Kirjoittaja Aihe: Verkkokovalevyn tiedostojen oikeudet/ omistajuus [RATKAISTU]  (Luettu 1583 kertaa)

pamataku

• Käyttäjä
    • Profiili
Versiona 8.04 ja verkkokovalevynä linkstation ls-chl. Määritelty useampia käyttäjiä esim. 1. ja 2. Oma käyttäjätunnukseni 1.

Verkkokovalevyn kansiot on mountattu fstabin tiedoston kautta media kansioon. Media kansion omistajana on jostain syystä käyttäjä 2. Nyt tästä johtuen ilmeisesti kaikki tiedostot jotka pudotetaan media kansioon tai sen alapuolisiin kansioihin menevät automaattisesti tuon käyttäjän 2 omistajuuteen vaikka olen käyttäjänä 1. kirjautueena. Tämän pystyy todentamaan esim. sillä, että käyttäjä 1.:n kotikansiosta siirtää filen media kansion alle niin tiedoston omistajuus vaihtuu lennosta.

Media kansion käyttöoikeusryhmänä näkyy "root", mutta käyttäjä 2 ei ole edes jäsenenä ryhmässä "root".

Olen yrittänyt muuttaa chown komennolla koko media kansion omistajuutta tai yksittäisten tiedostojen omistajuutta siinä onnistumatta.

Miten saisi kaikki verkkokovon hakemistot tiedostoineen käyttäjän 1 omistajuuteen?

-pk
« Viimeksi muokattu: 30.06.09 - klo:11.19 kirjoittanut pamataku »

oobetimer

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Verkkokovalevyn tiedostojen oikeudet/ omistajuus
« Vastaus #1 : 30.06.09 - klo:06.14 »
Versiona 8.04 ja verkkokovalevynä linkstation ls-chl. Määritelty useampia käyttäjiä esim. 1. ja 2. Oma käyttäjätunnukseni 1.

Verkkokovalevyn kansiot on mountattu fstabin tiedoston kautta media kansioon. Media kansion omistajana on jostain syystä käyttäjä 2. Nyt tästä johtuen ilmeisesti kaikki tiedostot jotka pudotetaan media kansioon tai sen alapuolisiin kansioihin menevät automaattisesti tuon käyttäjän 2 omistajuuteen vaikka olen käyttäjänä 1. kirjautueena. Tämän pystyy todentamaan esim. sillä, että käyttäjä 1.:n kotikansiosta siirtää filen media kansion alle niin tiedoston omistajuus vaihtuu lennosta.

Media kansion käyttöoikeusryhmänä näkyy "root", mutta käyttäjä 2 ei ole edes jäsenenä ryhmässä "root".

Olen yrittänyt muuttaa chown komennolla koko media kansion omistajuutta tai yksittäisten tiedostojen omistajuutta siinä onnistumatta.

Miten saisi kaikki verkkokovon hakemistot tiedostoineen käyttäjän 1 omistajuuteen?

-pk

Onnistuisikohan komennolla..

#sudo chown -R käyttäjä1:käyttäjä1 /media/hakemisto
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

pamataku

• Käyttäjä
    • Profiili
Tämä ratkesi itseasiassa sillä, että muutin fstabissa järjestystä niin, että oma käyttäjätunnukseni 1 asetetaan viimeiseksi kun mountataan verkkokovaleyvä. Tämän jälkeen kaikki media kansion olla olevan tiedostot siirtyivät käyttäjälle 1. uudelleen käynnistyksen jälkeen.

"Oikeinhan" tuo toimisi jos se ei olisi tuosta fstabin rivien järjestyksestä riippuvainen, mutta näinkin parempi kuin ennen.

//10.0.0.6/share   /media   cifs   user=2password=XXXX,uid=1001,iocharset=utf8 0 0
//10.0.0.6/share   /media   cifs   user=1,password=YYYY,uid=1000,iocharset=utf8 0 0

-pk