuntuun.

Sellainen joka kaupasta omaan kotiinsa kantaa rahalla maksettavia uusia laitteita ja tekniikkaa joita ei ole edes suunniteltu Linuxille ja vielä vähemmän Ubuntulle, saa käydä aivan omaan tahtiinsa kurkkimassa peilistään vaikka eteisessä...

Vaan jos nyt kuitenkin on taas näin käynyt jotta Asus eee:ssä ei netti pelaisi mobiilisti...
Lainaus
Mutta ehdoton edellytys on tosiaan tuo
Oikea versio ja hieman malttia siihen asennukseen ekakerralla. Kahvikuppi ja työrauha on tärkeitä siinä pikaisessa toimituksessa jonka tuo asennus tarvii...
Mahtaako tuo niitä Draisbergin REZERO-kytkentöjä tarvita, ja onko BIOS:issa käynnistysjärjestyksillä enemmän merkitystä kuin tavallisella E220-laitteella?

Ystävällisin terveisin Alpertti

JK: Viimeisen kerran tällä foorumilla...
Hyvät ihmiset, bootatkaa se kone kun säädätte jotakin niissä USB-laitteissa... :) ;) :D :P
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 10.08.09 - klo:12.26 »
Niin pidänkin, mutta mitään ei tapahdu! Tuo luomani yhteys "Elisa" vain näkyy yhteysvalikossa johon sen loin ohjeen mukaisesti...

Sitten klikkaat hiiren vasemalla sitä verkkoyhteyskuvaketta
jossa näkyy "elisa" klikkaa hiiren vasemmalla ja yhteyden pitäisi muodostua...

majatalo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 10.08.09 - klo:15.17 »
jossain olen lukenut että wicd on parempi kuin network manager...itse en ole vielä kokeillut.
tulee varmaan jossain vaiheessa itse kokeiltua tuota.. kunhan ehtii.....enempää en osaa tuohon USb tikun toimintaan saattamiseen auttaa

ubuntun poistamiseen voi käyttää esim
system rescue cd:tä
mikäli on boottaava cd asema niin sen live-cd:llä on gparted valmiina jolla pystyy poistamaan partitiot.
 NTFS partition teko ei varmaan onnistu eli se kenties on tehtävä muulla tavoin, ellei halula FAT32:sta

alla olevalta sivulta löytyy ohjeita system rescue cd:n käyttöön
http://www.sysresccd.org/Main_Page

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 10.08.09 - klo:15.20 »
jossain olen lukenut että wicd on parempi kuin network manager...itse en ole vielä kokeillut.
tulee varmaan jossain vaiheessa itse kokeiltua tuota.. kunhan ehtii.....enempää en osaa tuohon USb tikun toimintaan saattamiseen auttaa

wicd ei toimi 3G-laitteiden kanssa.

Mario92

• Käyttäjä
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
« Vastaus #9 : 10.08.09 - klo:18.29 »
Tuosta kuvasta pari juttua:
- Koneessa on Print Screen/PrtSc nappi jolla saa kuvakaappauksen ;)
- Sitä klikataan hiiren vasemmalla painikkeella, ei oikealla.
- Ei ihme että haluat poistaa ubuntun, kun sinulla on vielä vakioteema käytössä :o

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

nettineiti

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 13.08.09 - klo:19.34 »
Selvitin omin avuin koko sotkun... Eihän tästä palstalta saanut muutakuin vinoilua osakseen. >:( Joka tapauksessa vastaavasta ongelmasta kärsiville (joita muuten on paljon): Windowsin asennus cd-levy sisään ja boottaus. Sillä siitä vaiviosta Ubuntusta päästiiin...

EDIT//gdm kielenkäyttö
« Viimeksi muokattu: 13.08.09 - klo:19.40 kirjoittanut gdm »

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 13.08.09 - klo:19.43 »
Selvitin omin avuin koko sotkun... Eihän tästä palstalta saanut muutakuin vinoilua osakseen. >:(
[/guote]

missä oli vinoilua?
sait jokaiseen kysymykseesi vastauksen...

Mario92

• Käyttäjä
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
« Vastaus #12 : 14.08.09 - klo:17.45 »
Selvitin omin avuin koko sotkun... Eihän tästä palstalta saanut muutakuin vinoilua osakseen. >:( Joka tapauksessa vastaavasta ongelmasta kärsiville (joita muuten on paljon): Windowsin asennus cd-levy sisään ja boottaus. Sillä siitä vaiviosta Ubuntusta päästiiin...

EDIT//gdm kielenkäyttö
Tämän olisi voinut mainita aiemmin. Yleensä mineissä ei ole levyasemaa eikä windowsin asennus toimi suoraan tikulta. Googlella löytyy alle minuutissa tosin ohjelma jolla sen saa tikulle, mutten ole testannut. Linuxi toimii tikulta sen verran hyvin :-*
Ja anteeksi jos nyt vinoilin, mutta ubuntun default teema ON kauhea :-[
ja toi HUAWEIN E160 toimi itselläni paremmin kuin windowsissa

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #13 : 14.08.09 - klo:18.01 »
Ja anteeksi jos nyt vinoilin, mutta ubuntun default teema ON kauhea :-[
Eikä oo. Ei se mikään mailman paras ole, mutta minusta aika hyvä kuitenkin. :)

ja toi HUAWEIN E160 toimi itselläni paremmin kuin windowsissa
Juu. Nettitikut ja mokkulat toimii paljon paremmin käyttiksissä, joissa on Network Managerin versio 0.7 (voi tietysti olla jo aiemminkin (ja tietty uudemmissa, tuo vaan on Jauntyssä), mutta kummiskin, jotten yleistäisi sitä kaikkiin linuxeihin... ;)).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

PenguinNerd

• Vieras
« Vastaus #14 : 14.08.09 - klo:18.04 »
Eikä oo. Ei se mikään mailman paras ole, mutta minusta aika hyvä kuitenkin. :)
Vielä mitä mitä se on kaunein teema ikinä  ;D! Yksinkertainen ja elegantti! :D

vellu@vmach

• Käyttäjä
  • Kiroitusvirheitä jo vuodesta feisty
    • Profiili
« Vastaus #15 : 14.08.09 - klo:18.50 »
Lainaus
Selvitin omin avuin koko sotkun... Eihän tästä palstalta saanut muutakuin vinoilua osakseen
hekoheko. Joskus kyllä tällä palstalla juttu menee sivuraiteille ja pilkun viilaukseen, ja pääpointti unohtuu. :)