Kirjoittaja Aihe: [RATKAISTU!] Käyttä evätty (var/www) (Apache2 kotisivukansio-ongelma)  (Luettu 2373 kertaa)

jupstejuho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Hei! Asensin vanhalle koneelleni Ubuntun version 8.10, koska ajattelin tehdä tästä koneesta kotisivupalvelimen. Asensin LAMP kokoonpanon näiden ohjeiden mukaan: http://wiki.ubuntu-fi.org/LAMP_Asennus. Mutta kun menen tiedostonhallinnan kautta var/www kansioon, en pysty siirtämään sinne mitään tiedostoja, vaan saan virheilmoituksen että käyttö evätty. Olen kirjautunut sisään sillä käyttäjällä, jonka loin ubuntua asentaessani. VIrheilmoituksessa sanottiin suunnilleen, että käyttö evätty koska et ole tämän kansion luoja. Onkohan tämä ihan normaalia? Miten pääsisin siirtämään tiedostoja tuohon kansioon? Kokeilin myös tätä: Kirjauduin ulos, ja yritin kirjautua sisään root käyttäjänimellä, ja sille muistaakseni asettamallani salasanalla. Eikä suostunut kirjautumaan. Kokeilin myös ilman salasanaa, mutta sama juttu. Siis pitääkö minun edes kirjautua sisään tuolla root-käyttäjällä, vai mitä ihmettä tässä pitää oikein tehdä? var/www kansion luojana näyttäisi siis olevan root-käyttäjä.

Edit maanantai 25.05.2009: Ongelma ratkaistu! Käytän nyt tuota symbolinen linkki-"tekniikkaa". Suurkiitokset siitä peran:ille!
« Viimeksi muokattu: 25.05.09 - klo:22.08 kirjoittanut jupstejuho »

peran

  • Vieras
Vs: Käyttä evätty (var/www)
« Vastaus #1 : 25.05.09 - klo:00.19 »
Suositeltavampaa kuin menne roottina laittelee sinne kansioon tiedostoja on laittaa sinne symbolinen linkki kotikansioosi (siis kansioon, jossa säilytät php:tä ja html:lliä).

sudo:lla saat pääkäyttäjän oikeudet ko. kansioon.

ln -s:llä luot symbolisen linkin
man ln - kertoo lisää.

siis symbolinen linkki luodaan
Koodia: [Valitse]
cd /var/www
sudo ln -s /home/omakansiosi/omaphpkansiosikotikansiossa omatphpt
« Viimeksi muokattu: 25.05.09 - klo:00.21 kirjoittanut peran »

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Vs: Käyttä evätty (var/www)
« Vastaus #2 : 25.05.09 - klo:06.11 »
Apache2 Configuration under Debian GNU/Linux ja foorumin haku auttavat.

[ylläpito on poistanut liitteen]

jupstejuho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Käyttä evätty (var/www)
« Vastaus #3 : 25.05.09 - klo:22.12 »
Suositeltavampaa kuin menne roottina laittelee sinne kansioon tiedostoja on laittaa sinne symbolinen linkki kotikansioosi (siis kansioon, jossa säilytät php:tä ja html:lliä).

sudo:lla saat pääkäyttäjän oikeudet ko. kansioon....

...


Suurkiitokset sinulle! Ongelma on nyt siis ratkaistu. Käytän tuota symbolinen linkki-"tekniikkaa".

Kysyn nyt kuitenkin vielä, että miten pystyn kirjautumaan roottina? Ihan siltä varalta että joskus tulee tarve. Minulla on vielä pari kysymystä, mutta laitan ne omiin ketjuihinsa sitten myöhemmin kun olen ensin yrittänyt kunnolla penkoa ratkaisua. Kiitokset nopeasta ja hyvästä vastauksesta!

deeq

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Apache ajetaan normaalisti www-data käyttäjänä, eli sen takia sinulla ei ole oikeuksia sinne kansioon. Jos rymyät roottina tuolla /var/www kansiossa niin kannattaa muuttaa tiedostojen oikeudet www-data käyttäjälle tietoturvan takia.

Koodia: [Valitse]
sudo chown -R www-data.www-data /var/www

peran

  • Vieras
Vs: Käyttä evätty (var/www)
« Vastaus #5 : 26.05.09 - klo:00.25 »
Kysyn nyt kuitenkin vielä, että miten pystyn kirjautumaan roottina? Ihan siltä varalta että joskus tulee tarve. Minulla on vielä pari kysymystä, mutta laitan ne omiin ketjuihinsa sitten myöhemmin kun olen ensin yrittänyt kunnolla penkoa ratkaisua. Kiitokset nopeasta ja hyvästä vastauksesta!

Ubuntussa ei oletusarvoisesti voi roottina kirjautua, koska root-tili on deaktivoitu. Aina kun tarvitset pääkäyttäjän oikeuksia, niin sudo:lla saat ne käyttöön.