Mjoo, kun Nokia myy "multimediatietokoneita",siis varsinkin niitä huippumalleja, oikeita tietokoneita kalliimmalla, niin sillä tuuletuksella luusi laitteessa olevan ihan oikea käyttis, eikä mikään symbian räpellys...
Taitaa olla niin pienikokoinen rauta, jonkin verran kalliimpaa kuin hieman isomman miniläppärin. Lisäksi on huomioitava, että "luuriin" tulee myös muutakin kuin pelkkä prosessori, ja näyttis.
Lisäksi muista (suurista) luurien tekijöistä poiketen, nimen omaan Nokia on ainoa, joka tuo täysveristä PC:tä luurin kuorissa, sillä mielestäni sellainen on N900. N900:nen myötäilee kiitettävästi linux-standardeja, jotka tosin taitavat olla lähempänä käytäntöjä, kuin varsinaisia standardeja. (Siis Android ja IPhone on enemmän tai vähemmän rampautettuja käyttiksiä, vaikka Androidia pienessä määrin käytetään myös pöytäkoneissa, ja I-sarjaan on tullut jo tabletti.)
Ainakin itse huomasin suureksi ilokseni, että kyseisen Nokialaisen python ohjelmat toimivat 'yhtään' suuremmin säätämättä suoraan Ubuntussani. (Asensin muutaman paketin (siis riippuvuudet), ja johan hyrähti käyntiin).
Toisin sanoen kyseiselle laitteelle tuotantoprosessi on 3 - vaiheinen.
1. Tee ohjelmasi toimivaksi Linuxille.
2. Tee ohjelmasi toimivaksi x86 Scratchbox-ympäristössä.
3. Käännä ohjelmasi Armel Scratchbox-ympäristössä ja tee sille debian paketti.
Valitettavasti vain seuraavassa MeeGo:ssa debia paketin sijasta pitää tehdä rpm-paketti, mutta on ymmärrettävää, että Intel-yhteistyössä pitää myös Nokian antaa joissakin asioissa periksi.
Kuitenkin jo nyt KDE-ohjelmat toimivat N900:ssa ihan hyvin.
Luultavasti tulevassa Meego-ympäristössä tuotantoprosessissa vaihtuu vain se, että debian paketin sijasta tulee tehdä rpm-paketti. Tietenkin myös Gnome-työpöytä tulee vaihtumaan KDE:ksi.
Mutta otsikko kysyy ihan aiheesta, että tuleeko tämä liian myöhään, sillä paraikaa HTC-tahkoaa rahaa Android-luureillaan, ja näyttää siltä, ettei vahvoja toimioita ole paljoa Nokia/Intelin MeeGo-leirissä. Googlellahan on jo se, mikä on vasta MeeGossa tulossa, eli Linux mobiili ja työpöytäympäristössä.
Mutta minulle N900 on The Puhelin, johon voin itse tehdä kaikki kaipaamani sovellukset. (Valitettavasti valmiita kaupallisia sovelluksia ei ole nyt, eikä odotettavissa, jollei siihen asenna MeeGoa. Onneksi ilmeisesti Debian-sovellukset saa portattua kohtuullisella vaivalla, vaikken siihen (vielä) olekaan perehtynyt).