Kirjoittaja Aihe: NetPosti - Näkemyksiä?  (Luettu 7400 kertaa)

Ux64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 586
    • Profiili
NetPosti - Näkemyksiä?
« : 11.06.09 - klo:20.28 »
Rekisteröidyin tuossa juuri NetPostiin, vaikuttaa ihan hauskalta systeemiltä. Olen jo pitkään vihannut kaikkea mikä tulee postiluukusta, katsotaan vähentääkö tämä paljonkin roinan tulemista.

Täällä kun on kerran IT väkeä, niin käytätkö sinä netpostia tai muita sähköisiä materiaalipalveluita. Vai onko paperi vieläkin se ainoa oikea menetelmä postin toimittamiseen.

Jos asuisin paikassa missä olisi postilaatikko, niin todennäköisesti tarkistaisin postin vain sunnuntaisin. Sähköposti taas tulee jatkuvasti kännykkään, joten sen kautta tavoitettavuus on huomattavasti parempi.

Storck

  • Vieras
Vs: NetPosti - Näkemyksiä?
« Vastaus #1 : 11.06.09 - klo:21.07 »
Mitä kaikkea sinne netpostiin tulee/saa tulemaan?

henri_aleksi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: NetPosti - Näkemyksiä?
« Vastaus #2 : 11.06.09 - klo:21.18 »
Ymmärtääkseni kyseessä on lähinnä kilpaileva e-lasku implementaatio pankkien e-laskujen vastaanotosta.
"Theory is when you know something, but it doesn't work. Practice is when something works, but you don't know why.
Programmers combine theory and practice: Nothing works and they don't know why."

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: NetPosti - Näkemyksiä?
« Vastaus #3 : 11.06.09 - klo:22.12 »
Työnantajani yritti käännyttää meitä työntekijöitä netpostin käyttäjäksi.
Palkkalaskelman olisi saanut sinne postitettavaksi, on kuulema kätevämpi käyttää kuin kotiin postitettava paperiversio. Ja on kuulema halvempikin, työnantajalle ehkä....
Noh, en sitten vielä valinnut tuota "edistyksellistä" tapaa vastaanottaa palkkalaskelmaa.
Tosiaan on pelkkä "paluukanava", voit vain vastaanottaa "postia".

Ux64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 586
    • Profiili
Vs: NetPosti - Näkemyksiä?
« Vastaus #4 : 12.06.09 - klo:09.24 »
Mitä kaikkea sinne netpostiin tulee/saa tulemaan?

Noin 3300 yritykseltä postin. Eli kaikki jotka käyttävät eposti palvelua voivat toimittaa tuonne postia. Viestit saa JPG tai PDF muodossa ulos.

Mikäli olen ymmärtänyt oikein NetPosti ei ole mukana e-lasku järjestelmässä, vaikka laskujen osalta käyttävät samaa standardia.

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Vs: NetPosti - Näkemyksiä?
« Vastaus #5 : 14.06.09 - klo:14.07 »
Olen käyttänyt NetPostia jo vuosia ja olen ollut tyytyväinen. Siihen tulevat kaupungin laskut, TE-toimiston ja ammattiliiton posti etc. Käytän itse kaikessa mahdollisessa asioinnissa nettiä. Ei ole tarvinnut juuri lähetellä hakemuksia valokopioineen viranomaisille, tarvittavat liitteet olen pääsääntöisesti lähettänyt pdf-tiedostoina sähköpostilla suoraan käsittelijälle. Vähentää A4-saastetta. Sitäpaitsi paperit eivät pääse kovinkaan helposti hukkumaan kun ovat netpostin laatikossa ja varmuuskopiot omalla usb-kovolla ja sen varmistus dvd:llä.

Säästetään paperia ja jätetään puut lintujen käyttöön.  :)

Linux user #424871

Storck

  • Vieras
Vs: NetPosti - Näkemyksiä?
« Vastaus #6 : 14.06.09 - klo:14.21 »

Säästetään paperia ja jätetään puut lintujen käyttöön.  :)


Mistäs paperitehtaat sitten raaka-aineensa ottaa?  :D :D

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Vs: NetPosti - Näkemyksiä?
« Vastaus #7 : 14.06.09 - klo:22.56 »

Säästetään paperia ja jätetään puut lintujen käyttöön.  :)


Mistäs paperitehtaat sitten raaka-aineensa ottaa?  :D :D

MItkä ihmeen paperitehtaat?  ???  Vieläkö niitä on Suomessa? Ainakin täällä periferiassa ovat katoavaa kansanperinnettä.

Linux user #424871

Ux64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 586
    • Profiili
Vs: NetPosti - Näkemyksiä?
« Vastaus #8 : 15.06.09 - klo:10.11 »
Sitäpaitsi paperit eivät pääse kovinkaan helposti hukkumaan kun ovat netpostin laatikossa ja varmuuskopiot omalla usb-kovolla ja sen varmistus dvd:llä.

Samaa mieltä, mä olen siirtynyt myös muutama vuosi sitten elektroniseen arkistointiin ja tuntu tosi typerältä valokuvata papereita joita tuli postiluukusta jotka piti säästää.

Printteriä mulla ei ole ollutkaan varmaan viimeiseen viiteen vuoteen.

Off Topic: On se kyllä ihme ettei nettiäänestystä saada tällaisessa maassa toimimaan.

Monet väittää että paperit on niin hyviä, kun ne ei katoa. Mä väitän että papereissa on just se ongelma, että niitä pitäis kopiodia ja postittaa vaikka amerikkaan arkistoon ja lähetellä toiselle paikkakunnalle kopiot, että olisivat varmassa tallessa. Mielestäni paljon hankalampaa kuin elektroninen arkistointi. Jos taas asiakirjat on kotona, niin ne palaa asunnon mukana ihan kuten muukin kiinteä omaisuus jos kopioita ei ole jossain muualla.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3939
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: NetPosti - Näkemyksiä?
« Vastaus #9 : 15.06.09 - klo:11.20 »
Off Topic: On se kyllä ihme ettei nettiäänestystä saada tällaisessa maassa toimimaan.

suomen pitäisi rakentaa sisäinen verkko suomalaisille johon ei muun maailman kansalaisilla ole pääsyä. tällöin nettiäänestäminenkin olisi suomen päättäjille turvallista.
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Jiku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 248
    • Profiili
Vs: NetPosti - Näkemyksiä?
« Vastaus #10 : 15.06.09 - klo:11.27 »
Netposti on vain mahdollisimman huonosti toteutettu. Kun sinne tulee kirje, pitää kirjautua netpostiin postin sivuilta lukeakseen sen. Miksei sitä voisi välittää suoraan sähköpostiin salattuna? Ja itseasiassa, monessakohan hommassa todella tarvitaan Itellaa välissä rahastamassa?
Puoliksi suunniteltu on hyvin tehty

Storck

  • Vieras
Vs: NetPosti - Näkemyksiä?
« Vastaus #11 : 15.06.09 - klo:11.54 »
Netposti on vain mahdollisimman huonosti toteutettu. Kun sinne tulee kirje, pitää kirjautua netpostiin postin sivuilta lukeakseen sen. Miksei sitä voisi välittää suoraan sähköpostiin salattuna? Ja itseasiassa, monessakohan hommassa todella tarvitaan Itellaa välissä rahastamassa?


Sitähän se nykypäivänä on IKÄVÄ KYLLÄ, posti on oivaltanut sauman kun muut hulluna kilpaa ulkoistaa kaiken mahdollisen ja mahdottoman. Todella moni lasku jonka nykyään saamme kotiin tulee suoraan postilta, alkuperäinen firma vain välittää tiedot ketä laskutetaan ja kuinka paljon - posti hoitaa kaiken muun.
Esimerkkinä: vakuutusyhtiö XYZ lähettää laskun asikkaalle, todellisuudessa XYZ vain lähettää sähköisen listan postille joka tekee varsinaiset paperilaskut ja laittaa ne asiakkaalle.

Vilkaiskaa tulevia laskuja ja muita juttuja, todella monessa lukee itse laskussa jossain kohtaa POSTI (mikälieitellanykyään).    ;D

Jiku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 248
    • Profiili
Vs: NetPosti - Näkemyksiä?
« Vastaus #12 : 15.06.09 - klo:12.47 »
Netposti on vain mahdollisimman huonosti toteutettu. Kun sinne tulee kirje, pitää kirjautua netpostiin postin sivuilta lukeakseen sen. Miksei sitä voisi välittää suoraan sähköpostiin salattuna? Ja itseasiassa, monessakohan hommassa todella tarvitaan Itellaa välissä rahastamassa?


Sitähän se nykypäivänä on IKÄVÄ KYLLÄ, posti on oivaltanut sauman kun muut hulluna kilpaa ulkoistaa kaiken mahdollisen ja mahdottoman. Todella moni lasku jonka nykyään saamme kotiin tulee suoraan postilta, alkuperäinen firma vain välittää tiedot ketä laskutetaan ja kuinka paljon - posti hoitaa kaiken muun.
Esimerkkinä: vakuutusyhtiö XYZ lähettää laskun asikkaalle, todellisuudessa XYZ vain lähettää sähköisen listan postille joka tekee varsinaiset paperilaskut ja laittaa ne asiakkaalle.

Vilkaiskaa tulevia laskuja ja muita juttuja, todella monessa lukee itse laskussa jossain kohtaa POSTI (mikälieitellanykyään).    ;D

Oikeastikin käteviä tapoja on. Esim Saunalahdelta tulee tekstari kännyyn kun omassa saunalahdessa on lasku maksettavana.
Muutamalla klikkauksella saa maksettua verkkomaksuna.
Eikä vedä välistä muut kuin pankki siitä verkkomaksu-painikkeesta sivuilla :)

No on tuossa se huono puoli ettei sitä summaa voi itse editoida. Kerran oli laskussa virhe ja jouduin odottamaan maksamista niin kauan kuin aspa oli laskun korjannut. Toki niille ilmoitin että heistä johtuvista syistä en laskua voi ajallaan maksaa, niin vältti viivästyskulut..
Puoliksi suunniteltu on hyvin tehty

Saikku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: NetPosti - Näkemyksiä?
« Vastaus #13 : 16.06.09 - klo:11.57 »
Minä olen ollut erittäin tyytyväinen netpostiin. Sähköisten laskujen lisäksi huomattava plussa pankin palveluun verrattuna on mielestäni esimerkiksi palkkatodistusten saaminen netpostiin. Säilyvät siellä paljon varmemmassa tallessa kuin paperitulosteina jossain mappi-ö:ssä. Esimerkiksi keväällä veroilmoitusta tarkastaessa oli tosi näppärä kirjautua netpostiin ja tarkastaa arkistoidusta palkkakuitista verottajan ilmoittamien tietojen vastaavuus omaan palkkakuittiin verrattuna.

Jiku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 248
    • Profiili
Vs: NetPosti - Näkemyksiä?
« Vastaus #14 : 16.06.09 - klo:12.39 »
Juuri kun pääsin kiroamaan käytön vaikeutta, niin S-pankiin tuli ominaisuus jossa netpostin saa integroitua osaksi nettipankkia.
Sinne kun nyt kuitenkin joutuu kirjautumaan välillä, niin samalla hoituu sitten postitkin.
Puoliksi suunniteltu on hyvin tehty

Ux64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 586
    • Profiili
Vs: NetPosti - Näkemyksiä?
« Vastaus #15 : 16.06.09 - klo:17.41 »
Juuri kun pääsin kiroamaan käytön vaikeutta, niin S-pankiin tuli ominaisuus jossa netpostin saa integroitua osaksi nettipankkia.
Sinne kun nyt kuitenkin joutuu kirjautumaan välillä, niin samalla hoituu sitten postitkin.

Ainoa vika on se, että e-laskuja ei saa NetPostin eikä S-Pankin kautta. Tuon ne voisi vielä fiksata, tuli ne sitten kumpaan järjestelmään vaan. Eikä edes teknisesti pitäisi olla haastavaa, lähinnä lienee kyse politiikasta tässä vaiheessa.

mlaitinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: NetPosti - Näkemyksiä?
« Vastaus #16 : 30.06.09 - klo:10.54 »
Netposti on vain mahdollisimman huonosti toteutettu. Kun sinne tulee kirje, pitää kirjautua netpostiin postin sivuilta lukeakseen sen. Miksei sitä voisi välittää suoraan sähköpostiin salattuna? Ja itseasiassa, monessakohan hommassa todella tarvitaan Itellaa välissä rahastamassa?
Juuri samaa olin tulossa tänne kommentoimaan. Nappasin syötin kun työpaikalla ilmoitettiin, että palkkakuitit voi saada sähköisesti. Netpostia en ollut ennen käyttänyt ja jotenkin oletin että voisin saada palkkakuitit sähköpostiini. Ei näin. Joutuu tosiaan kirjautumaan erikseen, että pääsee selaamaan näitä. Jos Itella selittelee tätä jollain tietoturvalla, niin voin vaan todeta, että minähän olen jälkikädessä se henkilö, joka päättää minun omasta tietoturvastani.

THS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: NetPosti - Näkemyksiä?
« Vastaus #17 : 24.08.09 - klo:18.39 »
Oon seuraillu Netpostia jo useamman vuoden, mut en ole kovin
aktiivinen käyttäjä. Ideaa siinä minusta on paljonkin. Itellä
ainakin on kaikki paperipostit sekasin eri pöydillä kroonisesti.
Laskut on samoissa pinoissa Akujen ja roskamainosten kanssa.
Kun taloon tulee kuuden hengen ja yhden firman postit, niin joskus
vähän haetuttaa.  Sähköisestä arkistosta eivät katoa jos opettelee
systeemin joustavan käytön.  Pankit arkistoi kyllä kans laskuja, mut
ei muuta tärkeää postia. Lisäksi posti on vain saajan luettavissa, ei
koko ruokakunnan ja jopa vieraiden silmäiltävissä. Tuo kirjautuminen
palveluun on ollu mullekin vähän laiskanlaista, mut sehän on
opittavissa.  Uskon et Netposti tulee yleistymään kunhan sen edut
huomataan. Toivottavasti saavat palvelun tarpeeksi selkeäksi
ja helpoksi kaiken kansan käyttöön (monipuolisen arkistointoinnin
kärsimättä). Ei oo helppo rakentaa. Esim Soneran nettivalikot liian
sekavia. Palvelu ei mielestäni maksa mitään et noita aiempia välistäveto
-juttuja en oikeen tajunnu. Postihan postin jakaa paperisenakin.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3939
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: NetPosti - Näkemyksiä?
« Vastaus #18 : 24.08.09 - klo:18.51 »
joko löysuitte sen ihanan systeemin missä saa valita keiden lähettämiä kirjeitä ei halua muuta kuin sähköisenä :) kiva systeemi ja sähköpostinkin saa valittua niin ettei sähköposti ilmoituksia tule kuin vaan niistä mitkä pelkästään sähköisinä haluaa
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Ux64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 586
    • Profiili
Vs: NetPosti - Näkemyksiä?
« Vastaus #19 : 29.08.09 - klo:16.22 »
joko löysuitte sen ihanan systeemin missä saa valita keiden lähettämiä kirjeitä ei halua muuta kuin sähköisenä :) kiva systeemi ja sähköpostinkin saa valittua niin ettei sähköposti ilmoituksia tule kuin vaan niistä mitkä pelkästään sähköisinä haluaa

En löytänyt? Siellä on tuollainen ominaisuus? No mutta sehän on hienoa. Mua ainakin hämää kun osa dokumenteista mm. S-Pankin visa-laskut tulevat sekä sähköisinä että paperisina. Kerrassaan raivostuttavaa.

Mutta jos olen ymmärtänyt paperiversion mukana tulevat NetPostin mainoslaput oikein, niin kauan ei taida paperilaskut tulla ainakaan ilmaiseksi.