Kirjoittaja Aihe: Saunalahti mobiililaajakaista prepaid  (Luettu 15920 kertaa)

noverix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
  • Se mikä tänään on opittu, on jo huomenna unohdettu
    • Profiili
    • Median ihmeellisyyksiä
Saunalahti mobiililaajakaista prepaid
« : 07.06.09 - klo:10.25 »
Onko kellään kokemusta jo tuosta? http://saunalahti.fi/prepaid/mobiililaajakaista.php  Saako toimimaan Ubuntussa  entäs tuota aktivointi tsydeemiä: Aktivoi liittymääsi yksi kuukausi rajoituksetonta tiedonsiirtoa veloituksetta seuraavasti:
Asenna Nettitikku tietokoneellesi käyttöohjeen mukaisesti
Lähetä asennuksen jälkeen Nettitikun Mobiililaajakaistaohjelmalla tekstiviestinä: LATAA "AKTIVOINTIKOODI" numeroon 15020
Aktivointikoodi on arvosetelin yläkulmassa raaputuspinnan alla

Storck

  • Vieras
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista prepaid
« Vastaus #1 : 07.06.09 - klo:12.06 »
Arvaus: tuskin toimii kuin vindoussissa, se ohjelma tikulla siis. Itse tikku varmaankin pelittää.

veekoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 443
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista prepaid
« Vastaus #2 : 08.06.09 - klo:09.20 »
Prepaid-simmi kännykkään ja läheta se tekstiviesti sieltä. Toinen mahdollisuus on opetella tekstiviestien lähetys AT-modeemikomennoilla Linuxista, mutta hätäisemmälle suosittelen ensimmäista temppua.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista prepaid
« Vastaus #3 : 08.06.09 - klo:13.00 »
Ei toimi minulla ainakaan USB-tikulta ladatussa Jauntyssa, katkaisee heti yrittäessään yhdistää.
Olen tuttavan mökillä testaamassa EeePC:n kanssa.

Kotona 3g-alueella ei meinannut millään saada XP:lläkään edes sen vertaa yhteyttä, jotta olisi voinut lähettää sen aktivointikoodin.Täällä, missä kartta näyttää vain edgeä, toimii suuren osan ajasta jotain 1.3 Mbit/s nopeudella. Siis jos saa yhteyttä ollenkaan.

Ilmeisesti ovat menneet tähän prepaidiin, jottei tulisi niin paljon palautuksia tikuista.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista prepaid
« Vastaus #4 : 08.06.09 - klo:22.25 »
Prepaidista tuli uutista jossain vaiheessa että tämä on suunnattu myös esim maksuhäiriöisille :P Eli ostat ja käytät kunnes tietty aika on kulunut.

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista prepaid
« Vastaus #5 : 09.06.09 - klo:23.03 »
Onko kellään kokemusta jo tuosta? http://saunalahti.fi/prepaid/mobiililaajakaista.php  Saako toimimaan Ubuntussa  entäs tuota aktivointi tsydeemiä: Aktivoi liittymääsi yksi kuukausi rajoituksetonta tiedonsiirtoa veloituksetta seuraavasti:
Asenna Nettitikku tietokoneellesi käyttöohjeen mukaisesti
Lähetä asennuksen jälkeen Nettitikun Mobiililaajakaistaohjelmalla tekstiviestinä: LATAA "AKTIVOINTIKOODI" numeroon 15020
Aktivointikoodi on arvosetelin yläkulmassa raaputuspinnan alla
Kaikki Suomessa myydyt Huaweit toimii Ubuntussa.
Pitää vaan asentaa. Toi satakuuskymppinen tarvii omat hilut.
Googlella kiivaasti  etsien ja sujuvasti koodaten onnistuu.
Mutta aktivoiko/rekisteröikö tuo tekstari myös lähettävän laitteen IMEI-numeron?
Kuka tietää... kertokoon. ;)

Terveisin Alpertti
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

Tunkkaamo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 231
    • Profiili
    • Tunkkaamo
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista prepaid
« Vastaus #6 : 10.06.09 - klo:13.27 »
Tuo on aika buginen peli.
Toimi Windowssissa viikon ok, sitten lakkasi toimimasta.
Saunalahdelta odottelen vastausta kysymyksiin.
Kokeilen uudelleenasennusta kunhan kerkiän.

T.
Tunkkaamo

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista prepaid
« Vastaus #7 : 10.06.09 - klo:15.24 »
Kaikki Suomessa myydyt Huaweit toimii Ubuntussa.
Pitää vaan asentaa. Toi satakuuskymppinen tarvii omat hilut.
Googlella kiivaasti  etsien ja sujuvasti koodaten onnistuu.

Googlaa itte toimimattomalla vehkeellä. Palveluntarjoajan vaihtaminen vahingossa Soneraan auttoi (vaikka DNS olikin siinä väärin).  Saunalahden asetuksillakin alkoi toimimaan, kun otti sen sanan saunalahti pois siitä APN:stä. Elisan asetuksilla toimi sitten suoraan.

Mutta ei tällä Ubuntussa silti mitään tee. Vaikka mokkulan valo palaa koko ajan sinisenä (3G), on nopeus vain luokkaa 2 -3 ktavua/s, kun Windowsissa samassa tilassa jotain 130 ktavua/s.

EDIT: Tässä lainakoneessa (siis EeePC XP) oleva Huawei 169 tikulle tarkoitettu Mobile Partner-ohjelma  toimii myös E160E tikun kanssa, kun ottaa sen "saunalahti"-sanan pois APN-asetuksista.

EDIT2: Windowsissa voi olla yhtäaikaa kiinni kaksi tikkua, joita voi tässä Mobile Partnerissa vaihtaa lennossa keskenään.
« Viimeksi muokattu: 10.06.09 - klo:17.01 kirjoittanut salai »

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista prepaid
« Vastaus #8 : 10.06.09 - klo:19.24 »
Minulla Huawei e160e -nettitikku tunnistui ja asentui automaattisesti, kunhan valitsi operaattorin Network Managerin tarjoamasta listasta. Koneena Asus EEE  PC 701 4G ja Ubuntu 9.04 Jaunty. Toistaiseksi toiminut pätkimättä ja ongelmitta, mutta minulla onkin käytössä alin yhteysnopeus 384. Latausnopeus 30-45 kiloa sekunnissa.

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista prepaid
« Vastaus #9 : 10.06.09 - klo:19.34 »
Lainaus
Googlaa itte toimimattomalla vehkeellä
Jollainhan tuonkin kirjoitit... :D
Eikäs sitä kait nyt sentään toimimattomilla kukaan kuukeloi... ;D

Terve Salai!
Vakavasti...
Ei pidä mennä pois maalikyliltä mökille ilman asennusmedioita.
Sitähän et tiennyt, jotta asiat mutkistuu... tuon tikun suhteen.

Lankaverkosta se pitää laittaa pelaamaan. Vaan taisi kauppias jättää ahneuksissaan taas kertomatta. Rupusakkia ne kaupustelijat on yhä,sanon minä.

Lainaus
Mutta ei tällä Ubuntussa silti mitään tee. Vaikka mokkulan valo palaa koko ajan sinisenä (3G), on nopeus vain luokkaa 2 -3 ktavua/s, kun Windowsissa samassa tilassa jotain 130 ktavua/s.

Tekeepäs, kun et jatkuvasti edestakas vaihtele.
Käynnistys ja yksi operaattori. Miksi useampi?

Saunalahti on erittäin loogisesti vain Saunalahdelle. Mikäs siinä... kummastuttaa? :D

Lainaus
EDIT2:  Windowsissa voi olla yhtäaikaa kiinni kaksi tikkua, joita voi tässä Mobile Partnerissa vaihtaa lennossa keskenään.

Normaalisti en tuohon weekirjaimeen edes reagoi,
mutta UBUNTUUN voit laittaa ja konffata wvdialilla yhtä monta mokkulaa kuin on USB-liittimiä. Taitaa maksimiteoria olle se 128 kpl?
Networkkereista en tiiä.

Terveisin Alpertti

JK: ota tässä nyt taas selvää, samaan ketjuun kun höpötetään 160-169 laitteista. Herätkäää!
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista prepaid
« Vastaus #10 : 10.06.09 - klo:20.09 »
Tuohon Alberton paskanjauhantaan:

1. Minulla oli asennusmediat mukana (usb-tikulla sekä Jaunty, että Koala) ja osasin käynnistää myös tikun persisten-tilassa, joten olisin voinut päivittääkin sen - mikäli yhteys toimisi edes jollain tavalla
2. Kotona en pystynyt tikkua testaamaan, koska kenttä ei Elisalla kerta kaikkiaan riitä kartan punaisuudesta huolimatta.
3. Kyseessä on sitäpaitsi lainakone, johon en voi asentaa mitään, halusin vain kokeilla toimivuutta ollessani mökillä kissanvahtina
4. Windowsissa toimii täällä mökillä E160 melkein koko ajan 3G:llä ja kirjoittelen näitä viestejä Windowsilla ilman mitään ongelmia.
5. En aio suositetella Saunalahden prepaid-tikkua kenellekään Ubuntuun. Se ei toimi oletusasetuksilla Ubuntussa ja vaikka sen sainkin ilman googlaamista toimimaan yhden sanan poistamalla, ei sen  nopeus riitä mihinkään muuhun kuin sähköpostin (ilman liitteitä) lukemiseen.
6. Eläkeläisrouva saa tuoda oman XP-koneensa kotoa ja voin luvata melko varmasti yhteyden toimivan suurimman osan aikaa. Alkuperäinen idea oli laittaa pieni Atom-kone, jossa buuttaus Ubuntuun usb-tikulta.

Googlaa vaikka maailman tappiin asti niitä linkkejäsi.

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista prepaid
« Vastaus #11 : 10.06.09 - klo:21.04 »
ÄLä nyt hyvä ihminen ylvästele!

Jauhan mitä haluan.
Ja vastedes saat sählätä ja asennella kuten ennenkin.
Sori että häiritsin keskittymistäsi. Valita vain toimimattomuuksia ihan samoin kuin tähänkin asti.
Ja muista tulla Ubuntufoorumille riittävän usein kehumaan windousmaisia toimivuuksiasi. Se on evukasta, ja kehittävääkin kaikin puolin.
Sinun suosituksesi Ubuntuun Saunalahden tikuista kun ei tiedä, niil on numerot sitä varten ettei tartte arpoa, jessus.
Ei tartte mummoja, sekoo jo viiskymppisetkin tohon sepustukseen.
Jotta mokkuloi nyt sitten ilman Saunalahtea, vai miten se nyt oli? :P

Terveisin Alpertti

JK: Pura se kiukkus siellä missä se on alkanutkin... helpottaa.
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista prepaid
« Vastaus #12 : 11.06.09 - klo:05.16 »
En aio suositetella Saunalahden prepaid-tikkua kenellekään Ubuntuun. Se ei toimi oletusasetuksilla Ubuntussa ja vaikka sen sainkin ilman googlaamista toimimaan yhden sanan poistamalla, ei sen  nopeus riitä mihinkään muuhun kuin sähköpostin (ilman liitteitä) lukemiseen.
----------------------------------
Omiin kokemuksiini perustuen voin suositella Ubuntuun varauksetta. E160-tikku toimii Ubuntu Jauntyssa ilman säätöä vain kiinni laittamalla ainakin Elisan kortilla. Ostin nettitikun prepaid-paketissa, mutta en ole kokeillut Saunalahden simmiä tai arvosetelin latausta. Sen sijaan minulla on Elisan liittymä perusnopeudella 384. Toistaiseksi kaikki on pelannut ongelmitta: tikku pysyy 3g-verkossa ja lataa nopeudella 30-40 kiloa sekunnissa. E160 on halvin löytämäni hsdpa-modeemi ja helppo asentaa.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista prepaid
« Vastaus #13 : 11.06.09 - klo:08.00 »
Mielenkiintoista tämä testaaminen ja aina oppii uutta.

Kummallista, ettei kukaan (esim. AlbertRetro) voinut jo pari päivää sitten yksinkertaisesti sanoa, että Saunalahti Prepaidissa pitää käyttää nimenomaan Elisan asetuksia. Itse asiassahan Albert kielteli vaihtelemasta operaattoria, millä tavalla kytkentäongelma selvisi. Näin jälkikäteen googlaamalla se tieto löytyi parilta keskustelupalstalta ohimennen mainittuna.

Tämä tikku taitaa eräistä ennakkotiedoista (ja myyjän väitteestä) huolimatta kuitenkin olla lukittu Saunalahteen/Elisaan, koska ei tunnu toimivan Soneran SIMillä, missä rajoittamaton data.


Urmas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 253
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista prepaid
« Vastaus #14 : 11.06.09 - klo:11.41 »

Tämä tikku taitaa eräistä ennakkotiedoista (ja myyjän väitteestä) huolimatta kuitenkin olla lukittu Saunalahteen/Elisaan, koska ei tunnu toimivan Soneran SIMillä, missä rajoittamaton data.


Tuollahan se lukee avausviestin linkissä:


Nettitikku E160E USB-modeemi

    * HSDPA-nopeus jopa 3,6 Mbit/s
    * Nettitikku -asennusohjelmisto sisäänrakennettuna
    * Saunalahti Turvapaketti -tietoturvaohjelma
    * Toimii vain Saunalahden ja Elisan liittymissä (operaattorilukitus purettavissa 24 kk kuluttua)
Registered Linux User # 423160 ... Registered Insane Linux User # 003 ... Registered Ubuntu User # 4219

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista prepaid
« Vastaus #15 : 11.06.09 - klo:19.50 »
* Toimii vain Saunalahden ja Elisan liittymissä (operaattorilukitus purettavissa 24 kk kuluttua)

Ei tämä ole ongelma. Asiakkaalla on Elisan liittymä ja tikku toimii kyseisellä alueella 3G:ssä yli 4 km kauempana kuin luvattu. Siis Windowsissa, mitä henkilö on muutenkin tottunut käyttämään. Mutta kai näitä hommia on jonkun käytännössä testattavakin, jos aikoo ihmisille jotain muuta esittää?

Mielenkiintoista olisi nyt kyllä tietää, mitä ajureita/firmwarea pitää Ubuntuun/muihin distroihin ladata, jotta itse tikku toimisi sillä nopeudella, mitä se itse luulee. Nythän meni kolme päivää palelemiseen kuistilla (ei tullut pilkkihaalareita mukaan) pelkästään tuon sanan "saunalahti" poistamiseen asetuksista. Kaikki AlbertRetron googlaamat linkit toki kävin läpi ennen ahaa-elämystä.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista prepaid
« Vastaus #16 : 12.06.09 - klo:00.40 »

Tämä tikku taitaa eräistä ennakkotiedoista (ja myyjän väitteestä) huolimatta kuitenkin olla lukittu Saunalahteen/Elisaan, koska ei tunnu toimivan Soneran SIMillä, missä rajoittamaton data.


Tuollahan se lukee avausviestin linkissä:


Nettitikku E160E USB-modeemi

    * HSDPA-nopeus jopa 3,6 Mbit/s
    * Nettitikku -asennusohjelmisto sisäänrakennettuna
    * Saunalahti Turvapaketti -tietoturvaohjelma
    * Toimii vain Saunalahden ja Elisan liittymissä (operaattorilukitus purettavissa 24 kk kuluttua)

Minä olen ostanut tikkuni 4.6.2009 klo 15:18 myyjältä Ilpo K*, jolta nimenomaan kysyin, onko tikku lukittu. Sain kieltävän vastauksen ja ilmoituksen siitä, että tikku on minun täydessä omistuksessani ostaessani sen.

Pitäisikö minun sinun mielestäsi arvata se, että tämän ketjun aloitusviestissä (kolme päivää myöhemmin) 7.6.2009  klo 10:25  annetussa linkissä kerrotaan jotain muuta?

Vaikka miten etsin, en löydä mitään informaatiota kyseisestä asiasta hallussani olevista papereista.

Urmas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 253
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista prepaid
« Vastaus #17 : 12.06.09 - klo:08.23 »

Pitäisikö minun sinun mielestäsi arvata se, että tämän ketjun aloitusviestissä (kolme päivää myöhemmin) 7.6.2009  klo 10:25  annetussa linkissä kerrotaan jotain muuta?


Tuota... kerroin vain mitä linkissä asiasta sanottiin. That's it.

Registered Linux User # 423160 ... Registered Insane Linux User # 003 ... Registered Ubuntu User # 4219

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista prepaid
« Vastaus #18 : 12.06.09 - klo:08.28 »
Salai & AlbertRetro: Riita poikki ja Ripa väliin. Jos kirjoituksia halutaan tulkita aina mahdollisimman luokkaantuvasti jne, saadaan varmasti aikaan sota joita ei tänne kaipailla. Eli joustetaanpas pikkasen eikä pureta turhautumisia toisiimme, jookoskookos.

Tästä ketjusta on tullut ylläpidolle jo raportteja asiattomasta kirjoittelusta, lisää ei tarvitsisi tulla.


Kiitos & letkeetä kesää!


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista prepaid
« Vastaus #19 : 12.06.09 - klo:11.56 »
Kiitos Ristolle huomautuksesta, minulle kyllä sopii ehdotus.

Oleellisin asia tulikin jo aikaisemmin ilmi:
Saunalahti Prepaid APN=internet (ainakin nykyisillä korteilla).
Testaan pöytäkoneella kotona, josko nopeusongelmaankin löytyisi ratkaisu...