Kirjoittaja Aihe: Mediakoneeksi sopiva laitteisto - mini-PC?  (Luettu 8927 kertaa)

Lady Owl

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Mediakoneeksi sopiva laitteisto - mini-PC?
« : 05.06.09 - klo:18.49 »
Tarkoituksena olisi hankkia uusi kone, josta sitten musiikit stereoille, dvd:t tv:lle ja kyllä sitä muutenkin käytettäisiin, joskin läppäri varmaan pysyy pääasiallisena tietokoneena. Ubuntu käyttiksenä olisi yksi vaihtoehto, enemmänkin pohdin tässä että mikä laitteisto olisi sopiva, kun olen ihan pihalla nykyisistä tarjolla olevista vaihtoehdoista... ??? Sen verran tajuan, että periaatteessa melkein mikä vaan keskusyksikkö käy, kunhan ei ole liian äänekäs - ohjelmistothan siinä taitaa enemmänkin ratkaista. Meillä on kuitenkin 2 rajoitusta: osista ei mun taidoilla koota (selviän juuri ubuntun perusasennuksesta, sen vaativammasta oikein en), ja sen pitäisi mahtua tuonne tv-tason kaappiin, eli pystymallinen ei käy. Vaakamallinen kyllä, tai sitten sellainen pienehkö laatikko mitä on. (Mac Mini olis hieno mutta liian kallis nykybudjettiin...)

Varmaan täältä löytyy kokemuksia sopivista?

(otsikkoa muokattu)
« Viimeksi muokattu: 05.06.09 - klo:19.20 kirjoittanut Lady Owl »
IBM ThinkPad T41
Ubuntu 11.10 32-bittinen
Windows XP
Intel® Pentium(R) M processor 1600MHz
32MB Radeon 7500
64G kovo, 1G muistia

Lady Owl

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Mediakoneeksi sopiva laitteisto
« Vastaus #1 : 05.06.09 - klo:19.17 »
No, nyt löysin sentään MB:n hintaseurannasta mini-PC-listan, mutta aika hukassa noiden kanssa silti on.

Vielä tarkennusta käyttöön - meillä ei pelata (korkeintaan minä pasianssia tms), ja muutenkin raskainta ohjelmistopuolella lienee media (?). Mies juuri kävi ostamassa ulkoisen kovalevyn, jossa on kivasti tallennustilaa, eli se ei liene kriittisin koneessa. Näyttöä ei tarvitse (mies kyllä pohti, olisiko läppäri vaihtoehto, mutta sitä ei sitten pahemmin tulevaisuudessa päivitetä) ja näppäimistön & hiiren hommaamme sitten langattomana.
IBM ThinkPad T41
Ubuntu 11.10 32-bittinen
Windows XP
Intel® Pentium(R) M processor 1600MHz
32MB Radeon 7500
64G kovo, 1G muistia

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Mediakoneeksi sopiva laitteisto
« Vastaus #2 : 06.06.09 - klo:09.49 »
Nvidia ion boksi saapuessaan on ehdoton Linux käyttäjien valinta. Taitaa vaa olla mini-itx luokassa, joten laajennettavuus ei sitten paras mahdollinen ole.

Itse siis ainakin kallistuisin multimediakoneeksi Nvidialla varustettuihin Geforce 8200/8300/9300 koneisiin. Yksi esimerkki saattaisi olla Shuttle XPC Barebone SN78SH7:
http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/162526

Googlettemalla varmaan saa tietoa esim. Ubuntu soveltuvuudesta. Noissa yllä mainitsemissa Geforceissa on tuettuna PureVideo myös Linuxissa, joten rautapurku edistää mediatoistoa.
« Viimeksi muokattu: 06.06.09 - klo:09.51 kirjoittanut timbba »

vma79

  • Vieras
Vs: Mediakoneeksi sopiva laitteisto
« Vastaus #3 : 06.06.09 - klo:11.04 »
Komppaan timbbaa, Shuttle on ok valinta jos pientä kokoa haluaa. Oleellista on saada 8xxx (ei kaikki mallit) tai sitten 9xxx (tai uudempi) Nvidian näyttis joka osaa purkaa HD tavaraa näyttiksellä (Purevideo). Shuttleen taitaa saada tarvittaessa erillisen PCI Express näyttiksen jos kaipaa joskus lisätehoa. Ubuntu pitäisi toimia noissa Shuttleissa ihan hyvin. En toki tiedä kaikista malleista.

Lady Owl

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Mediakoneeksi sopiva laitteisto - mini-PC?
« Vastaus #4 : 28.09.09 - klo:20.41 »
Kiitoksia vaan kovasti neuvoista. Palailen tässä vielä vanhaan aiheeseen... Kun koneen kasaajana olen täys noviisi, niin joudun kyselemään "tyhmiä". Eli jos tuon timban linkittämän koneen hankkisi, olisiko tässä sitten riittävä ostoslista vai unohdanko jotain kriittistä? Tai olisiko tähän olennaisia tarkennuksia?

- Shuttle XPC Barebone SN78SH7
- prosessori (esim 2*1,6 GHz ???)
- muisti 2 gigaa
- kiintolevy (160 GB tai enemmän)
- polttava dvd-asema
- meinasi jo unohtua: tv-kortti/digiviritin, jotta onnistuu ohjelmien tallentaminen
- kaukosäädin

Mies hoitaa kyllä sitten kokoamisen, kunhan vaan on tarvittavat osat. Itse olisin siihen hommaan aika arka ryhtymään.
« Viimeksi muokattu: 28.09.09 - klo:22.02 kirjoittanut Lady Owl »
IBM ThinkPad T41
Ubuntu 11.10 32-bittinen
Windows XP
Intel® Pentium(R) M processor 1600MHz
32MB Radeon 7500
64G kovo, 1G muistia

Zarok

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Mediakoneeksi sopiva laitteisto - mini-PC?
« Vastaus #5 : 28.09.09 - klo:21.08 »
Itse melkein väittäisin että pääsisit helpommalla kun shuttlejen kanssa pelaamalla vaikkapa Eee Box-laitteella tai  Asrock Ion 330 lla. Tuo Ion on juuri noita Nvidia Ion-pohjaisia laitteita, joista ylempänä oli "kunhan ne kauppaan tulee"-asenteella puhetta, nyt ne ovat siis kaupoissa.

Itsekin ajattelin tuota mac miniä mistä aiemmissa viesteissä puhuit, mutta ostin aiemmin tänään hyvien arvostelujen ja halvan hintalapun perusteella tuon Asrockin. Voin antaa tarkempaa palautetta laitteesta kunhan Verkkis sen minulle toimittaa.
« Viimeksi muokattu: 28.09.09 - klo:21.10 kirjoittanut Zarok »

Lady Owl

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Mediakoneeksi sopiva laitteisto - mini-PC?
« Vastaus #6 : 28.09.09 - klo:22.14 »
Tuo Asrock kieltämättä kuulostaa kiinnostavalta!
IBM ThinkPad T41
Ubuntu 11.10 32-bittinen
Windows XP
Intel® Pentium(R) M processor 1600MHz
32MB Radeon 7500
64G kovo, 1G muistia

Zarok

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Mediakoneeksi sopiva laitteisto - mini-PC?
« Vastaus #7 : 03.10.09 - klo:00.05 »
Olen nyt tuon Asrockin kanssa säätänyt pari päivää, asentelin Ubuntu Jauntyn siihen rungoksi, mietin Karmicia mutta tuon levy oli nyt valmiina. Aikalailla kaikki toimi suoraan asennuksen jälkeen, ainoa mitä jouduin säätämään käsin oli videosoittimet ja näyttiksen ajurit.

Rungon päälle asentelin XBMC:n joka nykyisissä build-malleissaan tukee suoraan VDPAU:ta, sekä Nvidian omasta PPA:sta Nvidian 190.32 ajurin, joka mahdollistaa VDPAU-tuen. Tietääkseni tuo ajuri on virallisesti vielä betaversio, 185 / 180-ajurit toimivat myös. Kuitenkin betastatuksestaan huolimatta kaikki toimii kuin junan vessa. Asentelin tuohon myös Mplayerin, jouduin tosin sen kääntämään itse koska en saanut sopivaa pakettia toimimaan muutamia ohjeita lukuunottamatta, sekin toimii aivan mainiosti kunhan sen sai puukolla kuntoon. FullHD-materiaalia katsoessa CPU usage on <10%, mikä on aika jees. Dolby Digital/DTS-äänet toimivat ongelmitta S/PDIF-liitännän kautta, HDMI:n kautta en ole kokeillut, koska vahvari ei tue HDMI-ääntä, ja normaalit stereoäänet / käyttisäänet toimivat lennosta asennuksen yhteydessä. DTS/AC3 kanssa piti tökätä vaan passthrough-asetukset päälle, niin alkoi tulla sopivaa mölyä ulos.

BIOSista en vaivautunut pistämään mitään ylikellotuksia tai käsin säätämään tuulettimen asetuksia hiljaisemmaksi tms, jätin ne kaikki automaattiseksi, koska en ole niin tarkka siitä jos pieni suhina kuuluu, ja ylikellotukselle en näe yhtään mitään tarvetta median hoituessa VDPAU:n avulla ongelmattomasti. Yleisesti ottaen ainakin tähän asti on ollut aivan loistava ostos pieneksi mediakoneeksi.

Jos jollain on jotain kysyttävää laitteesta tms, voin koittaa vastailla parhaani mukaan.

Sunar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Mediakoneeksi sopiva laitteisto - mini-PC?
« Vastaus #8 : 03.10.09 - klo:01.48 »
Rungon päälle asentelin XBMC:n joka nykyisissä build-malleissaan tukee suoraan VDPAU:ta, sekä Nvidian omasta PPA:sta Nvidian 190.32 ajurin, joka mahdollistaa VDPAU-tuen. Tietääkseni tuo ajuri on virallisesti vielä betaversio, 185 / 180-ajurit toimivat myös. Kuitenkin betastatuksestaan huolimatta kaikki toimii kuin junan vessa. Asentelin tuohon myös Mplayerin, jouduin tosin sen kääntämään itse koska en saanut sopivaa pakettia toimimaan muutamia ohjeita lukuunottamatta, sekin toimii aivan mainiosti kunhan sen sai puukolla kuntoon. FullHD-materiaalia katsoessa CPU usage on <10%, mikä on aika jees. Dolby Digital/DTS-äänet toimivat ongelmitta S/PDIF-liitännän kautta, HDMI:n kautta en ole kokeillut, koska vahvari ei tue HDMI-ääntä, ja normaalit stereoäänet / käyttisäänet toimivat lennosta asennuksen yhteydessä. DTS/AC3 kanssa piti tökätä vaan passthrough-asetukset päälle, niin alkoi tulla sopivaa mölyä ulos.

Minulla on tuollainen Asrock ollut nyt vajaa pari viikkoa, Debian on ollut pääkäyttiksenä. Pääasiallinen käyttö on nettiselailua, tekstieditointia, musiikin kuuntelua ja vastaavaa kevyttä peruskäyttöä, mutta asensin tuohon Debianin vierelle myös Ubuntun xbmc:llä multimediakäyttöön. Helposti asentui, noissa 9.04:n repoissa tulevissa Nvidia-ajureissa on VDPAU-tuki, joten xbmc:n repon käyttöönotto riitti. Testasin 720p materiaalilla toimivuutta, ja prosessorien käyttöaste pyöri jossain vähän päälle 5% suunnilla ilman ylikellotuksia. Oikein tyytyväinen olen hankintaan ollut, kone ei mikään tehomylly tosiaankaan (yllätys yllätys) ole ja voisi tuo vielä hiljaisempikin olla, mutta hyvin hiljainen tuo on eläkkeelle päästämääni lehtipuhaltimeen verrattuna. Hinta-/laatusuhde on kohdallaan käyttäjälle, joka ei huimia prosessoritehoja kaipaile.

Kaikenkattavaa mediakeskusta kaipaavien näkökulmasta ajatellessa tulee puutteena mieleen se, että digitv-korttia ei saa koneen sisälle, vaan sellaista kaipaavan on tyytyminen ulkoiseen viritykseen.

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Mediakoneeksi sopiva laitteisto - mini-PC?
« Vastaus #9 : 18.10.09 - klo:13.42 »
Olen nyt tuon Asrockin kanssa säätänyt pari päivää, asentelin Ubuntu Jauntyn siihen rungoksi, mietin Karmicia mutta tuon levy oli nyt valmiina. Aikalailla kaikki toimi suoraan asennuksen jälkeen, ainoa mitä jouduin säätämään käsin oli videosoittimet ja näyttiksen ajurit.

Rungon päälle asentelin XBMC:n joka nykyisissä build-malleissaan tukee suoraan VDPAU:ta, sekä Nvidian omasta PPA:sta

Jos jollain on jotain kysyttävää laitteesta tms, voin koittaa vastailla parhaani mukaan.
---------------------
Ostin AsRock Ion 330:n ja asensin siihen Ubuntu Jauntyn (64-bittinen). Tässä pieniä huomioita ja apuakin kaivattaisiin.

Voisit laittaa tähän yksityiskohtaisemmin kuinka asensit suljetun näyttöajurin. Itse käytin tätä ohjetta http://ptspts.blogspot.com/2009/08/asrock-ion-330-nettop-with-jaunty.html).

Lainaus
Installing the nVidia display driver
Add the Medibuntu repository and the Avenard repository. Install packages with

sudo apt-get update && sudo apt-get install nvidia-glx-190 nvidia-190-libvdpau

If you don't have a Driver "nvidia" line in your /etc/X11/xorg.conf, then run sudo nvidia-xconfig to generate the proper lines. Make sure that your InputDevice in that file is not /dev/psaux; it should be Option "Device" "/dev/input/mice". Now do these as root:

# /etc/init.d/gdm stop  # kills your X session
# rmmod nvidia  # may fail
# modprobe nvidia
# echo nvidia >>/etc/modules
# /etc/init.d/gdm start

Now you should have full video acceleration

Lopussa olevan koodin tarkoitus on minulle tuntematon, ja minulla se tyssäsi jo ensimmäiseen riviin (gdm stop). Lisäksi, onko xorg.confia pakko puukottaa edellä olevan ohjeen mukaan? Laitoin sinne tuon "Device" "/dev/input/mice" psaux:n tilalle. Herjasi jotakin driver-otsakkeen puuttumisesta. Kiihdytys näyttää silti pelaavan ilmankin.

Havaitsin heti, että YLEn Areenan flashit eivät suostu toimimaan 64-bittisellä selaimella ("yhteysongelma, yritä uudelleen" tulee aina eteen).

Ubuntu Jaunty 64:ssa on bugi roskakorissa. Mikään poistettu tiedosto ei mennyt koriin, vaan jonnekin muualle. Korjauksena täytyy ruksata Synapticista kohdat "Pre-released Updates" ja "Unsupported Updates" (katso http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1157497).

Kaffeine, jonka asensin DVB-T -tikkua varten, herjaa wizardissaan DVD-aseman oikeuksista tai polusta ja DMA-kanavan tarkistusongelmasta (cannot check DMA mode, permission denied or no such device "/dev/dvd"). DMA on päällä (katsoin /etc/hdparm.conf). DVD-asema näyttäisi olevan "/dev/sr0". Terminaaliin tulee herja "HDIO_GET_DMA failed: Inappropriate ioctl for device". Lisäksi Kaffeine ei löydä w64codecs-pakettia (herjaa w32codecsista). Mitähän tälle pitäisi tehdä? Totemilla leffat pyörivät OK. Kaffeine näyttää vapaat TV-kanavat myös ongelmitta.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16251
    • Profiili
Vs: Mediakoneeksi sopiva laitteisto - mini-PC?
« Vastaus #10 : 18.10.09 - klo:15.38 »
Lainaus
Now do these as root:

# /etc/init.d/gdm stop  # kills your X session
# rmmod nvidia  # may fail
# modprobe nvidia
# echo nvidia >>/etc/modules
# /etc/init.d/gdm start

Now you should have full video acceleration

Lopussa olevan koodin tarkoitus on minulle tuntematon, ja minulla se tyssäsi jo ensimmäiseen riviin (gdm stop).

Tuo siis olisi tarkoitus ajaa tekstikonsolissa (CTRL-ALT-F1), ja nuo kolme keskimmäistä riviä, joissa kikkaillaan nvidia-moduulin kanssa ovat yleensä turhia. Helpointa on käynnistää kone uudelleen ajurin asentamisen jälkeen.

Lainaus
Lisäksi, onko xorg.confia pakko puukottaa edellä olevan ohjeen mukaan? Laitoin sinne tuon "Device" "/dev/input/mice" psaux:n tilalle. Herjasi jotakin driver-otsakkeen puuttumisesta. Kiihdytys näyttää silti pelaavan ilmankin.

Jos kaikki toimii niin turha siihen on ainakaan enää koskea. Muutenkaan ei pitäisi olla tarvetta tehdä muuta kuin ajaa nvidia-xconfig ensimmäisellä asennuskerralla tai lisätä Driver-rivi käsin. Ajurin päivityksissä xorg.confiin ei tarvitse koskea.

Lainaus
Havaitsin heti, että YLEn Areenan flashit eivät suostu toimimaan 64-bittisellä selaimella ("yhteysongelma, yritä uudelleen" tulee aina eteen).

Sinulla on väärä Flash-plugin. Kokeile tätä:

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get remove swfdec-mozilla
sudo apt-get install flashplugin-installer

Lainaus
Kaffeine, jonka asensin DVB-T -tikkua varten, herjaa wizardissaan DVD-aseman oikeuksista tai polusta ja DMA-kanavan tarkistusongelmasta (cannot check DMA mode, permission denied or no such device "/dev/dvd"). DMA on päällä (katsoin /etc/hdparm.conf). DVD-asema näyttäisi olevan "/dev/sr0". Terminaaliin tulee herja "HDIO_GET_DMA failed: Inappropriate ioctl for device".

Koneen DVD-asema on SATA-väylässä, jolloin DMA toimii kyllä automaattisesti. Nuo virheet johtuvat siitä että Kaffeine olettaa DVD-aseman olevan IDE-ohjaimen perässä ja tutkii tilannetta hdparmilla. DVD-toiston toimintaan tällä ei ole mitään vaikutusta.

Lainaus
Lisäksi Kaffeine ei löydä w64codecs-pakettia (herjaa w32codecsista). Mitähän tälle pitäisi tehdä?

Jos kaikki ne videot, joita haluat katsoa Kaffeinella toimivat, ei tarvitse tehdä mitään. Muutenkin w32codecs ja w64codecs ovat tänä päivänä aika tarpeettomia.

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Mediakoneeksi sopiva laitteisto - mini-PC?
« Vastaus #11 : 21.10.09 - klo:11.43 »
Sinulla on väärä Flash-plugin. Kokeile tätä:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get remove swfdec-mozilla
sudo apt-get install flashplugin-installer
-------------------------
Ei auta, sillä swfdec-mozilla ei ollut edes asennettu, ja flashplugin-installer on jo uusin versio. YLEn sivuilla mainitaan, että 64-bittisessä ei toimi Areenan flash.

Asensin koneeseen rinnalle 32-bittisen Mintin, jolla Areena näkyy. Karmicia odotellessa menköön näin.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Mediakoneeksi sopiva laitteisto - mini-PC?
« Vastaus #12 : 21.10.09 - klo:12.33 »
Ei auta, sillä swfdec-mozilla ei ollut edes asennettu, ja flashplugin-installer on jo uusin versio. YLEn sivuilla mainitaan, että 64-bittisessä ei toimi Areenan flash.

Asensin koneeseen rinnalle 32-bittisen Mintin, jolla Areena näkyy. Karmicia odotellessa menköön näin.

Tuo on ihan täyttä roskaa. 64-bittinen flashplayer on toiminut viime marraskuusta lähtien (silloin Adoben sivulta ladattu alfa) vähemmillä ongelmilla kuin 32-bittinen versio.

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Mediakoneeksi sopiva laitteisto - mini-PC?
« Vastaus #13 : 21.10.09 - klo:12.53 »
Ei auta, sillä swfdec-mozilla ei ollut edes asennettu, ja flashplugin-installer on jo uusin versio. YLEn sivuilla mainitaan, että 64-bittisessä ei toimi Areenan flash.

Asensin koneeseen rinnalle 32-bittisen Mintin, jolla Areena näkyy. Karmicia odotellessa menköön näin.

Tuo on ihan täyttä roskaa. 64-bittinen flashplayer on toiminut viime marraskuusta lähtien (silloin Adoben sivulta ladattu alfa) vähemmillä ongelmilla kuin 32-bittinen versio.
----------------------
Mikä on roskaa, minun käyttäjäkokemukseni vai YLEn sivujen maininta? Mitä ehdotat, että teen, jotta saan 64-bittisessä pelaamaan Areenan? Kokeilin edellä mainittuja komentoja, mutta ei aukea. Pitäisikö nyt poistaa flash ja hakea uusin versio Adoben sivuilta?

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Mediakoneeksi sopiva laitteisto - mini-PC?
« Vastaus #14 : 21.10.09 - klo:14.02 »
Mikä on roskaa, minun käyttäjäkokemukseni vai YLEn sivujen maininta? Mitä ehdotat, että teen, jotta saan 64-bittisessä pelaamaan Areenan? Kokeilin edellä mainittuja komentoja, mutta ei aukea. Pitäisikö nyt poistaa flash ja hakea uusin versio Adoben sivuilta?

Siis Yle sanoo näin:
Lainaus käyttäjältä: Info | Yle Areena | yle.fi
Minulla on 64-bittinen tietokone. Miksi en saa Flashia toimimaan?
Flash ei toimi 64-bittisessä internet-selaimessa. Jos käytät 64-bittistä käyttöjärjestelmää, käytä 32-bittistä internet-selainta toistaaksesi Flashia.

Ei tietenkään Windowsiin ole ollut toimivaa 64-bittistä flashiä - toisin kuin Linuxiin.

Edelleenkin kuitenkin (tarkistin äsken juuri tuoreella Karmicilla) distrot tarjoavat 32-bittistä versiota, joka ei kyllä toimi kunnolla 64-bittisessä systeemissä. Esim. eilen asentamani Mandriva 2010 RC2:n Firefoxin 32-bittinen flashplayer kaatui Ylen sivulle mennessä. Syynä oli  nspluginwrapper, jonka tuo 32-bittinen versio vaatii.

Eli ainakin minulla on aina ja joka ikinen kerta, siis jokaisessa 64-bittisessä distrossa toiminut menetelmä, jota olen moneen kertaan esittänyt tälläkin foorumilla:

1. Poista kaikki jakelun tyrkyttämät flashit ja niiden mukana tullut muu 32-bittinen roska.
2. Hae Adoben sivulta 64-bittinen versio Adobe Labs - Flash Player 10 for 64-bit Linux Alpha
3. Tee Adoben ohjeen mukaan, eli pura paketissa oleva libflashplayer.so ~/.mozilla/plugins -kansioon (tee sellainen, jollei sitä vielä ole)

Tuo toimii siis kaikkien Gecko-selainten kanssa ilman mitään ongelmia, muista en ole erityisemmin kiinnostunut.

PS. En todellakaan ymmärrä, miksi tuota 32-bittistä skeidaa tyrkytetään jatkuvasti eri jakeluissa ja tälläkin foorumilla. Sehän on jatkuvasti kaatanut koko sivun näytön 32-bittisessä Ubuntussakin ilman virittelyä, ainakin nVidian ohjainten kanssa (Jaunty (9.04), Firefox-3.1, kokoruudun flash kaataa selaimen.).


mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Mediakoneeksi sopiva laitteisto - mini-PC?
« Vastaus #15 : 21.10.09 - klo:15.02 »
Edelleenkin kuitenkin (tarkistin äsken juuri tuoreella Karmicilla) distrot tarjoavat 32-bittistä versiota, joka ei kyllä toimi kunnolla 64-bittisessä systeemissä. Esim. eilen asentamani Mandriva 2010 RC2:n Firefoxin 32-bittinen flashplayer kaatui Ylen sivulle mennessä. Syynä oli  nspluginwrapper, jonka tuo 32-bittinen versio vaatii.

Eli ainakin minulla on aina ja joka ikinen kerta, siis jokaisessa 64-bittisessä distrossa toiminut menetelmä, jota olen moneen kertaan esittänyt tälläkin foorumilla:

1. Poista kaikki jakelun tyrkyttämät flashit ja niiden mukana tullut muu 32-bittinen roska.
2. Hae Adoben sivulta 64-bittinen versio Adobe Labs - Flash Player 10 for 64-bit Linux Alpha
3. Tee Adoben ohjeen mukaan, eli pura paketissa oleva libflashplayer.so ~/.mozilla/plugins -kansioon (tee sellainen, jollei sitä vielä ole)

Tuo toimii siis kaikkien Gecko-selainten kanssa ilman mitään ongelmia, muista en ole erityisemmin kiinnostunut.

PS. En todellakaan ymmärrä, miksi tuota 32-bittistä skeidaa tyrkytetään jatkuvasti eri jakeluissa ja tälläkin foorumilla. Sehän on jatkuvasti kaatanut koko sivun näytön 32-bittisessä Ubuntussakin ilman virittelyä, ainakin nVidian ohjainten kanssa (Jaunty (9.04), Firefox-3.1, kokoruudun flash kaataa selaimen.).
Minulla tulikettu kaatuu heti jos siinä käytetään tuota Adoben sivuilta saatavaa alphaa. Pakettivarastosta saatava 32-bittinen flash toimii huomattavasti paremmin.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Mediakoneeksi sopiva laitteisto - mini-PC?
« Vastaus #16 : 21.10.09 - klo:15.25 »
Minulla tulikettu kaatuu heti jos siinä käytetään tuota Adoben sivuilta saatavaa alphaa. Pakettivarastosta saatava 32-bittinen flash toimii huomattavasti paremmin.
Kokemukset ilmeisesti vaihtelet. Et kyllä kertonut laitteistostasi tai distrostasi mitään.

Minulla on jokaisessa testaamassani 64-bittisessä jakelussa toiminut Adoben 64-bittinen flash jokaisessa koneessa kaikilla näytönohjaimilla ilman ongelmia. Mutta se todellakin edellyttää, että poistaa kaiken jakeluitten tyrkyttämän ja asentaman flashiin liittyvän kaman ja ennen kaikkea ne 32-bittiset wrapperi- ym. sälät.

Tuotahan on helppo testata käynnistämällä usb-tikulta 64-bittinen Live-Ubuntu ja asentamalla siihen vain 64-bittinen flash.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Mediakoneeksi sopiva laitteisto - mini-PC?
« Vastaus #17 : 21.10.09 - klo:15.29 »
Distrona Kubuntu Karmic AMD64. Näytönohjain ATi Radeon Xpress 1250.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Mediakoneeksi sopiva laitteisto - mini-PC?
« Vastaus #18 : 21.10.09 - klo:15.54 »
Distrona Kubuntu Karmic AMD64. Näytönohjain ATi Radeon Xpress 1250.

Kuten edellä kerroin asian testaaminen ei kestä montaa minuuttia usb-tikulta tai virtuaalikoneessa, näitä kirjoittaessani testasin molempia. Näytönohjaimen ajuri voi tietysti olla ongelmien syy normaalissa asennuksessa - nVidian ajurihan sai minut luopumaan jo alkuvuodesta kokonaan 32-bittisistä Ubuntuista. Atissa ei (Flashin suhteen) ole ollut samoja ongelmia (muita kyllä).

Nyt on juuri asentumassa 64-bit Karmic Koala Jauntyn päälle, toivottavasti toimii vanhan homen kanssa.  :-\

EDIT: Eipä toiminut asennus vieläkään, ainakaan Live-Usb:ltä.
« Viimeksi muokattu: 21.10.09 - klo:15.56 kirjoittanut salai »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16251
    • Profiili
Vs: Mediakoneeksi sopiva laitteisto - mini-PC?
« Vastaus #19 : 21.10.09 - klo:16.10 »
Minulla tulikettu kaatuu heti jos siinä käytetään tuota Adoben sivuilta saatavaa alphaa. Pakettivarastosta saatava 32-bittinen flash toimii huomattavasti paremmin.
Kokemukset ilmeisesti vaihtelet. Et kyllä kertonut laitteistostasi tai distrostasi mitään.

Minulla taas on toiminut sekä jakelun asentama 32-bittinen että itse laitettu 64-bittinen Flash ongelmitta Nvidian suljetulla ajurilla (distroina on eri koneissa Ubuntu 9.04 ja Debian sid, Ubuntu on puhdas asennus). Tosin Flashin OpenGL-kiihdytystä en ole saanut käyttöön eli toisto on tökkivää skaalattaessa video kokoruutuun. Toimiiko sinulla tuo?
« Viimeksi muokattu: 21.10.09 - klo:16.13 kirjoittanut nm »