Kirjoittaja Aihe: Miten käytetään dy.fi  (Luettu 8346 kertaa)

maikkari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Miten käytetään dy.fi
« : 10.06.09 - klo:08.31 »
Elikkäs miten tohon dy.fi -hommaan saa tehtyä sivut? Mielellään ilmaiseksi. Olen yrittänyt saada apua, mutta kukaan ei ole auttanut. Toivottavasti täällä tärppää!
PS: En tiedä onko oikea alue...

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Miten käytetään dy.fi
« Vastaus #1 : 10.06.09 - klo:08.36 »
Siis sinne ei tehdä sivuja, vaan sinne tehdyt osoitteet ohjataan liittymäsi ip-osoitteeseen, koska se vaihtuu joskus ja on vaikea muistaa. Eli sinulla täytyy olla kotona toimiva palvelin (sen voi tehdä tavallisesta tietokoneesta).

IP-Osoitteen ohjaukseen on Wikissä neuvoja. En löytänyt itsekään... No foorumin haulla löytynee.
« Viimeksi muokattu: 10.06.09 - klo:08.39 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Miten käytetään dy.fi
« Vastaus #2 : 10.06.09 - klo:08.41 »
Kerro tarkemmin mitä haluat tehdä.

http://wiki.ubuntu-fi.org/Dynaaminen_DNS


maikkari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Miten käytetään dy.fi
« Vastaus #3 : 10.06.09 - klo:09.59 »
Öhh... Siis haluaisin tehdä nettisivut tuon dy.fin avulla. Kotona löytyy pazka läppäri jonka voi laittaa palvelimeksi.(?) Ja siis miten sen sivun tehtyä niin että omaosoite.dy.fi on se mun sivu? Kun oon siis niin vtun "tomppeli"(xD) näissä hommissa... Ja miten koneesta tehdään se palvelin? Oon oikeesti ihan imbesilli.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Miten käytetään dy.fi
« Vastaus #4 : 10.06.09 - klo:10.38 »
Vastasin kyllä jo tuohon yksityisviestiisi, mutta laitanpa nyt tähänkin. Eli asenna siihen jonkinlainen Ubuntu serverkin kelpaa, mutta se voi olla sitten vähän vaikeampi jos et ole päätteen kanssa sujut.

Sitten niitä ohjelmia eli tarvitset ainakin joko Apachen tai Lighttpd:n.
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude install apache2 php5 (tuo asentaa Apachen ja php5-tuen, joka voi olla turha jos et tarvitse php:tä) tai
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude install lighttp
Jos haluat käyttää sitä etänä asenna siihen ssh palvelin:
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude install openssh-serverOhjeita: http://wiki.ubuntu-fi.org/ssh-palvelin

Ne sivut sitten laitetaan oletuksena /var/www-hakemistoon ja jos sinulla on reititin (eli se loota josta ne johdot lähtee koneille) niin se pitää laittaa ohjaamaan portti 80 (voi olla myös http-nimellä tjsp.) sille palvelimelle (=vanha kannettava) sen lootan asetuksista. :)

Lisää ohjeita Wikissä ja täältä kysymällä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

maikkari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Miten käytetään dy.fi
« Vastaus #5 : 10.06.09 - klo:11.01 »
Siinä läppärissä on Windows XP ja mä kun en siis tajua mitään. Oon sen verran tyhmä, että mulle pitää olla vaihe-vaiheelta ohjeet, että tajuan, Tuolta wikistä en saa mitään tolkkua. Selittäsit nyt vaan vaihe vaiheelta, miten teit oman sivusi, palvelimen yms.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Miten käytetään dy.fi
« Vastaus #6 : 10.06.09 - klo:11.20 »
Tämä ei ole aivan kuten tein koska alunperin tuossa oli vain MythTV ja MythWeb, mutta kuitekin...

Asensin ensin Ubuntun siihen koneeseen (ihan normaalisti). Sitten asensin Apachen (kuten tuossa ylemmässä viestissä on tuo komento). Sitten tarvitset vain ne sivut sinne /var/www-hakemistoon. Periaatteessa nyt sinulla on palvelin eikä siinä sen kummempaa. Tuota porttiohjausta on vaikeampi selittää, koska se riippuu paljon siitä mikä ADSL-modeemi/reititin sinulla on käytössä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

maikkari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Miten käytetään dy.fi
« Vastaus #7 : 10.06.09 - klo:12.07 »
Voi p*****e kun pitää olla vaikeeta. Harmi ettei mistään saa ilmasiks semmosta helppoa www.omasivu.fi osoitetta...

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Miten käytetään dy.fi
« Vastaus #8 : 10.06.09 - klo:12.11 »
Voi p*****e kun pitää olla vaikeeta. Harmi ettei mistään saa ilmasiks semmosta helppoa www.omasivu.fi osoitetta...

On niitä sellasia ilmaisia mistä saa kotisivutilaa, ja monasti adsl yhteyden makana tulee kotisivu tilaa.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Miten käytetään dy.fi
« Vastaus #9 : 10.06.09 - klo:15.05 »
Voi p*****e kun pitää olla vaikeeta. Harmi ettei mistään saa ilmasiks semmosta helppoa www.omasivu.fi osoitetta...

Ja minä ymmärsin, että halusit oman palvelimen...  :-\

No joka tapauksessa tuo ohjeeni kattoi kyllä ihan kohtalaisen hyvin kaiken. Sen Dy.fi jutun voin neuvoa sitten, kun on ensin se palvelin...sekään ei ole vaikeaa. Vaikein on varmaan se ADSL-modeemin, koska sitä ei oikein voi neuvoa...paitsi jos omistaa vastaavan laitteen.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

maikkari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Miten käytetään dy.fi
« Vastaus #10 : 10.06.09 - klo:15.19 »
PERKULE! Just sen oman palvelimen mä haluan!!@## En juurikaan mitään suntuubi tai freewebs juttuja. Haluan sen oman palvelimen, ja palvon sitä, joka auttaa mua niin, että saan sen onnistumaan""""!!!!!@@@@####

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Miten käytetään dy.fi
« Vastaus #11 : 10.06.09 - klo:15.42 »
PERKULE! Just sen oman palvelimen mä haluan!!@## En juurikaan mitään suntuubi tai freewebs juttuja. Haluan sen oman palvelimen, ja palvon sitä, joka auttaa mua niin, että saan sen onnistumaan""""!!!!!@@@@####

No autetaanhan me.

Elikkäs anna sille windowsille kyytiä, lataa ubuntu palvelin levykuva ja polta se cd:lle, tuuppaa levy sisään ja asenna, asennuksen aikana tulee kysely että mitä kaikkea laitetaan niin valitse LAMP ja ssh serveri.

Hieman vaikea opastaa koska en tiedä kuinka paljon olet ubuntun tai yleensä linuxin kanssa touhunnut.

Lue ohjeita wikistä, jos ja kun tulee lisää kysyttävää niin kysy.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Miten käytetään dy.fi
« Vastaus #12 : 10.06.09 - klo:16.07 »
PERKULE! Just sen oman palvelimen mä haluan!!@## En juurikaan mitään suntuubi tai freewebs juttuja. Haluan sen oman palvelimen, ja palvon sitä, joka auttaa mua niin, että saan sen onnistumaan""""!!!!!@@@@####

Sitähän tässä touhutaan koko ajan... Ei kannata hermostua. :)

Tee nyt vain kuten HMI sanoo, mutta jos sinulla on joku ongelma/et ymmärrä niin kysy pois vaan. Feel free to ask... :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

maikkari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Miten käytetään dy.fi
« Vastaus #13 : 10.06.09 - klo:16.15 »
Kaikki muu on selvää, paitsi se, että miten saan läppäriin Ubuntun, koska se sekoaa aina kun yrittää sitä asentaa... Voisin tietysti tehdä tästä paremmasta koneesta palvelimen, kun tässä on jo se. Sivut on sitten auki millon on. ;) Mutta miten teen normi Ubuntusta palvelimen, niin että voi käyttää normaalissakin käytössä..?
« Viimeksi muokattu: 10.06.09 - klo:16.17 kirjoittanut maikkari »

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Miten käytetään dy.fi
« Vastaus #14 : 10.06.09 - klo:16.17 »
Itse olen asentanut ihan normi-Ubuntun. Siihen sitten asentanut LAMP-asennuksen ja SSH-serverin wikin ohjeiden mukaisesti. Ja dy.fi on käytössä ja palvelin toimii kauniisti samalla kun on normikäytössä.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Miten käytetään dy.fi
« Vastaus #15 : 10.06.09 - klo:16.25 »
Millä tavalla läppäri sekoaa kun yrität asentaa ubuntua?

maikkari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Miten käytetään dy.fi
« Vastaus #16 : 10.06.09 - klo:16.45 »
Ensin valittaa että BIOS on liian vanha, sen jälkeen vilistää tekstiä loputtomiin. Asennus ei vain onnistu. Rupesin tekemään tuota LAMP-asennusta parempaan koneeseen, jossa on jo Ubuntu, mutta failaan siinä kohassa, missä pitäis se sivu laittaa var/www kansioon. En voi tehdä sinne tiedostoa, koska pitäis varmaan olla root-käyttäjä että vois....

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Miten käytetään dy.fi
« Vastaus #17 : 10.06.09 - klo:17.24 »
Oikeuksia pitäisi saada mutta en osaa sanoa mikä olisi oikea, itse kun kokeilin niin enään ei ole oikeuksia edes katsella ;D .

maikkari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Miten käytetään dy.fi
« Vastaus #18 : 10.06.09 - klo:17.29 »
Huoh... Pittää varmaan asentaa jollekkin koneelle tuo palvelinubuntu. Mitäs mun pitää sitten tehä jos/kun oon asentanu sen?

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Miten käytetään dy.fi
« Vastaus #19 : 10.06.09 - klo:17.33 »
Huoh... Pittää varmaan asentaa jollekkin koneelle tuo palvelinubuntu. Mitäs mun pitää sitten tehä jos/kun oon asentanu sen?

Odotas ny, törmäät samaan ongelmaan vaikka asentaisit toiselle koneelle.
Käytä hakua niin löytyy paljon keskustelua aiheesta, itsekkin yritän saada tuota selville.