Kirjoittaja Aihe: Vanha skanneri  (Luettu 3440 kertaa)

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 820
    • Profiili
Vanha skanneri
« : 16.06.09 - klo:10.45 »
Kokeilen vanhaa skanneria, joka on nimeltään HP Skanjet 3400C. Laitoin virtajohdon rasiaan, mutta eipä mitään tapahdu. Sen verran eloa näyttää olevan, että skanneriin syttyy valo. Pitääkö ladata pakettienhallinnasta joku ohjelma, että saisi mahdollisesti laitteen toimimaan? Saattaa olla, että koko laite ei toimi, mutta yritän kuitenkin.

Lisään vielä, että eikö Ubuntu (jäi mainitsematta) pitäisi tunnistaa laite, jos se toimii?
« Viimeksi muokattu: 16.06.09 - klo:10.58 kirjoittanut makel58 »

Storck

  • Vieras
Vs: Vanha skanneri
« Vastaus #1 : 16.06.09 - klo:11.03 »
Kyllä sen pitäisi ymmärtää että skanneri on kiinni. Itse käytän skannerille sellaista kuin Xsane-nimistä ohjelmaa.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 820
    • Profiili
Vs: Vanha skanneri
« Vastaus #2 : 16.06.09 - klo:11.44 »
Kyllä sen pitäisi ymmärtää että skanneri on kiinni. Itse käytän skannerille sellaista kuin Xsane-nimistä ohjelmaa.

Mykkänä pysyy, eli taitaa olla sökö. No, eipä ole makasanutkaan mitään. Toin sen sellaisesta paikasta, johon tuodaan vanhoja tietokoneita ja muitakin laitteita purettavaksi. Harvoinpa sinne tuotaisiin ehjä laite.

Storck

  • Vieras
Vs: Vanha skanneri
« Vastaus #3 : 16.06.09 - klo:11.52 »
Odottele kun joku tietävämpi kommentoi, minulla ei muuta kokemusta kuin töpseli seinään ja skannaamaan.  ;D  kokemusta sekin   8)

jp1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Vanha skanneri
« Vastaus #4 : 16.06.09 - klo:12.44 »
Xsanea olen minäkin käyttänyt Canonin skannerin kanssa. Usb ja virtapistoke paikoilleen ja eikun skännäämään :D
Skannerin yhteensopivuuden voi tsekata täältä:
http://www.sane-project.org/sane-mfgs.html#SCANNERS
« Viimeksi muokattu: 16.06.09 - klo:12.47 kirjoittanut jp1 »
Ota neuvoja vastaan pääasiassa vain heiltä, jotka ovat jo olleet siellä mihin sinäkin olet menossa.

IBM ThinkPad T41 Pentium M 745 / Ubuntu 8.04LTS & XP Pro
HP Omnibook xe3 / Xubuntu 8.04LTS & Win98E

030366

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: Vanha skanneri
« Vastaus #5 : 16.06.09 - klo:20.10 »
itse takkusin canonin mp600sen kans. yritin kauan saada pelaamaan xsanella ja sain sitten vinkin koittaa jotain toista skannausohjelmaa. Toimi ensimmäisellä yrityksellä moitteetta. joten koita jotain muutakin kuin xsanea.

Storck

  • Vieras
Vs: Vanha skanneri
« Vastaus #6 : 16.06.09 - klo:20.17 »
itse takkusin canonin mp600sen kans. yritin kauan saada pelaamaan xsanella ja sain sitten vinkin koittaa jotain toista skannausohjelmaa. Toimi ensimmäisellä yrityksellä moitteetta. joten koita jotain muutakin kuin xsanea.

Jep, se pätee muihinkin vastaaviin ongelmiin - jos ei toimi niin toinen samaa asiaa tekevä ohjelma käyttöön. Se kun on niin helppoa, ei tarvitse mennä kaupasta hakemaan eikä maksa mitään. Se toinenkaan ohjelma  ;)

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 820
    • Profiili
Vs: Vanha skanneri
« Vastaus #7 : 17.06.09 - klo:02.08 »
itse takkusin canonin mp600sen kans. yritin kauan saada pelaamaan xsanella ja sain sitten vinkin koittaa jotain toista skannausohjelmaa. Toimi ensimmäisellä yrityksellä moitteetta. joten koita jotain muutakin kuin xsanea.

Minkä nimisiä muita skannausohjelmia on Ubuntuun saatavissa? Vielä kuitenkin epäilyttää, se kun oma Ubuntuni ei reagoi mitenkään kun laitan skannerin virtajohdon pistokeeseen. Eli voiko se kuitenkin toimia, kun sen skannausohjelman asentaa?

Jp1 mainitsi USB:stä. Pitäisiköhän siihen olla johto? Tässä laitteessa ei ole nyt USB-johtoa. On vain virtajohto ja sellainen leveillä liittimillä varustettu valkoinen johto.

« Viimeksi muokattu: 17.06.09 - klo:02.16 kirjoittanut makel58 »

peran

  • Vieras
Vs: Vanha skanneri
« Vastaus #8 : 17.06.09 - klo:03.32 »
Jp1 mainitsi USB:stä. Pitäisiköhän siihen olla johto? Tässä laitteessa ei ole nyt USB-johtoa. On vain virtajohto ja sellainen leveillä liittimillä varustettu valkoinen johto.

Se leveillä liittimillä varustettu valkoinen johto on joko printteriportin johto tai SCSI:n johto. Joka tapauksessa kyseinen johto pitäisi saada kytketyksi tietokoneeseen. Ja joka tapauksessa kytkennät kannattaa tehdä kun tietokone ja skanneri molemmat ovat kiinni.

Mikäli kyseinen johto on Printteriportin johto, niin siinä menee pitkä tovi ennen kuin saa skannattua. Siinä on nimittäin varsin verkkainen liikenne. Mikäli on kyseessä SCSI:n johto, niin pitää koneessa olla SCSI sovitin kortti, jotta liikennettä tapahtuu ollenkaan. Se onkin sitten jo nopeampi portti.

Lisä säädöistä en sitten tiedäkään l. tarviiko ko. portit lisäsäätöjä. Veikkaisin, ettei tartte, mutta kuitenkin pitää skanneri löytyä ennen toimimista. Lisäksi skanneri tulee olla tuettujen laitteiden joukossa. HP:t nyt todennäköisesti toimivat, mutta muista en nyt veikkauksia lähtisi arvuuttelemaan.

J3K

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: Vanha skanneri
« Vastaus #9 : 17.06.09 - klo:03.54 »
Taitaa olla aika harvinaisuus uudemmissa emoissa tämä LPT-portti?

Jollei sellaista ole, kympillä saa pci lisäkortin (2x LPT) emoon jos tilaa on. Toinen vaihtoehto on hankkia LPT->USB -adapterikaapeli jonka kanssa laitteiden toimivuudet ovat aika fifty-sixty (kuulemma)

Toinen asia on se miten paljon jaksaa/viitsii/kannattaa sijoittaa wanhaan laitteeseen jonka toimivuudesta ei ole mitään takeita.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 820
    • Profiili
Vs: Vanha skanneri
« Vastaus #10 : 17.06.09 - klo:10.12 »
Kyllä minä taidan heivata takasin tuon aparaatin ja hankkia jossakin vaiheessa uuden laitteen. Niin kuin J3K sanoikin, ei taida kannattaa alkaa hermoja tuhlaamaan tuollaiseen jonkun hylkäämään skanneriin, joka saattaa olla rikki. En minä ainakaan veisi hajotettavaksi ehjää konetta.