Kirjoittaja Aihe: Compaq ARMADA 1530 mikä jakelu  (Luettu 2406 kertaa)

Oswald0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Compaq ARMADA 1530 mikä jakelu
« : 05.07.09 - klo:22.06 »
Koneen specsit (mahtavat) 133 Mhz prossu, 16 MT keskusmuistia, 1,3 GT:n kiintoley ja 1 MT näytönohjain.
Onko kellään kokemusta floppyasennuksesta tällaiseen koneeseen?
Asentelin koneeseen DOS 5.0:n ja hyvin toimii tosin koneella olisi tarkoitus surffata.
Ongelma tässä on se että koneen BIOS ei tue CD-levyltä boottausta eli levykkeet on ainoa vaihtoehto.

peran

  • Vieras
Vs: Compaq ARMADA 1530 mikä jakelu
« Vastaus #1 : 05.07.09 - klo:23.00 »
Se romppuaseman puuttuminen ei ole ainoa eikä edes suurin ongelma. Suurin ongelma on 16 Mt:n keskusmuisti, jota pitäisi saada hilattua ainakin 64 megatavuun. Sen jälkeen kannattaakin etsiä pikkudistroja, jotka mahdollisesti sopisivat koneeseen.

Jos löydät jostakin 16 Mt:lla hyvin pyörivän minilinuxin, niin laita se virtuaalikoneeseen, ja laita sovittimella ko. kiintolevyyn. Mitään kunnollista surffilautaa sä siitä kuitenkaan saat aikaiseksi. Kunnolliseen surffaukseen tarvittaneen n. 10x paremmat speksit joka alueella. Tosin sekin on nuhapumppu nykymittapuun mukaan.

Hyvä DOS konehan toi kuitenkin on, joten pidä se sellaisena. Tai jos haluat graafista ympäristöä, hanki jostain 3.11 Windows, joka pyörittäneen ko. konetta vielä ihan mallikkaasti. (Enpä muista milloin tällä palstalla olisin suositellut MS:n tuotteita ennemmin kuin Linuxia, vaikka käyttäjällä on halukkuuta Linuxiin.)

Oswald0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Compaq ARMADA 1530 mikä jakelu
« Vastaus #2 : 06.07.09 - klo:04.54 »
Kiitoksia vastauksesta, joka palautti takaisin maanpinnalle, Kokeilin asentaa DOS:iin
Arachne-nimisen graafisen selaimen eli se asentui, mutta tieto-taitoni ei riitä asentelemaan
ajureita ym. niin että koneen saisi nettiin. Ajattelin kokeilla Xwoaf-nimistä floppydistroa, jossa
on tekstipohjainen selain. Blueflops-niminen 2 levykkeen jakelu ei bootannut eli ilmeisesti juuri
muistin määrä on ongelma.

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Compaq ARMADA 1530 mikä jakelu
« Vastaus #3 : 06.07.09 - klo:07.15 »
Koneen specsit (mahtavat) 133 Mhz prossu, 16 MT keskusmuistia, 1,3 GT:n kiintoley ja 1 MT näytönohjain.
Onko kellään kokemusta floppyasennuksesta tällaiseen koneeseen?
Asentelin koneeseen DOS 5.0:n ja hyvin toimii tosin koneella olisi tarkoitus surffata.
Ongelma tässä on se että koneen BIOS ei tue CD-levyltä boottausta eli levykkeet on ainoa vaihtoehto.
Käyttärin voi asentaa myös siten, että liittää läppärin kovalevyn adapterin välityksellä vaikka pöytäkoneeseen, ja asentaa käyttiksen sieltä käsin.. :)

Floppyasennus vaatii vain hieman enemmän fyysisiä ponnistuksia, kun pitää vaihdella korppuja asennuksen aikana ;D

Minulla on eräässä wanhassa Compaqissa Sot-Linux, joka toimii 16Mt:n muistilla .. ;D

Asennusmedioita löydät mm. seuraavasta osoiteesta..

http://www.vetusware.com/
« Viimeksi muokattu: 06.07.09 - klo:07.20 kirjoittanut oobetimer »
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

Oswald0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Compaq ARMADA 1530 mikä jakelu
« Vastaus #4 : 06.07.09 - klo:19.23 »
Mulla kävi vähän kuin olisi mennyt ostamaan prätkää ja ostanut mopon :'( eli luulin koneen specsejä paremmiksi.
Kokeilin Pocket Linuxia yhdeltä floppylta toimiihan se joskaan ei tunnista PCMCIA verkkokorttia. Onko tohon Sot-Linuxiin mahdollista levykeasennus ja ohjeet (en ole kovin hyvä Linuxin komentorivin kanssa) ja toimiiko 3comin3CCFE575CT verkkokortti Koneessa on CD-asema en ole vain varma toimiiko se.

HaXeri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 225
  • Arch linux & Kubuntu 10.04
    • Profiili
    • niksipedia
Vs: Compaq ARMADA 1530 mikä jakelu
« Vastaus #5 : 06.07.09 - klo:19.36 »
Hei! Minullakin on tuollainen olivetti :) Tehoja runsaat 120mhz 24mt ja kovo puuttuu (6.4gt kovo toimii mutta se on toisessa läppärissä joka sekin projektiläppäri ja saan kyllä laitettua siihen kiinni jne) ja koneessa on pcmcia paikka. Itse olen ajatellut tuohon FreeDOSia SEAL työpöydällä (googlaa) mutta en ole vielä saanut mitään aikaiseksi. Tuosta minunkin koneesta puuttuu cd asema. Veikkaisin että tuo kone kelpaisi mainiosti red alert 1:n (joka vapaassa levityksessä nykyää) pelaamiseen :) Toki linux toimii mutta muistia täytyisi kasvattaa väh 64 megaan joka tulisi liian hintavaksi jos et saa jostain diilaus paikasta [tm] vanhoja koneen osia. Itse ostin tuon koneen koska luulin sitä tehokkaamaksi niinkuin sinun tapauksessasi kävi myös. Itse ostelen koneita Mikkelin Ekotorilta tavaroiden vastaanotosta jossa eräs mies purkaa koneita. Suosittelen kokeilemaan lähimmän kierrätyskeskuksen koneenkorjaus nurkkauksesta, sieltä löytyy usein paljon koneita ja ainakaan meillä niistä yksikään ei päädy myymälän puolelle mitä minä en yhtään ymmärrä  ??? Ystävällisin terveisin HaXeri (@Freenode) ja tämä oli niitä kertoja kun käyn harvoin foorumeilla auttamassa ihmisiä :)
HUOMIO! Linux kouluihin! AMD Phenom II 3.2GHz X4  2x2gt 1600mhz 500gt
Dealextremestä tekniikkaa polkuhintaan

Oswald0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Compaq ARMADA 1530 mikä jakelu
« Vastaus #6 : 06.07.09 - klo:19.52 »
Vanhat DOS-pelit koukuttaa rajusti :) Mulla on juuri se ongelma, että
konetta ei viitsisi päivittää kun se tulisi maksamaan saman verran kuin
koko kone toisaalta ei oikein viitsi hommata Heyes-modeemia, joka toimisi
DOS:in kanssa, nää kun on tämmöisiä kokeiluprojekteja. Kokeilin toista
yhden floppyn distroa eli PiTux:ia ja sekin toimii, mutta sama homma
verkkokortin kanssa eli ei tunnistu ja kun sitäkään ei viitsisi erikseen hommata
tätä projektia varten.
Tåå projekti on vähän niinkuin blondi kesällä eli olen avoin kaikille ehdotuksille ;D

EDIT nyt löytyi yksi vaihtoehto eli RedHat 6.0 Hedvig tarvitsee vähintään 8MT
keskusmuistia toimiakseen. Ilmeisesti täytyy tehdå PCMCIA levyke (olettaisin että
CD-asema on tässä väylässä), levykkeen voin
tehdä boottamalla Armadan Linux-floppyltä (ainakin olettaisin näin). Katsotaan osaanko.
« Viimeksi muokattu: 06.07.09 - klo:20.44 kirjoittanut Oswald0 »

Oswald0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Compaq ARMADA 1530 mikä jakelu
« Vastaus #7 : 07.07.09 - klo:23.56 »
No niin nyt on asennettu SOT-Linux vuodelta 1999 :).
Jos jollakin on samaa ikäpolvea oleva distro niin mua
kiinnostaisi konsultoida liittyen erilaisiin verkkoasetuksiin,
jotka on mulle hepreaa.
Ihan OK nopeudella näyttäisi toimivan ja mukana on vielä
peliromppu.