Kirjoittaja Aihe: Ongelmia koneeni RAMin/bittisyyden sekä Winen kanssa [Ratkaistu]  (Luettu 2532 kertaa)

Robert

• Käyttäjä
    • Profiili
Hei,

Ostin uuden koneen ja kasasin sen vähän aika sitten ja asensin siihen Ubuntun.
Tietokoneeni speksit ovat seuraavat;
Intel i7 2,66GHz prosessori
Asus P6T SE emolevy
Gainward GeForce 295 GTX näytönohjain
Corsair TX650W virtalähde
Samsung 1Tb kovalevy
6Gb DDR3 muistia

Tietokone toimii mainiosti, mutta järjestelmän valvonnan mukaan laitteistoni muisti olisi 2,9Gb eli noin puolet siitä mitä sen pitäisi olla.
Mieleeni juolahti että se voisi johtua järjestelmäni 64-bittisyydestä, mutta en jaksa siihen uskoa, ja en ole edes varma onko järjestelmäni 64-bittinen (en siis tiedä mistä sen voisi tarkistaa). Any ideas?

Toinen ongelmani koskee Winen käyttöä; kun asetan Oblivionin levykkeen levyasemaan, ilmestyy sen kuvake työpöydälle, mutta kun yritän käynnistää setup.exen tai OblivionLauncher.exen winellä (oikealla hiiren klikkaus -> "avaa ohjelmalla "Wine Windows Program Loader"") ei tapahdu yhtään mitään. Olen myös yrittänyt päätteen komennolla saada winen suorittamaan tiedostot (Winen F.A.Q.sta "Or, if all else fails, open a terminal window, "change directory" to the folder containing the installer's .exe file, and run the installer with Wine by typing "wine" followed by the installer's filename.") mutta kyseisellä komennolla en saa "löydettyä" oikeaa kansiota, vaan pääte ilmoittaa kokoajan "Tiedostoa tai hakemistoa ei ole" (komento esim: cd ~/media/cdrom0 -> bash: cd: /home/roope/media/cdrom: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole") Miten siis saisin Winen avaamaan kyseisiä tiedostoja? Olen selannut Winen F.A.Q.ia läpi, mutten ole löytänyt mitään mikä olisi auttanut.

Kiitos
« Viimeksi muokattu: 13.07.09 - klo:15.03 kirjoittanut Robert »

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ongelmia koneeni RAMin/bittisyyden sekä Winen kanssa
« Vastaus #1 : 12.07.09 - klo:18.24 »
Bittisyyden tarkistus,
Koodia: [Valitse]
uname -mJos palauttaa "x86_64" niin silloin 64-bit.

Muistin määrää voi ihmetellä komennolla
Koodia: [Valitse]
free -tom
32-bit kerneli ei tunnista enempää kuin n.3.5GB keskusmuistia.
Ilman kikkailuja, PAE tai serveri kerneliä et sitä suurempaa määrää käyttöön saa.

Tarkista kuitenkin että jokainen muisti toimii ennen kuin ruvetaan enempää ihmettelemään.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Tuplanolla

• Käyttäjä
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
« Vastaus #2 : 12.07.09 - klo:18.25 »
Jaa, gdm ehti ensin, postaanpas kuitenkin ;D
Tietokone toimii mainiosti, mutta järjestelmän valvonnan mukaan laitteistoni muisti olisi 2,9Gb eli noin puolet siitä mitä sen pitäisi olla.
Mieleeni juolahti että se voisi johtua järjestelmäni 64-bittisyydestä, mutta en jaksa siihen uskoa, ja en ole edes varma onko järjestelmäni 64-bittinen (en siis tiedä mistä sen voisi tarkistaa). Any ideas?
Joo. sulla on todennäköisesti 32-bittinen käyttis, koska ei muistia ole kuin neljä gigaa yhteensä (RAM+näyttiksen muisti).

Selviää sanomalla päätteeseen uname -m. i686 on 32-bittinen ja x86_64 on 64-bittinen.

Toinen ongelmani koskee Winen käyttöä; kun asetan Oblivionin levykkeen levyasemaan, ilmestyy sen kuvake työpöydälle, mutta kun yritän käynnistää setup.exen tai OblivionLauncher.exen winellä (oikealla hiiren klikkaus -> "avaa ohjelmalla "Wine Windows Program Loader"") ei tapahdu yhtään mitään. Olen myös yrittänyt päätteen komennolla saada winen suorittamaan tiedostot (Winen F.A.Q.sta "Or, if all else fails, open a terminal window, "change directory" to the folder containing the installer's .exe file, and run the installer with Wine by typing "wine" followed by the installer's filename.") mutta kyseisellä komennolla en saa "löydettyä" oikeaa kansiota, vaan pääte ilmoittaa kokoajan "Tiedostoa tai hakemistoa ei ole" (komento esim: cd ~/media/cdrom0 -> bash: cd: /home/roope/media/cdrom: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole") Miten siis saisin Winen avaamaan kyseisiä tiedostoja? Olen selannut Winen F.A.Q.ia läpi, mutten ole löytänyt mitään mikä olisi auttanut.
Noh, sulla on yksi ylimääräinen merkki tuolla ;) Eli komento esim. cd /media/cdrom0 vie sinut cdromiin...
Oletko lukenut Winen AppDB:stä Oblivionin kohdalta?
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Robert

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 12.07.09 - klo:18.38 »
Okei, eli komennolla uname -m ilomoittaa i686 eli järjestelmäni on 32-bittinen. Itse ainakin olen elänyt sellaisessa käsityksessä että 64-bittinen olisi viisaampi vaihtoehto (varsinkin koneelle jossa on n.6Gb keskusmuistia sekä erittäine tehokas näytönohjain). Kannattaisiko minun siis vaihtaa 64-bittiseen versioon, ja jos kyllä, niin miten sen teen? Ubuntuni asensin levyltä.

Kampojahan minulla on siis 3x2Gb ja kaikki ovat tukevasti paikoillaan (olen tarkistanut pariin kertaan)
free -tom komento kertoo tällaista:
total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          3015       1380       1635          0        167        772
Swap:         8832          0       8832
Total:       11848       1380      10467
Miten tuota pitäisi tulkita?

"Prior running the game,you will need to obtain d3dx9_27.dll." Eli nyt sitten selailenkin Winen AppDBtä hiukan lisää :D

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #4 : 12.07.09 - klo:18.44 »
Sinulla on (siis käyttöjärjestelmän käytössä) n. 3 GB muistia ja n. (huh) 8 GB swappia (hitaampi "lisämuisti" kiintolevyllä), joista käytössä on reilu giga (swapista ei ole yhtään).

EDIT: Pikku typo
« Viimeksi muokattu: 13.07.09 - klo:18.05 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Timo Tamminen

• Profiili
« Vastaus #5 : 12.07.09 - klo:21.03 »
Okei, eli komennolla uname -m ilomoittaa i686 eli järjestelmäni on 32-bittinen. Itse ainakin olen elänyt sellaisessa käsityksessä että 64-bittinen olisi viisaampi vaihtoehto (varsinkin koneelle jossa on n.6Gb keskusmuistia sekä erittäine tehokas näytönohjain). Kannattaisiko minun siis vaihtaa 64-bittiseen versioon, ja jos kyllä, niin miten sen teen? Ubuntuni asensin levyltä.

Kampojahan minulla on siis 3x2Gb ja kaikki ovat tukevasti paikoillaan (olen tarkistanut pariin kertaan)

"Prior running the game,you will need to obtain d3dx9_27.dll." Eli nyt sitten selailenkin Winen AppDBtä hiukan lisää :D

64-bittiseen järjestelmään siirtyminen on järkevää jo pelkästään tuon keskusmuistimäärän takia. Lisäksi kannattaa tarkistaa, että BIOSista on optio "memory remapping" tms. päällä, että kone saa käyttöönsä kaiken keskusmuistin.
Kubuntu 24.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

peran

• Vieras
« Vastaus #6 : 12.07.09 - klo:21.59 »
64-bittisen voi valita tältä sivulta löytyvästä valikosta (otsikolla:TAI VALITSE UBUNTU-KOKEMUKSESI TARKEMMIN...)
http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html

Sieltä laittaa 64-bittisyyden täpän päälle. Lataa ja asentaa ko. järjestelmän.

Robert

• Käyttäjä
    • Profiili
Kiitos vihjeistä!

Nyt latasin 64bittisen Ubuntun ja poltin sen CDlle, mutta en saa asennettua sitä koneelleni; kun asetan levyn asemaan, pyrkii synaptic avaamaan sen ("Ohjelmapaketteja sisältävä taltio havaittiin. Avataanko se pakettienhallintaohjelmalla?") ja kun avaan sen pakettienhallinnalla, tulee jokin error. Kun avaan työpöydältä levyn ja käynnistän wubi.exen, aukeaa Windowsista tuttu valikko (kokeilin toista asennuslevyä windowsilla) jossa mahdollisuuteni on testata ubuntua ja sitten asentaa se. Kuitenkaan levy ei käynnistä konettani uudestaan, ja jos käynnistän koneen uudestaan itse, ei se buuttaa levyn kautta. Uskon tämän johtuvan siitä että minulla on käyttöjärjestelmänä jo Ubuntu, eikä windows. Miten siis saisin koneeni buuttaamaan levyn kautta jotta voin asentaa sen, tai vaihtoehtoisesti miten saan formatoitua kovalevyni (palautettua vastaavaksi kuin se oli tehtaalta tullessaan :D), jotta voin asentaa systeemin kokonaan uusiksi?

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Se johtunee BIOSista. Eli käynnistyksessä yleensä painamalla ESCiä, kun ruudussa näkyy koneen/emolevyn valmistajan logo pitäisi päästä asetuksiin käsiksi. Sieltä pitäisi etsiä Boot Order tai vastaava kohta (etsinnässä auttaa koneen/emolevyn ohjekirja), johon ensimmäiseksi CD/DVD-asema ja sitten etsit asetusten tallentamisen ja tallennat ne ja poistut BIOSista. Sitten sen CD:een pitäsi toimia.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.