Kirjoittaja Aihe: Kalman kellot kolisee MS:ää  (Luettu 6832 kertaa)

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #20 : 09.07.09 - klo:11.02 »
Juuri sen takia harvemmin on ongelmia noiden asioiden kanssa kun käyttäjillä ei ole oikeuksia asentaa mitään mistä sattuu ohjelmia. Sama toki täytyisi olla linux ympäristössä, käyttäjät ja ylläpitäjät erikseen.

Tämä ei vain toimi siitä syystä, että osa win-yrityssoftista vaatii ylläpitäjän oikeudet, jotta se toimii. Ja kaikki tämä vain, jotta esim. lokia saadaan kirjoittaa johonkin Windows-kansioon...

Senior

  • Vieras
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #21 : 09.07.09 - klo:18.57 »
Ei todellakaan ole mitään järkeä ruveta kouluttamaan toimistotyöntekijöitä putsaamaan koneitaan, saati sitten antamaan heille oikeuksia moiseen. Juuri sen takia harvemmin on ongelmia noiden asioiden kanssa kun käyttäjillä ei ole oikeuksia asentaa mitään mistä sattuu ohjelmia. Sama toki täytyisi olla linux ympäristössä, käyttäjät ja ylläpitäjät erikseen.

Linuxille toki löytyy Cad ohjelmia, mutta ei ohjelmia jotka olisivat erikoistuneet esimerkiksi jätevesiputkistojen suunnitteluun ja niiden tietokannan ylläpitoon, tai ohjelmistoa joka olisi erikoistunut tieverkkotietokannan ylläpitoon. Siksi tarvittaisiin jokin "suuri" (Bentley/AutoDesk) panostamaan myös linuxiin, tai vaihtoehtoisesti täytyisi jostain saada vinopino osaavia CAD asiantuntijoita tekemään avointa Cadiä ja siihen useita eri sovelluksia pyörimään päälle.

Minusta tuollainen näkemys heijastelee vanhaa aikakautta jossa kaikenmaailman pikkupomot (työnjohtajat) vahtasivat ja duunarit tekivät työn. Mielestäni työntekijöille kannattaa tiettyyn rajaan saakka antaa vastuu huoltaa myös oma työasemansa. Viime kädessä tämä on koulutuskysymys ja samalla asennekysymys.

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #22 : 10.07.09 - klo:08.28 »
Hmz, no tässä ollaan aikalailla erimieltä tuosta työaseman käytöstä. En ymmärrä miten "työnjohtajat" vahtaavat duunareita jos duunarilla ei ole käyttöoikeuksia työasemaan?

Tuo on kyllä todellinen ongelma minkä Tha-Fox mainitsi, useat ohjelmat vaativat valtavasti työtä, että ne saadaan toimimaan "ei pääkäyttäjä" ympäristössä, mutta ne kyllä yleensä saadaan toimimaan kun oikeuksia vain jaksetaan ronkkia.

Minä olen todella tyytyväinen, ettei minulla ole oikeuksia, eikä varsinkaan velvollisuuksia työaseman ohjelmien asennuksesta, saati sitten turvapäivityksistä, ajurien päivityksestä yms. Nämä asiat hoitaa tekninen tuki keskitetysti. Jos tulee jotain ongelmaa, tulee sieltä osaava henkilö(yleensä :)) ja korjaa ongelman. Ilman että minun täytyisi ruveta googlettamaan ja etsimään ongelmaa. Tai asentelemaan patchia/servicepackia johonkin softaan. Täällä on 1200 henkilöä töissä. Siitä ei tulisi yhtään mitään jos jokainen saisi asennella ohjelmia/päivityksiä/modauksia. Tuki olisi täysin liemessä, koska he eivät tietäisi mitä kaikkea on koneelle asennettu siinä vaiheessa kun ongelmia esiintyisi. Oikeuksiin liittyy aina tuo mainitsemasi vastuu, ja sitä ei kuitenkaan suurin osa pystyisi kantamaan. Ylläpitäjät ja käyttäjät kannattaa pitää erikseen.

Linux olisi tässäkin tapauksessa x kertaa parempi kuin windows. Sen ylläpito vain yksinkertaisesti on helpompaa ja huolettomampaa.

Senior

  • Vieras
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #23 : 13.07.09 - klo:08.44 »
Niin. Kuten jo mainitsin kyse on koulutuksesta. Jos työntekijä koulutetaan vastuulliseksi työasemansa käyttäjäksi hän kyllä tietää omien oikeuksiensa ja vastuunsa rajat. Kuten tehtaissa on työnjohtajista (duunarislangissa "kyttääjä") nykyisin jo menestyksellisesti päästy eroon (vrt. työsolut, Lokari-yhtymässä käytössä jo 1980-luvulla) myös ATK:ssa olisi päästävä jo pikkuhiljaa tästä mikrotukihenkilökeskeisyydestä ulos.