Kirjoittaja Aihe: Ei mene jakeluun.  (Luettu 6881 kertaa)

bonus13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Ei mene jakeluun.
« : 25.06.09 - klo:10.43 »
Nyt olisi apu tarpeen varsin merkillisessä asiassa, nimittäin minun käännytys työ ei ole onnistunut. Olen yrittänyt vakuutella kaverille kuinka vakaa ja turvallinen Linux Ubuntun käyttäminen on, mutta ei mene jakeluun ei >:(

Kaveri käyttää ainoastaan tietokonetta laskujen maksuun, tilisiirtoihin ja normaali surffaukseen, ei muuhun. Miksi siis maksaa ominaisuuksista( Windows Vista) joita ei tarvitse, tätä olen kysellyt ja jankannut.

Minulla kun on se käsitys, että kun Ubuntu 9.04 asentaa ja päivittää automaattisesti muuta ei tarvitse tehdä, ei tarvita palomuuria ei virussoftia, jotta kyseiset toiminnat voi tehdä.
Olenko se minä joka on ollut väärässä ???

Jos olen oikeassa vääntäkää tähän ketjuun rautalangasta kaverin nähtäväksi, että sitä F-securea ei tarvita joka koneessa. "Ubuntu kaapataan ja se tulee mömmöjä täyteen, kun ei sitä kukaan valvo"  argh..., koittakaa te välillä ::)

Storck

  • Vieras
Vs: Ei mene jakeluun.
« Vastaus #1 : 25.06.09 - klo:10.49 »
Kaveri käyttää ainoastaan tietokonetta laskujen maksuun, tilisiirtoihin ja normaali surffaukseen, ei muuhun. Miksi siis maksaa ominaisuuksista( Windows Vista) joita ei tarvitse

Olet jo myöhässä, se visva on maksettu koneen ostohetkellä - ei sitä kannata ENÄÄ hävittää.


ei mene jakeluun ei >:(

argh..., koittakaa te välillä ::)

Kokeile erilaista lähestymistä, älä puhu visvasta mitään, ehdottele Ubuntun asentamista visvan rinnalle. Niin minäkin olen tehnyt ja yllättäviltä tahoilta kerrottu ettei vindoussia käytetä enää ollenkaan kun Ubuntu oin niin helppo - ei pöpöjuttujen päivityksiä eikä niillä tarkistuksia.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ei mene jakeluun.
« Vastaus #2 : 25.06.09 - klo:11.07 »
Älä tuputa väkisin kenellekkään.

Jos kaveri ei halua käyttää niin se on hänen murheensa.
Hienovaraisesti kannattaa vihjailla muista vaihtoehdoista ja niiden ominaisuuksista.


Ja ei, tällä hetkellä ei ole samanlaista tarvetta palomuurien ja antivirus ohjelmien fanaattiseen tarkkailuun kuten windows-maailmassa.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ei mene jakeluun.
« Vastaus #3 : 25.06.09 - klo:11.07 »
En ikinä enää uskaltaisi käyttää Windowsilla verkkopankkia vaikka ois mitkä suojukset tahansa viriteltynä. Pankkipöpöjä on ja niistä tehdään koko ajan muunnelmia. Jossakin vaiheessa tulee aina hetki, että uusi haitta on vapaana eikä tutkiin ole päivitystä.

Sellaisia haittaohjelmia siis on, jotka kaappaa näppikseltä pankkitunnukset ja lähettää ne rikollisille. Ruotsissahan oli joskus sellainenkin, joka kysyi avainluvun kahteen kertaan ja toinen lähetettiin rikollisille hämärähommia varten.

Jaa, että miksikö Linux olisi sitten turvallisempi tässä asiassa? Perimmäisestä syystä voisi tietysti vääntää tappiin asti, mutta tosiasia on se, että Linuxille vastaavia pöpöjä ei ole koskaan ollut, vaikka niitä on varmasti yritetty tehdä. Perimmäisellä syyllä ei sinänsä ole edes kamalasti väliä, koska jos vaikka olisi niin, että Windowsin turvattomuus johtuisi vain johtavasta markkina-asemasta ja sen tuomista lieveilmiöistä (hyökätään siihen, koska saadaan samalla vaivalla enemmän koneita saastutettua), ei se muuta sitä tosiasiaa että haittaohjelmia on Linuxille käytännössä 0, eikä ihan lähitulevaisuus sitä asiaa radikaalisti muuta.

bonus13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Ei mene jakeluun.
« Vastaus #4 : 25.06.09 - klo:11.39 »
Ylläpidolle nöyrin anteeksi pyyntö, avaus meni minulta väärälle osastolle, samalla kun opettelen Ubuntua opettelen tämän foorumin käyttöä. :o

Itse olen erittäin tyytyväinen Ubuntun käyttäjä, jatkuvaa opiskeluahan tämä on, mutta erittäin mielenkiintoista. Harppaus tuntuu yhtä suurelta kuin aikanaan Win 3.11 hyppääminen Win 95.

Harmaat aivosolut joutuvat koetukselle nyt tuon Gimpin kanssa, hyppäys on melko suuri, kun käytössä on ollut Microsoft digital image pro. Kyllä tämä tästä ;D

Tähän astisista vastauksista voin todetta, että olin oikeassa Ubuntun turvallisuus asioissa, päivä pelastettu ;D


planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Ei mene jakeluun.
« Vastaus #5 : 25.06.09 - klo:12.38 »
Pahin asia, minkä Windows (XP) on ihmisille tehnyt, on mielten myrkytys. Ihmiset ovat tottuneet huonosti toimiviin koneisiin, hyväksyvät puolen tunnin buuttaukset ja muut, sekä ajattelevat tietotekniikan vaan olevan sellaista.

peran

  • Vieras
Vs: Ei mene jakeluun.
« Vastaus #6 : 25.06.09 - klo:13.22 »
Niin kyllä sitä tyytyväistä MikroSoftin asiakasta on yrittää käännyttää, mutta kun ilmenee ongelmia, niin siinä on markkinarako tyrkytykselle. Ongelmista esim. Nikerialaiselle tilille on siirtynyt kaikki minun varani, Boottaus kestää, kestää ja kestää tai ntfs osio on mennyt solmuun eikä Vista romppuja löydy mistään.

Kyllä minäkin olen yrittänyt mainostaa Ubuntua, mutta ongelmia siedetään niin kauan kunnes niistä tulee ylivoimaisia.
« Viimeksi muokattu: 25.06.09 - klo:13.24 kirjoittanut peran »

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Ei mene jakeluun.
« Vastaus #7 : 25.06.09 - klo:14.43 »
Ei kannata väkisin tyrkyttää tai yrittää selittää miten kaikki asiat olisi parempi tehdä Linuxilla - johtaa helposti siihen että kaveri on heti sun kimpussa kun joku ei toimikaan täsmälleen kuten Windowsissa.

Kun käytät itse Linuxia, niin kyllä kaveri ajan myötä näkee minkälainen se on ja miten se eroaa.

bonus13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Ei mene jakeluun.
« Vastaus #8 : 25.06.09 - klo:15.35 »
Ei kannata väkisin tyrkyttää tai yrittää selittää miten kaikki asiat olisi parempi tehdä Linuxilla - johtaa helposti siihen että kaveri on heti sun kimpussa kun joku ei toimikaan täsmälleen kuten Windowsissa.

Kun käytät itse Linuxia, niin kyllä kaveri ajan myötä näkee minkälainen se on ja miten se eroaa.

Enhän minä suinkaan väkisin ;D itseäni yllätti järjestelmän vakaus, nopeus sekä muunneltavuus. Hyvänä puolena pidän myös sitä, kun hätä on suuri on apukin lähellä, jos menee sormi suuhun klikkaa itsensä tänne ja jo vain kohta papan pingviini voi hyvin ;D, siitä kiitos foorumi laisille.

Sysi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: Ei mene jakeluun.
« Vastaus #9 : 25.06.09 - klo:18.47 »
Kyllä minä aina jaksan muistuttaa kavereille miten kivoja monet perusjutut on linuxin puolella.

Pyöräytät boottaavan tikun ja näytät kaverille sen omalla koneella minkälainen on, sitten voi asentaa wintoosan kupeeseen jos ei tunnu ahdistavan käyttö. Jääräpäitäkin tosin löytyy, outoja taustattomia pelkojakin turhan usein.

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Ei mene jakeluun.
« Vastaus #10 : 25.06.09 - klo:18.54 »
Kyllähän se niin on, että ketään ei voi eikä SAA pakottaa vaihtamaan käyttöjärjestelmää. (eikä kyllä mitään muutakaan)
Kuten gdm jo mainitsikin niin jossei kaveria kiinnosta kokeilu niin anna olla. Sinun vakuuttelusi pitemmän päälle alkaa vain ottamaan häntä sen verran päähän, ettei ainakaan kokeile. Oletko koskaan edes antanut hänen kokeilla järjestelmää? teet boottaavan livetikun tai CD:n ja menet käymään niin sanot että nyt olis tää, että voisit kokeilla ja voisin näyttää niitä hyviä juttuja tässä, ilman että asennetaan mitään. Ei puhe ihmisiä yleensä käännytä (ellet sitten ole seudun paras myyntitykki), hyvät asiat pitää itse oivaltaa ennenkun tahdotaan muutosta.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

Vcrsly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Ei mene jakeluun.
« Vastaus #11 : 28.06.09 - klo:02.51 »
Monet ihmiset käyttävät Windowsia, koska siinä asiat toimivat - eivät välttämättä jouhevasti tai loogisesti, mutta ne toimivat. Windowsilla lähes kaikki laitteet toimivat koska se on yleisin käyttöjärjestelmä. Microsoftilla on lisäksi paine tukea laitteita, että se saa rahaa. Tätä vastaavaa painetta ei ole avoimella käyttöjärjestelmällä. Linuxin "harvinaisuudesta" johtuen monet laitevalmistajat eivät myöskään tarjoa välttämättä ajureita ja keskivertokäyttäjällä ei riitä kiinnostus saati taito (miksi pitäisi?) säätää päiviä koneen kanssa, että saa edes perusasiat toimimaan.

Itse siirryin Ubuntun käyttöön koska XP vain tunnusti niin raskaalta, enkä kummemin enää pelejäkään pelannut.  Nykyisellä Ubuntulla eivät kaikki asiat toimi, mutta pystyn elämään niiden puutteiden kanssa. Kynnys vaihtaa takaisin Windowsiin ei ole kuitenkaan enää kovin suuri.

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ei mene jakeluun.
« Vastaus #12 : 28.06.09 - klo:09.54 »
Monet ihmiset käyttävät Windowsia, koska siinä asiat toimivat - eivät välttämättä jouhevasti tai loogisesti, mutta ne toimivat.
Riippuu asiasta.

Lainaus
Windowsilla lähes kaikki laitteet toimivat koska se on yleisin käyttöjärjestelmä.
Windowsilla toimii lähes kaikki lisälaitteet sen takia, että valmistajat tarjoavat sille ajurit. Ei sen takia, että se on yleisin tai millään tapaa paremmin erilaisia laitteita tukeva käyttöjärjestelmä.

Lainaus
keskivertokäyttäjällä ei riitä kiinnostus saati taito (miksi pitäisi?) säätää päiviä koneen kanssa, että saa edes perusasiat toimimaan.
Määrittele perusasia. Joidenkin asioiden kanssa toki saattaa joutua painimaan, mutta useimmat perusasioiksi luokiteltavat asiat toimivat helpommin kuin Windowsissa (mielipide). Lisäksi Linux on konfiguroitavissa erikoistilanteisiin selkeästi joustavammin.

Lainaus
Kynnys vaihtaa takaisin Windowsiin ei ole kuitenkaan enää kovin suuri.
Jokainen saa käyttää sitä mitä haluaa, joten siitä vaan XP:tä asentamaan. Kyllähän se hetken toimii nopeasti.

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Ei mene jakeluun.
« Vastaus #13 : 28.06.09 - klo:12.57 »
Älä käännytä, vaan nauti oman käyttiksen toimivuudesta. Jos kaverin kone tilttaa ja soittelee sua apuun, niin sano ettet enää sellasia wintooseja korjaa, kun ovat niin so last season ;)

Storck

  • Vieras
Vs: Ei mene jakeluun.
« Vastaus #14 : 28.06.09 - klo:13.44 »
Älä käännytä, vaan nauti oman käyttiksen toimivuudesta. Jos kaverin kone tilttaa ja soittelee sua apuun, niin sano ettet enää sellasia wintooseja korjaa, kun ovat niin so last season ;)

Niin tai sano ettet ENÄÄ OSAA korjata vindousseja kun ovat niin hankalia KÄYTTÄJÄLLE. Niin minä sanon...   ;D  usein vastataan: tule sitten asentamaan se Ubuntu

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Vs: Ei mene jakeluun.
« Vastaus #15 : 28.06.09 - klo:14.39 »
 Tytärkin asensi läppäriinsä Ubuntun, kun Windows tilttasi. Edellisen kerran, kun Ubutua koneeseen kokeiltiin se ei toiminut mutta tämä uusin versio toimii moitteettomasti, ja tyttö tuntuu olevan tyytyväinen valintaansa.

Linux user # 406601

PenguinNerd

  • Vieras
Vs: Ei mene jakeluun.
« Vastaus #16 : 28.06.09 - klo:14.40 »
Tavallisesti olisin vastannut tähän, että pakko on kaikkien käyttää ubuntua!  ;D Hhehehe!! Mutta nöyrtyneenä tyydyn toteamaan että valitettavasti ketään ei voi pakottaa mihinkään.. Harmi sinänsä  ::)

Eipä minullakaan ole onnistunut veljen, ei isän ei äidin ei kenekään käännytys ubuntuun...  :(


No veli sentään joskus käyttelee Ubuntua.. Koska on pakko.. Koneellani pyörii vain Ubuntu!  Heh! ;D  ;)

edit: Veli käyttää nyt Ubuntua koneellaan ja täysin vapaaehtoisesti. Pahoittelen yliviivatun tekstin asennetta.
« Viimeksi muokattu: 29.07.09 - klo:09.47 kirjoittanut PenguinNerd »

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ei mene jakeluun.
« Vastaus #17 : 28.06.09 - klo:14.46 »
Tavallisesti olisin vastannut tähän, että pakko on kaikkien käyttää ubuntua!  ;D Hhehehe!! Mutta nöyrtyneenä tyydyn toteamaan että valitettavasti ketään ei voi pakottaa mihinkään.. Harmi sinänsä 

Tuollainen asenne on erittäin haitallista koko linux-jakeluiden kentässä. Saa käyttäjät turhan fanaattisen kuvan, joka ei hevin karise.

Ubuntu ei taatusti ole se ainoa/paras jakelu, vaan vaihtoehto. Jokaisella pitää olla se mahdollisuus itse vaikuttaa mitä koneellansa ajaa.
Ei sinulla, eikä taatusti minullakaan ole oikeutta sanoa toiselle että, "homma on nyt näin, utuntu koneelle ja sassiin!"

Edelleen, antaa jokaisen käyttää sitä järjestelmää, millä saa tehtävänsä hoidettua, mitä varten kone on olemassa.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

PenguinNerd

  • Vieras
Vs: Ei mene jakeluun.
« Vastaus #18 : 28.06.09 - klo:14.57 »
Tavallisesti olisin vastannut tähän, että pakko on kaikkien käyttää ubuntua!  ;D Hhehehe!! Mutta nöyrtyneenä tyydyn toteamaan että valitettavasti ketään ei voi pakottaa mihinkään.. Harmi sinänsä 

Tuollainen asenne on erittäin haitallista koko linux-jakeluiden kentässä. Saa käyttäjät turhan fanaattisen kuvan, joka ei hevin karise.

Ubuntu ei taatusti ole se ainoa/paras jakelu, vaan vaihtoehto. Jokaisella pitää olla se mahdollisuus itse vaikuttaa mitä koneellansa ajaa.
Ei sinulla, eikä taatusti minullakaan ole oikeutta sanoa toiselle että, "homma on nyt näin, utuntu koneelle ja sassiin!"

Edelleen, antaa jokaisen käyttää sitä järjestelmää, millä saa tehtävänsä hoidettua, mitä varten kone on olemassa.

Hupsista en minä ihan noin tarkoittanut sanoa..   :'( Siis no noin minun piti sanoa kuin sinun. Olen pahoillani turhasta fanaattisuudestani (joka on ilmeisesti pahasta? Vai?  >:(  :'(  Käsitinkö oikein?)

Ilmeisesti mulla on vieläkin paaaljon opittavaa..

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ei mene jakeluun.
« Vastaus #19 : 28.06.09 - klo:15.17 »
Olen pahoillani turhasta fanaattisuudestani (joka on ilmeisesti pahasta? Vai? :'(  Käsitinkö oikein?)

Ilmeisesti mulla on vieläkin paaaljon opittavaa..

Milloinkas fanaattisuudesta on jotain hyvää seurannut?
Otat ihan rauhallisesti vain, turha hötkyillä, tulee vain pahaa jälkeä. Kyllä nuo asiat jossain vaiheessa valkenee, itse kullekin.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!