Kirjoittaja Aihe: Nuoret piraatit yhdistävät voimansa yhteisen asian puolesta  (Luettu 2697 kertaa)

ile100

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Nuoret piraatit yhdistävät voimansa yhteisen asian puolesta

Piraattinuorten lehdistötiedote, 1.5.2009.

Useiden vuosien kiistanalaisten patenttiväittelyiden jälkeen Euroopan patenttitoimisto (EPO) on aloittanut tutkinnan nykylainsäädännön tulkinnasta. Nyt suomalainen Piraattinuoret ja ruotsalainen Ung Pirat, molemmat poliittisia nuorisojärjestöjä, ovat yhdistäneet voimansa vastatakseen EPO:n neuvonpitoon.

EPO tarkastelee ongelmaa väärältä kantilta, sanoo Matias Pajulahti, Piraattinuorten puheenjohtaja. Patenttikeskustelu on ollut enimmäkseen poliittista, mutta EPO yrittää ratkaista sen juridisesti. Tämä ongelma kuuluu lain laatijoiden ratkaistavaksi, ei sen tulkitsijoiden.

Sekä Piraattinuoret että Ung Pirat pitävät ohjelmistopatentteja aikansa nähneinä ja ehdottavat sen sijaan kaikille sektoreille käytettäväksi avoimen ohjelmakoodin open source -mallia.

Monet tutkimukset osoittavat ohjelmistopatenttien sekä heikentävän talouskasvua että vaikeuttavan erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten toimintaa, kertoo Stefan Flod, Ung Piratin puheenjohtaja. On myös ongelmallista, miten ohjelmistopatentit saattavat helposti asettaa harrastelijaohjelmoijat syytteeseen. Näemme tämän erittäin huonona kehityksenä. Lakimiehillä ei pitäisi olla sanavaltaa estää markkinoille pääsyä vedoten järjettömiin patentteihin. Patenttilain ei tulisi estää innovatiivista kehitystä vaan kannustaa sitä.

Tämä on ensimmäinen Euroopan nuorten piraattien yhteiskampanja, jonka toivotaan kehittävän kansainvälistä yhteistyötä ja tekevän piraattinuorista luotettavan poliittisen rintaman.

Tietenkin tällainen yhteistoiminta on hyvin jännittävää. On myös erittäin rohkaisevaa aloittaa yhteistyö näin tärkeän asian merkeissä, sanoo Matias Pajulahti.

DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Miksi niiden pitää itseään piraateiksi kutsua? Heti tulee mieleen elokuvia ja musiikkia lataavat teinit.

Mielestäni ohjelmoijan on saatava itse valita julkaiseeko koodinsa vai ei, mutta siitä ei saisi joutua oikeuteen, että onnistuu tekemään yhteensopivan ratkaisun jonkun suljetun koodin tuotteen kanssa.

ile100

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Miksi niiden pitää itseään piraateiksi kutsua? Heti tulee mieleen elokuvia ja musiikkia lataavat teinit.

Mielestäni ohjelmoijan on saatava itse valita julkaiseeko koodinsa vai ei, mutta siitä ei saisi joutua oikeuteen, että onnistuu tekemään yhteensopivan ratkaisun jonkun suljetun koodin tuotteen kanssa.

Nimellä on tarkoitus herättää tunteita ja keskustelua.

Etkö itse muka ole ladannut elokuvia / musikkia? ;)

Eikö open source -mallissa ohjelmoija saa itse valita julkaiseeko koodinsa vai ei? ???

EDIT: ohjelmistopatenttien takia olen jatkuvasti ongelmissa esim, Sampopankin kanssa.
Vaatii kuulemma liikaa resursseja/rahaa tehdä verkkopankkia yhteen sopivaksi.
Olisiko ongelmaa olemassakaan jos Sammon verkkopankki olisi tehty open source -mallilla?
« Viimeksi muokattu: 03.07.09 - klo:14.38 kirjoittanut ile100 »

DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Onhan tuota joskus tullut ladattua, mutta väärin se silti on.

Jos koodia ei julkaise, niin onko se silloin open source?

Siitä olen samaa mieltä, että käyttäjän kannalta olisi parempi, jos kaikki koodi olisi avointa, jolloin kuka tahansa voisi tehdä järjestelmän kanssa yhteensopivaa softaa.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Miksi niiden pitää itseään piraateiksi kutsua? Heti tulee mieleen elokuvia ja musiikkia lataavat teinit.

Sen takia, että heidän ajamansa toiminta on nykymuodossa "piratismia" tai liitetän siihen, olkookin se heidän mielestään ryöstämistä tai ei. Nimi kertoo oivallisesti heidän tavoitteestaan, ja samalla herättää keskustelua.

Nojoo, omaa kantaani voisin sen verran hieman raottaa, vaikka en suoranaisesti halua sanoa juuta enkä jaata, että en tue totaallista ohjelmistojen avoimuutta tässä kapitalistisessa maassa, mutta kuitenkin olen sitä mieltä, että nykyiseen menetelmään pitäisi saada muutosta ja korostaa enemmän vapautta/avoimuutta.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

ile100

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Miksi niiden pitää itseään piraateiksi kutsua? Heti tulee mieleen elokuvia ja musiikkia lataavat teinit.

Sen takia, että heidän ajamansa toiminta on nykymuodossa "piratismia" tai liitetän siihen, olkookin se heidän mielestään ryöstämistä tai ei. Nimi kertoo oivallisesti heidän tavoitteestaan, ja samalla herättää keskustelua.

Nojoo, omaa kantaani voisin sen verran hieman raottaa, vaikka en suoranaisesti halua sanoa juuta enkä jaata, että en tue totaallista ohjelmistojen avoimuutta tässä kapitalistisessa maassa, mutta kuitenkin olen sitä mieltä, että nykyiseen menetelmään pitäisi saada muutosta ja korostaa enemmän vapautta/avoimuutta.

Ideana Piraatipuolue on hyvä mutta ideologia on kieltämättä joiltain osin väärä. Olisiko mahdotonta ajatella että jossakin vaiheessa saataisiin oma puolue korostamaan kaivattua vapautta/avoimuutta ilman piratismia?

Sen verran olen saittia/uutisia lueskellut että tiedän asian olevan ajankohtainen.

EDIT: Aloitin aiheesta äänestyksen      http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=27724.0
« Viimeksi muokattu: 03.07.09 - klo:19.38 kirjoittanut ile100 »

Heikki Mäntysaari

  • Käyttäjä / tiedottaja
  • Viestejä: 377
    • Profiili
Ideana Piraatipuolue on hyvä mutta ideologia on kieltämättä joiltain osin väärä. Olisiko mahdotonta ajatella että jossakin vaiheessa saataisiin oma puolue korostamaan kaivattua vapautta/avoimuutta ilman piratismia?
Tietoyhteiskuntapuolue yritti tätä ja epäonnistui pahasti.
Suomenkielinen Linux-wiki: Linux.fi - katso myös http://linux.fi/foorumi

Petri Y

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Ideana Piraatipuolue on hyvä mutta ideologia on kieltämättä joiltain osin väärä. Olisiko mahdotonta ajatella että jossakin vaiheessa saataisiin oma puolue korostamaan kaivattua vapautta/avoimuutta ilman piratismia?
Tietoyhteiskuntapuolue yritti tätä ja epäonnistui pahasti.

Nyt tuntuu että aika on oikea :)

Ja vanhat puolueet ovat jähmettyneet ja vanhoillistuneet ja ovat mitäänsanomattomia nuorten silmissä.
- kaunis päivä asentaa ubuntu -