Kirjoittaja Aihe: [Ratkaistu] Ulkoinen kovalevy vain 10MB ja FAT12  (Luettu 4558 kertaa)

ubuntisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Hankin upouuden LaCie -merkkisen 500GB:n ulkoisen (USB) kovalevyn ja iskin sen muitta mutkitta koneeseen kiinni. Jostain kumman syystä näkyviin tuli vain 10MB:n kokoinen levy, ja tutkiessani kohteen ominaisuuksia, siellä lukee että levyjärjestelmä vfat (FAT12). Mitään en siis tehnyt, laitoin vain kovalevyn kiinni Ubuntuun. Kokeilin vielä alustaa kovalevyä työkoneessani (XP), mutta en saanut silläkään mitään muutosta aikaiseksi, edelleen vain näkyy tuo 10MB ja FAT12.

Mikä neuvoksi?
« Viimeksi muokattu: 19.08.09 - klo:11.03 kirjoittanut ubuntisti »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kovalevy vain 10MB ja FAT12
« Vastaus #1 : 29.07.09 - klo:00.47 »
Joku tuonut kevyttä piraattikamaa, tehtaassa jollain pikku tj-pila tms. :)

Ei vaan, levyn oikea koko pitää kyllä näkyä
Lainaus
sudo fdisk -l
komennolla

peran

  • Vieras
Vs: Ulkoinen kovalevy vain 10MB ja FAT12
« Vastaus #2 : 29.07.09 - klo:02.40 »
Kiintolevyn osiointi on helpointa tehdä gparted:lla, joka Ubuntussa ei nykyisin tule vakiona, vaan pitää asentaa.
Lisää poista sovelluksia kyseinen ohjelma löytyy nimellä: Gnomen levyosioiden muokkain

Synapticilla ja muilla se onkin tuttu gparted.

ubuntisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kovalevy vain 10MB ja FAT12
« Vastaus #3 : 29.07.09 - klo:23.25 »
Kiitos vastauksista, mutta minun täytyy tunnustaa tyhmyyteni: Mitä minun pitäisi sudo fdisk -| komennolla nähdä/tehdä? Yritin myös jo tuota gparted:ia, mutta sen kanssa tuli sellainen tenkkapoo, että ohjelma edellyttää loggautumista rootina, ja olen onnistunut hukkaamaan root salasanani. Tällaista se on kun tavikset alkavat innostua Linuxista...  :)

Eli neuvoistanne olisin edelleen kiitollinen. Kuinka saan siis levyn alustettua uudestaan FAT32:ksi siten, että koko levytila näkyisi? Ja oliko se, että avasin kuristemuovipaketin ja vain laitoin levyn suoraan kiinni hanuriin, jotenkin väärä juttu, olisiko minun pitänyt suorittaa jokin poppamiestemppu ensin?

P.S. Itsekin ensin epäilin salaliittoa. Tulin lukeneeksi Wikipediasta, että FAT12:sta kehitti itse Bill Gates kultaisella 70-luvulla. Jotenkin kaikki nämä ihmiskunnan vitsaukset johtavat aina samaan osoitteeseen...

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ulkoinen kovalevy vain 10MB ja FAT12
« Vastaus #4 : 29.07.09 - klo:23.31 »
Kiitos vastauksista, mutta minun täytyy tunnustaa tyhmyyteni: Mitä minun pitäisi sudo fdisk -| komennolla nähdä/tehdä?

Pistät sen päätteeseen (Sovellukset - Apuohjelmat - Pääte), annat salasanan (joka ei näy kirjoittaessa) ja kopioit tänne sen antaman tulosteen.

Jos olet salasanasi hävittänyt, siihen löytyy ohjeita foorumin haulla, tässä yksi.

ubuntisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kovalevy vain 10MB ja FAT12
« Vastaus #5 : 30.07.09 - klo:00.23 »
Kiitos vastauksista, mutta minun täytyy tunnustaa tyhmyyteni: Mitä minun pitäisi sudo fdisk -| komennolla nähdä/tehdä?

Pistät sen päätteeseen (Sovellukset - Apuohjelmat - Pääte), annat salasanan (joka ei näy kirjoittaessa) ja kopioit tänne sen antaman tulosteen.


Saan siitä tulokseksi vain > -promptin...

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kovalevy vain 10MB ja FAT12
« Vastaus #6 : 30.07.09 - klo:00.33 »
No pelkkä prompti ei vaan ole mitenkään mahdollinen tulos tuolla komennolla jos et livecd:tä käytä :)
Pistäs nyt vaan uudelleen tuo komento. Kopio ja liitä se sinne päätteeseen.
Koodia: [Valitse]
sudo fdisk -lTuloksena tulee koneen sisäisen kiintolevysi koko ja osiot, sekä tuon kiinniolevan usb aseman.

aapo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 195
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kovalevy vain 10MB ja FAT12
« Vastaus #7 : 30.07.09 - klo:16.00 »
Tuollainen pelkkä nokka tulee jos olet laittanut parittoman määrän lainausmerkkejä (joko yksinkertaisia tai kaksinkertaisia). Tuossa loitsussa ei kuitenkaan ole yhtään kappaletta minkäänlaisia lainausmerkkejä.
Olet ilmeisesti taas koneesi root joten voit myös sillä gpartedilla todeta tilanteen ja osioida oikein. Ja ole tarkkana, että valitset sen usb-levyn etkä esim koneen kiintolevyä.

Vikatikki

  • Vieras
Vs: Ulkoinen kovalevy vain 10MB ja FAT12
« Vastaus #8 : 31.07.09 - klo:00.22 »
Fat12???
http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/partSizes-c.html
Okei, mahdollinen, mutta erittäin epätodennäköinen.
sudo fdisk -|
kirotusvihre, po.
Koodia: [Valitse]
sudo fdisk -l
 
Lainaus
Yritin myös jo tuota gparted:ia, mutta sen kanssa tuli sellainen tenkkapoo, että ohjelma edellyttää loggautumista rootina, ja olen onnistunut hukkaamaan root salasanani. Tällaista se on kun tavikset alkavat innostua Linuxista..
Sellaistahan se. Voin taviksena todistaa.
Jos sulla Ubuntu on alla, varsinaista roottia ei olekaan, vaan pääkäyttäjän (rootin) oikeudet otetaan tarvittaessa käyttöön sudolla, siis päätteessä eli  komentorillä eli terminaalissa eli...
Kirjoitat päätteeseen esim.
Koodia: [Valitse]
sudo gpartedniin Ubuntu kysyy salasanaa, sitä sinun salanaasi, jolla kirjaudut käynnistyksessä.
Lainaus
tenkkapoo, että ohjelma edellyttää loggautumista rootina
vastaajalle tulee sellainen tenkkapoo, että miltähän alustalta yrität gpartedia käyttää?

« Viimeksi muokattu: 31.07.09 - klo:00.32 kirjoittanut Vikatikki »

ubuntisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kovalevy vain 10MB ja FAT12
« Vastaus #9 : 19.08.09 - klo:11.14 »
Kiitos kaikille avusta! Sain kovlevyn nyt osioiduksi sudo gparted -komennolla. Olipahan taas oppimisprosessi. Mutta toisin kuin Windowsin kanssa, tuntuu että linuxin kanssa asioita todella oppii, ja vastoinkäymiset eivät ole vain pään hakkaamista seinään. Tässäkin tulin sivutuotteena oppineeksi paljon hyödyllistä eri tiedostojärjestelmistä, levyn osioinnista jne.

Tein levystä FAT32:n, koska halusin varmistaa yhteensopivuuden windowsin kanssa. Tiedostokoko on tietysti nyt rajoituksena, mutta ei kai liene oikein muuta hyvää ratkaisua, jos haluaa varman yhteensopivuuden windowsin kanssa? Luin NTFS-3G.stä http://linux.fi/wiki/Ntfs-3g, mutta näin taviskäyttäjästä se vaikutti hieman epämääräiseltä....

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: [Ratkaistu] Ulkoinen kovalevy vain 10MB ja FAT12
« Vastaus #10 : 19.08.09 - klo:11.20 »
Omalla koneella kaikki sekalevyt, joita sekä Ubuntu että XP käyttää on NTFS-muodossa. Ainakaan vielä ei ole mitään ongelmia ilmennyt ja kone pyörinyt reilu pari vuotta. Eli omalta osaltani sanoisin tuon ntfs-3g:n luotettavaksi.

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu] Ulkoinen kovalevy vain 10MB ja FAT12
« Vastaus #11 : 19.08.09 - klo:11.48 »
Eli omalta osaltani sanoisin tuon ntfs-3g:n luotettavaksi.

Ja tämähän on valmiiksi asennettuna Ubuntussa, vai muistankos väärin?

ubuntisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu] Ulkoinen kovalevy vain 10MB ja FAT12
« Vastaus #12 : 19.08.09 - klo:11.54 »
Eli omalta osaltani sanoisin tuon ntfs-3g:n luotettavaksi.

Ja tämähän on valmiiksi asennettuna Ubuntussa, vai muistankos väärin?
gpartedissa ei ollut NTFS-vaihtoehtoa (muistaakseni) saatavilla.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: [Ratkaistu] Ulkoinen kovalevy vain 10MB ja FAT12
« Vastaus #13 : 19.08.09 - klo:11.58 »
Eli omalta osaltani sanoisin tuon ntfs-3g:n luotettavaksi.

Ja tämähän on valmiiksi asennettuna Ubuntussa, vai muistankos väärin?
gpartedissa ei ollut NTFS-vaihtoehtoa (muistaakseni) saatavilla.

ntfs-3g on ollut valmiiksi asennettuna joitain vuosia. Silloin, kun ekaa Ubuntuani asentelin, se piti lisätä itse myöhemmin käsin. Gparted tarvitsee muistaakseni paketin ntfsprogs, jotta ymmärtää ntfs:n päälle.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu] Ulkoinen kovalevy vain 10MB ja FAT12
« Vastaus #14 : 19.08.09 - klo:16.56 »
^ Vahvistan tuon. Tarvitsee vain asentaa ntfsprogs paketti, niin gpartediin tulee ntfs osiointimahdollisuudet. Parissa viimeisessä Ubuntu versiossa on tosiaan kyllä muuten ollut myös mielestäni ntfs tuki muuten valmiina.

ubuntisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu] Ulkoinen kovalevy vain 10MB ja FAT12
« Vastaus #15 : 19.08.09 - klo:22.32 »
Kiitos, kaverit! Tein kuten neuvoitte, ja nyt minulla on uudenkarhea 500GB NTFS-levy käytössä!