Jätä ajatukset downgreidauksesta syrjään, samoin nuo vanhat Hardyt ja Intrepidit..
Se, mitä kannattaa tehdä, on uusi puhdas asennus (myös home-osio, siis omat tiedostot talteen ennen tätä) ja formatoi erillinen root-osio sekä home osio.
Tuon Ati Radeon 9600 Pro kanssa ei pidä asentaa suljettuja ajureita, ne eivät toimi. Sen sijaan Ubuntun omat vapaat ajurit (radeon), jotka asentuvat automaattisesti Jauntyyn, toimivat niin 2D-kiihdytyksessä kuin 3D.kiihdytyksessäkin, myös siis Compizin kanssa.
Tee vaikka live-USB tätä varten.
Tein nyt aluksi Ubuntu-CD:n ja kokeilin miten kone toimii kun buuttaan siltä mutta lopputulos on sama kun asennetun 9.04:n tapauksessa eli näyttö menee sekaisin. Miten se uusi puhdas asennus siis parantaisi tilannetta?
Voihan sitä tietty kokeilla mutta siihen liittyen kysymys. Asennus pitäisi varmaan tehdä Alternatella ja valita sitten "Osioi itse". Minulla on tällä hetkellä yksi levy ja sillä seuraavat osiot (Windows Partition Magic:lla katsottuna):
- C: Windows XP (Type: NTFS) - Primary - 56GB
- Local Disk (*:) (Type: Linux Ext3) - Primary - 20GB
- (*) (Type: Extended) - Primary - 1GB
- SWAPSPACE2 (*:) (Type: Linux swap) - Logical - 1GB
Nyt jos haluan jakaa ton 20GB:n Linux osion:n 10GB:n root-osioon sekä 10GB:n home osioon niin miten se tehdään?
[EDIT] Kokeilin vielä toistamiseen bootata tolta CD:ltä ja nytpä se Jaunty käynnistyykin hienosti eli kirjoitan tätä Ubuntun puolelta. Alternate asennus ei enää olekaan ainoa vaihtoehto mutta toi home osion luonti vielä askarruttaa.
[EDIT] Täältähän löytyikin sopiva opas tähän hommaan:
http://wiki.ubuntu-fi.org/Kotihakemisto_omalla_osiollaMuuten ok mutta kohta 5. osassa "Tietojen kopioiminen" antaa tällaista:
ubuntu@ubuntu:~$ sudo mv /jarjestelma/home/. /jarjestelma/vanha_home/.
mv: cannot move `/jarjestelma/home/.' to `/jarjestelma/vanha_home/./.': Device or resource busy
Minulla ei ollut muita sovelluksia kuin pääte käynnissä kun annoin ton joten mistä mahtaa johtua?