Tässä pitäisi nyt tehdä ubuntusta pelaamiseenkin sopiva puoli, ettei tarvii odottaa lähes 7 minsaa että wintööt käynnistyy. Minulla on windowsin levyosiolla asennettuna muutama peli jotka haluaisin toimimaan. Kovalevyn pienestä koosta(280gb) ja ubuntun pienestä osiosta(20gb) johtuen en viitsisi asentaa kaikkia pelejä uudelleen ubuntulle winen kautta. Osa peleistä toimiikin jo, kuten AOE II, mutta senkin grafiikat pätkivät vaikka otan työpöydän tehosteet pois. Seuraavien pelien kanssa on ollut siis ongelmia:
Age of mythology ja Titans: Valitti MSXML 4.0 puuttumista. Asensin sen winellä. Nyt molemmat(mythology ja titans) kaatuvat movieplayerin jälkeen. Ne siis luultavasti kaatuvat varsinaisen pelisovelluksen käynnistyessä. Kaatumisen jälkeen koko kone menee jumiin(musta ruutu) ja se pitää sammuttaa virtanamiskasta Molemmat löytyvät WineHQ:n pelilistasta. Molemmat käynnistän suoraan pelin omasta exestä.
Age of Empires II: Grafiikat pätkivät hieman ja valikoiden tekstit ovat mustia(norm. vaaleita). Myös kajareista kuuluu outoja "rysähdyksiä" ei siis peliääniä
Age of Empires III: Käynnistyy melko lupaavasti cd:n tarkistus ruutuun, jonka jälkeen koko homma leviää käsiin. Tulee joku virheilmoituksen tapainen laatikko, jossa ei lue mitään. Tämäkin suoraan omasta exestä käyntiin. Autorunilla käynnistäessä ehdottaa asentamista.
BattleField 2: Sama juttu kuin AOE III:n kanssa, paitsi ettei virheilmoitusta tule. Joko koko kone kaatuu tai sitten palaa työpöydälle. Tämänkin käynnistän suoraan exestä programfileistä, ja löytyy WineHQ:n toimivien pelien listasta.
Näiden pelien toimiminen olisi tärkeä juttu, ja sen jälkeen on vistan lähtö lähellä. Muutamat pelit olen saanut itse toimimaan, kuten Life for speed ja elastomania. Elmassa äänet eivät toimi kunnolla, mutta LFS toimii täysin. Jos ubuntulla pelaaminen vaatii, että pelit asennetaan winellä, niin otan ne windows puolelta pois, ja laitan ubuntuun, mutten viitsisi tehdä mitään kovin hazard kokeiluja itse. Windows puolen aion kuitenkin säilyttää.
Edit: Ubuntuna Jaunty ja koneena HP Palvilion dv5 1058eo. Näytönohjaimena Ati Mobility Radeon 3450 ja Laiteajureista määritetty FGLRX ajuri käytössä.