Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ja root?  (Luettu 5157 kertaa)

Jussi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Ubuntu ja root?
« : 18.06.05 - klo:17.25 »
Moikka, olen täysin uusi linux-käyttäjä ja asensin tuossa eilen Ubuntun ihan mielenkiinnosta. Ongelmaa tuottaa jatkuvasti vain esim. tiedostojen muokkaaminen tai ohjelmien asentaminen koska Ubuntu herjaa ettei minulla ole oikeuksia asentaa ohjelmaa tiettyyn paikkaan. Samoin tiedostojen muokkaaminen tuntuu hieman hankalalta, kun joka kerta pitää käydä terminalissa kirjoittamassa "sudo gedit ..."  -komentoa. Ei siinä mitään, kyllä silläkin pärjätään mutta jotenkin minusta tuntuu vain siltä että taidan tehdä turhaa työtä ja helpompikin tapa olisi olemassa.

Olen kyllä lisännyt oman käyttäjäni super useriksi Ubuntuguide.org -sivujen ohjeiden mukaisesti mutta ei auta. Tähän ongelmaan tarjotaan esim. googlettaessa yleisesti vastaukseksi vain kehoitusta muuttaa hakemistojen ja tiedostojen oikeuksia niin että voin käsitellä niitä toisella käyttäjällä - mutta en pääse muuttamaan noita oikeuksiakaan Ubuntun kertoessa etten ole tiedon omistaja joten en voi muuttaa asetuksia.

Lisäksi jotkin komennot kysyvät root-salasanaa. Olen käynyt muuttamassa sitä GUI:n kautta mutta edelleen toiminnot herjaavat että salasana on väärin. Olen kuitenkin varma, että olen kirjoittanut sen oikein ja joissakin paikoissa tuo toimiikin.

Kuinka Ubuntussa yleensäkään pääsee kirjautumaan roottina sisään? Kävisin tuota kautta antamassa itselleni hieman oikeuksia jolloin saattaisi helpottaa.

Toisena asiana, yritin päivittää Firefoxia. Asennusohjelma kysyi, minne haluan tuon asentaa  ja yritin laittaa tuota /usr/lib/mozilla-firefox -kansioon mutta se ei onnistunut. Asennusohjelma kuitenkin poisti osan tiedostoista ja kirjoitti toisten päälle. Ff lakkasi toimimasta kokonaan. No, yritin asentaa tuota uudelleen, tällä kertaa oman käyttäjäni alle tekemään temp-kansioon jonne se asentuikin ihan nätisti - paitsi että nyt se on siellä oman käyttäjäni temp-kansiossa. Kysymys kuuluukin, kuinka saisin siirrettyä tuon tuonne oikeaan paikkaansa?
« Viimeksi muokattu: 18.06.05 - klo:17.28 kirjoittanut Jussi »

T_Trainer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Ubuntu ja root?
« Vastaus #1 : 19.06.05 - klo:09.07 »
Ohjelmien asentaminen onnistuu kätevästi synaptic-ohjelmaa käyttämällä. Sitä kautta saa myös Firefoxin, joten ei tarvitse säätää niin paljon :).

Tiedostojen oikeuksia saa muutettua 'sudo chmod'illa, man chmod auttanee asiassa.

Roottina pääset kirjautumaan, kun mahdollistat sen system-administration-login screen setup -ohjelmalla. Terminaalissa voit vaihtaa käyttäjän rootiksi komennolla 'sudo -s' tai voit avata root terminalin applications-system tools -valikosta.

Toivottavasti tämä auttoi edes hiukan.

vitku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: Ubuntu ja root?
« Vastaus #2 : 20.06.05 - klo:09.10 »
Tosiaan, kuten aikaisemmassa viestissä sanottiin, rootiksi pääsee terminaalissa komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo -s saman saa aikaan avaamalla (ainakin default asennuksen) gnomen valikoista root-terminal

Itse root käyttäjä on poistettu käytöstä ja sen käyttöönottamiseen ei minun havaintojeni mukaan ole (vanhojen tottumusten lisäksi) mitään syytä. Toisaalta, jokainen tyylillään ;-)

Jussi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Ubuntu ja root?
« Vastaus #3 : 20.06.05 - klo:18.20 »
Joo, kiitoksia neuvoista. Tuolta System -> Login screen setupista pääsikin määrittämään voiko rootilla kirjautua sisään vai ei, mutta aikaisemmin nimenomaan tuossa kohdassa ei järjestelmä hyväksynyt antamaani salasanaa. Parin käynnistyskerran jälkeen hyväksyi. Sudoa olenkin käyttänyt tähän asti, mutta mm. tuo login screen setup on paikka jonne en osannut päästä terminalin kautta sudo:lla.

Mozillan siirtämiseksi oikeaan paikkaansa en muuta keksinyt, joten poistin koko paketin ja asensin uudelleen. Toki helpompi se on tuon Synapticin kautta asentaa, mutta sieltä asentuva Firefox vain sattuu olemaan jo vanhentunut versio joten halusin päivitetyn tuliketun.

T_Trainer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Ubuntu ja root?
« Vastaus #4 : 20.06.05 - klo:20.30 »
Gnomen valikot käyttävät sudoa, siinähän lukeekin "Please enter your password...".

Ja Synapticilla asentuva Firefox on käytännössä 1.0.4, vaikka se onkin numeroitu 1.0.2:ksi (1.0.2-0ubuntu5.3, jos tarkkoja ollaan). Hoaryyn ei oteta uusia versioita ohjelmista, mutta tietoturvapäivitykset niihin laitetaan.

Jussi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Ubuntu ja root?
« Vastaus #5 : 20.06.05 - klo:21.20 »
Gnomen valikot käyttävät sudoa, siinähän lukeekin "Please enter your password...".

Ja Synapticilla asentuva Firefox on käytännössä 1.0.4, vaikka se onkin numeroitu 1.0.2:ksi (1.0.2-0ubuntu5.3, jos tarkkoja ollaan). Hoaryyn ei oteta uusia versioita ohjelmista, mutta tietoturvapäivitykset niihin laitetaan.
Kyllä, näin tuo tosiaan pyytää, mutta herjasi sitten laitettuani oikean salasanan. Kerran tai kaksi toki menisi vielä typån piikkiin, mutta tietyissä paikoissa tuo herjasi jatkuvasti salasanaa - toisaalla taas toimi, ja nyt toimii muuallakin. Nyt tuota esiintyy vain satunnaisesti esim. terminalissa, mutta olen valmis hyväksymään tosiasian että tuollainen satunnainen herjailu salasanasta saattaa hyvinkin mennä käyttäjän piikkiin. ;)

Uskon sinua tuossa Ff versiossa - herjasi vain käynnistyksen yhteydessä että versio on vanhentunut.

christer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja root?
« Vastaus #6 : 31.10.07 - klo:23.23 »
root saa unohtaa kokonaan.
Se joka on asentanut Ubuntua on antanut käyttäjätunnuksen ja salasanan.
Tämä henkilö on Administraattori. Komentorivillä kirjoitat sudo ja komennot.
Kone pyytää vielä kerran salasanan ja pääset muuttamaan mitä tahansa.
Toisella käyttötunnuksella mitään ei onnistu ei edes administraattorin tunnuksella.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja root?
« Vastaus #7 : 02.11.07 - klo:10.28 »
Lainaus
root saa unohtaa kokonaan.

Niin myös yli 2v vanhoihin topikkeihin vastaamisen :)