Kirjoittaja Aihe: ibm thinkpad t20 ei löydä käyttistä  (Luettu 3609 kertaa)

aaltopahvi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
ibm thinkpad t20 ei löydä käyttistä
« : 04.07.09 - klo:22.34 »
vanhan t20 kovalevy oli rikki ja ostin uuden, asensin ubuntun ja nyt mun pitää aina käynnistää kone valitsemalla käsin mistä bootataan (eli painan f12 ja kun lista tulee näyttöön, painan enteriä ja kone boottaa kovalevyltä, ongelmitta). mitä ihmettä mun pitäisi tehdä jotta virtanappia painamalla tapahtuisi käynnistyksen ihme ilman muita kommervenkkejä? auts.

peran

  • Vieras
Vs: ibm thinkpad t20 ei löydä käyttistä
« Vastaus #1 : 04.07.09 - klo:22.55 »
Lieneen BIOS-asetuksiin syytä puuttuminen. Enempää en osaa sanoa, kun en omista ko. laitetta.

aaltopahvi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: ibm thinkpad t20 ei löydä käyttistä
« Vastaus #2 : 06.07.09 - klo:00.42 »
apua aloittelijalle - mitä mun pitäisi tuonne biossiin laittaa? koneessa ei ole vielä muuta kuin käyttis, eli suurta vahinkoa ei tule vaikka kokeilee kepillä jäätä - tai kovalevyä tai mitävaan...

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: ibm thinkpad t20 ei löydä käyttistä
« Vastaus #3 : 06.07.09 - klo:06.58 »
apua aloittelijalle - mitä mun pitäisi tuonne biossiin laittaa? koneessa ei ole vielä muuta kuin käyttis, eli suurta vahinkoa ei tule vaikka kokeilee kepillä jäätä - tai kovalevyä tai mitävaan...
Biosiin täytyy laittaa kovalevy tai CD-asema ensimmäiseksi boottijärjestykseen. Jonkin virheeen herjaaminen käynnistyksen yhteydessä voi viitata esim. puuttuvaan korppuasemaan, jos korppuasema on ensimmäisenä boottijärjestyksessä. Jonkin johdon huono liitäntä tai irtonainen johto aiheuttaa myös virheilmoituksen, jolloin joutuu painamaan jotain nappulaa (f2, f11, f12, ..)  :)
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: ibm thinkpad t20 ei löydä käyttistä
« Vastaus #4 : 06.07.09 - klo:08.52 »
Lunttaan T30 asetuksista, suhtaudu siis varauksella. Käynnistyksen jälkeen paina F1. Näyttöön tulee IBM BIOS Setup Utility. Vasemmalla ylhäällä on valikko, jossa on kohta Startup, valitse painamalla Enter. Valitse nyt Boot ja paina Enter. Näyttöön ilmestyy lista laitteista, joilta on mahdollista bootata. Lue vasemmassa sarakkeessa olevat ohjeet ja toimi niiden mukaan. Ohjeet ovat englanniksi. Laita se Hard drive eli kovalevy listan ensimmäiseksi. Siis näin T30 läppärillä, mutta toivotaan parasta. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

aaltopahvi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: ibm thinkpad t20 ei löydä käyttistä
« Vastaus #5 : 06.07.09 - klo:22.02 »
joo, näin siellä lukee, kovalevy on ylinnä mutta kun starttaan, kone rouskuttaa hetken ja tulee ilmo 'operation system not found'. Ilmeisesti aika on tehnyt tehtävänsä ja jokin tolpanväli on muuttunut langattomaksi eikä tieto enää kulje? mun varmaan täytyy tyytyä tilanteeseen ja käynnistää konetta aina setupin kautta. ei se ylivoimaista ole mutta onhan se hiukkasen typerää  ::). kiitos helpistä tähän asti. jos joku keksii jippoa niin jään kuulolle.

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: ibm thinkpad t20 ei löydä käyttistä
« Vastaus #6 : 07.07.09 - klo:10.31 »
joo, näin siellä lukee, kovalevy on ylinnä mutta kun starttaan, kone rouskuttaa hetken ja tulee ilmo 'operation system not found'. Ilmeisesti aika on tehnyt tehtävänsä ja jokin tolpanväli on muuttunut langattomaksi eikä tieto enää kulje? mun varmaan täytyy tyytyä tilanteeseen ja käynnistää konetta aina setupin kautta. ei se ylivoimaista ole mutta onhan se hiukkasen typerää  ::). kiitos helpistä tähän asti. jos joku keksii jippoa niin jään kuulolle.

Käynnistyslevykkeellä se käynnistyy helposti... :)

http://debian-fi.eu/foorumi/viewtopic.php?f=12&t=21
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: ibm thinkpad t20 ei löydä käyttistä
« Vastaus #7 : 12.07.09 - klo:22.35 »
Voisikos siinä olla jokin mysteerinen ongelma että grubia ei osata hakea oikein? Ei maksa suurta vaivaa koittaa sentaa grub uudelleen. Ohjeet foorumilla: hakuun grub uudelleenasennus tms