Kirjoittaja Aihe: Palvelimen virtualisointi vmwareen  (Luettu 2711 kertaa)

Judanssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Palvelimen virtualisointi vmwareen
« : 03.08.09 - klo:11.00 »
Case:

Tällä hetkellä on palvelin toiminnassa vanhassa serveriraudassa. Nyt on rinnalle hankittu uusi hieman tehokkaampi palvelin, jossa vmware esxi.

Tavotteena olisi siirtää tuo vanha palvelin pyörimään vmwareen. Onko olemassa joku helppo keino virtualisoida tuo esim. jonkin imagen kautta, vai onko helpoin keino vain kylmästi asentaa kaikki paketit "puhtaaseen" virtuaalipalvelimeen ja sen jälkeen kopioida configuraatiot ym. tiedostot vanhasta palvelimesta paikalleen?

Ubuntu 9.04
Vmware 3.5 esxi

Stargazers

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 549
    • Profiili
Vs: Palvelimen virtualisointi vmwareen
« Vastaus #1 : 03.08.09 - klo:12.36 »
En osaa onko helppoa tapaa, mutta itse laittaisin (tosin VirtualBoxiin ellei aivan välttämätöntä syytä käyttää tuota) ihan vain puhtaan asennuksen ja kopioisin konffit.

t3r0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
    • www.raiteilla.org
Vs: Palvelimen virtualisointi vmwareen
« Vastaus #2 : 04.08.09 - klo:17.50 »
Oisko VMware vCenter Converter mitään? Linux konetta en ole itse joutunut sellasenaan siirtämään VMwarelle, mutta winkkari koneet tuolla menevät ainakin ihan heittämällä vspheren päälle.

Monesti kyllä pääsee helpoimmalla kun asentaa uudestaan ympäristön suoraan virtuaalikoneelle.  Tai tietenkin on vielä vaihtoehto, että siirrät vanhasta palvelimesta kovon uuteen ja mappaat sen suoraan virtuaalikoneelle.



T.M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 172
    • Profiili
Vs: Palvelimen virtualisointi vmwareen
« Vastaus #3 : 05.08.09 - klo:14.55 »
Itse olen kloonannut lennossa linux-servereitä muutaman kappaleen niin että että vmware-serverin puolella olen bootannut knoppixilla virtuaalikoneen ja ssh/rsync yhdistelmällä kopioinut fyysisen serverin virtuaalikoneeseen.

Muutaman peruskernelin olen myös kopioinut virtuaalikoneeseen jotka voi asennella knoppixissa chroot-tilassa. Muistaakseni yksi kloonaus vaati uuden kernelin asennuksen että suostui käynnistymään (fyysisessä serverissä oli joku spesiaali kerneli jollain raidi-virityksellä). Tosin taitaa olla että kerneli asennus teki uuden initrd:n ja se auttoi bootissa.

Lisäksi pitää asentaa grub/lilo chrootissa ja tarkistaa fstab. Pienellä harjoittelulla homma sujuu tosi kätevästi.

Alla olisi linkki ainakin yhteen ohjeeseen. Itse tein hieman simppelimmällä rsync loitsulla.
http://www.linuxjournal.com/article/9942


Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Palvelimen virtualisointi vmwareen
« Vastaus #4 : 19.08.09 - klo:12.40 »
Oisko VMware vCenter Converter mitään?

Komppaan tätä. Tällä on siirrelty ennenkin ja hyvin on toiminut ennen ja jälkeen siirron.