Kirjoittaja Aihe: Kalman kellot kolisee MS:ää  (Luettu 6027 kertaa)

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Kalman kellot kolisee MS:ää
« : 28.06.09 - klo:12.05 »
No jos eivät vielä tällä vkolla, niin trendi kuitenkin on vahvistumassa ja nyt sen ovat huomioineet muutkin
...jopa minuakin uskottavammat (?) spekuloijat...
http://www.geek.com/articles/mobile/opinion-death-knell-heard-for-microsoft-and-really-all-proprietary-efforts-20090626/

Näistä merkeistä oon minäkin tehnyt jo aikoja sitten päätelmiäni, joita tosin kaikki eivät ole ottaneet uskoakseen...
Monet uutiset kun hukkuvat unohduksen kalmean verhon taakse.
Niinkuin sekin jo parin-kolmen vuoden takainen, jossa kaukoidän maat kertoivat siirtävänsä elektroniikkatuotteensa - vai oliko viihde-elektroniikkatuotteensa - linuxin päälle.

Tuollaiset muutokset eivät vaan tapahtu päivissä, vaan vaativat pitkän kehitysprosessin toteutuakseen.

Nyt alkaa olla seurauksia jo muidenkin nähtävillä 

ps. No tuskin kaikki tätäkään uskovat, mutta on ainakin kovin mieluista luettavaa :)
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #1 : 28.06.09 - klo:12.49 »
Olen tullut samankaltaisiin ajatuksiin ilman mitään ennustajiakin.  Linux on jo siinämäärin hyvä ja kehittynyt että investoijana (jos olisin sellainen) miettisin kyllä kahdesti ostaisinko Microsoft: in osakkeita...  ;)   Kaikkien ns. vakavien käyttäjien ( = päätehtävä muu kuin pelien pelaaminen) kannattaa kyllä miettiä konekannan vaihdosta vaiheittain Linux: iin.   Esim. pankeille Linuxin luonnostaan parempi turvallisuus olisi varmasti tervetullut ominaisuus.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

CVTP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Artif.sweeteners are used not by me, nor my family
    • Profiili
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #2 : 28.06.09 - klo:12.51 »
Juu, olen mäkin ihmetellyt miten rappariorjuudessa eri yritykset on, kun MSia käyttävät..
iloisena uutisena, egyptiläinen, paikallista 'englantia' puhuva, eukkonen kertoi veljensä olevan Linux-kurssilla. Perhevelvoitteet estivät tiedustelemasta asiaa sen pitemmälle, kunhan vain huomautin Linuxin kehittäjä Linus Torvaldsin olevan suomalainen.

Tosiaan, miksi maksaa MSoftille jokaisesta vakavastiotettavasta sovelluksesta, kun vastaavan saa Linuxille ilmaiseksi, ja osin Macillekin, vaikka tuo kaupallinen onkin. On oikeasti ilo käyttää toisena koneena G4-prossuisella Tiikeriä, kun ei tarvi ylikuumenemisten ja haurauksien vuoksi uusia MS-lehmänkauppojen mukanaantuomia näytönohjaimia, ja muuta sälää.
Ubuntu14041+CrunchB11/Lenovo 510i i5
FreeBSD 9.3/Dell D600
OS X Leopard/MacMini PPC
FreeBSD9.3/ASUS 701 4G
Android 4.X.X. NEXUS ASUS 7"
Android 4.X.X. LenovoA1000 7"
FreeBSD 10/Lenovo Thinkcenter M55

Luurit erikseen..

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #3 : 29.06.09 - klo:23.36 »
CVTP: Softasta maksetaan koska se on useimmiten paaaaljon toimivampaa ja laajempaa ja helppokäyttöisempää kuin Linuxille saatavat ilmaiset softat - valitettavasti.
Lisäksi useassa perheessä sillä samalla koneella tosiaan pitäisi voida myös pelata jolloin Linux ei ole vaihtoehto - ei, wine ei auta yhtään. Se syö tietokoneen tehot ja toimii loistavasti vain suosituimpien pelien kesken (silloinkin rutkasti hitaampaa).

Näytönohjaimia ja prossuja yms. täytyy uusia vain kun haluaa pelata uusia pelejä tai käsitellä nopeammin kuvia. Ei sitä järjestelmää ole pakko uusia?

Kyllä, olen itsekin Linux-suuntautuminen mutta pakko oikaista vain täällä näitä aivopieruja. Minullakin on väkipakolla 7 RC tällä hetkellä käytössä kun pelailen joka päivä, jolloin en näe mitään järkeä reboottailussa (johan se kuluttaa sähköäkin enemmän).

Systerin koneeseen olen survonut Linuxin. Hän on edelleen sitä mieltä että iBook on paras kone mitä on käyttänyt käyttiksen puolesta. Se toimi, ja se oli helpoin käyttää. Windowsiin hän kettuuntui kahdessa viikossa ja vaati jotain mutta tilalle, Ubuntu oli luonnollisin vaihtoehto.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

PenguinNerd

  • Vieras
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #4 : 30.06.09 - klo:10.07 »
Minun lienee turha ilmaista kantaani mikäli entisiä viestejäni olette lukeneet ;D, mutta sanonpa kuitenkin, että kehityksen suunta tässä asiassa on eexceellent (=erinomainen)  ;D!

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #5 : 30.06.09 - klo:10.45 »
Lisäksi useassa perheessä sillä samalla koneella tosiaan pitäisi voida myös pelata jolloin Linux ei ole vaihtoehto - ei, wine ei auta yhtään. Se syö tietokoneen tehot ja toimii loistavasti vain suosituimpien pelien kesken (silloinkin rutkasti hitaampaa)

Jos kaikki ajattelee noin, ei tuo pelitilanne tule koskaan muuttumaankaan. Itse olen ajatellut niin, että kunhan poika tuosta kasvaa, hän pelaa vain Ubuntulla ja Pleikkarilla (tai mitä niitä sitten viiden vuoden päästä onkaan), mutta Win-pelejä ei meillä pelata kuin Winellä. Saattaa olla hieman holhoavaa kasvatusta, mutta meillä pelataan vain konsoleilla ja Ubuntulla.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #6 : 30.06.09 - klo:10.55 »
Lisäksi useassa perheessä sillä samalla koneella tosiaan pitäisi voida myös pelata jolloin Linux ei ole vaihtoehto - ei, wine ei auta yhtään. Se syö tietokoneen tehot ja toimii loistavasti vain suosituimpien pelien kesken (silloinkin rutkasti hitaampaa).
Jaa-a... Enpä ole moista huomannut, vaikka koneella on ikää pari vuotta. Mitään Crysistä ei Winellä voi pelata, mutta ei se tällä koneella kehuttavasti toimikaan(testasn Pre Release Demolla (tiedän sillä saa vähän pienemmät FPS:t, mutta ei se riitä).
Lähinnä ne pelit, jotka ovat Windowsillakin liian raskaita, eivät tehojen puolesta ole toimineet Winellä... ::)

Minullakin on väkipakolla 7 RC tällä hetkellä käytössä kun pelailen joka päivä, jolloin en näe mitään järkeä reboottailussa (johan se kuluttaa sähköäkin enemmän).
Jaa-a... Minulla ei ole tarvetta pelata joka päivä, joten olen pelannut Ubuntulla joitakin pelejä (useimmiten Winellä). Onhan minulla Windows 7 RC:kin, mutta sillä pelaan lähinnä F.E.A.R. Combatia (ei toimi Winellä yli 10 minuuttia tjsp...) toisinaan näin kesällä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

henri_aleksi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #7 : 30.06.09 - klo:11.27 »
Itselläni on aika tehokas kone ja itselläni suurin osa peleistä toimii winen päällä loistavasti.
Siis niistä joita pelaan, ainoat poikkeukset muodostaa GTA: IV ja Empire: Total War joka toimii hyvin niin
kauan kunhan pelaa vain strategia-mapissä.
"Theory is when you know something, but it doesn't work. Practice is when something works, but you don't know why.
Programmers combine theory and practice: Nothing works and they don't know why."

Znake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #8 : 30.06.09 - klo:13.20 »
Omalla kohalla tilanne on, että pääkoneella tulee eniten koneella kyllä pelailtua. Tällä hetkellä Guild Wars, Splinter Cell: Chaos Theory ja Left 4 Dead. Alla tällä hetkellä Win7 RC ja kokemusten perusteella tulee varmaan maksettua varsinainen versio käyttöön myöhemmin.

Toisella koneella on Ubuntu 8.04, mutta pääasiallinen käyttö sillä onkin nettisurffausta. On siinäkin tullut testattua kaikkia jo mainittuja pelejä, joista GW pyöri 1 fps ja L4D pelattavasti kaikki minimissä. SC.CT jumittui kopiosuojaukseen.

Päivitysten helppouden ja käyttöjärjestelmän vakauden kannalta kyllä käyttäisin Ubuntua, mutta nuo pelit painaa vaakakupissa sen verran, ettei oikein vaihtoehtoja ole. Wiikin on saatavilla, mutta konsoleista ei kyllä tuollaisissa peleissä ole mielestäni mihinkään, no offense.

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #9 : 01.07.09 - klo:17.43 »
Lisäksi useassa perheessä sillä samalla koneella tosiaan pitäisi voida myös pelata jolloin Linux ei ole vaihtoehto - ei, wine ei auta yhtään. Se syö tietokoneen tehot ja toimii loistavasti vain suosituimpien pelien kesken (silloinkin rutkasti hitaampaa)

Jos kaikki ajattelee noin, ei tuo pelitilanne tule koskaan muuttumaankaan. Itse olen ajatellut niin, että kunhan poika tuosta kasvaa, hän pelaa vain Ubuntulla ja Pleikkarilla (tai mitä niitä sitten viiden vuoden päästä onkaan), mutta Win-pelejä ei meillä pelata kuin Winellä. Saattaa olla hieman holhoavaa kasvatusta, mutta meillä pelataan vain konsoleilla ja Ubuntulla.
Valitettavasti näin tuo asia on. Linux-tuella varustettuja pelejä pelaan Linuxilla, mutta muutoin Windowsissa.

Lisäksi useassa perheessä sillä samalla koneella tosiaan pitäisi voida myös pelata jolloin Linux ei ole vaihtoehto - ei, wine ei auta yhtään. Se syö tietokoneen tehot ja toimii loistavasti vain suosituimpien pelien kesken (silloinkin rutkasti hitaampaa).
Jaa-a... Enpä ole moista huomannut, vaikka koneella on ikää pari vuotta. Mitään Crysistä ei Winellä voi pelata, mutta ei se tällä koneella kehuttavasti toimikaan(testasn Pre Release Demolla (tiedän sillä saa vähän pienemmät FPS:t, mutta ei se riitä).
Lähinnä ne pelit, jotka ovat Windowsillakin liian raskaita, eivät tehojen puolesta ole toimineet Winellä... ::)

Minullakin on väkipakolla 7 RC tällä hetkellä käytössä kun pelailen joka päivä, jolloin en näe mitään järkeä reboottailussa (johan se kuluttaa sähköäkin enemmän).
Jaa-a... Minulla ei ole tarvetta pelata joka päivä, joten olen pelannut Ubuntulla joitakin pelejä (useimmiten Winellä). Onhan minulla Windows 7 RC:kin, mutta sillä pelaan lähinnä F.E.A.R. Combatia (ei toimi Winellä yli 10 minuuttia tjsp...) toisinaan näin kesällä.
Ne pelit jotka Windowsissa toimii sopivasti, ei toimi winellä kuin hitaasti.

Niin, ihmisiä on erilaisia. Minulla vain on kovasti intohimo pelata, ja konsolit eivät ole vaihtoehto. Täytyisi saada jostain kakkoskone, niin tulisi hoidettua käytännössä kaikki muu sillä.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

Senior

  • Vieras
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #10 : 02.07.09 - klo:08.21 »
En usko mihinkään nopeaan muutokseen Microsoftin aseman heikkenemisessä. Sen sijaan hitaat ja hiipivät lähes havaitsemattomat tekijät pikkuhiljaa kirvoittavat MS:N monopoliotetta. Ehkä tärkein tekijä tässä ei ole suinkaan Linux, vaan yksinkertaisesti vain se, että katteet yleensäkin ropisevat alas softamarkkinoilla jolloin MS saattaa tulevaisuudessa suunnata katseensa enemmän viihdepuolelle (tv ja sen internetin yhteyden mukanaantuomat mahdollisuudet).

Lisäksi useassa perheessä sillä samalla koneella tosiaan pitäisi voida myös pelata jolloin Linux ei ole vaihtoehto - ei, wine ei auta yhtään. Se syö tietokoneen tehot ja toimii loistavasti vain suosituimpien pelien kesken (silloinkin rutkasti hitaampaa)

Jos kaikki ajattelee noin, ei tuo pelitilanne tule koskaan muuttumaankaan. Itse olen ajatellut niin, että kunhan poika tuosta kasvaa, hän pelaa vain Ubuntulla ja Pleikkarilla (tai mitä niitä sitten viiden vuoden päästä onkaan), mutta Win-pelejä ei meillä pelata kuin Winellä. Saattaa olla hieman holhoavaa kasvatusta, mutta meillä pelataan vain konsoleilla ja Ubuntulla.

Voi olla että omat poikani eivät käytä Linuxia omissa koneissaan jahka siirtyvät omiin talouksiinsa. Taitaa tuo teoria "palanut käsi opettaa parhaiten" tepsiä tässäkin suhteessa. Pojat eivät vain muista enää miten moni Windows hyytyi ennen Ubuntua ja Minttiä meidän perheen koneissa... Vanhimman pojan suhteen olen aika skeptinen, niin paljon hän nykyisin puhuu tuosta Windows 7:sta kuin jostakin uudesta ihmeestä. Nuoren ihmisen elämänkokemuksen puute on markkinamiesten suurin toivo. Toinen on tietysti tämä laumahenkisyys.
« Viimeksi muokattu: 02.07.09 - klo:08.26 kirjoittanut Senior »

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #11 : 02.07.09 - klo:09.30 »

En minäkään mihinkään nopeaan muutokseen usko, mutt muutos sinänsä on ja on ollut jo pitkään nähtävillä ...jos on vaan halunnut nähdä...
Maailma ja sen toimintatavat on muuttumassa minä-keskeisyydestä takaisin yhteisöllisempään suuntaan, josta on useita erimuotoisia esimerkkejä. Monet it-alankin toiminnot facebookeineen, twittereineen, flikr'ineen etc... kielivät muutoshalusta.
Eikä esim Google ole mitenkään jarruttelemassa yhteisöllistä kehityskulkua...

Aiemmin töitä ja tutkimuksia puurrettiin yksin, mutt nykyään työryhmissä, eikä enää suinkaan välttämättä saman pöydän ympärillä, vaan hajautettuna jopa ympäri maailman.

On päästy eroon minä-keskeisestä ajattelusta ja mun tiedostoista ja mun koneellani olevista tiedoista jo ajat sitten. Pc on enää vain jäänne - yksi pääte monen muun rinnalla. Eikä silti olla menty eikä menossa entisajan suurkone-arkkitehtuuriin ...mutt kyll vähän sinne päin...

Heiluri on vaihtanut suuntaa - MS:n 'oma tietokone' on tärkeä enää teini-ikäisille 'pelinappuloille' ...ja sille kehitysvaiheeseen jääneille...
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

CVTP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Artif.sweeteners are used not by me, nor my family
    • Profiili
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #12 : 02.07.09 - klo:16.53 »
Prakka, ei ole tarkoitus tehdä tästä keskustelusta taistelutannerta, enkä siitä syystä aio Sinulle enempää vastata, mutta omat, oman sanavalintasi mukaiset, "aivopierusi" vaativat vastauksia;
CVTP: Softasta maksetaan koska se on useimmiten paaaaljon toimivampaa ja laajempaa ja helppokäyttöisempää kuin Linuxille saatavat ilmaiset softat - valitettavasti.

Toimivampia? Juu, niin kauan kun koko winttura pysyy pystyssä. Eikä kukaan vakava koneenkäyttäjä puolustele windowsia, sillä jotta se pysyisi kuosissa, sillä on osattava ajaa, mm. kaksi käyttäjää ei ole oletuksena, erilaiset korjaussoftat, joita Jumalan kiitos, saa ilmaiseksi netistä(mm ccleaner, Defender, Auslogics Disk Defrag, joka kätevämpi levyneheyttäjä, jne) ei myöskään ole oletuksena.. nuokaan ei takaa wintun pystyssäpysymistä, versus Linux, jolla pääasiassa tarvitsee vain ajaa.

Lisäksi useassa perheessä sillä samalla koneella tosiaan pitäisi voida myös pelata jolloin Linux ei ole vaihtoehto - ei, wine ei auta yhtään. Se syö tietokoneen tehot ja toimii loistavasti vain suosituimpien pelien kesken (silloinkin rutkasti hitaampaa).

Lapsille voi ostaa vaikka pelikonsolin, josta ei ole lainkaan samaa huolta kuin pelikäyttöön kuitenkin aika avuttomasta tietokoneesta. Et kai Sinäkään ostaisi akkuporakonetta paperipainoksi.. ;)
Näytönohjaimia ja prossuja yms. täytyy uusia vain kun haluaa pelata uusia pelejä tai käsitellä nopeammin kuvia. Ei sitä järjestelmää ole pakko uusia?

Luultavasti tarkoitit mainitsemaani Dual Core Maccia; ei ole pakko uusia, jos ei halua pitää konettaan virusvapaana. Wintun sovellukset kerää viruksia, haittaohjelmia, troijalaisia ym. Mac-rautaan niitä tuli vasta onnettoman Microsoft-yhteistyökokeilun seurauksena.
« Viimeksi muokattu: 02.07.09 - klo:21.32 kirjoittanut CVTP »
Ubuntu14041+CrunchB11/Lenovo 510i i5
FreeBSD 9.3/Dell D600
OS X Leopard/MacMini PPC
FreeBSD9.3/ASUS 701 4G
Android 4.X.X. NEXUS ASUS 7"
Android 4.X.X. LenovoA1000 7"
FreeBSD 10/Lenovo Thinkcenter M55

Luurit erikseen..

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #13 : 02.07.09 - klo:17.46 »
Toimivampia? Juu, niin kauan kun koko winttura pysyy pystyssä. Eikä kukaan vakava koneenkäyttäjä puolustele windowsia, sillä jotta se pysyisi kuosissa, sillä on osattava ajaa, mm. kaksi käyttäjää ei ole oletuksena, erilaiset korjaussoftat, joita Jumalan kiitos, saa ilmaiseksi netistä(mm ccleaner, Defender, Auslogics Disk Defrag, joka kätevämpi levyneheyttäjä, jne) ei myöskään ole oletuksena.. nuokaan ei takaa wintun pystyssäpysymistä, versus Linux, jolla pääasiassa tarvitsee vain ajaa.
Tuosta tulikin mieleeni, että voisi tehdä äänestyksen kuinka moni on käyttänyt jotain tuommoista siivoussoftaa 1) Windowsilla 2) Linuxilla 3) Molemmilla.
Minun piti vähän aikaa miettiä, mutta tosiaan ennen kiintolevyn vaihtamista olin ainakin CCleaneria ja jotain toista ajanut Vistalla. ::) Eli kyllä niille tarvetta on. Linuxilla en ole tarvinnut apt-get autoremovea kummempaa (ehkä joskus apt-get cleaninkin olen ajanut, vaikka ne turhat paketit kyllä häviävät itsestäänkin).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #14 : 03.07.09 - klo:02.09 »
Prakka, ei ole tarkoitus tehdä tästä keskustelusta taistelutannerta, enkä siitä syystä aio Sinulle enempää vastata, mutta omat, oman sanavalintasi mukaiset, "aivopierusi" vaativat vastauksia;
CVTP: Softasta maksetaan koska se on useimmiten paaaaljon toimivampaa ja laajempaa ja helppokäyttöisempää kuin Linuxille saatavat ilmaiset softat - valitettavasti.

Toimivampia? Juu, niin kauan kun koko winttura pysyy pystyssä. Eikä kukaan vakava koneenkäyttäjä puolustele windowsia, sillä jotta se pysyisi kuosissa, sillä on osattava ajaa, mm. kaksi käyttäjää ei ole oletuksena, erilaiset korjaussoftat, joita Jumalan kiitos, saa ilmaiseksi netistä(mm ccleaner, Defender, Auslogics Disk Defrag, joka kätevämpi levyneheyttäjä, jne) ei myöskään ole oletuksena.. nuokaan ei takaa wintun pystyssäpysymistä, versus Linux, jolla pääasiassa tarvitsee vain ajaa.

Lisäksi useassa perheessä sillä samalla koneella tosiaan pitäisi voida myös pelata jolloin Linux ei ole vaihtoehto - ei, wine ei auta yhtään. Se syö tietokoneen tehot ja toimii loistavasti vain suosituimpien pelien kesken (silloinkin rutkasti hitaampaa).

Lapsille voi ostaa vaikka pelikonsolin, josta ei ole lainkaan samaa huolta kuin pelikäyttöön kuitenkin aika avuttomasta tietokoneesta. Et kai Sinäkään ostaisi akkuporakonetta paperipainoksi.. ;)
Näytönohjaimia ja prossuja yms. täytyy uusia vain kun haluaa pelata uusia pelejä tai käsitellä nopeammin kuvia. Ei sitä järjestelmää ole pakko uusia?

Luultavasti tarkoitit mainitsemaani Dual Core Maccia; ei ole pakko uusia, jos ei halua pitää konettaan virusvapaana. Wintun sovellukset kerää viruksia, haittaohjelmia, troijalaisia ym. Mac-rautaan niitä tuli vasta onnettoman Microsoft-yhteistyökokeilun seurauksena.

Ihan hyvä vain että takerruit. Tarkoitin siis lähinnä näitä softia mitä yritykset käyttävät. Photoshopit yms. Niitä ei saa Linuxille mutta ovat parhaimmistoa. Gimp olisi kiva mutta sen käyttöliittymä on niin kaamea että ei mitään rajaa.
Pelikonsolit eivät tule kysymykseen. Niissä ei voi modata pelejä, ja muutenkin on todella rajoittunutta meininkiä. Tietokoneella saa sentään bugipäivityksiä ja modauksia ynnämuuta kivaa. Lisäksi, oletko yrittänyt FPS-pelejä pelata konsolien kapulalla? Ei onnistu, sano mun sanoneen.

En puolustele mitenkään Windowsia, mutta täytyy vain välillä muistuttaa vähän että miksi muutkin kuin teiniX:t käyttää Windowsia ;)
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

Senior

  • Vieras
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #15 : 08.07.09 - klo:08.20 »
Oikeastaan minä olen aika hyvä sanomaan jotain tästä Linuxin kehityksestä eteenkin peruskäyttäjän kannalta. Asensin ja kokeilin ensi kertaa Linuxia talvella 1999-2000 ja aika häkellyttävät ne kokemukset olivat - vaikea asennus (ilman kokeneen apua olisi jäänyt onnistumatta), olematon määrä sovellusohjelmia, monimutkaiset konfiguroinnit (esim. printteri) jne...

Sen jälkeen jätin Linuxin täysin Herran huomaan. 8 vuotta myöhemmin - 8 vuotta yhtäjaksoista pään paukuttamista Redmondin punapetäjään - kokeilin taas Linuxia, enkä ollut uskoa silmiäni millainen muutos - suorastaan älllistyttävän vaivaton asennus ja yhteensopivuus laitteiston kanssa (vuoden 2000 kokemuksiin verrattuna). Ja ennenkaikkea - mikä valtava valikoima sovellusohjelmistoa.

Mikäli sama positiivinen trendi jatkuu niin vuonna 2016 Windows on pudonnut kuin eno veneestä Linuxiin verrattuna - myös peruskäyttäjän kannalta.

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #16 : 08.07.09 - klo:09.29 »
Tuosta siivousohjelmien käytöstä. Kotona windowssin kanssa aikoinaan painiessa jouduin niitä käyttämään. Mutta töissä, en koskaan.
Esimerkiksi kunnissa, olisi paljonkin työasemia joihin linux sopisi kuin nyrkki silmään, mutta myös paljon on työasemia joissa linuxilla ei tekisi mitään. Esim. Oma työni on kunnallistekniikan puolella, jossa tarvitaan AutoCadia, Microstationia, StellaNettiä, Ohjelmia joilla seurataan työkoneiden liikkeitä ja ajankäyttöä jne. Näitä sovelluksia ei vain saa linuxille, puhumattakaan niiden päälle rakennetuista järjestelmistä.

Sitä en tiedä kuinka paljon säästöjä tulisi siitä, että olisi windows ja linux työasemia sekaisin. Molemmille kuitenkin se tuki ja "huolto" tarvittaisiin.

Toki toivon ja odotan, että myös suljettujen ohjelmistojen valmistajat rupeaisivat tekemään softansa linuxille, en usko, että erikoisempia sovelluksia avoimen koodin tekijöiltä voidaan ihan heti odottaa.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #17 : 08.07.09 - klo:11.44 »
Itse laskisin äkkiä näin että kaikki muut käyttäjät tulisivat heti erinomaisesti toimeen nykyisellä Linuxilla paitsi ne joilla on erikoissovelluksia kuten esimerkiksi AutoCad ja siihen perustuvat sovellukset.  (Jos tarve on vain katsella / printatata .dwg-tiedostoja niin tuo käy kyllä ilman Windowsiakin.)    Isommilla yksiköilla kuten kunnat ja isommat yritykset säästö lisenssimaksuissa voi olla sen suuruinen että voitaisiin palkata Linux-miehiä töihin ja vielä jäisi rahaa kassaan.       
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Senior

  • Vieras
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #18 : 09.07.09 - klo:10.21 »
Tuosta siivousohjelmien käytöstä. Kotona windowssin kanssa aikoinaan painiessa jouduin niitä käyttämään. Mutta töissä, en koskaan.
Esimerkiksi kunnissa, olisi paljonkin työasemia joihin linux sopisi kuin nyrkki silmään, mutta myös paljon on työasemia joissa linuxilla ei tekisi mitään. Esim. Oma työni on kunnallistekniikan puolella, jossa tarvitaan AutoCadia, Microstationia, StellaNettiä, Ohjelmia joilla seurataan työkoneiden liikkeitä ja ajankäyttöä jne. Näitä sovelluksia ei vain saa linuxille, puhumattakaan niiden päälle rakennetuista järjestelmistä.

Sitä en tiedä kuinka paljon säästöjä tulisi siitä, että olisi windows ja linux työasemia sekaisin. Molemmille kuitenkin se tuki ja "huolto" tarvittaisiin.

Toki toivon ja odotan, että myös suljettujen ohjelmistojen valmistajat rupeaisivat tekemään softansa linuxille, en usko, että erikoisempia sovelluksia avoimen koodin tekijöiltä voidaan ihan heti odottaa.

En tiedä onko esimerkkini relevantti vertauskohde. Japanin teollisuudessa jokaisella työntekijällä on velvollisuus vastata oman työympäristönsä siisteydestä. Voitaisiinko kunnallishallinnon työntekijältä tulevaisuudessa vaatia sellainen osaaminen, että hän kykenee oman työasemansa järjestelmän "perussiivoamisen" ilman että mikrotukea oltaisiin aina huutamassa paikalle.

PS. On totta, että toistaiseksi osa kunnallishallinnonkin työasemista täytyy pitää Windowsilla. Mutta suurin osa voitaisiin siirtää jo nyt Linuxille. Ja mitä tulee Cad-ohjelmiin, niin niitähän löytyy jo nyt Linuxille ja tulevaisuudessa huomattavasti enemmän. Muistelkaapas miten vähän sovellusohjelmia Linuxille oli esim. 9 vuotta sitten.

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Vs: Kalman kellot kolisee MS:ää
« Vastaus #19 : 09.07.09 - klo:10.58 »
Ei todellakaan ole mitään järkeä ruveta kouluttamaan toimistotyöntekijöitä putsaamaan koneitaan, saati sitten antamaan heille oikeuksia moiseen. Juuri sen takia harvemmin on ongelmia noiden asioiden kanssa kun käyttäjillä ei ole oikeuksia asentaa mitään mistä sattuu ohjelmia. Sama toki täytyisi olla linux ympäristössä, käyttäjät ja ylläpitäjät erikseen.

Linuxille toki löytyy Cad ohjelmia, mutta ei ohjelmia jotka olisivat erikoistuneet esimerkiksi jätevesiputkistojen suunnitteluun ja niiden tietokannan ylläpitoon, tai ohjelmistoa joka olisi erikoistunut tieverkkotietokannan ylläpitoon. Siksi tarvittaisiin jokin "suuri" (Bentley/AutoDesk) panostamaan myös linuxiin, tai vaihtoehtoisesti täytyisi jostain saada vinopino osaavia CAD asiantuntijoita tekemään avointa Cadiä ja siihen useita eri sovelluksia pyörimään päälle.