Kirjoittaja Aihe: Sulkemisen jälkeen näyttö hetkeksi punaiseksi!? Pitääkö huolestua?  (Luettu 2453 kertaa)

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Siis kun koneen sammuttaa, menee näyttö noin viideksi sekunniksi täysin punaiseksi. Muistelen, että Amiga 500-värkissä oli jotakin tämän tapaisia koodeja kertomaan jostakin ongelmasta.

Käytössäni normipäivitetty 9.04 ja kohtuullisen nopea pöytäkone.

Liittyisikö tämä siihen, etten jostakin syystä pysty pelaamaan Sauerbratenia? Kokeiltu kaikilla työpöytäasetuksilla. Nyt käytössä kaikki työpöytätehosteet. Muuten kaikki toimii, mitä olen käyttänyt.

Sauerbraten olisi kiva saada toimimaan. Pidän siitä, vaikka se on "aivoton", mutta niin kai minäkin... ehkä juuri siksi. Tässä taisi tulla kaksi kysymystä samaan aiheeseen. No, jos keksit jotakin, kerro please.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Kysessä taitaa olla pöytäkone jollain erillisellä näytönohjaimella a'la Nvidia tai ATI? Jos on niin tuo ei ilmeisesti ole vaarallista, koska muistaakseni pöytäkoneeni ATI 9800Pro teki hiukan samaan tyyliin, muistaakseni näyttö tosin vain välähti punaisena tai vihreänä sammuttaessa.

Toimiiko glxgears komento koneessasi? Pitäisi hammasrattaiden alkaa pyöriin ja refresh rate pitäisi olla suhteellisen suuri jos kaikki on kunnossa.

*edit*
On nähtävästi pakko toimia jos käytät työpöytätehosteita, vaan mitä tuo sauerbaten sanoo jos yrität käynnistää sen päätteestä? Pitäisi tulla virheilmoituksia..

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Niin. Unohdin mainita tuon näyttiksen. Ati radeon 1950(muistaakseni joku tuommoinen numero).

Kokeilin sitä Sauerbratenia päätteestä, mutta en päässyt enää takaisin katsomaan virheilmoituksia. Sieltä kuuluu musa ja muita ääniä, mutta näyttöön ei tule kuin mustia laatikoita harmaalle taustalle. Oli taas pakko painaa resettiä. No, eipän tullut toisaalta sitä punaistakaan.

Mitä tuo glxgears komento tekee (onko se niitä sudo juttuja?)? Olen hieman noviisi.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Sori jäi mainitsematta. Tuo glxgears komento siis käyttää openGL:llä piirtämään kolmiulotteisia hammasrattaita koneesi näytölle. Vähän samanlainen testi kuin Windowsin dxinfo:sta löytyvät esim. ddraw testit. Tuon komennon kyllä pitäisi toimia jos 3D-kiihdytys on kunnossa? Kyseistä komentoa ei tarvitse ajaa sudo (pääkäyttäjä) oikeuksin, se kun ei tee muutoksia järjestelmään ja tästä samasta yhteydestä seuraa se, että tuota komentoa ei oikeastaan saa ajaa sudona, koska jos se sisältäisi haittakoodia, silloin annat kyseiselle ohjelmalle oikeuden tehdä mitä vain koneessasi.

Mutta jos siis käytät compizia, eli pyörittelet kuutiota yms. niin kannattaa asentaa olikohan ihan compiz-icon nimellä löytyvä paketti, millä voi kytkeä nuo työpöytäherkut nopeasti pois päältä. Tehosteet nimittäin aiheuttaa ikäviä kaatumisia monilla 3D-ohjelmilla. Tietysti nopein konsti on ottaa kaikki työpöytätehosteet pois päältä "Ulkoasu" valikosta ja kokeilla sitä ensin. Itselläni ei juuri noiden ongelmien takia ole oikeastaan koskaan käytössä tehosteet, vaikka koneeni niistä ihan kelvollisesti kyllä selviää.

*edit*
Itselläni kyllä toimii tuo integroitu ATI:n näytönohjain 3D:nä ihan kiitettävästi kunhan vain asennan suljetut ajurit "Järjestelmä --> Ylläpito --> Laiteajurit" valikosta. Tosin itsellä on Radeon HD 3400-sarjan piiriä käyttävä näytönohjain, eli en tiedä päteekö tuohon käyttämääsi.
« Viimeksi muokattu: 27.07.09 - klo:00.39 kirjoittanut qwertyy »

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Juu. Kyllä rattaat pyörii.

Ja enpä minäkään noita työpöytätehosteita mihinkään tarvitse. Kunhan olen lapsilleni leveillyt "aladoopi-ikkunoilla".

24709 frames in 5.0 seconds = 4941.631 FPS, ilmoitti pääte.

Minulla ei suljettuja ajureita käytössä.

Nyt on pakko mennä välillä nukkumaan.

peran

  • Vieras
24709 frames in 5.0 seconds = 4941.631 FPS, ilmoitti pääte.

Ihan ok, lukemat, vaikken Atia omistakaan, mutta luulisin niiden olevan oletetulla tasolla.

Edit - ainakin 3D murskaustehoja koneestasi löytyy. Miniläppärissäni on n. 650 FPS:ssää ikkunassa. Siis parhaimmillaan.
« Viimeksi muokattu: 27.07.09 - klo:02.15 kirjoittanut peran »

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Nopeasti vain tarkennuksena, glxgears ei ole luotettava "benchmark" sovellus.

Mieluummin kokeilee "glxdragon" sovellusta, löytyy launchpadin basaarista.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

PenguinNerd

  • Vieras
Siis kun koneen sammuttaa, menee näyttö noin viideksi sekunniksi täysin punaiseksi. Muistelen, että Amiga 500-värkissä oli jotakin tämän tapaisia koodeja kertomaan jostakin ongelmasta.
Minulla muistaakseni ainakin Ubuntussa.. Olikohan se Hardyssä tai  Intrepidissä.. Niin oli samankaltainen "ongelma" kun sammutin/ulos kirjauduin/uudelleen käynistin. Minulla kylläkin näkyi kummallista pikseli sotkua (viivoja,ympyröitä ja outoja merkkejä), eikä punaista. Tämä kesti noin 5 sekuntia kuten sinulla. Käsittääkseni se ei ole mitään vakavaa?  ??? Ubuntu Jayntyssä vikä hävisi, eikä sitä vaikuttaisi olevan Linux Mint 7 Gloriassakaan.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Mutta jos siis käytät compizia, eli pyörittelet kuutiota yms. niin kannattaa asentaa olikohan ihan compiz-icon nimellä löytyvä paketti, millä voi kytkeä nuo työpöytäherkut nopeasti pois päältä.

Fusion-icon ollut ainakin vielä silloin, kun itse olen sen asentanut. Oikein kätevä kapistus!

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
En tee mitään, ellei tuo ole helposti korjattavissa tai jos se ei ole mikään muu kuin kosmeettinen vaiva.

Mutta Sauerbraten olisi kiva saada toimimaan ja edelleen epäilen noiden asioiden liittyvän toisiinsa.

Launchpadin basaaria en ymmärrä. Ei ollut (edit: glxdragon-nimistä ohjelmaa) pakettienhallinnassa. Eikä löytynyt avoimista ohjelmista. Netistäkö se paketti haetaan?

Asensin tuon Fusion-icon paketin ja sillä saa tuon työpöytätehosteen päälle. En tosin uskalla kokeilla niitä muita vaihtoehtoja kun en ymmärrä mitä niistä tapahtuu (yksi uudelleenasennus takana juuri näyttiskokeilujen takia).
« Viimeksi muokattu: 28.07.09 - klo:09.45 kirjoittanut TimOlli »