Kirjoittaja Aihe: Tiedostojärjestelmien nopeudet työpöytäkäytössä  (Luettu 2447 kertaa)

vtp

• Käyttäjä
    • Profiili
Tervehdys! Tiedostojärjestelmän suorituskyvyistä on teoriatasolla vertailuja netti pullollaan koskien lähinnä palvelimia. Toiset ovat nopeita isoilla ja toiset pienillä tiedostoilla. Nämä eivät kuitenkaan ainakaan itselleni kerro, mikä palvelee normaalia työpöytäkäyttöä parhaiten. Aiheesta on varmaan keskusteltu täällä aiemminkin, mutta kertaus on opintojen äiti.

Itse asensin Xubuntu 8.04:n IBM T23-koneelle, missä on 80GB kovalevy ja 512MB muistia. Laitoin tiedostojärjestelmäksi xfs:n. Mielestäni valinta oli hyvä. Suorastaan yllättävä, miten nopeasti tämmöinen kone työpöytäkäytössä toimii esimerkiksi Windowsiin verrattuna. Laitoin myös preloaderin ja prelinkin käyttöön, joten näilläkin saattaa olla osuutensa. Jäi kuitenkin mietittymään, olisiko reiserfs ollut karvan verran nopeampi. Entä ext3 "data=writeback" -valinnalla?

EDIT: laitetaanpä vähän aikoja: OpenOffice täyden bootin jälkeen 7 sek, Firefox 6 sek.

Hibernate-tilasta herättyä: OpenOffice ja Firefox molemmat n. 4.5 sek.

Mielestäni ihan hyvät ajat ottaen huomioon, että kone on nykymittapuun mukaan aika mopo...

Jännä tuo hibernaten ja normaalibootin ero, koska kone sammuu samalla lailla virrattomaksi, joten ram tyhjenee täysin.

EDIT2: korjattu tekstiin "ext2 -> ext3"
« Viimeksi muokattu: 17.06.09 - klo:20.38 kirjoittanut vtp »

vmapinf

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Tiedostojärjestelmien nopeudet työpöytäkäytössä
« Vastaus #1 : 17.06.09 - klo:20.36 »
Nyt kannattaisi kokeilla ext4 vaihtoehtoa. Tosin vaatii sitten 9.04 Ubuntun (tai tuoreemman kernelin).
Itse en ole ehtinyt vielä kokeilla, mutta hyviä juttuja olen lukenut.

Itsellä ajossa nyt XFS seuraavilla parametreilla:
rw,noatime,nodiratime,logbufs=8,logbsize=256k,noquota

juyli

• Vieras
« Vastaus #2 : 17.06.09 - klo:21.31 »
Itse asensin Xubuntu 8.04:n IBM T23-koneelle, missä on 80GB kovalevy ja 512MB muistia. Laitoin tiedostojärjestelmäksi xfs:n.
Tuskin tiedostojärjestelmällä on sen suurempaa merkitystä, kun koneen käyttötarkoituksen ymmärtää. Eiköhän monet muut koneen ominaisuudet ole ratkaisevampia. Käytössä ext3:n (suositeltavin kaikkeen yleiskäyttöön) ohella xfs- sekä ext4-tiedostojärjestelmät. Jonkin sekunnin murto-osan nopeutuminen jossakin ympäristössä tuskin on merkittävä nopeudenlisäys.

vtp

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 17.06.09 - klo:23.02 »
Olen huomannut, että xfs:ään löytyy mm. defrag, jota ext3:lle ei ole. Tosin Linux-maailmassa fragmentoituminen ei liene kovinkaan iso ongelma.

Taitaa tuo nopeus tulla sitten ihan muista tekijöistä ja tällä kokoonpanolla tuntuu siten olevan komponentit kohdallaan kun ei pahemmin hidastele. Muistia tuli hommattua tuo 512M, joten siinä suurin tekimä. Tosin toimi 256MB:lläkin, mutta ero oli lisäyksen jälkeen todella selvä. Tuo preload -daemoni myös nopeuttaa ohjelmien käynnistystä kun se pystyy latailemaan useimmin tarvittavia kirjastoja ennalta vapaalle muistialueelle.

Storck

• Vieras
« Vastaus #4 : 17.06.09 - klo:23.03 »
Prosessori tekee ison osan nopeudesta.  (tai hitaudesta :) )

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #5 : 17.06.09 - klo:23.03 »
Olen huomannut, että xfs:ään löytyy mm. defrag, jota ext3:lle ei ole. Tosin Linux-maailmassa fragmentoituminen ei liene kovinkaan iso ongelma.

Eikös etx4:lle ole (ainakin tulossa) joku defrag? ???
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

vtp

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 18.06.09 - klo:13.09 »
Prosessori tekee ison osan nopeudesta.  (tai hitaudesta :) )

No jaa... minusta muistin loppuminen laittaa koneen kyykkyyn aiemmin vaikka olisi kuinka hienoa rautaa tahansa. Prosessorinopeus sen sijaan on ratkaiseva tekijä raa'an laskennan kanssa, kuvankäsittelyssä, video-editoinnissa, mutta perus työpöytäkäytön nopeuteen vaikutus ei ole näin suora. Olen huomannut, että kun jo hieman vanhempaan, mutta ei kuitenkaan ihan museokoneeseen, laittaa isomman ja nopeamman kovalevyn ja riittävästi muistia, niin käytettävyys nousee huimasti ja näinhän se on myös Windowsin kanssa. Tiedostojärjestelmä vaikuttaa osansa, mutta kuinka paljon, on sitten toinen juttu.

_Pete_

• Käyttäjä
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
« Vastaus #7 : 18.06.09 - klo:15.02 »
Itse asensin Xubuntu 8.04:n IBM T23-koneelle, missä on 80GB kovalevy ja 512MB muistia. Laitoin tiedostojärjestelmäksi xfs:n.
Tuskin tiedostojärjestelmällä on sen suurempaa merkitystä, kun koneen käyttötarkoituksen ymmärtää. Eiköhän monet muut koneen ominaisuudet ole ratkaisevampia. Käytössä ext3:n (suositeltavin kaikkeen yleiskäyttöön) ohella xfs- sekä ext4-tiedostojärjestelmät. Jonkin sekunnin murto-osan nopeutuminen jossakin ympäristössä tuskin on merkittävä nopeudenlisäys.

Kyllä ero on useita sekuntejakin vaikka olisi quadcore / raid, hyvänä esimerkkinä rm * isolle määrälle tiedostoja.